Fugt i overskabene
Fra : Anita

Dato : 27-01-04 11:44

Vi vil her igennem høre om andre har oplevet at have fugt
(kondensvand) i overskabene og hvordan i har løst problemet.

Vores campingvogn er en Adria 743 PU (2003). Er der andre der har en
magen til eller tilsvarende (andre mærker/typer) som har oplevet
problemet hører vi gerne fra jer.

Vi gjorde forhandleren og importøren af Adria opmærksom på problemet
allerede sidste år ved campingmessen i Herning og de lovede os, at se
på det. Vi spurgte importøren om de havde haft andre henvendelser, men
det benægtede han.

Når man nu læser det nye nummer af Camping Fritid på side 30 så får
man egentlig det indtryk, at der har været et problem. For øverst side
31 står der > 1. Ventilerede og "kondensfrie" overskabe < Hvorfor
står ordet kondensfrie i anførselstegn. Noget kunne tyde på, at der
har været et problem i de nye campingvogne.

Med venlig hilsen
Anita Hansen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-01-04 12:39

"Anita" skrev...
> Vi vil her igennem høre om andre har oplevet at have fugt
> (kondensvand) i overskabene og hvordan i har løst problemet.

Kondensvand opstår hvor fugtig luft møder en kold flade.
Problemet er vel størst om vinteren samt i perioder
med lave temperaturer om natten.
Hvis de enkelte flader kan varmes op til indendørstemperatur
(+ 16gr. )opstår kondens ikke.
Man skal med andre ord ikke dække evt. ventilationshuller
til.
På min Detleffs kunne hullerne blokeres hvis man proppede
tøjet godt ind i hjørnerne. En fiberdug forhindrer dette nu
og kondens optræder ikke. Heller ikke i sengekasserne.
Er der ingen ventilationehuller kan man evt. lade skabene
stå lidt på klem om natten (og om vinteren når man bor i
vognen...)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply