Hjælp til PHP/Rullemenu
Fra : Allan Johansen

Dato : 28-01-04 23:44

Hej NG

Jeg har en rullemenu (drop-down menu) som ser sådan ud:

<select Name=Farve class="select">
<option Value=Vælge_farve Selected>Vælge farve
<option Value=Hvid>Hvid
<option Value=Sand>Sand
<option Value=Blå>Blå
<option Value=Rød>Rød
</select>

Med den rullemenu er det menigen, at folk skal vælge hvilken farve deres
vare skal have.
Så nu er mit spørgsmål, om det er muligt ved hjælp af PHP, at få vist
et billede af varen i den farve man har valgt?
Dvs. Man vælger f.eks. rød og ved siden af kommer et billede af varen i rød.

Håber min forklaring kunne forståes.

På forhånd mange tak!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 29-01-04 01:25

Allan Johansen <hesselbjerg_dk@hotmail.com> wrote:

> [...]
> et billede af varen i den farve man har valgt?
> Dvs. Man vælger f.eks. rød og ved siden af kommer et billede af varen

Ja - det er muligt, men måske ikke optimalt.

Først og fremmest så antager jeg, at du allerede har de nødvendige billeder
af varen i de forskellige farver. Hvis vi skal ud i farvelægning vha. PHP er
det et helt andet - og lidt mere avanceret - problem.

Mht. at vise farven afhængig af brugerens valg i menuen, skal du så vidt jeg
kan se lige meget hvad have fat i noget JavaScript, men du kan selv vælge
hvor meget.

Hvis du primært vil bruge PHP, kan du via JavaScript submitte din form, så
snart brugeren vælger en værdi fra din rullemenu. Det gøres ved at indsætte
onChange="submit();" i dit select-tag. Nu kan du så tilgå den farve,
brugeren har valgt, vha. $_REQUEST["Farve"] og vise det tilsvarende billede.
Problemet er, at du også bliver nødt til at tjecke. om brugeren har
indtastet noget i eventuelle andre felter og sætte dette ind igen. Det
bliver hurtigt trættende for brugerene, hvis de skal taste de samme ting ind
to gange. Desuden bliver jeg personligt selv lidt overrasket og forvirret,
når en side reloader, uden jeg har bedt den om det, så jeg synes ikke helt,
det er en god løsning.

I min bog ville en bedre løsning være udelukkende at benytte JavaScript. Kør
en funktion ved onChange på din rullemenu som ovenfor, men i stedet for at
submitte formen, skal funktionen vha. JavaScript aflæse hvilken farve,
brugeren har valgt, og derudfra skifte billedet af varen clientside. På den
måde undgår du at reloade siden. Hvordan det forgår nærmere kan jeg desværre
ikke hjælpe dig med på stående fod, men du kan jo spørge i
dk.edb.internet.webdesign.clientside.

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Allan Johansen

Dato : 30-01-04 22:54

Til Kasper Garnæs

Mange tak for venligheden/svaret.

Jeg spørger videre i dk.edb.internet.webdesign.clientside.

Hilsen Allan Johansen