Installation af PHP4 på apache2/windows
Fra : Brian Emilius

Dato : 27-01-04 07:35

Hej NG

Alle de tutorials til installation af PHP, jeg har set ser nogenlunde sådan
ud:
1. gzip -d httpd-2_0_NN.tar.gz
2. tar xvf httpd-2_0_NN.tar
3. gunzip php-NN.tar.gz
4. tar -xvf php-NN.tar
5. cd httpd-2_0_NN
6. ./configure --enable-so
7. make
8. make install ... osv...

Det fatter jeg bare ikke en fløjtende hundehandler af... Så så jeg
Webcafe.dks tutorial som siger at jeg skal kopiere filen php4ts.dll til
c:\windows\system\ ... Problemet er bare at der ikke er en sådan fil i
PHP-biblioteket (nysseligt downloadet fra php.net version 4.3.4)...
Er der nogen her der kan give mig en brugbar forklaring?
Jeg tænker måske lidt i retning af, hvor jeg skal skrive ./configure, make,
make install osv...? For det står der jo ikke noget om i tutorial'en.

Venlig hilsen
Brian Emilius

PS. Jeg aner i forvejen intet om servere, så jeg sætter pris på lidt
overbærenhed og en ikke alt for vanskelig forklaring

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 27-01-04 09:03

Brian Emilius wrote:

> Alle de tutorials til installation af PHP, jeg har set ser nogenlunde
> sådan ud:
> 1. gzip -d httpd-2_0_NN.tar.gz
> 2. tar xvf httpd-2_0_NN.tar
> 3. gunzip php-NN.tar.gz
> 4. tar -xvf php-NN.tar
> 5. cd httpd-2_0_NN
> 6. ./configure --enable-so
> 7. make
> 8. make install ... osv...
Dette er også den helt korrekte måde hvorpå man kompilerer kildekoden og
installerer den under Linux og Unix. På disse to operativsystemer er det
helt normal kotume at kompilere sine programmer selv, hvor man på
Windowsplatforme som regel installerer et allerede kompileret program et
eller andet sted i sin Program Files / Programmer

> [...]
> c:\windows\system\ ... Problemet er bare at der ikke er en sådan fil i
> PHP-biblioteket (nysseligt downloadet fra php.net version 4.3.4)...
Nu ved jeg ikke om det er det hele, du der gengiver for jeg rodede selv en
gang for længe siden selv med Windows og der synte jeg også der var en
php.exe der skulle kopieres det rigtige sted ind.

> [...]
> Jeg tænker måske lidt i retning af, hvor jeg skal skrive ./configure,
> make, make install osv...? For det står der jo ikke noget om i
Nej, for Webcafe'ens tutorial lyder som om den er beregnet til
Windowsbrugere og det første du skrev er til Linux/Unix.

> PS. Jeg aner i forvejen intet om servere, så jeg sætter pris på lidt
> overbærenhed og en ikke alt for vanskelig forklaring
I så fald skal du finde ud af om du vil installere på Windows eller Linux.
Jeg går ud fra at det er på Windows når du ikke kender betydningen af
../configure.
Derfor har jeg lige søgt lidt på webcafe.dk og tror at
først http://www.webcafe.dk/artikler/apache/installer/ og dernæst
http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/ vil være af stor nytte
for dig.

Mor dig.

Morten

--
Dagens undskyldning: "It's those computer people in X {city of world}. They
keep stuffing things up."

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 27-01-04 09:16

Brian Emilius wrote:
> Hej NG
> PS. Jeg aner i forvejen intet om servere, så jeg sætter pris på lidt
> overbærenhed og en ikke alt for vanskelig forklaring

Hvis du vil installere på windows;

http://sourceforge.net/projects/phptriad/
http://sourceforge.net/projects/foxserv/
http://sourceforge.net/projects/phpdev5/
http://sourceforge.net/projects/winlamp/
http://sourceforge.net/projects/winserv/

er alle pakker der installare AMP på din windows...
- de er dog ikke ens, så find den der passer dig bedst.

--
excuse of the day : That function is not currently supported, but Bill
: Gates assures us it will be featured in the next
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/