Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udtalelser om Panasonic m. Leica Optik søg~
Fra : Jens

Dato : 24-01-04 12:56

Hej

Coop har ovennævnte kamera model DMC-FZ2E på tilbud til 3795,-kr.
Er der nogen der har erfaringer med dette kamera, kvalitet af
billedmaterialet, skarphed, klarhed ?
Opløsningen er jo på kun 2.0 mega pixel, så spørgsmålet går også på om det
"out af date" eller stadig et godt køb ?
Smid evnt. nogle billeder i dk.binaer så der er mulighed for selv at
vurdere.

På forhånd tak.

--
John

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-01-04 13:33

"Jens" <koksfyr@no_spam.yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "out af date" eller stadig et godt køb ?
> Smid evnt. nogle billeder i dk.binaer så der er mulighed for selv at

Der er en tendens til at tro, at står der Leica/Leitz eller Zeiss på et
objektiv, er det noget særligt. Og det er det måske.
Men hvis Panasonic eller Karl smart køber en optik hos nævnte for 500, får
de for 500 optik, ikke for 1500. Omvendt:
Hvis et af de kendte navne lægger navn til, ingen nævnt og ingen glemt, er
der en hvis garanti for at dimsen koster havd den er værd. Men så er det op
til forhandleren, og det er jo typisk at denne finder en model det er svært
at efterspore - der ikke er i alm. handel og så sætter en tilbudspris på.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-04 15:28

On 2004-01-24, Jens <koksfyr@no_spam.yahoo.dk> wrote:
> [...]
> "out af date" eller stadig et godt køb ?
> Smid evnt. nogle billeder i dk.binaer så der er mulighed for selv at

Hurtig søgning på nettet giver priser ned til ihvertfald 359 Euro.
På de 3795 er i overkanten.

Kameraets store fordel er de 35-420mm zoom = 12x som er med image
stabilisering. Siden Olympus 2100 har det ikke været til at komme
til for penge.

Generelt er en lang zoom altid et kompromis, og vil give dårligere billeder
end et kortere zoom, eller prime focus.

Der er ikke rigtigt til at finde info på nettet.

Der skulle være billeder her:
http://home.uwnet.nl/~arnoud.venema/fotopagina.html

I fuld tele er billederne rigeligt "bløde".

Fra : Aksel

Dato : 24-01-04 15:40

> [...]
> "out af date" eller stadig et godt køb ?
> Smid evnt. nogle billeder i dk.binaer så der er mulighed for selv at

Kameraet er kommet på markedet i efteråret -03 så det er bestemt ikke
outdated, jeg har desværre ikke fundet anmeldelser på det, men her er
omtaler af et lignende Panasonic kamera med samme optik.

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz1-review/index.shtml

Steves Digicam er kendt som en meget seriøs kilde, der er også meget andet
end anmeldelser på hans side.

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz1.html

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz1_samples.html

Du skal ikke lægge alt for stor vægt på pixeltal, optik er meget vigtigere.

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?cameras=panasonic_dmcfz2&method=sidebyside

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1060686252.html

Leica og Zeiss har altid lavet topkvalitet optik, og jeg tror ikke, som Ole
Larsen, at de laver andet til andre fabrikanter, Rolls Royce laver heller
ikke discountvarer, deres navn er for værdifuldt.

Hilsen Aksel

Fra : HCS [4000]

Dato : 24-01-04 18:38

På den anden side må man sige der er sket en forandring i salgskanalerne.
Før i tiden skulle man i specialbutikker med fagfolk når man ville købe
kvalitetsvarer som Leica og Zeiss objektiver.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-01-04 21:41

ØPS- hvad er det nu lige jeg bliver beskyldt for her????

Fra : Aksel

Dato : 25-01-04 15:29

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "HCS [4000]" <hcstune-no-spam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> ØPS- hvad er det nu lige jeg bliver beskyldt for her????

Citat fra dit forrige indlæg:

[...]

Det læser jeg som at du mener der findes discount optik fra Leica eller
Zeiss

Fra : Alan Thwaites

Dato : 25-01-04 17:17

"Aksel" <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
meddelelse

> [...]
> Larsen, at de laver andet til andre fabrikanter, Rolls Royce laver heller
> ikke discountvarer, deres navn er for værdifuldt.

produceres på licens af Hoya i Japan.Om noget lignende gælder "Leica"
objektiverne ved jeg ikke og ikke derved sagt at kvalitet er ringe. Verdens
ældste optiske fabrik .- Voigtlander lukket og navnet ejes nu af Chinon i
Japan.Nogle af de nye Hasselblad modeller produceres af Fuji osv.osv.-
(Og Rolls Royce ejes af BMW og Bentley af VW !)
Alan

---

Fra : Waal

Dato : 26-01-04 21:50

"Alan Thwaites" <atls@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Japan.Nogle af de nye Hasselblad modeller produceres af Fuji osv.osv.-
> (Og Rolls Royce ejes af BMW og Bentley af VW !)

Og Minolta har haft samarbejde med Leitz i rigtig mange år.

Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-02-04 13:16

> [...]
> Larsen, at de laver andet til andre fabrikanter, Rolls Royce laver heller
> ikke discountvarer, deres navn er for værdifuldt.

Se, jeg ved jo egentlig godt hvad jeg skrev, men da der var flere udsagn i
mit indlæg, ville jeg gerne vide, hvilket af dem, du var uenig i.
Jeg mener ikke at have givet udtryk for at de nævnte laver discount, men at
man stort set får hvad man betaler for så længe det er et af de store
anerkendte firmaer der lægger navn til.
Eller sagt på en anden måde: I en xxxx kr optik fra en af de store er det
nok hip som hap hvilket af navnene der står på. Der kan naturligvis være
fortaget forskellige prioriteringer, men generelt er det nok ligegyldigt om
der står Zeiss, Canon, Nikon eller eller.

Fra : JK

Dato : 24-01-04 18:05

On Sat, 24 Jan 2004 12:55:51 +0100, "Jens" <koksfyr@no_spam.yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>"out af date" eller stadig et godt køb ?
>Smid evnt. nogle billeder i dk.binaer så der er mulighed for selv at

Som Povl bemærker, er kameraet med en ganske kraftig zoom. Så man kan
sige, at der er mulighed for at lave gode udsnit ad optisk vej under
optagelsen. Dermed kan man udnytte de 2 Mpix godt, så du ikke skal
lave udsnit bagefter. Det er der jo ikke overskud i pixels til.

Hvis du er natur-fotograf, er det måske en god ide. HP har et lignende
kamera. Det er temmelig billigt. 2900 kr. for 8x zoom og 4 Mpix.

mvh

John

Fra : Henrik

Dato : 24-01-04 18:12

Prøv at læse her evt. http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033 .
Hvis du skal købe i udlandet så er det her
http://www.ukdigital.co.uk/panasonic_promos.htm jeg tror ikke det kan gøres
billigere. Billeder kan du se på
http://www.fotokritik.dk/kamera2.html?kam=18 .
Jeg har selv efterfølgeren DMC FZ 10 som er et 4 megapixel kamera. Købt hos
www.bhphotovideo.com Som jeg er super tilfreds med. Men hvis du kan leve
med at det kun er på 2 megapixel og ikke laver (printer) billeder støre end
A4 så er det et super kamera til udendørs brug, sport, fugle, og lign.

Mvh Henrik