Forskellen på CD og CD-r
Fra : Lina Lind Christense~

Dato : 28-01-04 19:58

Hej gruppe.

Nu kommer jeg sikkert med et lidt dumt spørgsmål, men jeg har undret mig
over det længe og synes ikke jeg har kunnet finde et direkte svar nogen
steder.
Hvad er forskellen på en almindelig CD og en CD-r?
Er der nogen synlig forskel på CDerne - kan man se på en CD uden af afspille
dem, om det er en CD eller CD-r?

--
Mvh Lina Lind Christensen

Fra : Mads Breddam

Dato : 28-01-04 20:29

> Hvad er forskellen på en almindelig CD og en CD-r?

En alm. sølvblank CD er dem du køber i butikkerne. En CD-r er en CD som man
kan optage/skrive/brænde på med en cd-brænder, der sidder i nogle (de fleste
nye) computere.

> Er der nogen synlig forskel på CDerne - kan man se på en CD uden af
afspille
> dem, om det er en CD eller CD-r?

En CD er sølvblank. CD-r har det med at være guld, grønne eller blå på
datasiden og som regel uden nogen "label" på den anden side, - der hvor der
normalt er trykt, hvad der er på pladen. Det med at 'se forskellen uden at
afspille dem' forstår jeg ikke helt tror jeg. Du kan ikke finde forskellen
ved at afspille pladerne.

Det var det du mente ik'? ...har nemlig aldrig hørt nogen stille spørgsmålet
før.

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : Lina Lind Christense~

Dato : 28-01-04 20:36

> Det var det du mente ik'? ...har nemlig aldrig hørt nogen stille
spørgsmålet
> før.

Jo, det var det. Mange tak for svaret :) Nu har jeg endelig fundet ud af det
:)

--
Mvh Lina Lind Christensen

Fra : iddqd

Dato : 28-01-04 20:32

Lina Lind Christensen wrote:
> Hej gruppe.
>
> Nu kommer jeg sikkert med et lidt dumt spørgsmål, men jeg har undret mig
> over det længe og synes ikke jeg har kunnet finde et direkte svar nogen
> steder.

Jeg kan ikke komme i tanke om et sted det står, så nu får du en
ordentlig omgang her:

> Hvad er forskellen på en almindelig CD og en CD-r?

En CD er vil i virkeligheden den bredest mulige betegnelse og dækker
således over både det som normalt kaldes CD'er, CD-R, CD-RW uanset
hvilket format der ligger informationer på skiven.

Men da vi er i en musik gruppe og ikke en data gruppe, så formoder jeg
du med CD referer til de skiver man køber med musik på beregt til brug i
et typisk stereo anlæg. Den mere tekniske betegnelse må være en Audio
CD, da vi derved har fastlagt både medietypen og dets indhold.

En CD som vi køber med musik på er trykt i en proces på en fabrik og man
kan ikke ændre på indholdet (med undtagelse at beskadige skiven ved
f.eks. at ridse den). Musikken på skiven er "malet" på plastic skiven og
den skive er så forsynet med et reflekterende aluminiumslag og som regel
et eller flere lag farve+lak, konstruktionen gør at den mest sarte side
er plastik siden.

CD-R er en forkortelse for CD-Recordable og den kan man som forbruger
selv lægge indhold på i form af musik, computerprogrammer og så videre.
Hvis man ønsker kan man gemme musik på skiven i et format der svarer til
en audio CD og de fleste stereoanlæg vil så kunne afspille skiven. Man
kan ikke ændre på det som en gang er skrevet på en CD-R, men man kan dog
godt skrive på den i flere omgange lidt ligesom når man skriver på en
blok papir med kuglepen.

En CD-R er mindst sart på plastik siden da data er brændt med en laser
ned i metallaget på den anden side, typisk er metallaget beskyttet af
noget tryk der fortæller det er en CD-R dette er dog ikke altid
tilfældet og man kan ødelægge en CD-R ved at skrive på den med en spids
blyant eller tilsvarende. Er der tale om en skive uden beskyttelse på
metallaget, så kan man opleve at en post-it kan klistre nok til at
metallaget bliver trukket af!

> Er der nogen synlig forskel på CDerne - kan man se på en CD uden af afspille
> dem, om det er en CD eller CD-r?

En CD er normalt sølvfarvet på den blanke side, og en CD-R kan have alle
mulige andre kulører dog typisk gylden eller nuancer af blå eller grøn.
På siden med tryk vil det normalt være let at se forskel for en CD har
normalt noget tryk der fortæller om indholdet mens en CD-R enten er helt
blank, indehold noget teknisk info med plads til at man kan skrive med
tusch som på et kassettebånd eller endelig er forsynet med et
klistermærke/print i dårlig kvalitet.

Under afspilning kan man ofte ikke se forskel medmindre man bruger noget
software til formålet.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.