"Henrik" <oz5adx_remove_@_remove_hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:400c8975$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
> news:400b0dcf$0$180$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
>
> > Ja og ja det er faktisk vægt der er afgørende
> >
> > Kurt
> Hvor kan dette læses som et faktum? En henvisning ville være fin, så dette
> emne kunne aflives een gang for alle!
>
> I udlandet er det IKKE faktisk vægt, men tilladt totalvægt der anvendes.
> Spørg dem der er blevet bedt om at finde en chauffør med B-E, eller de der
> faktisk har fået bøde. Der må være nogle fra vores forum, der kan bekræfte
> dette.
> --
Man skal nok en tur forbi
www.retsinfo.dk og læse nogle bekendtgørelser for
at finde det juridiske svar. Det er vist nok i reglerne om køretøjers
indretning og udstyr at det står.
Men ovenstående kommer den klassiske sammenblanding af kørekortregler og
vægtregler ind igen.
Man kan læse en masse om vægte, sammenkoblinger m.m. på følgende side
http://www.dku.dk/dku/faq/synsfri/synsfri3.htm
Prøv at hoppe lidt frem og tilbage på siderne. Der er masser af læsestof.
Man kan også gå ind på
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm?bil_egen=&bil_total=10
50&kobl=&phv_total=&beregn=Beregn&svar=&overlaes=
og så taste Ian Rush`s tal ind fra hans spørgsmål.
Så vil man se, at der dels ikke er noget kørekortproblem, samt at der er en
begrænsning i den faktiske totalvægt, nemlig det som bilen må trække.
Prøv så at sætte bilens egenvægt ned til 949 kg, så kræves der pludselig
B/E, selv om påhængvognens faktiske totalvægt stadig må være 1000 kg.
Så hvis Ian kører med sin bil med de faktuelle tal og får læsset
campingvognen, så den vejer f.eks. 1075 kg, så vil han stadig ikke overtræde
kørekortreglerne, men han vil køre med overlæs og kan straffes for det.
Logikken i det er jeg ikke ansvarlig for, så det vil jeg slet ikke rode mig
ind i
Kurt