Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvad betyder ???????
Fra : torben ager

Dato : 01-02-04 08:44

hej

lige et spørgsmål fra en dummy...

På div. linser står der usm og L m.m. Hvad betyder disse forkortelser, er
temmelig ny på dette område...
Jeg har fundet ud af at, IS skulle betyde billed stabelisator.Er det
korekt?
Og er mer prisen på et IS objekt giver godt ud???
m.v.h.
torben

p.s mit engelske kunne godt være bedre, så helt link til danske,svensk eller
norske sider...Helst ikke tysk, fatter ikke en meter af det sprog :0)

Fra : Mic Holm

Dato : 01-02-04 09:12

> På div. linser står der usm og L m.m. Hvad betyder disse forkortelser

USM betyder Ultra Sonic Motor. Det vil sige at objektivet ikke larmer når
det stiller skarpt, som ikke-USM objektiver gør.

> Jeg har fundet ud af at, IS skulle betyde billed stabelisator.Er det

Ja.

> Og er mer prisen på et IS objekt giver godt ud???

Nej, ikke for selve IS, for selv om du kan holde kameraet stille, betyder
det ikke at moster esther står stille, og så vinder man ikke noget. Hvis på
den anden side at du skal tage et billede af noget der ikke bevæger sig, er
IS fint, men så kan du lige så godt stille kameraet på en sten, og bruge et
ikke-IS objektiv.
Men optikken i IS objektiver er ofte bedre end i ikke IS objektiver. F.eks.
er Canon EF 28-135 USM IS nok det bedste ikke "L" objektiv Canon laver.

Køb en Canon IS 28-135 USM IS og et Canon EF 50mm f/1.8. Der er en 28-135 på
dba.dk for 2995.- Det er et godt køb, til en god pris.

--Michael

Fra : CP

Dato : 01-02-04 10:47

"torben ager" <ager123@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> norske sider...Helst ikke tysk, fatter ikke en meter af det sprog :0)

Jeg er ikke helt enig i, at pengene til et IS-objektiv ikke er givet godt
ud. For jeg synes ikke, spørgsmålet kan besvares så enkelt.

Med hensyn til de korte brændvidder - f. eks. 28 - 135 mm, så er det nok
rigtigt, at det er spild af penge at købe IS. Men kigger du på
teleobjektiver, så er sagen en ganske anden.

Du vil normalt kunne håndholde kameraet med lukkertider 2 - 3 hele trin
langsommere med IS end uden IS.

Kan du f. eks. holde en 300 mm. i hånden og få rimeligt skape billeder med
1/250 sekund, så kan du i teorien og formentlig også i praksis få rimeligt
skarpe billeder med en lukkertid på 1/60 sekund, når du bruger et objektiv
med IS.

Men stadigvæk - stativ og forudløsning af spejlet er den sikreste måde til
skarpe billeder ved lange lukkertider. Så det kommer jo også lidt an på,
hvad du fotograferer.

Og som Mic Holm skrev - IS hjælper jo kun på din egen rysten på hånden og
ikke på om dit motiv står stille. En blomst i vind bliver ikke stille uanset
om du bruger IS, stativ eller opklappet spejl.

Læg også mærke til, at der er flere generationer af IS-systemet. Med den
nyeste generation kan du følge et motiv sideværts og alligevel få glæde af
IS-virkningen. Det kan du ikke med de første udgaver. Ligeledes er der nye
generationer i teleconvertere, og nogle IS-systemer virker ikke på stativ
sammen med visse kameramodeller.

Så - der er lagt op til selvstudium. Få fat i en stak Canon-brochurer, de
skal nok fortælle om alle fordelene.

L-objektiverne er Canons fineste serie, og de er opbygtet med forskellige
virkemidler for at undgå de typiske fejl i billigere objektiver. De
L-objektiver jeg har hørt beskrevet er alle gode - omend nogle er bedre end
andre.

mvh Carsten

Fra : Ulla

Dato : 01-02-04 12:36

> [...]
> generationer i teleconvertere, og nogle IS-systemer virker ikke på stativ

Hej

Her er et eksempel på mode 2 på ISen.

http://www.airliners.net/open.file/439684/L/

Mvh

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-02-04 13:50

On 2004-02-01, torben ager <ager123@os.dk> wrote:
> hej
>
> lige et spørgsmål fra en dummy...
>
> På div. linser står der usm og L m.m. Hvad betyder disse forkortelser, er
> temmelig ny på dette område...

L hetyder at objektiver er hvidt i stedet for sort. Det er deres
gode professionelle serie, som giver bedre skarpere billeder. Har
set hvad et 70-200mm L kan præstere, og det styrer. Det er hvis så man
kan genkende Canon når man ser det på TV :)

USM = Ultra Silent Motor. Dvs stort set lydløs motor, og ofte også
hurtigere til AF (Auto Fokus) end dem uden USM.

Nogle har også CMF (Constant Manual Focus), som gør at man selv i AF mode
kan dreje på fokuseringen, og dermed hjælpe en AF der ikke kan ramme rigtigt
i lav belysning.

> Jeg har fundet ud af at, IS skulle betyde billed stabelisator.Er det
> korekt?
> Og er mer prisen på et IS objekt giver godt ud???

Jeg har et 28-135mm IS, og er hammer glad for IS når der ikke er meget
lys. Jeg kan ved fuldt zoom håndholde 1/6s - 1/8s lukketider. Normalt
siger man at de 135mm (x1.6 på 300D = 216mm reelt) kun kan håndholdes
ned til ca. 1/200s.

Langsomme lukketider giver dog ikke mulighed for at fastfryse action.

IS på denne model skal slås fra på stativ eller hvis man vil
følge et objekt. Andre modeller tillader at man flytter kameraet vandret,
med IS sat til.

Nogle siger at det er bedre at købe et hurtigere objektiv end IS.
Eksempelvis har Canon et EF135mm f/2L USM objektiv. Dette er 3
f-stops hurtigere end 28-135mm IS, og kan derfor klare sig med
2x2x2 = 8 gange hurtigere lukketid end 28-135mm IS kan uden IS i
det samme lys.

Men lige netop 28-135mm IS USM anses for et godt køb, da objektivet
er rimeligt skarpt på midten (lidt blødere i hjørnerne), og mange
bruger det, på trods af vægten, som standardobjektiv.

> [...]
> norske sider...Helst ikke tysk, fatter ikke en meter af det sprog :0)

Ved ikke om det findes.
Men prøv
http://canon.brochurelibrary.com/nav_home.php?languageid=3
Vælg För Hemmet
EF-Objektiv

Her skulle du kunne downloade broshurer for Canon EF objektiver på
svenska.

Fra : Deaster

Dato : 01-02-04 14:17

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> set hvad et 70-200mm L kan præstere, og det styrer. Det er hvis så man
> kan genkende Canon når man ser det på TV :)

Hmm, det er da bestemt ikke alle deres L objektiver som er hvide:
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={1B90EC2A-36BC-4372-AEC8-E349C322580A}&page=2&SESSIONID=5/D2FQRO5XN5CB1SFWN&DS=2&TS=0102145848&eurorate=1&history=add

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : CP

Dato : 02-02-04 13:31

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> er

> Hmm, det er da bestemt ikke alle deres L objektiver som er hvide:

Nåh Nåh - Jo en del af Canons L-objektiver er hvide, men L-objektiver
kendetegnes med den røde ring og ikke nødvendigvis med farven på objektivet.
Canon laver også L-objektiver, der er sorte - f. eks. 28-70 f:2.8 - og i
øvrigt laver også Minolta og Nikon hvide objektiver. Så genkendeligheden på
TV er så som så.

mvh Carsten

Fra : Deaster

Dato : 02-02-04 13:50

CP wrote:
> [...]
> 28-70 f:2.8 - og i øvrigt laver også Minolta og Nikon hvide
> objektiver. Så genkendeligheden på TV er så som så.

Ja, det er næsten også det jeg skriver ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-02-04 16:39

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> L hetyder at objektiver er hvidt i stedet for sort.

Nope, ikke altid. Mere om, hvad L-serien egentlig er for noget her:
http://www.usa.canon.com/eflenses/technology/lseries.html

> USM = Ultra Silent Motor.

Nope, UltraSonic Motor, der indikerer, at ultralyd konverteres til
bevægelsesenergi. Mere her:
http://www.canon.com/technology/detail/device/usm/

> Nogle har også CMF (Constant Manual Focus), som gør at man selv i AF mode
> kan dreje på fokuseringen, og dermed hjælpe en AF der ikke kan ramme
rigtigt
> i lav belysning.

Du tænker muligvis på FT-M, Full-Time Manual Focusing? Mere her:
http://www.usa.canon.com/eflenses/lens101/glossary/index_d.html#fulltime

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-02-04 17:30

Man skal vel ikke gange brændvidden op med de 1,6 for denne
tommelfingerregel. 1,6 er jo ikke en forlængelse af brændvidden, men
udelukkende en crop faktor, som betyder hvor meget billedet er beskåret i
forhold til et 35mm filmkamera raget med samme linse og samme brændvidde. Så
28-135mm med fuldt zoom er stadig 135mm og derfor sigen tommelfingerreglen
1/135. Ikke desto mindre er jeg helt enig i betydningen af IS. Jeg har også
en 28-135mm IS og har taget billeder på ned til 1/8 sekund som var skarpe
ved 70mm.
Mvh, Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-02-04 20:44

> [...]

> 28-135mm med fuldt zoom er stadig 135mm og derfor sigen tommelfingerreglen

Nej. Det er rigtigt at de 1,6 er en beskæringsfaktor faktor, og at det ikke
ændre brændviden. Derfor skal man f.eks. ikke gange den på, når man skal
udregne dybteskarpheden. Men når man skal sammenligne billedvinklen med med
"rystevinklen", så skal den med.

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-02-04 12:45

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Nej. Det er rigtigt at de 1,6 er en beskæringsfaktor faktor, og at det
ikke
> ændre brændviden. Derfor skal man f.eks. ikke gange den på, når man skal
> udregne dybteskarpheden.

Forkert, jeg tænkte på billedperspektivet. Her skal man ikke bruge denne
faktor.

mvh Frank

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-02-04 01:15

On 2004-02-01, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> en 28-135mm IS og har taget billeder på ned til 1/8 sekund som var skarpe

Du skal gange tommelfingerregeltiden med 1.6.

Grunden til dette er, at en bevægelse på sensoren fylder
1.6x så gange så meget når billedet forstørres til en 35mm
sensorstørrelse.

Når du udregner dybdeskaphed, så skal du også bruge de 1.6,
fordi denne er afhængig af Circle of Confusion, som har noget
at gøre med en afstand når originalen er forstørret til
et givet fysisk printformat. Og her skal den lille sensor
forstørrese 1.6x mere.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-02-04 12:46

> [...]
> at gøre med en afstand når originalen er forstørret til
> et givet fysisk printformat. Og her skal den lille sensor

Ja selvfølgelig. Jeg tænkte på billedperspektivet. My bad

mvh Frank

Fra : torben ager

Dato : 02-02-04 06:46

hej

lige et til spørgsmål:::

er der is på et L objektiv????

I skal alle have mange tak for jeres hjælp, dejligt at der findes
´hjælpsomme mennesker....

torben ager

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-02-04 13:17

On 2004-02-02, torben ager <ager123@os.dk> wrote:
> hej
>
> lige et til spørgsmål:::
>
> er der is på et L objektiv????

Hvis det hedder L IS er der. Men uden IS i navnet er der ikke.