totalt nybegynder i database (HJÆLP)
Fra : Jens Villumsen

Dato : 22-01-04 11:11

HJÆLP

Jeg har kastet mig ud i et projekt og har brug for assistance.

Til min nye firmahjemmeside, skal jeg have lavet et "vis pris og
bestil" varen. Dvs. at det skal ende med en mail der sendes til
ordre afd.

Der er 4 variabler, hvoraf de 3 afgør kunde prisen og jeg havde
forestillet mig at disse lå i en database, så de kan ændres
løbende.

et eks.
Kunden går ind på siden, vælger først variabel 1 (ca 10
valgmuligheder),denne har ingen indflydelse på prisen

Dernæst vælger de variabel 2 (ca 40 muligheder), denne har
indflydelse på prisen

som sidste ting skriver kunden en tekst, hvor antallet af
karakter skal ganges med prisen fra variabel 2. alle karakterer
tæller også mellemrum og punktum osv.

Tilsidst tilægges en fast sum, og kunden skal nu kunne se hvor
meget hans "ordre vil koste"

Vil han derefter bestille, skal han indtaste sit navn, adr
osv...og sende formularen.

Hvordan pokker kommer man igang med sådan en opgave, uden det
koster en formue?

Jeg anvender Dreamweawer MX2004 som program. Mit hotel
understøtter cgi/perl, PHP og mysql.

Jeg er evt. klar til at betale for assistance

Hilsen Jens Villumsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 22-01-04 11:27

Jens Villumsen <jensv@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> osv...og sende formularen.
>
> Hvordan pokker kommer man igang med sådan en opgave, uden det

Hvis du ikke kender til PHP, foreslår jeg, at du først går ind og ser
nærmere på http://www.webcafe.dk/artikler/php/.

Dernæst ville jeg umiddelbart opbygge ovenstående ved hjælp af 4 sider:
1. side: Viser valgmulighederne for 1. valg.
2. side: Viser valgmulighederne for 2. valg og evt. brugerens foregående
valg
3. side: Viser valgmulighederne for 3. valg og evt. brugerens foregående
valg
4. side: Viser alle tre foregående valg, udregner og viser den samlede pris
etc. Derudover er der en form, hvor brugeren kan indtaste navn,
emailaddresse etc. hvis han ønsker at foretage en bestilling. Hvis brugeren
indsender formen, sendes der en mail med ordren.

Det kan gemme brugerens valg i sessionen (http://dk2.php.net/session).

Hvad har det at gøre med databaser? Tja - det undrer jeg mig selv over. Du
kan jo evt. gemme valgmulighederne for de to første valg og den inflydelse
de har på prisen i hver sin tabel og hente dem ud på de dertilhørende sider.

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Søren Gammelmark

Dato : 23-01-04 11:43

Hej

Umiddelbart virker en database måske lidt voldsom til at lagre dine priser.
Jeg synes det er fornuftigt nok ikke at have dem til at stå på din side, idet
det altid er fornuftigt at adskiller bruger interface og data. Nu har jeg ikke
selv forsøgt mig med filer i PHP, men det kunne være en ide simpelthen at
ligge dine informationer i, f.eks., en semikolonsepereret tekstfil. På den
måde kan du selv gå ind og rette i din fil i, f.eks., notepad.

Men hvis du er ny til php eller måske programmering generelt kan det måske
være, at det bare vil være nemmest for dig at lave en tabel i din database med
dine priser, som du så kan sætte ind på siden.

Søren G