Redigér billede på webside
Fra : Thomas Rokamp

Dato : 27-01-04 15:34

Hej!

Jeg er i gang med at lave et site, hvor man blandt andet kan uploade
billeder. Det er dog ikke alle billeder der kan accepteres, da de skal have
den rette størrelse. Når en bruger uploader et billede kræver det altså
handling fra en admin, der skal godkende billedet.

Det fungerer fint nok, men visse billeder har ikke de rigtige proportioner,
hvilket gør at de skal redigeres først. Fx. resizes eller beskæres.
Jeg vil gerne undgå at skulle hente billederne ned på en PC og redigere dem,
så jeg tænkte om man kunne bruge nogle af PHP's indbyggede image funktioner?
Eller måske der er en der kender et smartere alternativ?

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 27-01-04 16:53

Thomas Rokamp <nospam@crax.dk> wrote:

> Jeg vil gerne undgå at skulle hente billederne ned på en PC og
> redigere dem, så jeg tænkte om man kunne bruge nogle af PHP's
> indbyggede image funktioner?

Det kan du sagtens - prøv at se nærmere på http://dk2.php.net/image.

Du kan se et eksempel på, hvordan det kan gøres og forskellen på resultatet
af de forskellige resizing metoder her:
http://linux.control.dk/eksempler/imageresizing/.
--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-01-04 18:19

Kasper Garnæs skrev:

> Du kan se et eksempel på, hvordan det kan gøres og forskellen på resultatet
> af de forskellige resizing metoder her:
> http://linux.control.dk/eksempler/imageresizing/.

Hvad bliver der af imagedestroy(); ?

Crasher din webserver ikke uden ?!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 27-01-04 18:47

Peter Farsinsen <peter_spam@nejtak_farsinsen.dk> wrote:

> Hvad bliver der af imagedestroy(); ?

Det er ikke strengt nødvendigt at køre imagedestroy - lidt ligesom man ikke
behøver at lukke sine databaseforbindelser, når man er færdig med dem. PHP
sørger, så vidt jeg husker, selv for at garbage collect'e, når siden er
blevet genereret. At det er good practice at rydde op efter sig selv, når
man er færdig med at rode med sine ressourcer, er så en anden sag : ).

> Crasher din webserver ikke uden ?!

Det er ikke min webserver, men tilsyneladende går det jo fint.

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs