_Hvorfor_ skriver jeg præcist dette?
Fra : Stig Sørensen

Dato : 16-01-04 20:30

Hejsa.

Jeg har i længere tid leget lidt med php. Er dog stadig langt nede i
begynderstadiet.

Jeg er kommet dertil at det irreterrer mig når jeg ikke ved _hvorfor_ jeg
skriver det jeg skriver.

Her er et eksempel:

<?
$i = 1;
while ($i <= 10) {
echo "$i
";
$i++;
}
?> Dette var bare et eksempel og jeg har ikke fundet nogen hjemmesider der
ordenligt forklarer hvorfor jeg skriver i++ (osv).Hvorfor lige bogstavet
'i'?Her har jeg taget eksemplet fra
http://www.phpuniverset.dk/show_artikels.phtml?ArtikelID=8 men også på
webcafe.dk forklarer de ikke hvorfor man skriver alle mulige bogstaver med
parentéser over det hele.Håber nogen der måske kan forklare det
grundlæggende i det.Evt. et link der forklarer det mere stille og roligt og
fortæller mig hvorfor jeg sidder og skriver en stil på græsk. :)MvhStig
Sørensen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 16-01-04 20:33

"Stig Sørensen" <kontakt@dontdoitFJERN.dk> wrote in message

### Undskyld. Outlook drillede lidt da jeg copy+paste med en anden
skrifttype. Dette indlæg skulle være mere læseligt. ###

[...]

?>

Fra : zigma.dk

Dato : 16-01-04 21:24

Stig Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Jeg er kommet dertil at det irreterrer mig når jeg ikke ved _hvorfor_ jeg
> [...]

Ok, vi stater fra en ende af:

<?PHP //Her starter vi PHP-scriptet :)
$i=1; // Variablen kaldet i sættes til at være 1, denne kunne lige så godt
hedde minvariable=1 eller hest=1, men nu bliver den altså kaldt for i

while ($i <= 10) { // Så længe variablen kaldet i er under eller lig med 10
skal alt mellem tuborg-klammerne ('{' og '}') udføres. Dette kaldes en løkke.
Noget som gentager sig et vist antal gange, i dette tilfælde så længe variablen
i ikke er over 10

echo $i; // Skriv variablen kaldet i, her kunne også have stået echo "$i"; <-
dette er det samme! Derved kunne du fx også skrive: echo "Variablen i er nu
$i";

$i++; // Her sættes variablen kaldet i til i+1, dvs første gang løkken køres
vil der faktisk stå $i=1+1; Altås, der bliver lagt 1 til variablen i

} // Løkken er slut, og kan starte forfra, hvis kriterierne er i orden til det
(altså hvis $ er under eller lig med 10)

?> // Her slutter vi PHP-scriptet :)

Resultatet af ovenstående løkke vil blive noget i stil:
12345678910

Hvis du vælger at ændre linien
> echo $i;
til
> echo "Variablen i er nu $i<br>";

- vil resultatet blive:

Variablen i er nu 1<br>
Variablen i er nu 2<br>
Variablen i er nu 3<br>
Variablen i er nu 4<br>
Variablen i er nu 5<br>
Variablen i er nu 6<br>
Variablen i er nu 7<br>
Variablen i er nu 8<br>
Variablen i er nu 9<br>
Variablen i er nu 10<br>

Håber du kan forstå det lidt bedre nu :) Ellers må du skrive igen...

.venligst.
.zigma.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Sørensen

Dato : 16-01-04 21:27

"zigma.dk" <zigma@zigma.dk> wrote in message news:bu9h9d$l8p$1@sunsite.dk...

> Ok, vi stater fra en ende af:

Tak for det :)

> [...]
det
> (altså hvis $ er under eller lig med 10)

Også tak for dit svar. Det er gået et stort lys op for mig ang. løsning af
php og variabler :)

> [...]
> 12345678910
>

> Hvis du vælger at ændre linien
> til
>
> - vil resultatet blive:
>
> Variablen i er nu 1<br>
> Variablen i er nu 2<br>
> Variablen i er nu 3<br>
> Variablen i er nu 4<br>
> Variablen i er nu 5<br>
> Variablen i er nu 6<br>
> Variablen i er nu 7<br>
> Variablen i er nu 8<br>
> Variablen i er nu 9<br>
> Variablen i er nu 10<br>
>

> Håber du kan forstå det lidt bedre nu :) Ellers må du skrive igen...

Jeg forstår det _meget_ bedre nu :)

Tusind tak for det
Mvh
Stig Sørensen
--
// http://mobil.dontdoit.dk \\
// Når du mangler lidt lir til din mobil! \\

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-04 20:54

Stig Sørensen skrev:

>Jeg er kommet dertil at det irreterrer mig når jeg ikke ved _hvorfor_ jeg
> [...]

i er vilkårligt valgt. Du kunne have taget et andet bogstav eller
kaldt anoldboot. Det er ligegyldigt.

I bruges af historiske grunde, af vane og fordi det er det første
bogstav i index. Det siges at der er to slags programmører i-mænd
og n-mænd (n er det første bogstav i nummer).

>Dette var bare et eksempel og jeg har ikke fundet nogen hjemmesider der
>ordenligt forklarer hvorfor jeg skriver i++

Fordi det gør i 1 større.

>webcafe.dk forklarer de ikke hvorfor man skriver alle mulige bogstaver med
>parentéser over det hele.

Der er to slags parenteser i dit eksempel. While, if, for og
switch skal alle have testbetingelsen sat i runde parenteser.

De krøllede parenteser brges til at samle linjer der hører
sammen. Hvis jeg piller dem væk i dit eksempel, står der:

<?
   $i = 1;
   while ($i <= 10)
      echo "$i";
   $i++;
?>

Prøv at køre det program. Det går i en uendelig løkke fordi det
nu kun er echo "$i"; der er styret af while. Derfor bliver i nu
ikke længere talt op før løkken er færdig - og det bliver den
ikke.

--
Bertel

Fra : Stig Sørensen

Dato : 16-01-04 21:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> i er vilkårligt valgt. Du kunne have taget et andet bogstav eller
> kaldt anoldboot. Det er ligegyldigt.

Ok. Det havde jeg så slet ikke tænkt på.

Arh :) Jeg forstår :)

Tusind tak for din forklaring Bertel.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 16-01-04 23:00

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev i

> I bruges af historiske grunde, af vane og fordi det er det
> første bogstav i index. Det siges at der er to slags
> programmører i-mænd og n-mænd (n er det første bogstav i
> nummer).

*Rigtige* programmører vælger ofte variabelnavnet så det afspejler
variablens værdiområde, altså fx i for integer, w for word, l for
longint og hvad det ellers kan hedde i de forskellige prog-sprog.

--
4970 Rødby * Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
<http://salg.bindernaes.dk> <http://korsaren.dk>

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-01-04 14:39

In dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, usenet@_fjern_londahl.dk wrote:

> [...]

> variablens værdiområde, altså fx i for integer, w for word, l for
> longint og hvad det ellers kan hedde i de forskellige prog-sprog.

<pedant>
   Jeg troede i blev brugt i løkker fordi det er det første bogstav
   i 'increment'?
</pedant>

BOFH-excuse: Internet shut down due to maintenance

Fra : Bjarne

Dato : 21-01-04 17:30

On Wed, 21 Jan 2004 14:39:15 +0100, Jonas Voss wrote:

> <pedant>
>    Jeg troede i blev brugt i løkker fordi det er det første bogstav
>    i 'increment'?
> </pedant>

Så vidt jeg husker fra et af mine kurser om sprog, bruger man i, fordi
man *itererer* over en liste eller et interval. Jeg mener at min
forelæser påstod, at i står for iterator.

--
/* Bjarne */

"Fate just isn't what it used to be!"
- Hobbes

Fra : Kristian Thy

Dato : 21-01-04 17:37

Bjarne uttered:

> Så vidt jeg husker fra et af mine kurser om sprog, bruger man i, fordi
> man *itererer* over en liste eller et interval. Jeg mener at min
> forelæser påstod, at i står for iterator.

Alt det der pjat er bare efterrationalisering fordi folk godt kan lide
at tingene har en forklaring.

i og n er almindeligt brugte tællervariable i matematisk sammenhæng -
fx i forbindelse med sum- og produktrækker. Jeg er temmelig overbevist
om at det "bare er sådan det er".

\\kristian
--
78% of all statistics are made up on the spot.

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-01-04 01:50

In dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, thy@it.edu wrote:

> [...]

> i og n er almindeligt brugte tællervariable i matematisk sammenhæng -
> fx i forbindelse med sum- og produktrækker. Jeg er temmelig overbevist

Godt så (:

BOFH-excuse: You're out of memory

Fra : Bjarne

Dato : 21-01-04 17:38

On Wed, 21 Jan 2004 17:29:37 +0100, Bjarne wrote:

> Så vidt jeg husker fra et af mine kurser om sprog, bruger man i, fordi
> man *itererer* over en liste eller et interval. Jeg mener at min
> forelæser påstod, at i står for iterator.

Nu blev jeg jo nødt til at slå det op, af ren nysgerrighed!

Ifølge everything2.com:

The reasons for such uses are historical and date back to the times when
FORTRAN was the language of a real programmer.

In FORTRAN, (specially the original one) one never needed to declare any
variables, any variable with name starting with alphabets between (and
including) 'I' and 'N' were integers by default. Similar alphabetical
limits were defined for floats etc.

Thus, a programmer requiring an integer would typically start from 'I' and
go on.

As most of initial C language programmers were proficient in Fortran, they
naturally started by using 'i', 'j', 'k' etc. as the variables of choice
for traversing the arrays.

Der kan man bare se...

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-01-04 20:57

On Fri, 16 Jan 2004 20:32:37 +0100
> [...]
> ?>
>
> Dette var bare et eksempel og jeg har ikke fundet nogen hjemmesider
> der ordenligt forklarer hvorfor jeg skriver i++ (osv).
>
> Hvorfor lige bogstavet 'i'?Her har jeg taget eksemplet fra
> http://www.phpuniverset.dk/show_artikels.phtml?ArtikelID=8 men ogs_ p_
> webcafe.dk forklarer de ikke hvorfor man skriver alle mulige bogstaver
> med parent_ser over det hele.
>
> H_ber nogen der m_ske kan forklare det grundl_ggende i det. Evt. et
> link der forklarer det mere stille og roligt og fort_ller mig hvorfor
> jeg sidder og skriver en stil p_ gr_sk :)

i php er alle ord med $ foran variabel navne. Disse kan du stort set
kalde hvad du vil (krav er at det skalt starte med underscore (_) eller
et bogstav, og så derefter evt. efterfulgt at et eller flere bogstaver,
tal eller underscores). $i bruges fordi det er kort at skrive.
Af andre typiske variabelnavne i eksempler vil du møde
$x, $y $z $a $b $c $k $foo $bar $foobar $bas $blah

hvorfor det lige er disse bogstaver gætter jeg på er pga. deres typiske
brug i matematikkens verden, der jo ligger ret tæt op af
programmeringens verden.

når man har en værdi i $i (f.eks. 12) og så skriver ++ efter $i (altås
$i++) så betyder det at man tager værdien i $i og lægger 1 til det tal.
Det er bare en "genvej" for at skrive $i = $i+1;

Dette bruges ganske ofte til at tælle op i f.eks. while løkker som den
du selv har skrevet i denne mail.

Håber det hjalp dig lidt. sæt dig ned og læs i de første 30-40 sider af
php manualen på www.dk2.php.net og du vil få forklaret dette samt meget
mere om de datastrukturer som ellers er i php.

Held og lykke
Kim Schulz

--
Fund of Fundanemt - Join the User Group
http://www.fundausers.org | join #fnug @ irc.freenode.net

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 16-01-04 20:59

Stig Sørensen wrote:
> [...]
> ordenligt forklarer hvorfor jeg skriver i++ (osv).Hvorfor lige bogstavet

Well, det lyder som om du slet ikke har forstået begrebet om variabler,
mere om det her: http://dk.php.net/manual/en/language.variables.php

$i er et helt tilfældigt variabelnavn, der kunne lige så godt have stået
$taeller.

$i++ er (i dit tilfælde.. lad os ikke komme ind på mere lige nu) det
samme som at skrive:
$i = $i + 1;
Det vil sige, vi tager værdien af $i og lægger en til og gemmer
resultatet i $i.

En version af din kode du måske forstår bedre:

<?php
$taeller = 1; //sæt variablen til at indeholde værdien 1.

while($taeller < 10){ // så længe værdien er mindre end 10, udfør:
echo "$taeller\n"; // skriv tæller ud (og skift til næste linie)
$taeller = $taeller + 1; //læg en til $taeller
}
?>

Det vil sige vi starter med at sætte variablen til 1, derefter skriver
vi den ud og tæller den én op indtil den har nået ti.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Stig Sørensen

Dato : 16-01-04 21:25

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message

> Well, det lyder som om du slet ikke har forstået begrebet om variabler,
> mere om det her: http://dk.php.net/manual/en/language.variables.php

Tak for linket.

> $i er et helt tilfældigt variabelnavn, der kunne lige så godt have stået
> $taeller.

Arh for ... Det havde jeg så slet ikke tænkt på. Jeg troede 'i' havde en
bestemt funktion.

> [...]
> samme som at skrive:
> $i = $i + 1;
> Det vil sige, vi tager værdien af $i og lægger en til og gemmer

Super. Så forstår jeg hvad de to +'er er til :)

> [...]
> echo "$taeller\n"; // skriv tæller ud (og skift til næste linie)
> $taeller = $taeller + 1; //læg en til $taeller

Ja det forstår jeg :) Jeg tror også jeg vil forstå en del fremover. Man skal
bare tænke mere matematisk?

> Det vil sige vi starter med at sætte variablen til 1, derefter skriver
> vi den ud og tæller den én op indtil den har nået ti.

Tusind tak for dit uddybende svar.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 19-01-04 09:55

Stig Sørensen wrote:

> Jeg er kommet dertil at det irreterrer mig når jeg ikke ved hvorfor jeg
> [...]

Når det nu ser ud til at der rent programmeringsmæssige er kommet på plads,
vil jeg lige give mit besyv med ang. "i".

Så vidt jeg kan argumentere, benyttes "i" som variabelnavn for tællere fordi
en løkke ofte gennemløber en liste og "i" derfor bruges til at "i"ndeksere
elementerne i listen med et af gangen.

Derfor ser man ofte når man gennemløber lister af lister flg.

while($i < sizeof($liste) {
while($j < sizeof($liste[$i])) {
//udksriv j'te element i i'ende liste.
$j++;
}
$i++;
}

af den simple grund at j kommer efter i i alfabetet.

Dette betyder ikke at Bjørn Løndahls forklaring er forkert - dette er bare
et andet bud på hvorfor normen for tællere er som den er.

Morten

--
Dagens undskyldning: "We only support a 1200 bps connection."

Fra : Joachim

Dato : 23-01-04 16:40

Jeg ved ikke lige hvorfor man bruger i til at angive navne på en variabel,
der normalt bruges i løkker, men fact er at den ligeså godt kunne hedde
$hej, eller $farvel.

Hvis du ikke ved hvad det er du skriver, så er det følgende:
Variablen i bliver sat til 1. Mens i er under eller lig med 10, så skal den
udskrive hvad der står i variablen i (i det her tilfælde 1 i første omgang).
Så skal den lægge 1 til $i ($i++). Nu er $i så 2 og løkken sagde at den
skulle blive ved med at køre indtil at den ikke passede mere ($i<=10), så
den udskriver altså $i 10 gange :)