Første bogstav lowercase
Fra : Lars Olesen

Dato : 11-01-04 22:48

Kan man ikke lave det først bogstav af en streng til lowercase. Jeg har
fundet en funktion som laver det første bogstav til uppercase, så der må
da være en til lowercase også:

ucfirst() - og det er ikke lcfirst()
--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 11-01-04 23:14

Lars Olesen uttered:

> Kan man ikke lave det først bogstav af en streng til lowercase. Jeg
> har fundet en funktion som laver det første bogstav til uppercase,
> så der må da være en til lowercase også.

Den er jeg bange for du selv må lave af substr() og strtolower().

\\kristian
--
78% of all statistics are made up on the spot.

Fra : Lars Olesen

Dato : 11-01-04 23:27

> Den er jeg bange for du selv må lave af substr() og strtolower().

Ok, det har jeg så gjort:

/**
* Seems there is no php-function to make the
* first letter in a string lower case.
* @author Lars Olesen
* @version 1.0
* @param $string (string) to be converted
*/
function myLcfirst($string)
{

$text = strtolower($string{0});
return $text . substr($string, 1);

}

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-01-04 23:30

On Sun, 11 Jan 2004 22:47:45 +0100
Lars Olesen <lsolesen@hotmail.com> wrote:
> Kan man ikke lave det først bogstav af en streng til lowercase. Jeg
> har fundet en funktion som laver det første bogstav til uppercase, så
> der må da være en til lowercase også:
>
> ucfirst() - og det er ikke lcfirst()

såfrem kun første bogstav skal være med småt:
function lcfirst($str){ return strtolower($str[0]) . substr($str, 1); }

såfrem alt skal være med småt
strtolower()

--
Fund of Fundanemt - Join the User Group