Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til nyt Digital kamera
Fra : Susanne Jørgensen

Dato : 01-02-04 08:46

Hej alle.

Jeg skal til at købe et nyt Digital kamera, jeg vil have et med 10x optisk
zoom.
Det skal ikke bruge meget strøm og være i en god kvalitet (foto+kamera) skal
bruges både inde / ude.
Jeg har fundet disse 3 modeller som passer til mig, men hvilket kan i
anbefale, og er der nogle sider med test ?

Fujifilm FinePix S5000
Olympus C-740
Minolta DiMAGE Z1

Håber i kan hjælpe.

Henrik

Fra : sæbelaursen

Dato : 01-02-04 10:19

HejHenrik
Jeg er den lykkelige ejer af OLYMPUS C-750
Det kan det jeg har brug for og lidt til - Er enestående let at arbejde
med - og har et lavt strømforbrug - der gør at det holder lang tid -
Jeg er helt vild med det - og er rigtig glad for min beslutning om ikke at
købe MINOLTA - der ellers også er godt.
Mit tidligere camere var et EOS - som jeg lod gå med i handelen - LIDT
ÆRGERLIGT - men sket er sket.

God fornøjelse

Fra : HCS [4000]

Dato : 01-02-04 10:44

Du kan finde udførlig test på dette site:
http://www.steves-digicams.com/

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-02-04 12:51

> Fujifilm FinePix S5000
> Olympus C-740
> Minolta DiMAGE Z1
cut

ente Olympus eller fuji.

Jeg syntes selv bedst om Olympus

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-02-04 13:31

On 2004-02-01, Susanne Jørgensen <sj.magic-mj-music@c.dk> wrote:
> [...]
> Jeg har fundet disse 3 modeller som passer til mig, men hvilket kan i
> anbefale, og er der nogle sider med test ?

Se anmeldelser på http:://www.dpreview.com - og testbilleder
http://www.steves-digicams.com/ (hans anmeldelser er som regel
for positive. Han skriver sjældent negativ om noget).

Med 10x zoom skal du som udgang have billedstabilisering. Tommelfinger-
reglen er at du kan håndholde lukketider på 1/fokal længde sekunder.
Da de kameraer du ser på alle går ud til 380mm equiv, så skal du køre
med 1/400s eller hurtigere hvis håndholdt.

www.dpreview.com ser det ud til, at objektivet på Fuji går helt ned i
f/8 ved fuldt zoom. Dette er 2 f-stops mere end de andre. Dvs kameraet
vil kræve 1/100s lukketid hvor de andre kan leve med 1/400s. Så det
kan ikke umiddelbart anbefales. Fuji bruger dyreste hukommelsesmoduler.

Minolta mangler RAW format. Og de mangler alle billedstatbilisering.
(Det har Minolta A1 til gengæld. Men den har kun 7.1x zoom, og koster
en del mere).

Se på http://www.steves-digicams.com hvilket der leverer de
billeder du synes bedst om.

Personligt synes jeg Fuji har et blødere billede med mindre kontrast
og mindre skrald på farverne end Minolta.. Synes også der er mere støj.
Begge har noget CA ved fuld zoom (farveforskydelse, ting med kontrast
har en rød skygge mod kanten af billedet, og en grøn indad). Her leverer
Olympus de bedste billede. Synes også Olympus trammer bedst med farverne.
Så det ville jeg vælge ud fra Steves testbilleder.

Hvis du vil gå i Nørd mode, og se på specs fremfor billeder, så er
der måske en anden vinder.