Jazz med violin?
Fra : Thomas

Dato : 20-01-04 01:45

Jeg var inde og hører en koncert i Jazzhouse med et gruppe, der spillede
violin, bass og guitar. Jeg kan ikke huske hvad de hed, men ville spørger om
hvad de hedder og hvad der er ellers er man bør kende i jazz med violin? På
forhånd tak
Thomas Jansson
*svar venligst i gruppen - mails lider filterdøden*

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-01-04 02:05

Thomas skrev:
> [...]
> spillede violin, bass og guitar. Jeg kan ikke huske hvad de hed, men
> ville spørger om hvad de hedder og hvad der er ellers er man bør

Joe Venuti, Stephane Grappelli, Jean-Luc Ponty, Svend Asmussen,
Don 'Sugar Cane' Harris, Michal Urbaniak ... for lige at nævne
nogle stykker fra forskellige aldre og genrer.

Var det elektrisk violin du hørte?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Thomas

Dato : 21-01-04 01:16

> Joe Venuti, Stephane Grappelli, Jean-Luc Ponty, Svend Asmussen,
> Don 'Sugar Cane' Harris, Michal Urbaniak ... for lige at nævne
> nogle stykker fra forskellige aldre og genrer.
Det må jeg se på! Tak

> Var det elektrisk violin du hørte?
Ja, den var forstærket og violinisten brugte nogle ret fed trick og fik
violin til at lyde som en vislen fra et high-hat ved at skrue helt op for
mikrofonen og ganske forsigtigt stryge buen mod violinkroppen. virker ret
godt!

Fra : F.B. [3000]

Dato : 20-01-04 09:37

"Thomas" <tjansson80@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> hvad de hedder og hvad der er ellers er man bør kende i jazz med violin?

Jeg ved ikke om det denne trio du hørte, men det kunne være oplagt:

Kristian Jørgensen Trio ?

med Jacob Fischer på Guitar og Jesper Lundgaard på bas?

Kristian Jørgensen er betegnet som værende én komplet violinist, hvilket
løfter ham ind i verdenseliten, og sammen med Jacob Fischer som for længst
har slået sit navn fast internationalt, med en Jesper L. ditto, er der lagt
op til jazz på højeste niveau.

De gutter er uforlignelige!!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *suckers*

Fra : Thomas

Dato : 21-01-04 01:13

> Jeg ved ikke om det denne trio du hørte, men det kunne være oplagt:
>
> Kristian Jørgensen Trio ?
>
> med Jacob Fischer på Guitar og Jesper Lundgaard på bas?
Jeg syntes ikke navne virker bekendte, men måske. Jeg kan dog huske at
bassisten og guitaristen var norske og violinist var dansk, men jo de var
fede.

Fra : F.B. [3000]

Dato : 21-01-04 09:22

> [...]
> Jeg syntes ikke navne virker bekendte, men måske. Jeg kan dog huske at
> bassisten og guitaristen var norske og violinist var dansk, men jo de var

Hmmm, det skulle vel ikke være disse tre gutter?:

Kristian Jørgensen Kvartet:
Kristian Jørgensen : violin
Thomas Fonnesbæk : bas
Kresten Osgood : trommer

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *suckers*

Fra : Thomas

Dato : 21-01-04 13:05

Jeg fandt dem jeg var inde og høre:

<Lørdag den 10. Januar kl. 21.30 spiller:
<Hot'n Spicy
<
<Bjarke Falgren (vio), Svein Erik Martinsen (gui,voc), Lars Tormod Jenset
(bas,voc).
<
<Denne trio sprænger rammerne for hvordan en jazztrio kan lyde. Ustandseligt
ændrer de lydbilledet, der leges med rollerne instrumenterne imellem og
<repertoiret strækker sig fra standards over Chick Corea og Pat Metheny til
The Beatles. De startede samarbejdet ved en jamsession i 2000. I 2002 kom
<deres stærkt roste debut-cd Journey, og de har på rekordtid skabt sig et
navn i hele Skandinavien. Danske Bjarke Falgren er udråbt til en værdig
<kronprins til kongerækken af danske jazzviolinister, sammen med se to
nordmænd skaber de en musik af ganske overrumplende karakter.
<www.hotnspicy.dk

Fra : F.B. [3000]

Dato : 21-01-04 15:36

> [...]
> <
> <Bjarke Falgren (vio), Svein Erik Martinsen (gui,voc), Lars Tormod Jenset

Oh yeah, de var slet ikke inde over, men kan godt huske der var "et eller
andet" med de der Hot´n Spicy.
Havde ikke nogen klar fornemmelse af instrumentering og slet ikke
nationalitet.

Jagten er slut og der er en del ubrugte pausenoder tilbage, så dem bruger
jeg nu!

--
hygge
Flemming Jørgensen

Fra : Jakenold Schwarzeneg~

Dato : 26-01-04 20:43

Svend Asmussen er essentiel! Og enormt fed for den sags skyld!

Jake