Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nikon d1
Fra : Majbritt

Dato : 25-01-04 23:32

hej

Jeg skal havde et spejlrefleks kamera og havde egentligt besluttet mig til
canon D10 men har nu fundet et
Nikon D1, digitalt SLR kamera, til en overskuelig pris, men hvad er bedst
jeg kender ikke nikon. Hvad vil i anbefale, og i det lange løb hvad er
bedst/billigst med linser, batterier osv

på forhånd tak

Maj britt

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-01-04 23:43

"Majbritt" <"virkerikkemajbrittFJERN@knus.dk"> wrote in message
> [...]
> jeg kender ikke nikon. Hvad vil i anbefale, og i det lange løb hvad er
> bedst/billigst med linser, batterier osv

Nogle jeg har snakket med syntes at det med Nikon og Canon næsten er en
religionssag Men af de proffesionelle fotografer jeg har snakket siger
allesammen at Nikon er det bedste, Bedste billeder og Objektiver til en
rimelig pris i forhold til Canon, men det er jo kun fra deres synspunkt.
Måske skulle du tage et kig på Nikon D100 som jeg har prøvet at lege lidt
med, er desværre ikke selv ejer af vidunderet, men det syntes jeg rigtig
godt om.

Mvh
Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-04 08:12

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> allesammen at Nikon er det bedste, Bedste billeder og Objektiver til en
> rimelig pris i forhold til Canon, men det er jo kun fra deres synspunkt.

Mine egne (ganske subjektive) iagtagelser: Før i tiden havde stort set alle
professionelle Nikon-gear (F1-F5) hængende over skulderen; i dag ses stort
set kun Canon-kameraer hos de professionelle.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-01-04 12:05

> [...]
> professionelle Nikon-gear (F1-F5) hængende over skulderen; i dag ses stort
> set kun Canon-kameraer hos de professionelle.

Okay, jeg syntes ellers at alle dem jeg har snakket med render rundt med
Nikon D1x/s og Nikon D100. Men det er vel også en smagssag hvad man bedst
kan lide at arbejde med.

mvh
Simon

Fra : Mic Holm

Dato : 26-01-04 00:42

> [...]
> jeg kender ikke nikon. Hvad vil i anbefale, og i det lange løb hvad er
> bedst/billigst med linser, batterier osv

Jeg har selv et 10D, og bliver lidt jaloux hver gang jeg ser priserne på
objektiver til Nikon. Jeg ved ikke hvilke objektiver (objektiv typer) et D1
bruger, men hvis det kan bruge "gamle" Nikon objektiver, og du ikke skal
give alverden for huset, ville jeg gå for Nikon huset.

Find ud af, hvilke objektiver det kan bruge, og check brugtprisen på dem. Du
skal være opmærksom på at ikke alle objektiver er skarpe og gode, så kig
evt. på de højeste priser på www.ebay.de og sammenlign dem med de højeset
priser på brugte Canon objektiver. Hvis de koster mindre end Canon
objektiverne (EF objektiver, dem til EOS) så køb huset.

Det er nemlig ikke kameraet der afgør kvaliteten af billederme, men
objektiverne. Og før du har de objektiver du skal bruge, har du købt
objektiver for 3-6 gange det du giver for huset.

--Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-01-04 00:55

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote in message

> [...]
> bruger, men hvis det kan bruge "gamle" Nikon objektiver, og du ikke skal
> give alverden for huset, ville jeg gå for Nikon huset.

Jeg mener alle Nikons nye Digispejlrefleks bruger F-mount så man kan faktsik
bruge næsten alle gamle nikon objektiver men man skal huske at gange
brændviden med 1.6, for at få det rigtige. f.eks. så er 100 mm 160mm sådan
er det bare, hvorfor må du ikke spørge mig om, kunne de dog ikke bare lave
kameraerne så det var til at forstå

Mvh
Simon

Fra : Anders F

Dato : 26-01-04 01:26

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message

> "Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote in message
> D1

Alle AF objektiver virker (svjv) uden problemer. De helt gamle manuelle skal
man fuske lidt med for at få blænderingens til at spille med de nye huse.
Men det kan godt lade sig gøre!

> [...]
> er det bare, hvorfor må du ikke spørge mig om, kunne de dog ikke bare lave

(Det er fordi CCD'en (den der opfanger/laver det digitale billede) ikke er
ligeså stor som negativet. Så det svarer til at man kun "optager" midten af
billedet)

Mvh.
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 10:53

[snip]
> Alle AF objektiver virker (svjv) uden problemer. De helt gamle manuelle
skal
> man fuske lidt med for at få blænderingens til at spille med de nye huse.
> Men det kan godt lade sig gøre!

Hej Anders.
Det vil jeg meget gerne høre mere om! Jeg går selv med tanker på at købe et
nyt DSLR hus. Jeg har et par faste Nikon AI objektiver, som jeg meget gerne
vil have til at spille med et nyt digitalhus. Kan jeg få dem til at fungere
med nye D100/70 huse, så vil det klart være mit næste køb. Naturligvis skal
de ikke kun kunne sættes på, men jeg vil også gerne være i stand til at
styre blænde og måle lys.

Mange hilsner Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-01-04 12:07

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message
> [...]

> ligeså stor som negativet. Så det svarer til at man kun "optager" midten

Jeg er godt klar over at den ikke er ligeså stor og det er derfor, men jeg
tænker bare hvorfor ha de ikke fået lavet CCD/CAD/CMOS sensorerne i 35mm
størrelse sådan at det passer, det er jo ikke ren logik

Mvh
SImon

Fra : Anders F

Dato : 26-01-04 23:50

> [...]
> tænker bare hvorfor ha de ikke fået lavet CCD/CAD/CMOS sensorerne i 35mm
> størrelse sådan at det passer, det er jo ikke ren logik

Det skal såmænd også nok ligeså stille komme... Svjv. er fx. Kodaks 11Mp (?)
i fuld størrelse (?)...

/A

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-01-04 12:56

> [...]
ikke
> er

> Det skal såmænd også nok ligeså stille komme... Svjv. er fx. Kodaks 11Mp

Ok det var jeg så ikke klar over. Men det viser jo så bare at der nogen der
har tænkt sig om. Er der nogen der ved hvordan fremskridtet går med de nye
CAD sensorer som skulle give både CMOS og CCD røvfuld? Jeg syntes ikke
rigtig jeg har set noget herinde omkring de sensorer så kommer de i det hele
taget? Se til den tid hvor de kommer (hvis de kommer) ville det være sejt at
købe digital SLR kamera. det jeg har læst på nettet er således:

The new groundbraking CAD sensor (made by LIK electronics) for digital
cameras would make the now kown CMOS and CCD sensores to become obsolete.
The CAD sensor (Compact Advanced Digital Sensor) is produced in a couple of
prototypes in the size 35mm to become more compatible with older objectives
and will start production at the start of 2005.
Pixels and quality: The new CAD sensor supports from 10 MP up to 25 MP,
eventhough it has this high pixelrate the time to take the picture and store
it on the harddisk in the camera will take less than 1/8 of a second, this
means you can take pictures with 25MP and 8 of them per second, thats fast.
The colors in the sensor has never been better. The Sensor has the
capability of taking pictures "as you see it" Perfect contrast, colors and
the possibilty of regenerating the picture afterwards. The pictures is taken
in 3 layers, wich you can find very usefull when you have to edit you photos
afterwards. You can decide youself in wich kind of layers you want the
photos to be taken in, ex.: 1. layer; contrast, 2. layer; colours, 3. layer;
B/W. Here you can choose to remove the contrast from the picture (of course
not entirely) wich works realy good, you can remove the colors so that you
have the perfect Black and White picture or you can remove the Grayscales
and get something wierd. The price of the censor is less then 10 % of
what the existing CMOS sensor costs.
Something new is on its way: The Dutch firm LEkont has collected a lot of
fine electronics and one of the new CAD sensores and they have made the very
first prototype of a 20MP camera. This is groundbraking. And the camera will
be on display in america at the Fotoconventional in San Fransisco 05/06 -
12/06 2004.

Jeg kunne desværre ikke finde stedet hvor jeg fandt det igen, men det her
var en PDF fil som jeg hentede derinde.

Mvh
Simon

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 26-01-04 11:06

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse

> Det er nemlig ikke kameraet der afgør kvaliteten af billederme, men
> objektiverne. Og før du har de objektiver du skal bruge, har du købt
> objektiver for 3-6 gange det du giver for huset.

Hej

Her er vi ikke enige, i et digitalkamera er det da i høj grad huset der er
medvirkende til et godt resultat.
Og det er i høj grad husets evne til at behandle informationerne fra "Image
sensoren" og til den færdige fil på lagringsmediet. Ofte kan et kamerahus jo
gøres bedre ved at opgradere det "program" der tager sig af
billedbehandlingen.
Objektiverne er altafgørende hvis man har et hus med en stor opløsning, som
kan udnytte stor skarphed og god kontrast.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 26-01-04 05:29

Jeg er ejer og daglig bruger af Nikons D1 og kan varmt anbefale den til dig.

Du finder ikke samme robusthed i en D100, så kan du klare dig med
opløsningen i en D1, så køb den.

Vedr. pris, så hav det i baghovedet at mange af de D1 som du finder på det
danske marked har været brugt i pressefoto øjemed og dermed taget en del
billeder så giv ikke for meget for en D1.

Den nye D2 har også gjort at man idag kan få en D1 til ganske fornuftige
priser.

Du er velkommen til at kontakte mig direkte hvis du har spørgsmål vedr. D1.

Claus Smith

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 26-01-04 06:12

> [...]
> bedst jeg kender ikke nikon. Hvad vil i anbefale, og i det lange løb
> hvad er bedst/billigst med linser, batterier osv

Jeg kan kun anbefale dig at købe D1 og du kan bruge alle ældre objektiver.
Du er velkommen til at kontakte mig og evt. få lov at prøve mit med mit
udvalg af såvel gamle som ny objektiver.

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Majbritt

Dato : 26-01-04 17:53

hej og tak - det er meget svært- har kigge det idag, og det ser godt ud
men kun 3,0 pizel, det tror jeg nu nemt jeg kan klare mig med - men det kan
ikke kører direkte i usb port ?? hvad ang. objektiver ved jeg ikke !! der
er en med 17-35 tror jeg det var. kamerahuset er fra 99. så jeg tror næsten
jeg har bestemt mig til det.

Fra : max

Dato : 26-01-04 18:20

"Majbritt"
> [...]
> er en med 17-35 tror jeg det var. kamerahuset er fra 99. så jeg tror næsten

Uha den er gammel - men det værste der kan ske er vel at
du må skifte lukkeren og en rensning regn med ca. 4.000kr.
Hvilket software følger med?? Hvor mange hvor gamle batterier
de holder ikke evigt og er dyre i indkøb.

Det gode er at du har adgang til en masse brugte objektiver
som du næsten kan få gratis, du er ikke så heldig med flash
der skal du have en "dx" flash hvis du vil køre auto ttl.

17-35 koster 20.000kr så får du den med gratis er det vel
en ok handel, jeg har den selv og den er udemærket.

Der er en til salg her, du måske kan sammenligne med, bemærk
flashen er ikke dx. Ellers lyder det nogenlunde fornuftigt. -max-
http://www.fotoboersen.dk/default.asp?action=home&pid=47

Fra : Majbritt

Dato : 26-01-04 18:02

hej og tak for jeres åbenhed om viden, jeg tror næsten jeg har besluttet mig
da jeg først har set nikon - men det er fra 99 - og brugt til pressen - så
priser ved jeg ikke rigtig. det med en
Objektiv 17-35 tror jeg den hed.

Fra : Deaster

Dato : 26-01-04 18:39

"Majbritt" <"virkerikkemajbrittFJERN@knus.dk"> skrev i en meddelelse
> [...]
mig
> da jeg først har set nikon - men det er fra 99 - og brugt til pressen - så

Er det nyrenoveret hos DFA, eller kommer det direkte "fra marken", og hvad
skal du give for det ?

Hvor mange billeder har det taget ?

Fra : Majbritt

Dato : 26-01-04 18:58

Den har taget en pæn del billeder. men skulle være nyrenset. pris omkring
13500,- + blitz ca 1000,-
er det helt tosset eller skal jeg lade være !! batteriet er næsten nyt,
blev der sagt !

Fra : max

Dato : 26-01-04 19:00

"Majbritt" <"
> Den har taget en pæn del billeder. men skulle være nyrenset. pris omkring
> 13500,- + blitz ca 1000,-
> er det helt tosset eller skal jeg lade være !! batteriet er næsten nyt,
> blev der sagt !

Så lyder tilbuddet hos goecker lige pludselig meget bedre..-max-

Fra : Mic Holm

Dato : 26-01-04 19:14

13500 lyder nu noget dyrt. Jeg ville købe for 5000 uden at blinke, men
13500?

--M

Fra : Deaster

Dato : 26-01-04 19:45

> [...]
> 13500,- + blitz ca 1000,-
> er det helt tosset eller skal jeg lade være !! batteriet er næsten nyt,

Whaaat, det lyder da helt vildt. Det ville jeg umiddelbart sige var omkring
dobbelt så meget som jeg ville betale.
Du kan få et splinternyt Canon 10D med objektiv for den pris, og ja jeg ved
godt det ikke er helt samme kvalitet, men her er der tale om et 5 år gammelt
pressekamera.

BTW. kan jeg ikke få dit til at topcitere, det gør det noget nemmere at
følge tråden ?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 26-01-04 20:55

On Mon, 26 Jan 2004 18:57:34 +0100, "Majbritt"
> [...]

>13500,- + blitz ca 1000,-
>er det helt tosset eller skal jeg lade være !! batteriet er næsten nyt,

Jeg har selv stået i samme situation som dig for et par måneder siden.
Efter at have de samme overvejelser, endte jeg med at købe et Nikon
D100 fra nyt i Tyskland.
P.t. kan det fås til ca. 11.500 (for huset) - ca. 15.000 incl.
vertikalgreb, 2 batterier og 2 ladere.
Efter hvad jeg har læst på nettet skulle batterilevetiden på D1 være
MEGET dårligere end de fremragende LithiumIon batterier D100 benytter.
Jeg har indtil videre taget ca. 1500 billeder med mit D100 (med
vertikalgreb og 2 batt.) og batterierne er endnu ikke kørt tør. Det
tror jeg ikke D1 kan levere.

Endelig er 6Mpixels rare at have hvis du ønsker at forstørre til A4

Som de andre skriver ville jeg også være temmelig betænkelig ved at
købe et så gammelt kamera der har været brugt professionelt. Det har
med garanti taget MANGE billeder og er højst sandsynligt ikke altid
behandlet med samme omhu og respekt som de fleste (normale)
amatør-fotografer ville gøre.

Endelig må jeg tilstå at det ikke lyder som om du har den store
erfaring med at købe brugt Nikon udstyr og når du ikke ved hvad du
præcis skal være opmærksom på, så er det meget nemt at brænde næsen.
Trods alt er 13.500 en hel del penge...

Hvis det er en SB28DX eller SB80DX blitz du kan få for 1000,- og den
ser pæn ud ville jeg dog godt turde købe den - så har du trods alt en
blitz du kan bruge - forudsat du vælger at købe Nikon

/Niels

Fra : Majbritt

Dato : 26-01-04 22:12

Tusind tak - det bliver ikke dette kamera jeg tager men leder vidrer - tak
for hjælpen håber i vil hjælpe en anden gang - tak

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-01-04 18:08

"Majbritt" <"virkerikkemajbrittFJERN@knus.dk"> wrote in message
> Tusind tak - det bliver ikke dette kamera jeg tager men leder vidrer - tak
> for hjælpen håber i vil hjælpe en anden gang - tak

Altid til Tjeneste

Mvh
Simon