Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
A80 og lader/strøm-adapter fra batterier.d~
Fra : CNS

Dato : 23-01-04 11:25

Hej,

Har netop købt et A80 og batterier + lader fra batterier.dk.

Jeg købte denne lader og 4 2100mAh batterier
http://www.batterier.dk/index.htm?mw4798.htm

Jeg ser at denne lader også skulle kunne køre som adapter til mit kamera -
er det risikofrit? Og er der nogen der ved, hvilken spænding jeg skal stille
adapteren til?

Jeg har flg. muligheder på laderen, når den fungerer som adapter:
Elektrisk spænding (12 V): 1,5 / 3,0 / 4,5 / 6,0 / 7,5 / 9,0 V DC.

Elektrisk spænding (24 V): 1,5 / 3,0 / 4,5 / 6,0 / 7,5 / 9,0 / 12,0 V DC.

Maksimum udgangs strøm: 800mA ved brug i bilen / 3 W med adapter.

- og jeg kan umiddelbart se at den ¨"Originale" canon adaptor har specs'ene
4,3V jævnstrøm / 1,5A

- nogen idéer?

Iøvrigt et dejligt kamera, som jeg glæder mig til at få leget mere med -
især de mange manuelle indstillinger!

Christian Stæhr

Fra : CNS

Dato : 23-01-04 11:26

Ahh. ja.. glemte lige - ved henvendelse pr. e-mail, skal DASH udskiftes med
en bindestreg ;) Men svar venligst både i gruppen og pr. e-mail..

Christian Stæhr

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-01-04 11:32

> [...]

> Maksimum udgangs strøm: 800mA ved brug i bilen / 3 W med adapter.
>
> - og jeg kan umiddelbart se at den ¨"Originale" canon adaptor har

Sæt den til 4,5V men vær lige opmærksom på, at dit kamera tilsyneladende
kan trække op til 1,5A, hvor din strømforsyning kun kan levere 0,8A. Du
risikerer at brænde din strømforsyning af.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : CNS

Dato : 23-01-04 11:36

> [...]
> kan trække op til 1,5A, hvor din strømforsyning kun kan levere 0,8A. Du
> risikerer at brænde din strømforsyning af.

Hej Jens - tak for svaret - jeg skal kun bruge strømforsyningen når jeg skal
overføre billeder fra kameraet til computeren, og altså ikke, når jeg tager
billeder - gør det nogen forskel? Vil jo helst undgå at gøre nogen skade på
mit kamera ;)

/Christian

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-01-04 11:55

> [...]
skal
> overføre billeder fra kameraet til computeren, og altså ikke, når jeg

Det skal jeg ikke kunne svare på. Når der står 1,5A på den originale
strømforsyning, betyder det blot, at en enhed kan trække maksimalt 1,5A fra
strømforsyningen - det er ikke ensbetydende med, at dit kamera rent faktisk
trækker så meget strøm. Normalt overdimensionerer man strømforsyningen i
forhold til den enhed, den skal trække (i dit tilfælde dit kamera). Jeg
ville dog ikke turde bruge en alternativ strømforsyning, der maksimalt kan
levere 0,8A, når originalen kan levere næsten det dobbelte. Du må måle på
dit kamera eller få fat i yderligere teknisk info fra Canon, hvis du vil
være helt sikker på, hvor meget strøm, kameraet æder i forskellige
tilstande.

> Vil jo helst undgå at gøre nogen skade på
> mit kamera ;)

Faren er nok større for, at du brænder din strømforsyning af, hvis den
viser sig at være underdimensioneret i forhold til kameraet.

Fra : Richard

Dato : 23-01-04 15:33

CNS wrote:
> [...]
> er det risikofrit? Og er der nogen der ved, hvilken spænding jeg skal stille

Var selv ude i samme ærinde (til A70) og fandt masser af god info om
netop dette i brugergruppen:

http://forums.powershot-a.com/

bl.a. i tråden:

May I use non-Canon AC adapter safely?

i forummet Help Me, Help Me!

søg fx på power consumption, så finder du lettest tråden.

Men har du virkelig brug for en strømforsyning, efter du har investeret
i genopladelige batterier?

Iøvrigt er der pt en gut på ebay.de, der sælger en "Netzteil für Canon
Powershot A60/A70/A80 Neu" - det er en Practica-netdel, som han påstår
passer og virker glimrende. Lader til, han sælger en del af dem. Så der
er sikkert andre løsninger end Canons egen megadyre

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Chr. L.

Dato : 23-01-04 16:25

"CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Har netop købt et A80 og batterier + lader fra batterier.dk.
>
> Jeg købte denne lader og 4 2100mAh batterier
> http://www.batterier.dk/index.htm?mw4798.htm

Køb det hele i Harald Nyborg til det halve...de har både batterier, lader +
lynlader..

Chr.