Island
Fra : Pernille og Kennet

Dato : 25-01-04 14:36

Hej,

Et par spørgsmål om Island-

Hvordan er vejret i april?

Er der nok at se i Reykjavik i 5 dage, eller skal man ud på øen? Kan man
komme på en-dagsudflugter uden bil?

Er det muligt at komme rundt på øen til forskellige seværdigheder uden bil?

Forslag til billig overnatning (skal det bestilles hjemmefra?)

Er der noget man skal være særlig opmærksom på?

Alle ideer og forslag modtages meget gerne

Kennet og Pernille
--
Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 25-01-04 15:12

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Et par spørgsmål om Island-
>
> Hvordan er vejret i april?

Højst sandsynligt tåget og regnfuldt, men det afhænger helt af hvor du er da
vejret variere meget fra egne til egn.

> Er der nok at se i Reykjavik i 5 dage, eller skal man ud på øen?

Hvorfor skulle man blive i Reykjavik?

>Kan man
> komme på en-dagsudflugter uden bil?

Ja, sagtens.

> Er det muligt at komme rundt på øen til forskellige seværdigheder uden
bil?

Ja, der bliver arrangeret ture, og så er der også almindelige rutebusser.

> Forslag til billig overnatning (skal det bestilles hjemmefra?)

Camping f.eka. Jeg tror ikke det er nødvendigt at bestille hjememfra i april
måned.

> Er der noget man skal være særlig opmærksom på?

De mange helt fantastiske oplevelser der venter en, ved bare at afvige en
lille smule fra alfarvej.

> Alle ideer og forslag modtages meget gerne

Spørg gerne lidt mere specifikt.

Mvh
Mette

Fra : Henning Nielsen

Dato : 25-01-04 15:31

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Et par spørgsmål om Island-
>
> Hvordan er vejret i april?
Ustadigt

> Er der nok at se i Reykjavik i 5 dage, eller skal man ud på øen? Kan man
> komme på en-dagsudflugter uden bil?
Reykjavik er en dejlig by, så der kan man godt bruge flere dage. Man kan
f.eks. besøge Blue Lagoon, Pingvellir, Gullfoss og den berømte gejser Geysir
på 1-dages ture - også med bus.

> Er det muligt at komme rundt på øen til forskellige seværdigheder uden
bil?
Jep - buskøreplaner her: http://www.bsi.is/
Indenrigsflyvning er også billigt: http://www.flugfelag.is/ - nogen gange
billigere end bussen!!!

> Forslag til billig overnatning (skal det bestilles hjemmefra?)
Vandrehjem og "sleeping-bag-accomodation" er der mange steder. Nogen af dem
er dog måske lukket i april.Her er et lille listigt guesthouse i Reykjavik:
http://www.andarunginn.is/

> Er der noget man skal være særlig opmærksom på?
Dårligt vejr - og måske lukkede overnatningsmuligheder og veje. Men ellers
en helt fantastisk oplevelse

> Alle ideer og forslag modtages meget gerne
Lake Myvatn oppe ved Akureyri hvis I har tid

God tur
Henning
Reklame: http://www.henningn.dk/island01.htm

Fra : Sigvaldi Eggertsson

Dato : 25-01-04 20:32

"Henning Nielsen" <Henning@post5.tele.dk> wrote in message news:<4013d315$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Ustadigt

Vejret er ustadigt over hela året.

> Reykjavik er en dejlig by, så der kan man godt bruge flere dage. Man kan
> f.eks. besøge Blue Lagoon, Pingvellir, Gullfoss og den berømte gejser Geysir
> på 1-dages ture - også med bus.

Pingvellir existerar icke i Island, der heter "Þingvellir"

> [...]
> http://www.andarunginn.is/

> Dårligt vejr - og måske lukkede overnatningsmuligheder og veje. Men ellers

www.vegag.is för lukkede vejer, med det er jo kun i det indre av
landet som vejer er lukkede på den tiden.

Fra : Sune Kjærgård

Dato : 26-01-04 15:04

> Er der nok at se i Reykjavik i 5 dage, eller skal man ud på øen? Kan man
> komme på en-dagsudflugter uden bil?
Jeg har været i reykjavik i oktober, og det var der ikke meget spas ved.
Højst til 2 dage.

> Er det muligt at komme rundt på øen til forskellige seværdigheder uden
bil?
Der er alle mulige forskellige busture, men det kan meget bedre betale sig
at leje en bil deroppe. Til eksempel var vi tre deroppe. En bustur til den
gyldne cirkel (tingvellir, Gejserne (Geysir springer ikke mere, men der er
en anden) og Gullfoss, som er et enormt vandfald, hvor der står en regnbue
henover når solen skinner) koster omkring 500 ISK pr person. Og vi lejede en
bil for ca. 1200 ISK. Så i skal altså ikke være ret mange før det kan betale
sig at leje en bil. Så slipper i også for at sidde sammen med en masse skøre
amerikanere i en bus, og i kan selv bestemme tempoet.
I skal ikke snyde jer selv for at komme ud og opleve naturen på Island. Det
er her de virkelige oplevelser ligger. Ikke i Reykjavik!

Så er der jo også den blå lagune. Også et fantastisk sted! Den ligger næsten
helt ude ved Keflavik (lufthavnen), så det foregår også pr bus eller bil.

Til sidst noget som absolut også er værd at se / opleve. Ikke ret langt
udenfor reykjavik ligger der et lille fjeld, Esja, som man kan vandre op på.
Udsigten er helt, helt fantastisk deroppe fra, på en klar dag. Men man skal
altså være i nogenlunde form for at komme derop. Det er ikke nogen let tur.
Der går bybusser til foden af fjeldet, så det er for en gangs skyld en
billig fornøjelse.

Har man mange penge! Kan man også komme ud at køre på glestchere med
4hjulstrækkere af enorme dimensioner. Det skulle være ret fedt, men det
rakte kreditten ikke til

> Forslag til billig overnatning (skal det bestilles hjemmefra?)
Alting er dyrt deroppe. Jeg boede ved nogle venner.

> Er der noget man skal være særlig opmærksom på?
Islændingene er generelt søde og venlige, og snakker godt engelsk. Nogle af
dem forstår også dansk, men det er efterhånden ikke så mange.

Så sørg for at komme ud i naturen. Den er helt fantastisk deroppe! God tur!

Mvh Sune