Foto
IBM760 5420
Teil 3020
X-drive II - hands-on-test
Fra : KNL DtP

Dato : 19-01-04 21:31

Hej!

Jeg lovede i en tidligere tråd, at jeg lige ville melde tilbage, når jeg fik
leveret min X-drive II - og blev så i dag.

Som nævnt havde jeg valgt at købe den uden disk, så første punkt var at montere
den 2,5" HDD jeg havde købt i Danmark. Det er en 20 Gb 5400 RPM Hitachi, som
skulle være rimelig modstandsdygtig over for stød (ifølge databladet).
Installationen var utrolig simpel: Af med dækslet, sæt strøm og datakabel til,
skru forsigtig HDD'en fast og på igen med dækslet.

Så var det tid til at oplade batteriet, og her fulgte der en lille fikst oplader
med. Den kan for øvrigt køre 110 volt / 50 Hz, som man bruger i USA. Da
opladningen var færdig, tilsluttede jeg den til computeren via USB-porten. XP
fandt med den med det samme (jeg behøvede ikke nogen driver, som dog medfølger
på CD), og min Stifinder blev beriget med hele fire nye drev (tre kortlæser-drev
og én harddisk).

HDD'en blev formateret til FAT32, og jeg testede lige at den kunne kopiere fra
PC -> X-drive. Det virkede ganske glimrende. Så proppede jeg et CF-kort i
maskinen trykkede COPY - og så kunne jeg via LCD-displayet se at den ...
kopierede. Da den var færdig bippede den en gang, hvorefter jeg satte
USB-stikker i igen. I roden af harddisken havde den oprettet en mappe kaldet
CF0001. Heri lå de normale mapper mit EOS 10D laver, og inde i dem en håndfuld
RAW-filer. Disse kopierede jeg så over på computeren som gennem en normal
kortlæser.

Alt sammen fungerede let og smertefrit. Hastigheden har jeg ikke lige målt, da
testen foregik på en gammel computer med USB 1.1. Skal nok lige melde tilbage,
når jeg kommer til en med USB 2.0 hi speed, som de på pakken påstår at den kan
udnytte ("Download speed: Up to 480 Mbps").

Foruden selve X-drivet og oplader fulgte også et USB-kabel og en fiks lille
opbevaringstaske. Denne er rimelig godt polstret, og skulle tage af for de
værste stød. Jeg tror dog, at jeg vil putte lidt ekstra skumgummi i bunden -
better safe than sorry. Tasken har også plads til et par hukommelseskort og et
kabel. Meget smart. Den fylder ikke mere end 16 x 10 x 6 cm (l x b x h) og vejer
sølle 300 gram, så den passer lige ned i fototasen.

Jeg tager lige et par billeder af hele kittet i morgen, så I kan få en
fornemmese af hvordan den ser ud.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 19-01-04 21:49

On Mon, 19 Jan 2004 21:31:04 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Hej!
>
>Jeg lovede i en tidligere tråd, at jeg lige ville melde tilbage, når jeg fik
>leveret min X-drive II - og blev så i dag.

Hvor købte du den og hvad gav du?

MVH Tommy

Fra : Peter Andersen

Dato : 19-01-04 22:05

KNL DtP wrote:
> Hej!
>
> Jeg lovede i en tidligere tråd, at jeg lige ville melde tilbage, når
> jeg fik leveret min X-drive II - og blev så i dag.

Spændende.

Er det sådan en her: http://shop.store.yahoo.com/insidecomputer/x.html

Jeg vil også gerne vide hvor du købte den og hvad du gav...

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : KNL DtP

Dato : 19-01-04 22:22

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> Spændende.

Ja, det er altid sjovt med lidt nyt legetøj :)

> Er det sådan en her: http://shop.store.yahoo.com/insidecomputer/x.html

Jepper!

> Jeg vil også gerne vide hvor du købte den og hvad du gav...

Jeg købte den i Tyskland og gav € 97,10 + € 12,90 i fragt. Desværre tog de kun i
mod bankoverførsel, så det kostede lige 85 kr. + tre dage ekstra oveni. Jeg tror
der er flere butikker i Tyskland, der har den til billige penge og som tager
VISA. Jeg kom af med cirka 820 kr. + en 20 Gb HDD (cirka 960 inkl. fragt hos
officeIT). Samlet løber det op i 1780 kr. Til sammenligning koster den cirka
2000 kr. i Danmark, så lidt er der da sparet...

Jacob Electronic i Tyskland: http://shor.ter.dk/103012322
20 Gb HDD hos officeIT: http://shor.ter.dk/262434876

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jörgen

Dato : 19-01-04 22:53

Jag köpte min X-drive VP2030 av InsideComputer för ett och ett halvt år
sedan.
I fredags beställde jag en X-drive Pro VP300.
Priset för X-driveII VP2060 är ungefär samma i Tyskland och USA men ska Ni
köpa Pro så är den mycket billigare i USA (ca. 1380:- Sek inkl. frakt mot
1970:- Sek ihos tyskarna) och dom kan leverera den direkt. Min är på väg med
FedEx (lige nu i Paris)!
Hoppas den kommer i morgon!

M.v.h. Jörgen

Fra : Martin Gleit

Dato : 20-01-04 16:00

Hej Kristian...Er du stadig tilfreds med x-driven? overvejer selv at købe
en...kan man slette enkelte billeder på den? kan man overføre enkelte
billeder fra cf kort til harddisk?

Fra : KNL DtP

Dato : 20-01-04 18:10

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Kristian...Er du stadig tilfreds med x-driven?

Hej! Jae - jeg har nu kun haft den i 24 timer, men indstil videre ser det ud til
at spille 100%. Meget fiks og meget enkelt at bruge. Lige til at putte i
fototasken.

> overvejer selv at købe
> en...kan man slette enkelte billeder på den?

Ikke uden at skulle forbinde X-Drive'et til computeren, og i Stifinder slette en
bestemt fil. Det eneste du kan med med X-Drivet uden en computer er, at sætte et
kort i maskinen og trykke COPY.

> kan man overføre enkelte
> billeder fra cf kort til harddisk?

Du kan ikke vælge som sådan. Den kopierer simpelthen bare al indhold (mapper,
filer what-ever) der ligger på hukommelseskortet.

Jeg tror dog ikke det bliver det helt store problem, for med 20 Gb plads (i mit
tilfælde) er der plads til over 3.000 billeder i RAW-format eller lidt over
7.000 billeder i bedste JPG-kvalitet (6,3 MegaPixels opløsning i begge
tilfælde). Dvs. at man roligt kan tage løs og evt. slette dem direkte i
kameraet. Man kan jo bare tømme kortet når man har tid eller mulighed - den
behøver ikke være fyldt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jörgen

Dato : 20-01-04 19:37

Hej Martin.

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i meddelandet
> Hej Kristian...Er du stadig tilfreds med x-driven? overvejer selv at købe
> en...kan man slette enkelte billeder på den? kan man overføre enkelte
> billeder fra cf kort til harddisk?

X-drive pro kan allt detta plus att den har inbyggd MP3 spelare som extra
bonus. Se här.

http://shop.store.yahoo.com/insidecomputer/xdrivepro.html

M.v.h. Jörgen

Fra : Jörgen

Dato : 22-01-04 17:00

Hej, Har nu testat hastigheterna på min X-Drive Pro jämfört med min X-Drive
2030.

Här är resultaten med Dr. Hardware 2004.

All values in KB/s
Drive Description Pro = X-DrivePro. Random Read Average Read Linear Read
Write medium Access time(ms)

R:\ Transend SD 128Mb m/Pro 3268 3301 3334
1418 9,525
R:\ Canon SD 8Mb m/Pro 2845 2983 3121
1136 5,585
P:\ DataFab CF 64Mb m/Pro 3189 3245 3302
528 6,765
P:\ TwinMOS CF 256Mb m/Pro 4248 4268 4288
2794 8,88
P:\ Trasend45x CF 256Mb m/pro 4170 4242 4314
3485 19,48
O:\ X-DrivePro 20GbIBM Hi-speed USB 3962 3971 3979
4363 10,345
P:\ Transend45X med X-Drive1 894 899 905
914 29,42
P:\ TwinMos 256 Mb med X-Drive1 896 899 902
905 18,975
P:\ DataFab 64Mb med X-Drive1 883 893 903
438 16,31
R:\ X-Drive1 20GbIBM USB 878 880 881
932 21,7
D:\ ATA Maxtor 160Gb 26848 28400 29952
30811 6,18
M:\ ATA IBM 2x 12,5Gb Raid 28946 30857 32768
24097 9,37

Tiden att tömma ett kort med ca. 30Mb data till X-DrivePro (38sek) är längre
än på X-Drive 2030 (33sek)!!!!!!!
En stor skuffelse eftersom det är denna hastighet som är viktigast!

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 22-01-04 22:00

On Thu, 22 Jan 2004 15:59:34 GMT, "Jörgen" <jg.m@NOSPAMtelia.com>
wrote:

>Tiden att tömma ett kort med ca. 30Mb data till X-DrivePro (38sek) är längre
>än på X-Drive 2030 (33sek)!!!!!!!
>En stor skuffelse eftersom det är denna hastighet som är viktigast!
>
>M.v.h. Jörgen

Øv! Jeg håbede ellers på at X-Drive Pro ville være væsentligt
hurtigere end X-Drive II

Er det rigtig opfattet (ud fra dine måleresultater) at X-Drive Pro
trods alt er ca. 4,5 gange hurtigere end X-Drive 2030 til at overføre
data til PC'en (skyldes sikkert High-speed USB) ?

Hvor hurtig er X-Drive II i henholdsvis at overføre data fra CF-kort
til X-Drive II ? - og til at overføre data til PC ?

/Niels