Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Interessant for ALLE "digitale" fotografer
Fra : kunstner5.com

Dato : 24-01-04 23:56

Hej Alle.
Det er nogle få dage endnu, muligt at se streame seneste "udefra"-udsendelse
http://www.dr.dk/nyheder/TV/Udefra/. Udsendelsen handler om digitale
lagringsmedier. Det vises bl.a. hvordan de lagringsmedier mange anser som
"sikre" har en begrænset levetid.

Synes i højgrad det er en interessant udsendelse for de fotografer, der
lagrer billeder digitalt, hvis man også har ambitioner om at have glæde af
sin digitale video og billeder om 20 år.

Næste "udefra"-udsendelse bliver sendt den 27/1, og herefter tager de
formegentligt denne udsendelse af nettet, så det er med at få den set inden!

Håber nogen har glæde af det eller bare synes det er interessant - det synes
jeg!

Hilsen
Claus Jungersen
---------------------
www.kunstner5.com

Fra : Kenneth

Dato : 25-01-04 01:37

Det er vist ikke nogen nyhed, Vi flytter til stadighed vores informationer til det lagringsmedie som nu er almindeligt. Gamle 78'er, som blev overspillet til 45'er siden til bånd. Så til cd'er. Og de mange der har fået overspillet smalfilm først til video og nu DVD. Dias og negativer til CD/DVD og når de medier bliver forældet? ja så flytter vi bare igen De allerfleste er altså klogere end den udsendelse giver udtryk for.
Mvh
Kenneth

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 25-01-04 02:32

> [...]
DVD. Dias og negativer til CD/DVD og når de medier bliver forældet? ja så flytter vi bare igen De allerfleste er altså klogere
Kenneth: Har du overhovedet set denne TV-udsendelse?
Mvh
Bjarne

Fra : Kenneth

Dato : 25-01-04 09:01

Jeg har set det der var på DR's hjemmeside.
Mvh
Kenneth

Fra : emj

Dato : 25-01-04 11:00

On Sun, 25 Jan 2004 09:01:10 +0100, "Kenneth"
<mainecoonfjern@mail1.stofanet.dkfjern> wrote:

>Jeg har set det der var på DR's hjemmeside.
http://www.dr.dk/nyheder/TV/Udefra/
Udsendelsesklippet starter med slutningen af den foregående udsendelse
"deadline" i få sekunder.
Hilsen emj

Fra : kunstner5.com

Dato : 25-01-04 06:46

[...]

Jeg giver dig 100% ret i at det ikke er nogen nyhed, og at de fleste nok er
klar over det, men programmet er stadig rigtig interessant, ved ikke om du
har set det? Der er mange spændene vinkler på problemet, og forklaringer på
hvad der får en cd til ikke at holde evigt, og der fortælles også om nogle
af de løsninger man kunne forestille sig i fremtiden.

Jeg kommer også selv rundt om problemet på samme måde som du gør. Har
billederne på 2 harddiske lige nu, brænder nogle af de bedste ud på cd'er
engang imellem og flytter så ellers rundt i ny og næ.

Hilsen
Claus Jungersen
-------------------
www.kunstner5.com

Fra : Spangkuk

Dato : 25-01-04 02:29

> [...]
inden!

> Håber nogen har glæde af det eller bare synes det er interessant - det

Som Kenneth skriver, så er det ikke en nyhed. Nogle ganske få
producenter af medier har tilsyneladende haft focus på problemet,
og garanterer en levetid på mediet, herunder Kodak.

Om det er derfor de sædvanligvis koster mere, ved jeg ikke.

Spang

Fra : Leif Halling

Dato : 25-01-04 12:19

> [...]
> og garanterer en levetid på mediet, herunder Kodak.
>
> Om det er derfor de sædvanligvis koster mere, ved jeg ikke.

Hej Spang.
Det er korrekt at enkelte producenter har fokus på CD og DVD mediers levetid
hvilket jo er helt fint - MEN det er kun en brøkdel af problemet.
Det reelle problem er om man fremover vil kunne læse filformaterne OG om man
har teknik (drev) til at hive dataene fysisk ud. Der er ikke meget ved at
have "langtidsholdbare" lagringsmedier som du ikke har teknik/software til
at læse.
Man kan selvfølgelig (som andre også har nævnt), konverterer til andre og
nyere medier og filformater - MEN der kan forventes datatab og dermed
forringet kvalitet.

Paradoksalt nok er vi mange der har travlt med at gå fra "analog til
digital" imedens forskerne arbejder på at gå fra digital tilbage til analog
for at sikre lang levetid !!!!.

Den sikre vinder i denne sag er software og hardware producenter der kan
sælge os ALT muligt til konvertering og læsning af data fremover imedens vi
andre kan bande over alt ekstra arbejdet med at sikre data.

Til gengæld kan vi glæde os over den dejlige fleksibilitet digitale data
giver - det er da SKJØØNTTT !

Mvh. Leif halling

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-01-04 23:19

Leif Halling wrote:

> Det reelle problem er om man fremover vil kunne læse filformaterne

Ja. Komplekse formater til film eller tekst er særligt tvivlsomme,
specielt når firmaerne ikke har åbnet deres standarder. Det er
heldigvis nemmere med billeder - de er simplere at håndtere (pixels i
to dimensioner) og konvertering mellem formater er nemt og kan gøres
uden tab.

Undtagelser herfor er diverse mere eller mindre lukkede formater, med
RAW som oplagt eksempel.

> OG om man har teknik (drev) til at hive dataene fysisk ud.

Der skal vedligeholdes i form af konvertering.

> Man kan selvfølgelig (som andre også har nævnt), konverterer til
> andre og nyere medier og filformater - MEN der kan forventes
> datatab og dermed forringet kvalitet.

Datatab sker kun hvis man ikke har sikret sig ordentligt. Brænder man
en enkelt CD med alle billederne fra sommeren 2001, gemmer den i
sommerhusets vindueskarm og prøver at hente data fra den 10 år efter,
er man selv ude om det. Alle medier - analoge såvel som digitale - kan
give tab. Bøger kan gå til ved brande, lertavler kan tabes, Stonehenge
slides ned af turister.

I udsendelsen blev der nævnt en "magnetisk bombe" og svaret derpå var
det oplagte: Data i digital form kan replikeres. Vil man minimere
sandsynligheden for datatab, replikerer man på tværs af lande.

> Paradoksalt nok er vi mange der har travlt med at gå fra "analog
> til digital" imedens forskerne arbejder på at gå fra digital
> tilbage til analog for at sikre lang levetid !!!!.

I udsendelsen sagde en af de indblandede netop at analog videnslagring
som den graverede tinskive ikke er en erstatning for digitale medier.
Stentavler og tinskiver er glimrende til at overbringe tekst til
eftertiden, men den datamængde vi producerer er for overvældende til at
nutidige analoge medier kan anvendes. At ingravere en DVD film på
tinskiver er ikke realistisk. At overspille den til analoge filmruller
er dyrt og dømmer filmen til langsom forringelse.

> [...]
> der kan sælge os ALT muligt til konvertering og læsning af data
> fremover imedens vi andre kan bande over alt ekstra arbejdet med

Problemet var større da vi ikke havde harddiske eller netforbindelse
med standardiseret kommunikation.

At få flyttet data fra gamle 5 1/4" C64 disketter over på en
Windowsmaskine er problematisk, da der kræves specialkabel eller
lignende.

At få flyttet data fra gamle 3 1/2" Windows disketter over på en nyere
Mac uden diskettedrev er meget nemmere: Kopier filerne ind på en
Windowsmaskine og overfør dem via netværk.

At få flyttet data fra den gamle Macs harddisk over på den nyindkøbte
BSD maskine er nærmest trivielt: Send dem over netværket.

Ja, det kræver vedligeholdelse. Ligesom man skal huske at slæbe de
gamle papirbilleder med sig når man skifter bolig, skal man huske at få
de gamle data med sig når man skifter computer. Der skal oftere
overføres digitale data end analoge, men det er også nemmere.
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-04 23:41

On 2004-01-25, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote:
> I udsendelsen blev der nævnt en "magnetisk bombe" og svaret derpå var
> det oplagte: Data i digital form kan replikeres. Vil man minimere
> sandsynligheden for datatab, replikerer man på tværs af lande.

Et 10k ton kernevåben udløst i 10km højde vil smadre store mængder
elektronik i en radius af 800km. Altså fra Italien til Danmark.

Det er en såkaldt EMP (Elektromagnetisk puls) bombe. Almindeligt
kernevåben anvendt på anden vis. 1 over Europa, og 1 på hver kyst
i USA, så er den vestlige verden lammet og i kaos. Det er en af
tidens store trusler.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-01-04 00:37

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> kernevåben anvendt på anden vis. 1 over Europa, og 1 på hver kyst
> i USA, så er den vestlige verden lammet og i kaos. Det er en af

Informationsviderebringelse under dommedag ser jeg ingen gode svar på -
uanset om de valgte lagermedier er analoge eller digitale. Graver man
tinskiver ned i en gammel sølvmine er der stadig reel fare for at en
fremmed magt vil fiske dem op og destruere dem, for at forhindre
viderebringelse af de tanker de finder forkerte.

Man kan let opstille vilde scenarier for det ene eller det andet, men
det fører ikke til det store. Hvis vi finder det pinedød nødvendigt at
vores grundlov pr. 2004 skal bevares for eftertiden, kan vi hugge 500
kopier i stentavler, sprede halvdelen ud over Månens overflade og
fordele resten mellem Jorden og Mars. Og selv det er kun med til at
sænke sandsynligheden for glemsel.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-01-04 18:39

On 2004-01-25, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> fremmed magt vil fiske dem op og destruere dem, for at forhindre
> viderebringelse af de tanker de finder forkerte.

Ovenstående kan ske uden direkte tab af menneskeliv, og vil ikke betyde
dommedag. Men vi vil blive sat et stykke tilbage. Det er et eksempel på
hvor følsomme vi er for eksempelvis terror.

Fra : Knud Bonke

Dato : 25-01-04 08:08

: Håber nogen har glæde af det eller bare synes det er interessant - det synes
: jeg!
:
:
: Hilsen
: Claus Jungersen
: ---------------------
: www.kunstner5.com
:
:
S'fø'li' er det interessant, men lad mig gøre opmærksom på, at analoge negativer i sær-
deleshed også har begrænset levetid. Jeg er i gang med at skanne gamle negativer, både
hjemmefremkaldte og "fabriksfremstillede", og især farvebilleder mere end 15-20 år gamle
er slemt falmede. De bedst bevarede er mine egne, velskyllede, s/h negativer, men de er
heller ikke hvad de har været.
(De har været opbevaret i stuetemperatur og i album, og i en tillukket kasse !!! )
Hilsen Knud

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-01-04 11:53

Knud Bonke wrote:

> [...]
> heller ikke hvad de har været.
> (De har været opbevaret i stuetemperatur og i album, og i en tillukket kasse !!! )

Jae alle som har gamle negativer og dias kan se, at de ganske
langsomt falmer, det er især gul og rød det går stærkt med, og
det er en kendt sag, at der er store problemer Kodak's Etachrome
film som er fra anden halvdel af 70'erne, de bliver helt blå.

Og for at opnå fine korn, så er moderne emulisioner ultra tynde,
det gi'r igen en meget tyndt sølv/farvelag, som endnu hurtigere
vil henfalde, og moderne skyldninger er afkortet til et par min-
nutter eller mindre, så nutidens analoge film vil højst holde i
en 20 - 30 år, så er de helt færdige.

Derfor er det helt fint at vi kan digitalisere billederne, og
hvis de med 10 - 15 års mellemrum overspilles på et nyere medie,
så er de jo ganske godt sikrede.

Og det vil jo typisk være de bedste billeder, som bliver gemt
på den bedste måde, og det er jo helt fint, for fremtiden har
nok ikke behov for alle de billeder vi i dag går rundt at ta'r.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-01-04 12:57

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev
> Og det vil jo typisk være de bedste billeder, som bliver gemt
> på den bedste måde, og det er jo helt fint, for fremtiden har
> nok ikke behov for alle de billeder vi i dag går rundt at ta'r.

Jeg vil gerne lige nævne at en brændt CD virker fint lige indtil du en dag
slet ikke kan åbne noget som helst på den. Jeg har allerede stiftet
bekendtskab med det problem på flere, få år gamle CD'ere. Jeg har også en,
hvor man kan se det meste, mens noget ikke kan læses. Altså én brændt CD
rækker ikke hvis man vil være sikker. Og det skal jævnligt checkes om begge
virker.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Waal

Dato : 25-01-04 17:34

> [...]
> på den bedste måde, og det er jo helt fint, for fremtiden har
> nok ikke behov for alle de billeder vi i dag går rundt at ta'r.

Overlad dog den beslutning til eftertiden. Samtiden har det med at bortkaste
"det forkerte"

Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-04 13:13

On 2004-01-24, kunstner5.com <kunstner5@_FJERN_kunstner5.com> wrote:
> [...]
> på http://www.dr.dk/nyheder/TV/Udefra/. Udsendelsen handler om digitale
> lagringsmedier. Det vises bl.a. hvordan de lagringsmedier mange anser som

Jeg er ved at se udsendelsen, og den handler om eftertiden, altså
hvad er der tilbage om 100 år. 10-30 år er ikke nok for udsendelsen.
Alt der skrives i dag er elektronisk, og eksisterer ikke om 50 år.
Er ikke færdig med udsendelsen endnu.

Der er i starten en meget stor vægt er lagt på, at
programmer der kan læse filformater dør.

Men det tror jeg ikke på. TIFF, JPEG ja sågar Canon RAW er der gratis
Open Source software der kan læse og konvertere. Og der er så mange
data i disse formater at det vil overleve.

CD'ers svaghed i dag er, at der skrives på det lag der er på oversiden
at CD'en, som er udsat for miljøet. Mine DVD-R skiver har laget kapslet
helt inde i plastic, og vil derfor holde længere. Og jeg brænder altid
i langsommere hastighed.

CD'ere er desuden god mad for skimmelsvamp ved ca. 30 grader og høj
fugtighed.

Man burde vel placere sine medier i en fryser.

Fra : Peter Holm

Dato : 25-01-04 15:36

> [...]
> kapslet
> helt inde i plastic, og vil derfor holde længere.

Er det nogle specielle DVD-R (link please) eller gælder det alle DVD-R ?

Mvh
Peter

Fra : Waal

Dato : 25-01-04 17:27

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Plastic er ikke tæt nok. Nedfrysning er en mulighed men pokkers besværligt
hvis skiverne skal bruges jævnligt

Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-04 17:28

On 2004-01-25, Peter Holm <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

> Er det nogle specielle DVD-R (link please) eller gælder det alle DVD-R ?

Det er billige 4x Princo. Hvis man ser på kanten af skiven kan man se
den består af 2 lag. Har ikke prøvet andre mærker.

Fra : Waal

Dato : 25-01-04 22:03

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Det er billige 4x Princo. Hvis man ser på kanten af skiven kan man se
> den består af 2 lag. Har ikke prøvet andre mærker.

Fremstillingsmåden er er ens for alle fabrikaterne. Der kan være afvigelser
i materialer/kvalitet men i princippet er de ens

Michael

Fra : Peter T.

Dato : 26-01-04 22:31

Povl H. Pedersen wrote:

> Mine DVD-R skiver har laget
> kapslet helt inde i plastic, og vil derfor holde længere.

Jeg læste sidste efterår (svjh), at plastiklommer afgiver dampe, som
forkorter en cdr's levetid betragteligt. Det har så fået mig til kraftigt
at overveje at skrotte cdr-mediet fuldstændigt, beholde alle vigtige filer
på en harddisk og samtidig tage jævnlige backup til en anden harddisk.

> Og jeg brænder altid i langsommere hastighed.

God ide.

Et lille ps.: måske skulle man indføre hulkort igen, men som er baseret på
aluminiumsplader. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]