NU rabler det da for Tiscali
Fra : Spangkuk

Dato : 12-01-04 12:52

Pr. 15. februar træder deres nye "generelle betingelser" i kraft.

Prøv at se punkt 18, det er nyt.

http://www.tiscali.dk/help/modem-isdn/terms/article.jsp?content=162500

Spang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-04 13:04

Spangkuk skrev:

>Pr. 15. februar træder deres nye "generelle betingelser" i kraft.

>Prøv at se punkt 18, det er nyt.

Ja, jeg synes også det er skørt at de bruger et engelsk udtryk i
stedet for at snakke dansk.

--
Bertel

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 12-01-04 13:11

On Mon, 12 Jan 2004 13:04:07 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, jeg synes også det er skørt at de bruger et engelsk udtryk i
>stedet for at snakke dansk.

Bortset fra det, er det da genialt. Da gennemsnittet selvfølgelig vil
falde, vil de ende uden kunder.
--
Svend Olaf

Fra : Spangkuk

Dato : 12-01-04 13:28

> Bortset fra det, er det da genialt. Da gennemsnittet selvfølgelig vil
> falde, vil de ende uden kunder.

Ja, det er sq sandt !

Det er vist ikke lige studenterhuen der trykker derinde...

Spang

Fra : Spangkuk

Dato : 12-01-04 13:25

> Ja, jeg synes også det er skørt at de bruger et engelsk udtryk i
> stedet for at snakke dansk.

Hehe, det jeg mente,- og burde ha' tilføjet i indlægget , var.:

Det er for dumt. Alle andre udbydere har, mig bekendt, ikke
en sådan begrænsning.

Hvorfor skal man nu vælge Tiscali ?

Spang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-04 13:32

Spangkuk skrev:

>Hehe, det jeg mente,- og burde ha' tilføjet i indlægget , var.:

Jeg forstod nu godt hvad du mente, men jeg blev faktisk irriteret
på Tiscali for ikke at skrive dansk.

>Det er for dumt. Alle andre udbydere har, mig bekendt, ikke
>en sådan begrænsning.

Man kan formode at det samme skridt snart vil blive taget af de
andre udbydere. Der kan nok ikke drives en forretning med de
monsterpostere og monsterhentere der udnytter deres kapacitet 100
% 24/7.

--
Bertel

Fra : Tim Christensen

Dato : 12-01-04 14:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> andre udbydere. Der kan nok ikke drives en forretning med de
> monsterpostere og monsterhentere der udnytter deres kapacitet 100

Da ADSL kom på markedet havde de fleste udbydere sådan en klausul,
forbrugerombudsmanden fastlog dog at den var ulovlig hvis man samtidigt
reklamerede med fri trafik.

Mvh

Tim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-04 16:40

Tim Christensen skrev:

>forbrugerombudsmanden fastlog dog at den var ulovlig hvis man samtidigt
>reklamerede med fri trafik.

Klart nok. Det ville være rart at få sat en stopper for alle dem
der skriver "fri trafik" - også hoteludbydere.

--
Bertel

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-01-04 16:44

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

>Klart nok. Det ville være rart at få sat en stopper for alle dem
>der skriver "fri trafik" - også hoteludbydere.

Indtil videre mener de fleste ADSL-udbydere det jo alvorligt. Det
er ganske rigtigt et spørgsmål om hvor længe det bliver ved (jeg
har argumenteret for forbrugsafregning længe der ikke vil koste
gennemsnitsbrugeren noget).

Men det kan godt være farligt at være den første, der går ud med
det budskab. Det giver jo konkurrenterne en fin mulighed for at
score kunder på "ægte fri trafik". Hvad de så gør om et halvt år,
når kunderne ikke længere er bundet og de i teorien har hentet en
pæn slat af oprettelsen hjem... tjah...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-04 18:56

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> [...]
> score kunder på "ægte fri trafik". Hvad de så gør om et halvt år,
> når kunderne ikke længere er bundet og de i teorien har hentet en

Jeg har altid været af den mening, at jeg har det bedst med at kende prisen.
Selvom jeg sikkert er en gennemsnitsforbruger og ikke DL 24 timer i døgnet,
så vil jeg stadig have en fast regning, så jeg ved hvad jeg har at regne
med, selvom månedsprisen så ligger lidt højere. Skiftende regninger bryder
jeg mig ikke om.

> Mvh.
> Klaus.

Nic

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-04 19:36

Nicolai skrev:

>Jeg har altid været af den mening, at jeg har det bedst med at kende prisen.

Hvis man afregner pr. månedsgennemsnit, kan man også køre med et
fast beløb.

--
Bertel

Fra : Jev

Dato : 13-01-04 08:37

> Da ADSL kom på markedet havde de fleste udbydere sådan en klausul,
> forbrugerombudsmanden fastlog dog at den var ulovlig hvis man samtidigt
> [...]

Har du nærme dokumentation på dette. Kunne da være interresandt og se hvad
Tiscali gør d. 15.2 om de stopper med deres
ubegrænset trafik reklamer eller..

Også at det er et produkt man ikke kan sammenlige med andre, idet der ikke
informeres om hvilket gennemsnit man ikke må overskride.
Dette er såvidt jeg ved også imod fair markedsføring

Mvh Jev

Fra : Jakob Bindslet

Dato : 13-01-04 21:20

On Mon, 12 Jan 2004 14:59:07 +0100, Tim Christensen <nospam@eson.dk>
wrote:
>Da ADSL kom på markedet havde de fleste udbydere sådan en klausul,
>forbrugerombudsmanden fastlog dog at den var ulovlig hvis man samtidigt
>reklamerede med fri trafik.

Men er det ikke netop det Tiscali gør ?:

www.tiscali.dk: "FAST PRIS * UBEGRÆNSET FORBRUG * ADSL-UDSTYR
INKLUDERET"

http://www.tiscali.dk/help/modem-isdn/terms/article.jsp?content=162498
under punkt 18:

18. Fair Use Politik
Ethvert Tiscali produkt er underlagt denne Fair Use Politik. Denne
politik fastsætter ikke noget loft over omfanget af data, som
maksimalt må downloades, men giver Tiscali mulighed for at reagere,
hvis abonnenten vedvarende downloader datamængder, som er markant
større end gennemsnittet for det pågældende Tiscali produkt. Fordelen
er, at abonnenten lejlighedsvis kan downloade meget betydelige
datamængder når blot ikke det gennemsnitlige forbrug over en længere
periode er markant større end andre abonnenters.

Det hænger da ikek helt sammen ?

-
Jakob Bindslet

Fra : Calle.

Dato : 14-01-04 00:17

Jakob Bindslet wrote:

> [...]
> datamængder når blot ikke det gennemsnitlige forbrug over en længere
> periode er markant større end andre abonnenters.

jo økonomisk for tiscali, de slipper for at købe mere udstyr

--
Calle

Fra : Spangkuk

Dato : 14-01-04 02:07

> jo økonomisk for tiscali, de slipper for at købe mere udstyr

Hmm, jeg ville ikke være den første til at antyde dette.

Har de mon økonomiske problemer ?

Spang

Fra : Towli

Dato : 12-01-04 15:40

Det er da især underligt når man påtænker at Tiscali (såvidt jeg ved)
tillader deling af deres forbindelser mellem flere husstande.
Det må som udgangspunkt give en forventelig stor traffik...

/T

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 14-01-04 10:24

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> skrev i en meddelelse

> Hehe, det jeg mente,- og burde ha' tilføjet i indlægget , var.:
>
> Det er for dumt. Alle andre udbydere har, mig bekendt, ikke
> en sådan begrænsning.

Så har du ikke kigge rigtigt efter
feks. Danskkabeltv

http://www.danskkabeltv.dk/Default.asp?ID=222
under puntk 10
--- klip ---
Hvis kundens down- eller upload vedvarende skønnes væsentligt at overstige
tilsvarende kunders gennemsnitlige forbrug,
kan Dansk Kabel TV efter forudgående varsel opsige og lukke abonnementet.

--- klip ---

/Thomas

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-01-04 13:45

"Thomas Nielsen" <t-d@removethis-tiscali.dk> wrote:

> [...]
>tilsvarende kunders gennemsnitlige forbrug,
>kan Dansk Kabel TV efter forudgående varsel opsige og lukke abonnementet.

Det er en interessant formulering. Der mangler en præcisering af i
hvilken henseende disse andre kunder skal være "tilsvarende".

Uden sådan en præcisering er andre vel ikke "tilsvarende kunder"
medmindre de også har tilsvarende forbrug, så den bestemmelse kan vel
strengt taget aldrig bruges ...

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-01-04 15:55

Hej Bertel Lund Hansen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Ja, jeg synes også det er skørt at de bruger et engelsk udtryk i
> stedet for at snakke dansk.

Det var også det (eneste), der fremkaldte noget negativt hos mig da jeg
fik mailen og læste siden.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-01-04 15:55

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> wrote in message
> Pr. 15. februar træder deres nye "generelle betingelser" i kraft.
>
> Prøv at se punkt 18, det er nyt.
>
> http://www.tiscali.dk/help/modem-isdn/terms/article.jsp?content=162500
Ja det lyder godtnok lidt mærkeligt... Men de har måske grund til at lave en
sådan regl, fordi de siger at man godt må dele forbindelsen i
boligforeninger, biblioteker, og til naboen osv.. og der er så selvfølgelig
genneralt meget mere traffik fra sådanne kunder, end hvis det er en
privatperson der downloader lidt hist og her.

Men så burde de jo istedet som alle andre udbydere af privatadsl løsninger,
at det kun må bruges på abonnementsenehaveren

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-01-04 16:07

Hej Bjarke Hansen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> og til naboen osv.. og der er så selvfølgelig genneralt meget mere
> traffik fra sådanne kunder, end hvis det er en privatperson der

Du glemte brugeren, der sidder med fuldt drøn på stort set 24 timer i
døgnet året rundt. Dem er ingen spor interesserede i, da de er _meget_
dyre.

> Men så burde de jo istedet som alle andre udbydere af privatadsl
> løsninger, at det kun må bruges på abonnementsenehaveren

Personligt synes jeg det ikke. Det er da mere fair at sige: Du må
stille hvad som helst bag din router uden det rager os. Derimod rager
det os, hvis din trafik koster os (og demed andre kunder) en 20-100
gange så meget som gennemsnitskundens.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Brian Skaarup

Dato : 12-01-04 16:43

On Mon, 12 Jan 2004 16:06:31 +0100, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

Jeg har en tilsvarende klausul på min Sonofon ADSL. Jeg har snakket
med Sonofon og de har aldrig brugt den til noget.

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 12-01-04 19:00

> [...]
> stille hvad som helst bag din router uden det rager os. Derimod rager
> det os, hvis din trafik koster os (og demed andre kunder) en 20-100

Jeg forstår 100% at det er en dårlig forretning at have brugere som har
meget stor download da trafik jo belaster netværket og udenlandstrafik er jo
selvsagt meget dyrt. Et produkt for "almindelig" kunder uden fri trafik til
lav pris er en god ide, dog skal man ikke reklamere med fri trafik når man
ikke tilbyder det.

Det er efter min mening dårlig markedsføring.

Steffan S. Fallesen
Servage ApS

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-01-04 00:25

Hej Steffan S. Fallesen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> det.
> Det er efter min mening dårlig markedsføring.

At det er en kryptisk formulering, der aldrig burde være udsendt i den
aktuelle form, er vist kun en til to uenige i (ham/hende der har begået
den plus evt. ham/hende der har blåstemplet den).
De seriøse skribenter både her og i den interne ADSL-gruppe har da også
enten kun eller primært peget på dette.

Men jeg tvivler på, det kan komme til at berøre selv ualmindelige
kunder med et ret højt forbrug, hvis det ellers ikke enten er vildt
eller _meget_ højt på en ret belastet central.

Jesper Skriver nævnte engang noget om, at med et slag på tasken stod
ca. 5% af TDC's ADSL-kunder for halvdelen af den samlede trafik.
Hvis vi kigger på den ene til to procent, der bruger mest, er det med
sikkerhed et ret vildt og konstant forbrug, der er tale om. Formentlig
bogtaveligt noget der tangerer døgndrift for fuld skrue året rundt.

Egentlig kunne hvilken som helst ISP bare holde kæft og opsige uønskede
kunder uden grund, ganske som en købmand kan nægte at sælge en noget.
Pænere (i.e. ikke mindst mere åbent) ville det dog være, hvis de pegede
på en konkret grund, og at denne tilmed var nævnt i aftalen.

Problemet er så, hvem der tør starte med at markedsføre det så ærligt,
nu "flatrate"-udtrykket er så populært. (Utvivlsomt også blandt dem,
der belaster mindst, og det i værste fald ikke ville berøre, og i
bedste fald ville gavne, da det store flertal er faldet for udtrykket).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 14-01-04 08:39

On Wed, 14 Jan 2004 00:25:29 +0100, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

> [...]

>der belaster mindst, og det i værste fald ikke ville berøre, og i
>bedste fald ville gavne, da det store flertal er faldet for udtrykket).

Mit gæt er at jeg bruger 1 procent af min 512 ADSL, og jeg synes det
er meget langsomt at surfe og hent mail med den hastighed. Spørgsmålet
er om det ville være dyrere for TDC at give mig 2048. Man kunne tænke
sig produkter hvor hastigheden varierede med forbruget. Det synes dog
at være smart, og derfor umuligt.
--
Svend Olaf

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-01-04 21:44

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> wrote in message

> [...]
> er om det ville være dyrere for TDC at give mig 2048. Man kunne tænke
> sig produkter hvor hastigheden varierede med forbruget. Det synes dog

Hvis hastigheden er højere og du ikke henter mere end med 512.. Ja så er det
jo ikke dyrere for udbyderen... Derfor var det faktisk også et rimeligt godt
produkt som Telia Startede med deres Bredbånd_home... hvor alle havde en
2Mbit men man betale efter forbrug.. Men det kunne jo åbenbart ikke løbe
rundt for telia og de lukkede det jo så, inden at man overhovedet fik
mulighed for at bestille det, da de ikke dækkede mange centraler i starten.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 21-01-04 17:29

On Thu, 15 Jan 2004 21:43:33 +0100 Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> rundt for telia og de lukkede det jo så, inden at man overhovedet fik
> mulighed for at bestille det, da de ikke dækkede mange centraler i starten.

De lukkede heldigvis ikke for dem der havde nået at bestille det (og man
kunne stadig nå at bestille det, da man fik at vide at de ville lukke
for bestilinger). Jeg er meget glad for min 2 mbit, som jeg betaler 350
for om måneden. Dog 360 i december, da jeg havde noget software der gik
amok.

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/

Fra : Palle Jensen

Dato : 12-01-04 19:38

Rudi Stegen wrote in

> Du glemte brugeren, der sidder med fuldt drøn på stort set 24
> timer i døgnet året rundt. Dem er ingen spor interesserede i, da
> de er _meget_ dyre.

- Det kommer da an på hvilken forbindelse de har!

> [...]
> Derimod rager det os, hvis din trafik koster os (og demed andre
> kunder) en 20-100 gange så meget som gennemsnitskundens.

- Synes det er åndssvagt at lave uigennemskuelige regler. Prisen skal
da sættes efter hvad det koster at drive forretningen. Man sælger et
produkt og så må man stå ved det. Er det for dyrt må man enten lade
være med at sælge 1 og 2 mbit forbindelser eller lade
gennemsnitsprisen stige. Den regel som er i punkt 18, kan man let
ordne. Alle beslutter sig bare for at suge max når man ikke bruger
maskinen. På den måde stiger gennemsnitsforbruget og pludseligt
bliver overforbrug legalt igen.. Tosset..

--
Palle Jensen

For kontakt via E-mail: Skift "invalid" ud med "dk"
For contact via E-mail: Change "invalid" to "dk"

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-01-04 04:52

Palle Jensen <palle.jensen@tiscali.invalid> wrote:

> - Det kommer da an på hvilken forbindelse de har!

Næææh, for 256Kbit forbindelser tjener man ikke det store på, så den
trafik man kan hive igennem hvis der downloades med fuld hastighed
24x7x365 kan hurtigt gå hen at overstige indtægten.

--
-René

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-01-04 07:36

Rene Joergensen wrote in

> Næææh, for 256Kbit forbindelser tjener man ikke det store på, så
> den trafik man kan hive igennem hvis der downloades med fuld
> hastighed 24x7x365 kan hurtigt gå hen at overstige indtægten.

Men må ham der har en 256 kbit forbindelse så så uafbrudt i 12
timer imens ham med 2 mbit må suge uafbrudt i 1? Tiscali får svært
ved at argumentere for sig når de første kunder er smidt af..

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-01-04 11:38

> [...]

> timer imens ham med 2 mbit må suge uafbrudt i 1? Tiscali får svært
> ved at argumentere for sig når de første kunder er smidt af..

Ja, det er en dum gummiparagraf. Men mon ikke det er gennemsnittet for
den specifikke liniehastighed. Det er heldigvis ikke min hovedepine, jeg
har ikke Tiscali som udbyder :)

--
-René

Fra : F.Larsen

Dato : 15-01-04 00:04

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> wrote in message ...
> Ja, det er en dum gummiparagraf. Men mon ikke det er gennemsnittet for
> den specifikke liniehastighed. Det er heldigvis ikke min hovedepine, jeg
> har ikke Tiscali som udbyder :)

Reglern giver Tiscali mulighed for at opsige aftalen uden du kan gøre ret
meget. problemet er selvfølgelig at det kun er Tiscali der er i stand til at
bedømme om du ligger over eller under et gennemsnit.

En sådan aftale er ikke rimelig da du som kunde ikke har mulighed for selv
at vurdere om du overholder aftalens betingelser eller e.j.

Gummiparagraf er derfor en ganske dækkende betegnelse.

Hvis dine trafiktal og "fair use grænsen" kunne aflæses - f.eks. på deres
eCare system ville sagen være lidt anderledes.

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Spyware/

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-01-04 09:29

On 2004-01-14, F.Larsen <n0spam@spamfilter.dk> wrote:

> Reglern giver Tiscali mulighed for at opsige aftalen uden du kan gøre ret
> meget.

Det har de altid haft mulighed for.

> problemet er selvfølgelig at det kun er Tiscali der er i stand til at
> bedømme om du ligger over eller under et gennemsnit.

Der står "reagere" i politikken, der står ikke "opsige" - tror du ikke
du får en venlig notits inden da?

--
Andreas Plesner Jacobsen | I am NOT a kludge! I am a computer!

Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-01-04 23:15

wrote:

> [...]
>stille hvad som helst bag din router uden det rager os. Derimod rager
>det os, hvis din trafik koster os (og demed andre kunder) en 20-100

Hvad er en bredbånds-bruger gennemsnit trafik ?

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-01-04 23:52

Jesper Hansen wrote:
> Hvad er en bredbånds-bruger gennemsnit trafik ?

En kammerat foreslog her tidligere at det nok blev regnet ud ved at
man tager kvardratroden af en Tiscalichef's IQ * med PI ..

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Spangkuk

Dato : 13-01-04 01:04

> En kammerat foreslog her tidligere at det nok blev regnet ud ved at
> man tager kvardratroden af en Tiscalichef's IQ * med PI ..

Lyder plausibelt ! Dog må jeg lige nævne, at hvis den pågældenes
IQ er på 9 (og de findes derinde), vil det gi' ham 3x3.14 = 9.42
i IQ...så deeeet.... Men ok, det er jo næsten jul, så lad gå.

Pkt. 18 svarer til at du køber en ny bil, men ved leveringen skriver
du under på, at du i garantiperioden ikke må køre "alt" for meget
i den....

Hvad "alt" for meget er, finder du ud af når de henter bilen.

Spang

Fra : lars@zulfo.dk

Dato : 13-01-04 22:14

> [...]
>
> Pkt. 18 svarer til at du køber en ny bil, men ved leveringen skriver
> du under på, at du i garantiperioden ikke må køre "alt" for meget

Det var den dårligste bilanalogi jeg har hørt, nogensinde!

Bilfabrikken, eller sælgeren, har ingen løbende udgifter ved dit "forbrug"
af bilen, om du kører 10 Km eller 100.000 Km det første år, kan være ham
ligegyldigt.

> Spang

Lars B

Fra : Spangkuk

Dato : 13-01-04 22:48

> [...]
"forbrug"
> af bilen, om du kører 10 Km eller 100.000 Km det første år, kan være

Jo mere en bil kører, jo større er risikoen for at noget går i
stykker, også andre dele end sliddelene.

Sker det i garantiperioden, dækker fabriksgarantien...

Forhandlere kalkulerer med en gennemsnitlig fejlprocent
(forskelligt fra mærke til mærke), som skal udbredres U/B.

Spang

Fra : Hans

Dato : 13-01-04 03:27

I news:slrnc0698o.fpo.haj@enterprise-server.dk skrev Hans Joergensen:

> En kammerat foreslog her tidligere at det nok blev regnet ud ved at
> man tager kvardratroden af en Tiscalichef's IQ * med PI ..

Resultatet 216, er det så MB eller GB pr. måned?

/ Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-01-04 11:48

Hans wrote:
> Resultatet 216, er det så MB eller GB pr. måned?

Det må stå hen i det uvisse ...

En ting er sikkert .. når man fjerner dem der henter mest falder
gennemsnittet .. og så bliver cheferne dummere .. :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jens Christian Gam

Dato : 13-01-04 16:43

> Det må stå hen i det uvisse ...
>
> En ting er sikkert .. når man fjerner dem der henter mest falder
> gennemsnittet .. og så bliver cheferne dummere .. :)

LOL

Fra : Spangkuk

Dato : 12-01-04 19:53

> [...]
> genneralt meget mere traffik fra sådanne kunder, end hvis det er en
> privatperson der downloader lidt hist og her.

Hmmm, hvis en boligforening køber en, eks. 2 mbit linie, så kan Tiscali
vist rolig regne med et forbrug der hedder 2mbitx24/7, det kan ikke
overraske dem, og har tilsyneladende ikke været et problem, da de
tilllader
denne form for deling.

Men, som udgangspunkt bør jeg da som bruger med en 1024mbit linie
selv bestemme om den skal køre 24/7 eller ej. Jeg _har_ jo betalt
for båndbredden.

Mon man får penge tilbage fra Tiscali, hvis man ligger _under_
gennemsnittet, eller vil de både blæse og ha' mel i munden ?

Spang

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-01-04 20:42

> som bruger med en 1024mbit linie

Wow!

--
Mvh. Jesper

Fra : Spangkuk

Dato : 12-01-04 22:04

> Wow!

1(og en sjat) Mbit....

Spang

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 18:47

Spangkuk wrote:

> 1(og en sjat) Mbit....
>
> Spang

Den anden forbindelse er der vel heller ingen der kan bruge til noget.
Alt under 56kbit er der vel ingen i dk der bruger.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 13-01-04 16:34

Spangkuk wrote:
> Pr. 15. februar træder deres nye "generelle betingelser" i kraft.
>
> Prøv at se punkt 18, det er nyt.
>
> http://www.tiscali.dk/help/modem-isdn/terms/article.jsp?content=162500
>

> Spang

Ja, det lyder lidt underligt. Specielt når ordet "fordelen" indgår i
punktet, jeg kan ikke se den fordel. Er der nogen der ved, om der findes
nogle tal for hvor meget den gennemsnitlige ADSL-bruger downloader/uploader?

Søren

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-01-04 18:49

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Ja, det lyder lidt underligt. Specielt når ordet "fordelen" indgår i
> punktet, jeg kan ikke se den fordel. Er der nogen der ved, om der findes
> nogle tal for hvor meget den gennemsnitlige ADSL-bruger downloader/uploader?

"Fordelen" er naturligvis fordelen over bestemte, faste grænser for
download med ekstrabetaling for merforbrug.

Med denne løsning skal man ikke hele tiden være på vagt over sit
forbrug - Med mindre man er en af dem Tiscali vil af med: pr0n- og
warez-distributører.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Nic

Dato : 13-01-04 19:01

> Med denne løsning skal man ikke hele tiden være på vagt over sit
> forbrug - Med mindre man er en af dem Tiscali vil af med: pr0n-
og
> warez-distributører.

Distributører? På en adsl?

Næppe...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-04 01:45

"Nic" <emailxyznifo@tiscali.dk> writes:

> Distributører? På en adsl?
>
> Næppe...

Keine anung. Jeg forstår ikke den verden.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-01-04 11:06

Nic wrote:
> Distributører? På en adsl?
> Næppe...

Det kan såmend sagtens lade sig gøre .. man skal bare have nok
ADSL-forbindelser .. det er jo det, der er det smarte i P2P.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Søren Nielsen

Dato : 13-01-04 19:33

Peter B. Juul wrote:

> [...]
>
> Med denne løsning skal man ikke hele tiden være på vagt over sit
> forbrug - Med mindre man er en af dem Tiscali vil af med: pr0n- og

Men tilbyder de selskaber andre så ikke et langt bedre tilbud: fri trafik?
Jeg kan ikke se, at man skal "straffes" fordi andre kunder ikke bruger deres
ADSL ret meget. En af de største fordele ved ADSL er jo at man med den
højere hastighed netop kan hente mere. Jeg snakker ikke om at hente ulovlige
ting i den her forbindelse.

Søren

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-04 01:46

> [...]

> højere hastighed netop kan hente mere. Jeg snakker ikke om at hente ulovlige

Straffes? Hvem snakker om at straffe nogen?

Tiscali ønsker at slippe af med folk, der belaster linien 90+%
24/7. Alle andre har fri trafik.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Spangkuk

Dato : 14-01-04 02:03

> Tiscali ønsker at slippe af med folk, der belaster linien 90+%
> 24/7. Alle andre har fri trafik.

......DEN lader vi liiige stå et øjeblik ... *ROFL*

> Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
> The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.
> I speak only 0}._.{0 Thi visseligen, ting tager tid,
> for myself. O/ \O men ævl tager evigheder" -Piet Hein

....når du har læst og forstået den første, så læs hans
"hvad det nu end hedder det der står i bunden"....

Du joker,- right Peter ??

Spang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-04 02:47

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> writes:

> .....DEN lader vi liiige stå et øjeblik ... *ROFL*

Det var klogt. Den har nemlig - i modsætning til det meste af det
bavl, der er skrevet herinde om punkt 18 - noget med virkeligheden at
gøre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 14-01-04 17:37

> Det var klogt. Den har nemlig - i modsætning til det meste af det
> bavl, der er skrevet herinde om punkt 18 - noget med virkeligheden at
> gøre.

ROFL!!
Du fatter det stadig ikke?

Man har som tiscalikunde per definition IKKE fri trafik. Man kan ikke give
en frihed på betingelse af at man ikke bruger den.

Man kan godt fjerne frihed, men så skal man heller ikke kalde det frihed
længere.

Fra : Rene Hansen

Dato : 14-01-04 23:33

On Wed, 14 Jan 2004 17:36:41 +0100, "Ronny Nielsen" <ronnyroy@mail.dk>
wrote:

>ROFL!!
>Du fatter det stadig ikke?
>
>Man har som tiscalikunde per definition IKKE fri trafik. Man kan ikke give
>en frihed på betingelse af at man ikke bruger den.

Der er ingen Internet-udbyder, der kan tilbyde ubegrænset trafik -
fysikkens love spiller ind i den forbindelse.

Der er derimod flere, der tilbyder gratis trafik (inden for
rimelighedens grænser).

>Man kan godt fjerne frihed, men så skal man heller ikke kalde det frihed
>længere.

Frihed kan have mange ansigter. Jay.net "skandalen" handlede jo
tilsyneladende også om "fri trafik".

--
René Hansen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-04 05:44

"Ronny Nielsen" <ronnyroy@mail.dk> writes:

> ROFL!!
> Du fatter det stadig ikke?

Det er dig, der ikke fatter de.

> Man har som tiscalikunde per definition IKKE fri trafik. Man kan ikke give
> en frihed på betingelse af at man ikke bruger den.

Der er forskel på at bruge og misbruge.

Hvis jeg af en eller anden grund topbelaster min ADSL i en uge og
ellers ligger på det sædvanlige forbrug som vel er en belastning på
10-15 %, der hopper op omkring fuld i en times tid om ugen e.lign., så
_bruger_ jeg fri trafik.

Hvis jeg kører med 95% belastning 24/7, så misbruger jeg den fri
trafik.

Enhver, der for et øjeblik kravler ned af den høje jurahest kan se, at
det er sådan, men en horde af klaphatte, der konstant downloader de
nyeste spil, film og musikudgivelser og derfor top-belaster deres
forbindelse, skal selvfølgelig skrige op.

Det eneste, der ville komme ud af, at Tiscali opsatte faste grænser,
ville være, at folk derefter lavede trafficshaping, der lagde dem på
99.9% af denne grænse.

Med punkt 18 slipper almindelige forbrugere som jeg for at betale for
andres overforbrug.

> Man kan godt fjerne frihed, men så skal man heller ikke kalde det frihed
> længere.

Tiscali kan opsige kundeaftaler, hvor kunden misbruger sin
forbindelse. Tiscali har hele tidenkunnet opsige enhver kunde, hvis de
syntes, at kunden lugtede af ost, havde et grimt navn eller alt muligt
andet.

Nu har Tiscali valgt at præcisere en fair use-policy. Det kan jeg ikke
have ondt af.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 15-01-04 22:18

> [...]
> _bruger_ jeg fri trafik.
>
> Hvis jeg kører med 95% belastning 24/7, så misbruger jeg den fri

Ah, så du har nu bestemt at 95% belastning af en fri linie er misbrug? Det
mener TDC, Arrownet, Stofa, Cybercity, Tele2 e.t.c. IKKE da de har fri
trafik.

Hvis man betaler for fri trafik skal man også have lov at bruge det! Hvis
ISP´en vil betegne visse kunders forbrug som misbrug er det som sagt fair
nok, men de skal IKKE kalde det fri trafik for det er IKKE.

Jeg bruger slet ikke min linie 24/7, og kan godt blive provokeret over dem
der belaster så meget. Men sålænge reglerne siger fri trafik, er det deres
ret.

> [...]
> nyeste spil, film og musikudgivelser og derfor top-belaster deres
> forbindelse, skal selvfølgelig skrige op.

Og så iøvrigt dem der bruger deres logiske sans, og ikke fordømmer andres
brug af en vare de har betalt for. Den der med at dæmonisere dem der er
uenige, burde du være for god til.

Iøvrigt mener jeg at et gebyr for heftigt brug ville være en langt bedre
løsning. Så ville produktet være mere fremtidsikret når flere begynder at
hente store ting, for det kommer jo når der kommer flere og flere lovlige
bredbånds-sites.

Især hvis man simpelt forklarede almindelige brugere hvor mange mails og
netsider de skulle hente ned før gebyret trådte i kraft. En ting der holder
ISP´erne tilbage er nok helt klart at de frygter dem der (som mig) vil have
fri trafik af princip. Selvom vi ikke er i farezonen, ville det være et
tilbageskridt at skulle tænke på forbrug.

> [...]

> forbindelse. Tiscali har hele tidenkunnet opsige enhver kunde, hvis de
> syntes, at kunden lugtede af ost, havde et grimt navn eller alt muligt

Tja, hvis du havde sagt næsten ethvert andet ISP, ville jeg have sagt de var
for professionelle til at gøre det....

> Nu har Tiscali valgt at præcisere en fair use-policy. Det kan jeg ikke
> have ondt af.

Heller ikke her, når/hvis de stopper falsk markedsføring. Men de mister
mange ikke-belastende kunder, som vil have fri trafik.
Om det så betyder så store besparelser, at de kan presse prisen nok til at
få dem tilbage, bliver spændende at se.

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 15-01-04 22:22

Nå, læste lige efter jeg sendte dette svar at jeg allerede fik ret :)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-01-04 11:13

> [...]

> Ah, så du har nu bestemt at 95% belastning af en fri linie er misbrug? Det
> mener TDC, Arrownet, Stofa, Cybercity, Tele2 e.t.c. IKKE da de har fri

Nej. 95% belastning af en linie 24/7 er misbrug.

Den eneste måde man kan sælge bredbånd til den pris vi får det til her
i landet er ved at oversubscribe kraftigt. Der er i praksis afsat
langt mindre end 512 Kbps til en 512 Kbps-abonnent, fordi man ved, at
langt, langt de fleste brugere bruger 512 kbps til at hente ting
hurtigt i kort tid (websites, mindre applikationer, updates fra
Microsoft, osv.)

Hvis nogen suger 512 kbps døgnet rundt, så er man nødt til at
reservere 512 kbps hele vejen videre i systemet til den ene bruger.

Det er _meget_ dyrere end 300 kr /md.

> Hvis man betaler for fri trafik skal man også have lov at bruge det! Hvis
> ISP´en vil betegne visse kunders forbrug som misbrug er det som sagt fair
> nok, men de skal IKKE kalde det fri trafik for det er IKKE.

Blah blah blah...

Jeg _har_ hørt dit argument.

Tag en kiks og vend tilbage med et argument, som retfærdiggør dit krav
om 24/7 512 kbps i stedet.

> Jeg bruger slet ikke min linie 24/7, og kan godt blive provokeret over dem
> der belaster så meget. Men sålænge reglerne siger fri trafik, er det deres
> ret.

Og det er Tiscalis ret at opsige kunder. Nu prøvede de så at lave en
begrundelse og det skabte kunderne sig over. "Fint", siger Tiscali,
"så holder vi os til vores generelle 30-dages opsigelse."

> Tja, hvis du havde sagt næsten ethvert andet ISP, ville jeg have sagt de var
> for professionelle til at gøre det....

Jeg har - måske i modsætning til dig - arbejdet for flere forskellige
ISP'er. Folk opsiges for masser af spændende ting. Specielt en meget
kendt bruger er opsagt adskillige gange hos mange forskellige ISP'er
med alle mulige begrundelser, som internt er kendt som "Kundeservice
gad ikke høre mere på hans brok".

Sådan er den virkelige verden. Velkommen til.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Kasper Bergh

Dato : 16-01-04 16:31

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message
Det

> Nej. 95% belastning af en linie 24/7 er misbrug.

Det er kun misbrug hvis det fremgår af din aftale at det er et misbrug. Hvis
aftalen siger frit forbrug af en 512kbit og ikke har nogen begrænsninger for
dette - så er det ikke misbrug. Punktum. Du kan synes det er forkert etc.
yada yada. men det er ikke misbrug.

> [...]
>
> Hvis nogen suger 512 kbps døgnet rundt, så er man nødt til at
> reservere 512 kbps hele vejen videre i systemet til den ene bruger.

Derom er vi desværre helt enige.

Hvis

> Blah blah blah...
>
> Jeg _har_ hørt dit argument.

Men du har åbenlyst ikke forstået det.

> Tag en kiks og vend tilbage med et argument, som retfærdiggør dit krav
> om 24/7 512 kbps i stedet.

Jeg kan ikke se hvor der fremgår neget "krav" om andet end at ISP'en
overholder de aftaler de laver med kunden. Hvis ISP'en har lyst til at love
kunden 24/7 512kbit så er det da helt deres valg - og i så fald er det helt
i orden at forlange at de følder den aftale. Hvis ISP'en derimod siger at du
kun må forbruge så og så mange GB - ja så er det også helt ok for så
overholder de også aftalen.

> Og det er Tiscalis ret at opsige kunder. Nu prøvede de så at lave en
> begrundelse og det skabte kunderne sig over. "Fint", siger Tiscali,
> "så holder vi os til vores generelle 30-dages opsigelse."

Problemet er at "begrundelsen" er en gummiparagraf som skaber utryghed - og
i øvrigt ikke er et lovligt aftalevilkår i Danmark. Hvis Tiscali sagde at så
og så meget trafik i en given periode vil få din linie lukket - *så* er det
en både lovlig og acceptabel begrundelse.

Vi er ikke uenige om problemstillingen set fra ISP'ens side, men løsningen
er ikke Tiscali's gummiparagraf.

mvh
/Kasper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-01-04 00:47

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> writes:

> Det er kun misbrug hvis det fremgår af din aftale at det er et
> misbrug.

Nej, så er det misligholdelse af aftale.

Jeg taler ikke advokatsprog. Jeg taler helt almindelig menneskelig
forståelse af pli og god opførsel.

Fra : Spangkuk

Dato : 17-01-04 01:51

> Jeg taler ikke advokatsprog. Jeg taler helt almindelig menneskelig
> forståelse af pli og god opførsel.

Nu vil jeg blande mig i jeres debat. Har med vilje holdt mig væk,
men nu er du for langt ude.

Selv den nye direktør for Tiscali undsiger ptk. 18.

Når jeg som forbruger køber og betaler for en 1 mbit forbindelse,
forventer jeg på INGEN måde nogen begrænsninger hvis jeg
skulle kunne finde behov for at bruge denne 24/7.

Der er fri trafik !

Spang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-01-04 02:07

> Nu vil jeg blande mig i jeres debat. Har med vilje holdt mig væk,
> men nu er du for langt ude.

Forklar mig hvorfor, gider du?

> Selv den nye direktør for Tiscali undsiger ptk. 18.

Ja, hvad andet kan han gøre med den storm Tiscali er blevet udsat for?

> Når jeg som forbruger køber og betaler for en 1 mbit forbindelse,
> forventer jeg på INGEN måde nogen begrænsninger hvis jeg
> skulle kunne finde behov for at bruge denne 24/7.

Hvis jeg havde noget valg, ville jeg på INGEN måde acceptere at betale
for andre kunders grove overforbrug.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 17-01-04 03:26

Peter B. Juul wrote:

> Hvis jeg havde noget valg, ville jeg på INGEN måde acceptere at betale
> for andre kunders grove overforbrug.

Man kan stadig få ISDN

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-01-04 10:47

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> writes:

> Man kan stadig få ISDN

Hvilket ikke ville løse mit behov, som er en hurtig linie, hvor jeg i
kortere perioder kan hente store datamængder forholdsvis hurtigt.

Forbrugsbetaling virker mere og mere tiltrækkende...

Fra : Spangkuk

Dato : 17-01-04 11:38

> Forbrugsbetaling virker mere og mere tiltrækkende...

Ok, vi bliver vist ikke enige

Til orientering, du kan få hvad du ønsker.:

http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bred_om

Spang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-01-04 19:50

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> writes:

> Til orientering, du kan få hvad du ønsker.:

Nej. Høj hastighed, når jeg faktisk downloader noget, er en væsentlig
del af mine krav - mere væsentlig end forbrugsbetaling, da jeg
antager, at de fleste kunder opfører sig nogenlunde rimeligt.

Fra : Spangkuk

Dato : 20-01-04 01:21

> Nej. Høj hastighed, når jeg faktisk downloader noget, er en væsentlig
> del af mine krav - mere væsentlig end forbrugsbetaling, da jeg
> antager, at de fleste kunder opfører sig nogenlunde rimeligt.

Du vil altså både blæse og have mel i munden.

Du er en kværulant.

Spang

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 17:18

On 2004-01-17, Spangkuk <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> wrote:
> Nu vil jeg blande mig i jeres debat. Har med vilje holdt mig væk,
> men nu er du for langt ude.

Nej det er han ikke.
Tværtimod.

> Når jeg som forbruger køber og betaler for en 1 mbit forbindelse,
> forventer jeg på INGEN måde nogen begrænsninger hvis jeg
> skulle kunne finde behov for at bruge denne 24/7.

Fair nok - men _hvis_ alle konstant kørte Kazar eller noget
andet peer2peer, så de maxede deres linie ud 24x7, så ville
adsl ikke kunne leveres til de priser vi ser.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Theis M. Mønsted

Fra : Rea721

Dato : 17-01-04 17:41

Theis M. Mønsted wrote:

> Nej det er han ikke.
> Tværtimod.

Ikke forstået... skal ISP,en ikke overholde sin aftale med kunden eller
hvad?

> Fair nok -

Godt, så er den ikke længrer.

> men _hvis_ alle konstant kørte Kazar eller noget
> andet peer2peer, så de maxede deres linie ud 24x7, så ville
> adsl ikke kunne leveres til de priser vi ser.

Og?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod1@721.dk http://721.dk
Dec 2003 Støt oprettelsen af en gruppe til debat om forsvaret,

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-04 19:14

On 2004-01-17, Rea721 <> wrote:

> Ikke forstået... skal ISP,en ikke overholde sin aftale med kunden eller
> hvad?

Jo selvfølgelig - men jeg ser da helst at adsl priserne
bliver på et rimeligt niveau - derfor generer det ikke
mig, hvis diverse internetudbydere lukker de få kunder
der konstant bruger hele deres båndbredde.

> Og?

Ja, så ville alle komme til at betale meget for deres
linier, fordi nogle enkelte synes de _skal_ bruge
al deres båndbredde hele tiden.

Fra : Rea721

Dato : 17-01-04 19:38

Theis M. Mønsted wrote:

> Jo selvfølgelig -

-snip-

> derfor generer det ikke mig, hvis diverse internetudbydere
> lukker de få kunder der konstant bruger hele deres båndbredde.

De 2 udsagn strider mod hinanden.

Du mener at ISP skal overholde sin aftale med kunderne, men mener omvendt at
det er ok at de ikke gør ??

> Ja, så ville alle komme til at betale meget for deres
> linier, fordi nogle enkelte synes de _skal_ bruge
> al deres båndbredde hele tiden.

Hvorfor "formeget"??
Produktet er jo et flatrate produkt og siger fri trafik 24/7..... så
prissætter ISP'en vel produktet efter det?

Fra : Niels Callesøe

Dato : 17-01-04 19:57

Rea721 wrote in <news:4009810b$0$30066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> Hvorfor "formeget"??
> Produktet er jo et flatrate produkt og siger fri trafik 24/7..... så
> prissætter ISP'en vel produktet efter det?

Det tror du forhåbentlig ikke selv på?

Sammenlign gerne med andre produkter, for eksempel post.. hvis Post
Danmark skulle prissætte et brev efter hvad det koster at levere
enkeltbreve til Bornholm, tror du så prisen ville være det samme?
Prisen er selvfølgelig sat efter et gennemsnit af hvad det koster.

--
Niels Callesøe - nørd light @work

Endnu en grund til at have skæg: http://www.boycottgillette.com/

Fra : Rea721

Dato : 17-01-04 20:15

Niels Callesøe wrote:

> Det tror du forhåbentlig ikke selv på?

Jo 100%

> Sammenlign gerne med andre produkter, for eksempel post.. hvis Post
> Danmark skulle prissætte et brev efter hvad det koster at levere
> enkeltbreve til Bornholm, tror du så prisen ville være det samme?

Nej.

> Prisen er selvfølgelig sat efter et gennemsnit af hvad det koster.

Nøjagtig min pointe.

Fra : Spangkuk

Dato : 17-01-04 22:39

> Nøjagtig min pointe.

Og derfor kan jeg som Tiscali-kunde med god samvittighed
bruge forbindelsen 24/7, da de har jo skrevet fri trafik og sat
denne til 300 kr. og en sjat.

Simpelt !

Spang

Fra : Niels Callesøe

Dato : 18-01-04 18:04

Rea721 wrote in

> Jo 100%

Jeg må indrømme at jeg anser det for en noget samvittighedsløs
holdning (uagtet at du så åbenbart alligevel er fortaler for at slippe
af med overforbrugerne). En ting er hvad der står i en aftale, noget
andet er hvad der er rimeligt og god skik.

Jeg bemærkede at du ikke svarede på Thomas Corells udmærkede analogi..
men hvis "fri bar" er en anelse for humoristisk, så lad mig komme med
et tilsvarende eksempel:

Hvis man, som jeg, bor i en opgang hvor udgifter til vand og varme
deles ligeligt mellem alle opgangens beboere (det står i
lejekontrakten), mener du så også at det vil være fuldt ud rimeligt
hvis jeg lader mine vandhaner løbe for fuldt tryk hele tiden, fordi "så
behøver jeg jo ikke tænde dem når jeg vil have et glas vand"?

Fra : Rea721

Dato : 18-01-04 18:15

Niels Callesøe wrote:

> Jeg må indrømme at jeg anser det for en noget samvittighedsløs
> holdning (uagtet at du så åbenbart alligevel er fortaler for at slippe
> af med overforbrugerne).

Jeg mener ikke at jeg har givet udtryk for at jeg vil af med storsugerne,
men jeg er fortaler for at overholde de aftaler der bliver indgået, og jeg
har intet imod at der sættes grænser.

> En ting er hvad der står i en aftale, noget
> andet er hvad der er rimeligt og god skik.

Nemlig, for mon det er rimeligt og god skik at reklamere med fri trafik
eller ubegrænset forbrug, og så ikke mene det??

> Jeg bemærkede at du ikke svarede på Thomas Corells udmærkede analogi..
> men hvis "fri bar" er en anelse for humoristisk, så lad mig komme med
> et tilsvarende eksempel:

Fri bar analogien blev udemærket besvaret af en anden...

> Hvis man, som jeg, bor i en opgang hvor udgifter til vand og varme
> deles ligeligt mellem alle opgangens beboere (det står i
> lejekontrakten),

Det er jo ikke "flat rate" vand...udgiften deles efter forbruget.

> mener du så også at det vil være fuldt ud rimeligt
> hvis jeg lader mine vandhaner løbe for fuldt tryk hele tiden, fordi
> "så behøver jeg jo ikke tænde dem når jeg vil have et glas vand"?

Den analogi holder heller ikke jfr ovenstående, desuden får mit merbrug af
vand dirrekte betydning for prisen hos de andre brugerer, hvilket ikke sker
ved adsl.

Intet fornuftigt vandværk ville give "frit vandforbrug" for 500,-

Derfor..... Overhold abbonementsbetingelserne eller fjern rekvalme sloganet
"fri trafik"

Fra : Niels Callesøe

Dato : 18-01-04 18:54

Rea721 wrote in <news:400abf18$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Jeg mener ikke at jeg har givet udtryk for at jeg vil af med
> storsugerne, men jeg er fortaler for at overholde de aftaler der
> bliver indgået, og jeg har intet imod at der sættes grænser.

Igen, at overholde en aftale er ikke det samme som at skamudnytte den.

> Nemlig, for mon det er rimeligt og god skik at reklamere med fri
> trafik eller ubegrænset forbrug, og så ikke mene det??

Der er mange grunde til at der ikke sådan lige kan sættes de faste
grænser for forbrug som du efterlyser. Nogle af dem er af teknisk art,
andre har at gøre med folks opfattelse. Almindelige mennesker kan i
mange andre sammenhænge sagtens forstå at "fri <etellerandet>" ikke er
det samme som "du kan voldbruge <etellerandet> til du bliver gasblå i
ansigtet". Hvorfor skulle det dog være anderledes med ADSL?

> Fri bar analogien blev udemærket besvaret af en anden...

Ikke i denne tråd.

> Det er jo ikke "flat rate" vand...udgiften deles efter forbruget.

Præcis som med ADSL. I en større skala, jovist, men det er nøjagtig det
samme.

> Den analogi holder heller ikke jfr ovenstående, desuden får mit
> merbrug af vand dirrekte betydning for prisen hos de andre
> brugerer, hvilket ikke sker ved adsl.

Jo, det er præcis som med ADSL. Prisudligningen er ikke specificeret på
din regning på samme måde, men dit forbrug har direkte indflydelse på
prisudviklingen for alle kunder.

> Intet fornuftigt vandværk ville give "frit vandforbrug" for 500,-

Men det er jo netop hvad min udlejer gør. Fordi det er en mindre skala,
er udligningen mere tydelig (næste kvartal), men det er præcis det
samme.

> Derfor..... Overhold abbonementsbetingelserne eller fjern rekvalme
> sloganet "fri trafik"

Du og jeg kan hurtigt blive enige om at det er et grimt populær-udtryk.
Men det er ingen undskyldning for misbrug.

Fra : Rea721

Dato : 18-01-04 20:36

Niels Callesøe wrote:

> Igen, at overholde en aftale er ikke det samme som at skamudnytte den.

Skamudnytte.... fri trafik/ ubegrænset forbrug, hvordan kan man gøre det?

> [...]
> mange andre sammenhænge sagtens forstå at "fri <etellerandet>" ikke er
> det samme som "du kan voldbruge <etellerandet> til du bliver gasblå i

Hvilke eksempler kan du komme med hvor der er indgået en bindende aftale/
kontrakt ?

> Hvorfor skulle det dog være anderledes med ADSL?

Fordi ISP skriver Fri trafik/ubegrænset forbrug og bruger disse buzzwords i
deres markedsføring...så må de jo også gælde.

> Ikke i denne tråd.

Nej du har ret. TC brugte en tilsvarende analogi i xdsl gruppen hvor der
blev svaret:

> Præcis som med ADSL. I en større skala, jovist, men det er nøjagtig
> det samme.

Nej det er ikke. Jeg betaler pt xxx kroner uanset hvor meget eller hvor lidt
jeg downloader. I dit tilfælde betaler du en xx/del af det samlede forbrug.
Dit forbrug påvirker dirrekte de andres betaling, det gør det ikke ved
adsl...der er betalingen fast.

> Jo, det er præcis som med ADSL. Prisudligningen er ikke specificeret
> på din regning på samme måde, men dit forbrug har direkte indflydelse
> på prisudviklingen for alle kunder.

Prisudviklingen..smart ny ord at få ind i debatten. Priserne/betalingen på
adsl falder ikke en øre hvis 10 storsugerer skifter udbyder... men det gør
det hvis 10 vandmisbrugerer flytter.

> Men det er jo netop hvad min udlejer gør. Fordi det er en mindre
> skala, er udligningen mere tydelig (næste kvartal), men det er præcis
> det samme.

Nej...vi har ikke flatrate vand.... du kan ikke bruge ubegrænset vand til
samme pris.

> Du og jeg kan hurtigt blive enige om at det er et grimt
> populær-udtryk.

Det er både grimt og misvisende hvis udbyderen ikke mener det.

> Men det er ingen undskyldning for misbrug.

Hvordan misbruger man Fri trafik/ ubegrænset forbrug ??

Jeg fandt et gammelt indlæg i mine gemmer, det skulle ha msgid
Xns939FB281272A2.miljokemi.dk@130.133.1.4 og er postet af Morten Bjergstrøm
d. 19 juni 2003 i tråden "B-One er da fuldstændig til grin"

Jeg kan ikke finde det via google men havde det selv på putteren.

[Citat]

http://search.fs.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=20185605&host_id=1&page_id=154&query=fri+trafik&hiword=FRI+TRAFIK+FRIT+FRIE+TRAFIKKEN+TRAFIKOMR%C5DET+

"Forbrugerombudsmanden tilkendegav over for selskabet,
at der efter hans opfattelse var tale om en vildledende
markedsføring, jf. markedsføringslovens § 2, stk. 1, idet
der ikke var overensstemmelse mellem det produkt, man blev
tilbudt, og det produkt man rent faktisk fik. Selskabet
kunne ikke på den ene side tilbyde en fri og ubegrænset
adgang til Internettet, et tilbud, der efter
Forbrugerombudsmandens opfattelse måtte antages
primært at appellere til storforbrugere, og så på
den anden side lukke abonnementet hvis man benyttede
sig af denne frie og ubegrænsede adgang."
[citat slut]

Det siger meget godt hvad jeg selv opfatter som værende gældende.

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-01-04 08:35

Rea721 wrote:

> Den analogi holder heller ikke jfr ovenstående, desuden får mit merbrug af
> vand dirrekte betydning for prisen hos de andre brugerer, hvilket ikke sker
> ved adsl.

Du mener ikke prisen på adsl, sættes efter omkostningerne ved at udbyde
det ?

--
Don't waste space

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-01-04 11:19

On Mon, 19 Jan 2004 07:34:49 +0000 (UTC), Thomas Corell wrote:

> Du mener ikke prisen på adsl, sættes efter omkostningerne ved at
> udbyde det ?

Praecist, det er naeppe saa direkte som ved vandregningen, der er
trods alt forskel paa om man har 30 kunder, eller 30000 kunder at tage
gennemsnittet af - men princippet er det samme.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : ttoet

Dato : 19-01-04 14:48

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener ikke prisen på adsl, sættes efter omkostningerne ved at udbyde
> det ?

Hvis man skal tro de indlæg der er skrevet af folk med erfaring fra isp
miljøet, så nej! Vi hører jo netop hele tiden at det ikke kan løbe rundt for
nogen af dem og at prisen snart vil stige for at det kan blive rentabelt.
Det har jeg snart hørt i et par år .

Jeg begynder efterhånden at tro at Stofa har fat i den lange ende. 5GB
hurtig forbindelse om måneden til 300 kr. Forbrug derover betales pr MB.
Alternativt en noget langsommere forbindelse med flatrate til en lidt højere
pris. Den politik tror jeg i længden vil sortere storsugerne fra da de ikke
vil nøjes med en langsom forbindelse, og heller ikke vil betale en merpris
når de når over de 5MB/md.

Thoeger

Fra : Rea721

Dato : 19-01-04 16:54

Thomas Corell wrote:

> Du mener ikke prisen på adsl, sættes efter omkostningerne ved at
> udbyde det ?

Det kan da godt være.... men det er ikke specielt relevant for mig som kunde
at vide hvordan en ISP prissætter sit produkt når vi taler flatrate.

2 spørgsmål til dig.

Hvis omkostningerne hos en Adsl udbyder stiger så meget at de må hæve
priserne for deres produkt (alternetivt prisfald/prisnedsættelse) hæves
priserne ligemeget hos samtlige brugerer uanset deres enkeltstående forbrug,
er vi enige om det?
[Flatrate=fast pris uanset forbrug]

Hvis omkostningerne hos et vandværk stiger så meget at de må hæve priserne
for deres vand (alternetivt prisfald/prisnedsættelse) hæves priserne
forholdsvis efter kundens forbrug, eller efter en fordelingsnøgle ved fælles
vandforbrug, er vi enige om det ?
[Forbrugs afregnet]

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-01-04 18:54

On Mon, 19 Jan 2004 16:54:00 +0100, Rea721 wrote:

> [...]
> for deres vand (alternetivt prisfald/prisnedsættelse) hæves priserne
> forholdsvis efter kundens forbrug, eller efter en fordelingsnøgle ved fælles

Nej, de steder hvor der er "flatrate vand" er det i 99% af tilfaeldende
fordi der ikke er individuelle maalere.

Jeg har f.eks. engang boet i en ungdomsbolig, hvor vand, el og varme
alle var delt ligeligt mellem alle boligerne, her kom alle til at betale
lige meget, selvom en evt. havde vandet loebende hele tiden.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Rea721

Dato : 19-01-04 21:01

Jesper Skriver wrote:

> Nej, de steder hvor der er "flatrate vand" er det i 99% af
> tilfaeldende fordi der ikke er individuelle maalere.

Godt at du har flatrate i " " for det er stadigvæk forbrugsafregnet /
betaling efter forbrug når din boligforening ( som er kunden) skal afregne
med vandudbyderen. Desuden stiger vandprisen ikke for alle andre kunder
fordi i bruger mere en forventet.

> Jeg har f.eks. engang boet i en ungdomsbolig, hvor vand, el og varme
> alle var delt ligeligt mellem alle boligerne, her kom alle til at
> betale lige meget, selvom en evt. havde vandet loebende hele tiden.

Okay men det var jo ikke dig der var kunde hos udbyderen af vand, du
brugte en mellemmand (kollegie el whatever) som fastsatte prisen, og hvis
prisen er høj nok kan alt kaldes "flatrate".

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-01-04 21:50

On Mon, 19 Jan 2004 21:01:20 +0100, Rea721 wrote:

> [...]
> med vandudbyderen. Desuden stiger vandprisen ikke for alle andre kunder

Jeg er kunde i boligforeningen, med en flatrate aftale, som er kunde af
vandvaerket, og betaler efter forbrug.

Hvis jeg bruger vaesentligt mere vand end gennemsnittet/forventet,
saa stiger vand prisen for alle kunder i boligforeningen.

Jeg er kunde hos en ISP, med en flatrate aftale, som igen er kunde hos
en transit udbyder, og betaler efter forbrug.

Hvis jeg belaster min linie vaesentligt mere end gennemsnittet/forventet,
saa stiger prisen for alle kunder hos ISP'en.

Kan du stadigt ikke see at den basale situation er den samme ?

> Okay men det var jo ikke dig der var kunde hos udbyderen af vand,
> du brugte en mellemmand (kollegie el whatever) som fastsatte prisen,
> og hvis prisen er høj nok kan alt kaldes "flatrate".

ISP'en er ogsaa kun mellemmand hvis boligforeningen er det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Rea721

Dato : 19-01-04 22:22

[Jeg bytter lige lidt rundt i indlæget]

Jesper Skriver wrote:

> Kan du stadigt ikke see at den basale situation er den samme ?

Jo, som du sætter det op, men du gør det ikke rigtigt.

> Jeg er kunde i boligforeningen, med en flatrate aftale, som er kunde
> af vandvaerket, og betaler efter forbrug.

1) Du har ikke en flatrate aftale med leverandøren af Vand.
2) Du er ikke kunde hos leverandøren af vand, det er boligforeningen der er
kunde.

> Hvis jeg bruger vaesentligt mere vand end gennemsnittet/forventet,
> saa stiger vand prisen for alle kunder i boligforeningen.

Ja, men kun hvis den samlede pris for forbruget overstiger det beløb som i
betaler til boligforeningen.

> Jeg er kunde hos en ISP, med en flatrate aftale, som igen er kunde hos
> en transit udbyder, og betaler efter forbrug.

Ja.

> Hvis jeg belaster min linie vaesentligt mere end
> gennemsnittet/forventet, saa stiger prisen for alle kunder hos ISP'en.

Nej det er jo beviseligt at det ikke sker, desuden stiger priserne kun for
alle kunder, hvis ISP indtjening / fortjening er acceptabel.

> ISP'en er ogsaa kun mellemmand hvis boligforeningen er det.

Ja, men ISP en leverandør af en ydelse som slutkunden betaler dirrekte til,
det er ikke tilfældet med vand eksemplet.

Fra : Rea721

Dato : 19-01-04 23:11

Rea721 wrote:

> kun for alle kunder, hvis ISP indtjening / fortjening er acceptabel.

Dohh.. er uacceptabel naturligvis.

> Ja, men ISP en leverandør af en ydelse som slutkunden betaler

Dohh igen... er leverandør

Me går på stavrekurzus.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-04 01:08

I news:400c4a7f$0$30065$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Rea721 følgende:

[ ... ]
> 1) Du har ikke en flatrate aftale med leverandøren af Vand.
> 2) Du er ikke kunde hos leverandøren af vand, det er
> boligforeningen der er kunde.

Det er da noget sludder du her siger. Han er da kunde hos
vandleverandøren, som i dette tilfælde er Boligforeningen.
Boligforeningen lever vandet til samtlige beboere i foreningen mod at
de betaler en bestemt fast aftalt pris pr mdr/år. Hvoer Boligoreningen
så køber sit vand og hvordan det afregnes er jo for så vidt
ligegyldigt for den enkelte beboer.

I den andelsboligforening hvor jeg er formand, har vi ikke vandmålere
til hver enkelt lejlighed, hvorfor vi opkræver et fast månedligt beløb
pr lejlihged. Hvis der er alt for mange i ejendommen der sviner med
vandforbruget bliver vi jo nødt til at sætte prisen pr lejlighed op
for at det kan hænge sammen og dette resulterer i at alle kommer til
at betale mere bare fordi der er et par enkelte virkelig
storforbrugere.

Nu har vi så gennem de sidste 4-5 år kørt en meget intensiv kampangne
i ejendommen for at spare på vandforbruget, hvilket faktisk har
rresulteret i at vi har kunnet sænke månedsprisen med ca. 10% på trods
af at vandværket har hævet prisen pr leveret kubikmeter vand og
kommunen har hævet prisen på vandafledningsafgift. - Et resultat vi
synes vi kan være meget stolte af.

Dette eksempel fra den virkelige verden viser at nogle få
vandmisbrugere (boligforeningen er jo flaterate vandleverandør) kan
resultere i en højere betaling for mange, men at ansvarlig omgang med
forbruget kan betyde besparelser for lige så mange.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Rea721

Dato : 21-01-04 20:03

Andreas Falck wrote:

> Det er da noget sludder du her siger.

Nej.

> Han er da kunde hos vandleverandøren,
> som i dette tilfælde er Boligforeningen.

Nej....nej og atter nej.

Jeg trækker mig.EOD.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-01-04 20:14

On Wed, 21 Jan 2004 20:02:53 +0100, Rea721 wrote:

> Nej.

> Nej....nej og atter nej.
>
> Jeg trækker mig.EOD.

Tak.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-01-04 20:39

I news:400eccef$0$30080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Rea721 følgende:

> Nej....nej og atter nej.

jo jo og atter jo, foruden ja ja og atter ja

> Jeg trækker mig.EOD.

Det var da også på tide

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 21-01-04 00:02

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis jeg bruger vaesentligt mere vand end gennemsnittet/forventet,
>saa stiger vand prisen for alle kunder i boligforeningen.

Grunden til at du har en slags flatrate er utvivlsomt at
varierende forbrugsmønstre ikke er noget problem for din
vandforsyning, og at det koster penge at installere individuelle
vandmålere. Penge som brugerne skal betale.

Hvis du begynder at lade hanerne løbe døgnet rundt (ikke for at
genere, naturligvis, men fordi du fx har et eller andet apparat
som du nemmest - og under omstændighederne billigst - kan køle
ved at lade en hel masse vand strømme forbi hele tiden), og ikke
holder op efter et par mere eller mindre venlige henstillinger,
så gætter jeg på at der bliver installeret vandmålere og indført
forbrugsafregning, og så er problemet gået over.

> [...]
>
>Hvis jeg belaster min linie vaesentligt mere end gennemsnittet/forventet,
>saa stiger prisen for alle kunder hos ISP'en.

Ja. Men det er jo kun fordi ISP'en ikke vil tage sig sammen til
at nøjes med at hæve *din* pris. ISP'en har, i modsætning til
din vandforsyning, i forvejen alt det måleudstyr der skal til for
at se hvem der bruger resurserne. ISP'en vælger selv at undlade
at tage penge for det der koster ISP'en penge, og gør det ikke
fordi det er svært/dyrt at lave den slags afregning. Så de to
situationer er ikke ganske sammenlignelige.

Det er aldeles tåbeligt at ISP'erne sælger "fri trafik", men jeg
synes ikke man kan klandre dem der udnytter den - selvom det da
irriterer mig at skulle betale for deres trafik. Hvis det
generer ISP'erne kan de jo bare tage penge for det.

(I øvrigt fatter jeg ikke at TDC er den eneste ISP der har et
forbrugsafregnet ADSL-produkt. Det er så oplagt et fremragende
produkt for en hel masse mennesker med småforbrug.)
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : René

Dato : 21-01-04 13:32

On Wed, 21 Jan 2004 00:02:27 +0100, Jesper Dybdal wrote:

>(I øvrigt fatter jeg ikke at TDC er den eneste ISP der har et
>forbrugsafregnet ADSL-produkt. Det er så oplagt et fremragende
>produkt for en hel masse mennesker med småforbrug.)

Det er TDC heller ikke CC har også dette produkt

Hilsen René

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-01-04 14:14

René <renems@vip.cybercity.dk> writes:

> Det er TDC heller ikke CC har også dette produkt

Hvor ser du det?

Martin
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : René

Dato : 21-01-04 21:40

On 21 Jan 2004 14:14:04 +0100, Martin Schultz wrote:

>Hvor ser du det?

http://www.cybercity.dk/privat/produkter/fastpris_abonnement/
det er ikke superhurtigt. Men det er vel også lige meget hvis man kun
skal bruge nettet i begrænset omfang

Hilsen René

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-01-04 23:26

,----[ Jesper Dybdal skrev ]
| (I øvrigt fatter jeg ikke at TDC er den eneste ISP der har et
| forbrugsafregnet ADSL-produkt. Det er så oplagt et fremragende
| produkt for en hel masse mennesker med småforbrug.)
`----

Og hvad har det link du kom med, lige med ADSL at gøre?
Det smarte ved Telia's produkt var jo at det var højeste hastighed, men at
du betalte for forbrug.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-01-04 11:24

René <renems@vip.cybercity.dk> writes:

> http://www.cybercity.dk/privat/produkter/fastpris_abonnement/
> det er ikke superhurtigt. Men det er vel også lige meget hvis man kun
> skal bruge nettet i begrænset omfang

Det var da forbrugsafregnet ADSL vi talte om.

Fra : René

Dato : 22-01-04 14:24

On Wed, 21 Jan 2004 23:26:21 +0100, Ivar Madsen wrote:

>Og hvad har det link du kom med, lige med ADSL at gøre?
>Det smarte ved Telia's produkt var jo at det var højeste hastighed, men at
>du betalte for forbrug.

Ups for lige set at det ikke lige var beregnet med minutforbrug og kun
til isdn. sorry

Hilsen René

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-01-04 22:21

On Sat, 17 Jan 2004 19:37:54 +0100, Rea721 wrote:

> [...]
> Produktet er jo et flatrate produkt og siger fri trafik 24/7..... så
> prissætter ISP'en vel produktet efter det?

Nej, de fleste har et forbrugs moenster med langt mindre trafik, f.eks.
min 1024/256 kbps linie.

http://jesper.skriver.dk/mrtg/c1721.skriver.dk_at0.html

Som har en gennemsnits trafik paa 10 kbps downstream og 2 kbps upstream,
svarende til ca. 1% af linie hastigheden.

Hvis prisen skulle svare til at kunden f.eks. i gennemsnit belastede sin
linie 50%, saa var prisen en helt anden.

Personligt syntes jeg at det ville vaere helt fair hvis ISP'erne slog
ned paa dem som har et gennemsnits forbruge paa f.eks. 50% af linie
hastigeden og derover, daa det ville mindske deres omkostninger, og
oege sandsynligheden for at de ogsaa er her om 1 aar - maaske kunne det
ligefrem betyde lidt lavere priser for os andre.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Rea721

Dato : 17-01-04 23:07

[Måske du skulle øve dig i at klippe overskudet væk ]

Jesper Skriver wrote:

> Nej,

Det er jo ISP'ens problem og ikke kundens.

> de fleste har et forbrugs moenster med langt mindre trafik,
> f.eks. min 1024/256 kbps linie.
-snip-
> Som har en gennemsnits trafik paa 10 kbps downstream og 2 kbps
> upstream, svarende til ca. 1% af linie hastigheden.

Jamen så er det jo fint hvis de fleste (mere end 50%) stort set ikke
udnytter mere af deres båndbredde. Omvendt tvivler jeg stærkt på at de
resterende skulle udnytte deres linie med noget der bare ligner +80% over
feks en mdr.

> Hvis prisen skulle svare til at kunden f.eks. i gennemsnit belastede
> sin linie 50%, saa var prisen en helt anden.

50% linie belastning er vel en del i overkanten, med tanke på alle de kunder
der er ??

> [...]
> oege sandsynligheden for at de ogsaa er her om 1 aar - maaske kunne
> det ligefrem betyde lidt lavere priser for os andre.

Først af alt skal man ikke slå ned på nogen kunder sålænge man bruger "fri
trafik". Om dit forslag er afpasset nogenlunde så ISP'en ville være tilfreds
ved jeg jo ikke, men så burde det nedfælles i abbonementsbetingelserne og
alle burde være glade fordi det nu ville være muligt at finde et "loft" over
forbruget og man kunne onedgradere efter behov..... formuleringen "fri
trafik" skulle naturligvis også fjernes.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-01-04 01:41

Hej Jesper Skriver, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> http://jesper.skriver.dk/mrtg/c1721.skriver.dk_at0.html
>
> Som har en gennemsnits trafik paa 10 kbps downstream og 2 kbps
> upstream, svarende til ca. 1% af linie hastigheden.

Ha!

Min 677'er siger (brugernavnet er x'et ud):

-----
VC VPI/VCI STATE MRU USERNAME RADIUS TX RX
wan0-0 00/35 Opened State 2048 6xxxxxxx disabled 32367043 270453324

Current uptime is 41 days, 7 hours and 42 minutes
-----

I runde tal bliver den samlede trafik (ned plus op) på ca. 7 MB pr. døgn,
siden jeg for 41 dage, 7 timer og 42 minutter siden ændrede
på routeropsætningen og genstartede den.

Jeg *må* se at få en hurtigere linje en 2048/512, da den skal
arbejde flere minutter i døgnet.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-01-04 01:47

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> ændrede på routeropsætningen og genstartede den.
>
> Jeg *må* se at få en hurtigere linje en 2048/512, da den skal

Hmm... Regne kan jeg heller ikke. Der er for lidt upload til at
jeg komme op på et minut pr. døgn.

Men tid er jo penge, så hurtigere måtte den gerne være

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-01-04 01:48

I news:Xns947412322353RudiStegen@dknews.tiscali.dk skrev
Rudi Stegen følgende:

[ ... ]
> Hmm... Regne kan jeg heller ikke.

Nej

Der nu HAR købt hus i Ravsted, Sønderjylland
Huset kan ses her: http://skrift.dk/hus_ravsted
ER det ikke bare et skønt hus? og så på 177 kvm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-01-04 01:54

Hej Andreas Falck, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Nej

Kæft. Der er ingen, der har bedt om den kommentar

FUT dk.snak.off-topic

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Benny Amorsen

Dato : 20-01-04 04:01

> [...]
JS> omkostninger, og oege sandsynligheden for at de ogsaa er her om 1
JS> aar - maaske kunne det ligefrem betyde lidt lavere priser for os

Hvis ISP'erne begynder at slå ned på storforbrugerne skal vi
allesammen til at tænke over vores internetforbrug igen. Det vil jeg
kæmpe imod så længe jeg kan. Det er en utrolig lettelse bare at kunne
bruge løs og kunne lade venner bruge alt det de vil.

Når jeg er på besøg hos nogen med Stofanet er jeg normalt meget
forsigtig med mit forbrug. Jeg vil nødig være skyld i at de passerer
4GB-grænsen. Og det kan da godt være det er irrationelt, for jeg
bruger vel sjældent mere end nogle få hundrede kB på f.eks. lige at
checke mail.

Derfor vil jeg gå efter udbydere med reel fri trafik, også selvom jeg
betaler for meget i forhold til mit forbrug.

For the record, mit forbrug sidste måned er gennemsnitligt 11,3 kbps
ned og 1,5kbps op, på en 1024kbps/256kbps-linje. Så jeg trækker nok
ikke op i statistikken.

/Benny

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-01-04 09:22

Benny Amorsen <amorsen@vega.amorsen.dk> writes:

> [...]
> kæmpe imod så længe jeg kan. Det er en utrolig lettelse bare at kunne
> bruge løs og kunne lade venner bruge alt det de vil.

...Og det var jo netop ideen i Tiscalis paragraf 18, at folk skulle
have mulighed for at køre max, når der var brug for det, men at man
gerne ville have grabberne i dem, der kører max stort set hele tiden.

Nu bliver det i stedet nogle rigide regler med procentsatser og jeg
skal gi' dig, ska' jeg. For adfærdsregulerende regler for forbrug, det
slipper vi næppe for på sigt.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-01-04 09:39

On 2004-01-20, Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote:
> Nu bliver det i stedet nogle rigide regler med procentsatser og jeg
> skal gi' dig, ska' jeg. For adfærdsregulerende regler for forbrug, det
> slipper vi næppe for på sigt.

Næppe. Alternativtet til stive regler kunne være noget i stil med
nedenstående. For fast beløb hver måned:

Mail, news, og internet: uendeligt.
Ubegrænset ftp i .dk

Derudover kan man så købe sig til forbrugsafregnet ydelser (der er stort
set kun p2p tilbage)

Thomas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-01-04 09:41

On 2004-01-20, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Mail, news, og internet: uendeligt.
[...]
> Derudover kan man så købe sig til forbrugsafregnet ydelser (der er stort
> set kun p2p tilbage)

Og hvad er forskellen på "internet" og "p2p"?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Since we're all here, we must not be all there.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-01-04 10:33

On 2004-01-20, Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> [...]
>
> Og hvad er forskellen på "internet" og "p2p"?

Nå ja. Alt hvad der foregår på port 80. Regner ikke med at p2p volder
protokollerne og tager port 80? Men det er måske en forkert antagelse?

Thomas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-01-04 10:46

Ja. og "Internet" er ikke kun www.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Shift to the left,

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-01-04 10:55

On 2004-01-20, Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Ja. og "Internet" er ikke kun www.

Hvad har jeg glemt?

Thomas

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-01-04 11:07

> Hvad har jeg glemt?

ssh, ftp, pop3, usenet, imap for bare at starte et sted.

--
Allan Joergensen

"Oh, go pop a microchip."--O'Brien "That is most unlikely."--Data

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-01-04 11:08

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> ssh, ftp, pop3, usenet, imap for bare at starte et sted.

My bad, jeg overså at mail og new var nævnt.

--
Allan Joergensen

"What a wonderful world it is that has girls in it!" - Lazarus Long

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-01-04 11:40

On 2004-01-20, Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> ssh, ftp, pop3, usenet, imap for bare at starte et sted.

Som du også har set, så var mail og news med. Min tanke er egentlig
simpel nok: Indlandstrafik er billigere end udenlandstrafik for udbyderne,
og "problembarnet" er p2p, så giv folk mulighed for uendeligt hurtigt,
uendeligt meget af det normale (ssh, mail, news, web, icq, msn, osv). Giv
mulighed for gratis bulk transfers i .dk, men lav det forbrugsafregnet
derudover. Så tror jeg p2p kulturen dør (hvilket i mit hoved er en god ting)

Thomas

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 20-01-04 12:46

Thomas S. Iversen wrote:
> derudover. Så tror jeg p2p kulturen dør (hvilket i mit hoved er en god ting)

Så flytter folk vel blot porten over på 80 og så er man lige vidt.

Med mindre udbyderen skal begynde at filtrere på pakke indhold, det er nok
ikke helt billigt, og så stiger prisen.

Og det der "torrent" benytter vel egentlig noget http?

--
Morten!

Fra : Niels Callesøe

Dato : 20-01-04 14:19

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Og det der "torrent" benytter vel egentlig noget http?

Kun til at uddele hashes (så det fylder ikke noget af betydning). BT er
faktisk på mange måder en 'pænere' protokol end de fleste andre p2p-
protokoller.. ikke at det siger så meget.

http://www.bitconjurer.org/BitTorrent/protocol.html

--
Niels Callesøe - nørd light
"The only thing necessary for evil to triumph is for good men to do

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-01-04 11:40

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

> ssh, ftp, pop3, usenet, imap for bare at starte et sted.

Personligt bruger jeg primært VPN på min ADSL.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-01-04 11:54

> Personligt bruger jeg primært VPN på min ADSL.

Ja, det gør jeg også.

--
Allan Joergensen

"Check the Hiesenberg compensators." O'Brien

Fra : Benny Amorsen

Dato : 21-01-04 01:40

PBJ> Nu bliver det i stedet nogle rigide regler med procentsatser og
PBJ> jeg skal gi' dig, ska' jeg. For adfærdsregulerende regler for
PBJ> forbrug, det slipper vi næppe for på sigt.

Lad os nu se om antallet af totalt-storforbrugere virkeligt er så
højt. Og lad os se om ikke det viser sig at meget af deres trafik er
indenlands. Jeg vil kæmpe imod ved at skifte til ISP'er som ikke
indfører "adfærdsregulering" så længe det kan lade sig gøre.

Hvis der så ikke længere er ISP'er tilbage uden "adfærdsregulering",
eller hvis ægte flatrate ender på 1000+ DKK/måned, så må jeg jo bøje
mig. Men altså, jeg er villig til at betale overpris mod til gengæld
at få ro i sindet. Jeg ved at der er andre, der også er. Hvis vi er
nok i forhold til totalt-storforbrugerne, så går det alt sammen.

/Benny

Fra : Bjørn Deltorp

Dato : 24-01-04 17:15

"Benny Amorsen" <amorsen@vega.amorsen.dk> wrote in message
> [...]
> at få ro i sindet. Jeg ved at der er andre, der også er. Hvis vi er
> nok i forhold til totalt-storforbrugerne, så går det alt sammen.

Har tænkt MEGET over dette i den senere tid(jeg må sgu have for meget
fritid).
Så her følger et par af mine tanker om emnet... Ret mig bare hvis i synes,
"Du er en lam Idiot" flames frabedes da jeg allerede udemærket ved dette og
er flintrenede ligeglad :P

--Start of Rant
Well, siden ISP'erne KAN måle dit forbrug har jeg ikke noget mod forbrugs
afregning.
Jeg betragter MIN 2048/512 flatrate DSL fra TDC some forbrugsafregnet med
forubetalig på 684 KR/md for min. 600GB trafik om måneden(alias 100%
forbrug). ikke at jeg er tilnærmelsesvis er der oppe ad, men det er mit
synspunkt og det rokker sig IKKE en meter med mindre der bliver specificeret
klare regler for afregning/forbrug.

Hvis linie omkostningerne regnes fra gætter jeg på at jeg betaler ca.
350-400 kr/md for båndbredden (dvs. ca. 66 øre/GB).
hvad er et "normalt" forbrug på sådan en linie? mit er vel i gennemsnit <20%
udnyttelse så mit forbrug koster mig ca. 3,5 kr/GB

Faktum er at den pris er god nok for TDC at tjene penge på(Er da ikke blevet
opsagt endnu) så forbrugs afregning har jeg ikke noget imod hvis det er i
det område.
Værste(urealistiske) tilfælde? 684/30 (5% udnyttelse) 22,8 Kr/GB eller ca
2,2 Øre per MB sæt lige det i forhold til nuværende forbrugsafregning fra
TDC hvor det koster 50 øre per MB.

Det virker som rent årgerkarleri, jeg kender IKKE noget til danske ISP'ers
samtrafik aftaler men der er nogen som tjener godt.

Prøv at regne lidt på DIN forbindelse og se om storforbrug af Flatrate
løsninger virkeligt er så slemt som nogen i den tråd her antyder.

Forresten tager jeg forbehold for ALT i dette post, det er bare min
personlig utilregnelige matematik, så lav dine egne udregninger og post dem
hvis du syntes det er bedre :P

Som afsluts bemærkning kan jeg sige at et par af mine udenlandske online
venner meget ofte har 1-5Mbit opkoblinger som de næsten kører randen af 100%
udnyttelse og der er aldrig nogen ballade over det.
Der er sikkert en halv million grunde til det er anderledes her... men der
MÅ være en grænse.
Hollænderne er i samme situation som os med meget høje priser og kun
gennemsnitlige hastigheder. Hvor i mod tyskerne næsten får flatrate
forbindelser kastet i nakken gratis. (a pro pos nogenside nogen her der har
prøvet http://www.tiscali.de ? 768/128 flatrate for 20 EUR/md eller 1.19
cent for forbrugsafregning hvilket jo svarer til ca 9 øre/MB og er UDEN
abonnementsomkostninger).

Osv. osv...
jeg er rimlig træt af denne her diskussion, der er alt for lidt offentligt
tilgænglig information til at man kan danne sig et gennemskueligt overblik
:(

--End of Rant

/Bjørn

P.s. Skal lige sige at jeg faktisk er vældig tilfreds med TDC og min ADSL
forbindelse selvom det umiddelbart virker som om der noget fishy ved prisen
niveauet ;)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-01-04 02:44

"Rea721" <skod1[remove]@721.dk> writes:

>Hvorfor "formeget"??
>Produktet er jo et flatrate produkt og siger fri trafik 24/7..... så
>prissætter ISP'en vel produktet efter det?

Se på månedskort til tog: hvis alle begyndte at udnytte deres "ret"
til at bruge det konstant, skulle DSB bruge mange hundred milliarder
på at sørge for, at der afgik 100 tog i timen fra alle stationer.
Ergo ville et månedskort stige så meget, at man kunne købe en ny bil
hver måned og stadig spare penge i forhold til offentlig transport.

Nu er det sådan, at folk bruger månedskortet et par gange om
dagen, og derfor kan kortet holdes på en nogenlunde rimelig
pris.

Det samme gælder internetabonnementer. Konceptet med fri trafik
er kun meningsfyldt, hvis alle bruger nogenlunde lige meget, og
kun meget få bruger (forholdsvis lidt) mere end gennemsnittet.

Hvis det mønster ændrer sig, er der tre muligheder: 1) alle skal
finde sig i en voldsom stigning i abonnementet, 2) overforbrugere
skal sætte deres forbrug ned, 3) overforbrugere skal betale det,
de "overforbruger".

Personligt så jeg gerne 3'eren indført: der er ingen grund til,
at gennemsnitsbrugerne skal betale for, at overforbrugerne hugger
andre menneskers ejendom (læs: downloader film, musik osv). Eller
at vi snakker overforbrugere, som driver en service, bruger en
masse båndbredde på firmarelaterede ting, eller noget tilsvarende,
som de egentlig burde betale for; det er altsammen ting, der ikke
behøver være gratis, og som ikke rigtig vedrører et privat
abonnement til generel surfing.

Måske noget med at man sætter alle abonnementer 100 kroner ned,
mod at man skal betale for at downloade mere end 1 GB/dag (eller
10 GB/måned eller whatnot). For +250 kroner kan man få sat denne
grænse op til - lad os sige - 100 GB/måned. Det betales uanset om
man bruger det hele eller ej (læs: uanset om man henter 11 GB eller
99 GB). Over de 100 GB/måned betaler man 1 øre pr. MB. Downloader
man over 1 TB/måned, sættes betalingen til 10.000 kr i den måned -
uanset den samlede trafikmængde.

Det ville gavne mange hundredtusinde kunder og måske genere nogle
få tusinde. Overordnet set er det en stor gevinst, og de få sure
kunder vil man være lykkelig for at få til at gå helt væk. Så hvis
den gruppe begynder at true med at opsige abonnementet, bør man
sende dem en stor buket blomster og en pakke tudekiks.

Helt konkret tror jeg, at denne model vil blive indført om rimelig
kort tid. De sidste priskrige skal lige være overstået, så giv det
et år eller to. Højst. Så kommer forbrugsafregningen og måske endda
højere hastigheder til privatkunderne.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Rea721

Dato : 18-01-04 13:54

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> Ergo ville et månedskort stige så meget, at man kunne købe en ny bil
> hver måned og stadig spare penge i forhold til offentlig transport.

Overdrivelse fremmer forståelsen, men mudre debatten Hvorfor skal det
altid køres helt op i top... Hvis 1000 mennesker i HT området valgte at
køre i bus og Tog 24/7 tror jeg næppe at DSB ville opdage det, med mindre at
de alle ville køre samme rute...men det er utopi.

> Det samme gælder internetabonnementer. Konceptet med fri trafik
> er kun meningsfyldt, hvis alle bruger nogenlunde lige meget, og
> kun meget få bruger (forholdsvis lidt) mere end gennemsnittet.

Naturligvis... men som du ved er der masser af tomme sæder i tog og
busser...dog ikke i prime time.

-snip resten- som jeg faktisk er helt enig i.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 10:16

On 2004-01-17, Rea721 <> wrote:
> Theis M. Mønsted wrote:

> Du mener at ISP skal overholde sin aftale med kunderne, men mener omvendt at
> det er ok at de ikke gør ??

Hvis man ikke misbruger sin linie, så blander ISPen sig heller ikke.
Læs Klaus Ellegårds indlæg længere nede, jeg er 100% enig med ham.

> Hvorfor "formeget"??
> Produktet er jo et flatrate produkt og siger fri trafik 24/7..... så
> prissætter ISP'en vel produktet efter det?

Tjah, det kan være der skal findes en bedre formulering...
Jeg bliver næsten nødt til at hive en bil-analogi frem, men jeg gider
ikke (selvom bil-dillen har flatrate sprinklervæske)

Fra : Sephyr

Dato : 18-01-04 12:14

Når man læser denne tråd så får man det indtryk at fri trafik og ubegrænset
forbrug er det samme.
Det behøver det ikke være, fri trafik med en kvote som man kan bruge til
hvad som helst og når som helst kan jeg sagtens definere som fri trafik,
ubegrænset forbrug er der ikke noget der hedder da alt har en grænse.

Fra : Rea721

Dato : 18-01-04 13:57

Theis M. Mønsted wrote:

> Hvis man ikke misbruger sin linie, så blander ISPen sig heller ikke.

Hvordan misbruger man en linie med fri trafik...gerne med henvisning til
abbonementsbetingelserne og ikke hvad du syntes.

> Læs Klaus Ellegårds indlæg længere nede, jeg er 100% enig med ham.

Hos mig er det længerer oppe En anden gang må du gerne komme med et
msgid for at undgå misforståelser.

Fra : Thomas Corell

Dato : 18-01-04 14:28

Rea721 wrote:

> Hvordan misbruger man en linie med fri trafik...gerne med henvisning til
> abbonementsbetingelserne og ikke hvad du syntes.

Hvis man forsøger sig med samme argumentation et sted med "fri bar", så
bliver man klogere. Hvis man dukker op med en pallevogn og beder om 30
kasser øl, vil man nok ikke få medhold i retten, da man handler i "ond
tro".

--
Don't waste space

Fra : Rea721

Dato : 18-01-04 14:41

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 16:28

On 2004-01-18, Rea721 <> wrote:
> Theis M. Mønsted wrote:
> Hvordan misbruger man en linie med fri trafik...gerne med henvisning til
> abbonementsbetingelserne og ikke hvad du syntes.

Ved at være med til at gøre adsl urentabelt!
En udbyder kan så blot sige til dig -
iht. vores betingelser er din linie opsagt, med
en måneds varsel.

I _princippet_ er der fri trafik, men ligesom med alt andet
vil der altid skulle trækkes en grænse for ganske få
personer, der ikke forstår at alting har en grænse.

Har du evt. et løsningsforslag til hvordan hele denne
problematik kunne ordnes?

Fra : Rea721

Dato : 18-01-04 16:44

Theis M. Mønsted wrote:

> Ved at være med til at gøre adsl urentabelt!

Øhh... det er da noget ISP,en står for, jeg køber en ydelse med fri trafik,
bruger den i overenstemmelse med abbonementsbetingelserne, så det er noget
vrøvl. ISP må prissætte sin ydelse så det er rentabelt.

> En udbyder kan så blot sige til dig -
> iht. vores betingelser er din linie opsagt, med
> en måneds varsel.

Ja det kan de.....

> I _princippet_ er der fri trafik, men ligesom med alt andet
> vil der altid skulle trækkes en grænse for ganske få
> personer, der ikke forstår at alting har en grænse.

Hvis der er trafik grænse er der ikke fri trafik.

> Har du evt. et løsningsforslag til hvordan hele denne
> problematik kunne ordnes?

Ja, den har jeg givet udtryk for flere gange i tråden...

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 17:04

On 2004-01-18, Rea721 <> wrote:
> [...]
> bruger den i overenstemmelse med abbonementsbetingelserne, så det er noget
> vrøvl. ISP må prissætte sin ydelse så det er rentabelt.

Og så miste en masse kunder - jeg vil i hvert fald ikke
være med til at betale for de personer der vælger
at vold(mis)bruge deres båndbredde.

> Hvis der er trafik grænse er der ikke fri trafik.

Så siger vi det.
> Ja, den har jeg givet udtryk for flere gange i tråden...

Kunne du så ikke komme med et article id, for jeg synes
ikke jeg har set løsningsforslag fra dig - kun brok

Fra : Rea721

Dato : 18-01-04 17:43

Theis M. Mønsted wrote:

> Og så miste en masse kunder - jeg vil i hvert fald ikke
> være med til at betale for de personer der vælger
> at vold(mis)bruge deres båndbredde.

Det gør du jo nu?!?

> Så siger vi det.

Jeps

> Kunne du så ikke komme med et article id, for jeg synes
> ikke jeg har set løsningsforslag fra dig - kun brok

Brok??? Utroligt hvad man skal finde sig i fordi man har en anden
mening....tsk tsk.

Men ellers har du ret...jeg huskede forkert mht til denne tråd. Der køre
ligeledes en tråd i dk.edb.internet.udbyder.adsl gruppen hvor du kan
læse mere.

adsl gruppen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-01-04 18:46

On Sun, 18 Jan 2004 17:42:45 +0100, Rea721 wrote:

> Det gør du jo nu?!?

Hvad faar dig til at tro at de nuvaerende priser er holdbare i det lange
loeb ? Sagt paa en anden maade, saa kan det vaere at ISP'erne betaler
regningen pt. for at faa kunder i butikken.

Ligeledes er der adskillige transit udbydere som saelger transit til
uholdbare priser, som kun kan lade sig goere fordi de tidligere har
vaeret fallit og faaet godgjort en stor del af deres gaeld, gaet selv
hvad der sker naar dem som ikke allerede har vaeret turen igennem bukker
under, og de resterende skal bruge rigtige penge paa at opgradere ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-01-04 19:36

"Jesper" == Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> writes:

> Hvad faar dig til at tro at de nuvaerende priser er holdbare i det lange
> loeb ? Sagt paa en anden maade, saa kan det vaere at ISP'erne betaler
> regningen pt. for at faa kunder i butikken.

Har du et bud på hvad det koster i hhv. løbende faste og variable
udgifter at levere ADSL til hjemmebrugere? Med løbende mener jeg alt
andet end prisen for oprettelse og nedlæggelse af en forbindelse.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-01-04 22:36

On 18 Jan 2004 19:36:27 +0100, Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Har du et bud på hvad det koster i hhv. løbende faste og variable
> udgifter at levere ADSL til hjemmebrugere?

Selve access delen kan du finde priser paa hos Telestyrelsen, da de
kontrollerer den del, til de kan du saa laegge

- access terminerings udstyr for estimeret nogle faa tusinde per kunde.
- transport fra den central kunden sidder paa til et/flere
centrale steder.
- backbone routere disse centrale steder, og evt. backbone linier
mellem dem.
- Internet transit.

Af disse er kun den foerste i stoerste parten uafhaengig af trafik
volumen, de andre er overvejende afhaengig af trafik volumen.

> Med løbende mener jeg alt andet end prisen for oprettelse og
> nedlæggelse af en forbindelse.

Alt i alt vil jeg sige at hvis jeg skulle investere mine private
penge, saa ville jeg ikke goere det i en dansk ISP ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Rea721

Dato : 18-01-04 20:46

Jesper Skriver wrote:

> Hvad faar dig til at tro at de nuvaerende priser er holdbare i det
> lange loeb ?

Øhh 42 ?!?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-01-04 22:54

Rea721 skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Der køre
> ligeledes en tråd i dk.edb.internet.udbyder.adsl gruppen hvor du kan
> læse mere.

Hvad er det for en gruppe?

Fra : Rea721

Dato : 19-01-04 23:15

Ivar Madsen wrote:

> Hvad er det for en gruppe?

Tænk at det skulle komme fra dig Bare fordi der mangler et e og at a
skal skiftes med x

dk.edb.internet.udbydere.xdsl naturligvis

Fra : Rea721

Dato : 16-01-04 16:38

Peter B. Juul wrote:

> Tag en kiks og vend tilbage med et argument, som retfærdiggør dit krav
> om 24/7 512 kbps i stedet.

Abbonementsbetingelserne "Fri trafik".

> Og det er Tiscalis ret at opsige kunder.

Selvfølig.

> Nu prøvede de så at lave en begrundelse og det skabte
> kunderne sig over.

Ja, og Forbrugerrådet var åbenbart enige med kunderne.

> "Fint", siger Tiscali,
> "så holder vi os til vores generelle 30-dages opsigelse."

Hvilket også er iorden 100%

Hvis en ISP er nødt til at "finde på" en grund til at opsige kunden, er der
noget der halter i deres politik.

Jeg ville ønske at bare èn ISP turde starte med at sætte en grænse... så vi
ved hvad vi har at holde os til. Ingen tvivl om at Storsugerene vil brokke
sig fælt, men det er jo netop også dem man vil af med.... de ikke rentable
kunder.

Fra : Jakob Bindslet

Dato : 13-01-04 21:22

On Tue, 13 Jan 2004 16:33:35 +0100, "Søren Nielsen" >punktet, jeg kan
ikke se den fordel. Er der nogen der ved, om der findes
>nogle tal for hvor meget den gennemsnitlige ADSL-bruger downloader/uploader?

Jeg har netop skrevet til Tiscali og spurt om dette ....

-
Jakob Bindslet

Fra : Hans

Dato : 13-01-04 21:30

I news:upk80018c73qj6jhmt1ld6esnl429bdfc9@4ax.com skrev Jakob Bindslet:

> On Tue, 13 Jan 2004 16:33:35 +0100, "Søren Nielsen" >punktet, jeg kan
> ikke se den fordel. Er der nogen der ved, om der findes
>
> Jeg har netop skrevet til Tiscali og spurt om dette ....

Og forventer svar?! Fnisss....

/ Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 13-01-04 22:00

Hans wrote:
> I news:upk80018c73qj6jhmt1ld6esnl429bdfc9@4ax.com skrev Jakob
> Bindslet:

> Og forventer svar?! Fnisss....
>
> / Hans

Næ, det er ikke sikkert, at de de vil ud med dem. Men det må da være lidt
svært for dem pludseligt at komme og banke en kunde i hovedet og sige, at
"nu er kvoten desværre opbrugt", uden at man har nogle tal at forholde sig
til.

Søren

Fra : Calle.

Dato : 14-01-04 00:17

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> lidt svært for dem pludseligt at komme og banke en kunde i hovedet og
> sige, at "nu er kvoten desværre opbrugt", uden at man har nogle tal

det bliver da vist lige så svært at argumentere over for forbrugerstyrelsen,
når de samtidig reklamerer for fri trafik.

--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 14-01-04 00:15

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> punktet, jeg kan ikke se den fordel. Er der nogen der ved, om der
> findes nogle tal for hvor meget den gennemsnitlige ADSL-bruger

fordelen er den at Tiscali slipper for at opgradere deres udstyr. da
gennemsnittet af forbruget hele tiden vil falde, efterhånden så folk bliver
lukket ude. til sidst, er det kun deres egne nyhedsbreve der kører på
udstyret

--
Calle

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-04 01:53

"Calle." <Fake@Fake.Fake> writes:

> [...]
> gennemsnittet af forbruget hele tiden vil falde, efterhånden så folk bliver
> lukket ude. til sidst, er det kun deres egne nyhedsbreve der kører på

Hvor svært er det at forstå ordet "markant"?

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Rea721

Dato : 14-01-04 02:19

Peter B. Juul wrote:

> Hvor svært er det at forstå ordet "markant"?

Ordet markant er ikke specielt svært at forstå som sådan, men når det står
sammen med andre ord kan det være svært at vide hvor meget markant er...
Måske du kunne oplyse gruppen om hvor meget "markant meget" er..og det vil
hjælpe utroligt på forståelsen hvis du unlod at bruge % tal eller
forholdstal.

Fra : Rea721

Dato : 14-01-04 02:22

Rea721 wrote:

> Måske du kunne oplyse gruppen om hvor meget "markant
> meget" er..og det vil hjælpe utroligt på forståelsen hvis du unlod at
> bruge % tal eller forholdstal.

Med mindre at du selvfølig oplyser et "grundtal"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-04 02:46

> [...]

> Måske du kunne oplyse gruppen om hvor meget "markant meget" er..og det vil
> hjælpe utroligt på forståelsen hvis du unlod at bruge % tal eller

Alle folk, der har arbejdet ude i den virkelige verden ved, at den
slags er en vurderingssag fra sag til sag.

--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : Bjørn Deltorp

Dato : 14-01-04 14:51

Skægt, Flyselskaber belønner deres kunder hvis de bruger deres service
"markant meget", Tiscali smider dem ud :/
//Bjørn

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-01-04 15:42

On 2004-01-14, Bjørn Deltorp <junkmail@spamfilter.dk> wrote:
> Skægt, Flyselskaber belønner deres kunder hvis de bruger deres service
> "markant meget", Tiscali smider dem ud :/

Er der flatrate-flyselskaber i de samme lande som har flatrate pizza og
biler?

--
Andreas Plesner Jacobsen | HELP! MY TYPEWRITER IS BROKEN!

Fra : Bjørn Deltorp

Dato : 14-01-04 18:09

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message
> Er der flatrate-flyselskaber i de samme lande som har flatrate pizza og
> biler?

Kunne komme med et par eksempler..men der er sgu for OT og for besværligt :)

/Bjørn

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-04 16:09

"Bjørn Deltorp" <junkmail@spamfilter.dk> writes:

> Skægt, Flyselskaber belønner deres kunder hvis de bruger deres service
> "markant meget", Tiscali smider dem ud :/

Endnu en elendig analogi. Ellers vil jeg gerne kontaktes af dit
flat-rate-flyselskab.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-04 18:33

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

>Endnu en elendig analogi. Ellers vil jeg gerne kontaktes af dit
>flat-rate-flyselskab.

Elendig analogi, ja.

Men flatrate-fly findes: http://shor.ter.dk/96302741

Mvh.
   Klaus, der elsker at irritere analogiske debatter.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-01-04 18:38

On 2004-01-14, Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> Elendig analogi, ja.
>
> Men flatrate-fly findes: http://shor.ter.dk/96302741

Avav, det er vist ikke consumer-prislejet :)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Mother Earth is not flat!

Fra : Bjørn Deltorp

Dato : 14-01-04 19:18

> [...]

Ok, point taken...
Så sammenlign med et DSB/HT månedskort, det rager dem en fjer om du bruger
det et par gange om dagen eller om du kan li' at "campere" på linie A :P

/Bjørn

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-01-04 19:20

> [...]

>det et par gange om dagen eller om du kan li' at "campere" på linie A :P

Omvendt ville DSB nok revurdere månedskortet, hvis kunderne
begyndte at campere, så der ikke var plads til folk, der rent
faktisk skulle bruge toget til at komme et sted hen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lars Christensen

Dato : 14-01-04 20:35

On Wed, 14 Jan 2004 19:17:42 +0100, "Bjørn Deltorp"
<junkmail@spamfilter.dk> wrote:

>Ok, point taken...
>Så sammenlign med et DSB/HT månedskort, det rager dem en fjer om du bruger
>det et par gange om dagen eller om du kan li' at "campere" på linie A :P

Naaah du bliver smidt af bussen når den kører i garage :)
Så den holder heller ikke helt.

--
Lars
Skal det gå ad helvede til, så skal det gå med musik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-04 05:46

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Men flatrate-fly findes: http://shor.ter.dk/96302741

Det er ikke flatrate, hvis ikke jeg kan flyve hvorhen jeg vil. Hvis
SAS lover mig sådan noget, så er det altså ikke mit problem om Chile
National Airlines er med i ordningen.

Fra : Rea721

Dato : 14-01-04 16:39

Peter B. Juul wrote:

> Alle folk, der har arbejdet ude i den virkelige verden ved, at den
> slags er en vurderingssag fra sag til sag.

Hvorfor er det så interressant om man ved hvad markant betyder ?

Fra : Devast8or

Dato : 14-01-04 17:02

Rea721 wrote:

> Hvorfor er det så interressant om man ved hvad markant betyder ?

For at vide hvor meget ens forbrug må være. Problemet er jo at man reelt
ikke kan være sikker på at have fri trafik ifølge dette nye pkt. 18, men de
vil heller ikke oplyse hvor grænsen går. Så man ved sådan set ikke hvilket
produkt man køber.

Devast8or (som egentlig ikke er ked af at skifte til CC når den nye
lejlighed er klar).

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-01-04 17:03

On 2004-01-14, Devast8or <invalid@invalid.invalid> wrote:

> For at vide hvor meget ens forbrug må være. Problemet er jo at man reelt
> ikke kan være sikker på at have fri trafik ifølge dette nye pkt. 18, men de

Kunne man det før? (Hint: punkt 3)

> Devast8or (som egentlig ikke er ked af at skifte til CC når den nye
> lejlighed er klar).

http://www.cybercity.dk/privat/kundeservice/abonnementsbetingelser/adsl/
pkt 16.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Neutrinos are into physicists.

Fra : Devast8or

Dato : 14-01-04 20:40

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Kunne man det før? (Hint: punkt 3)

Jeg har ikke betingelserne nogle steder, hvad står der?

Men når der står fri trafik på hjemmesiden (som der har gjort længe) går jeg
ud fra at jeg har fri trafik. Det er det pkt. 18 så siger at jeg ikke kan
regne med alligevel. Er det ikke det hele debatten går ud på, eller har jeg
misset noget?

Ja?

Devast8or

Fra : Rene Hansen

Dato : 14-01-04 22:01

On Wed, 14 Jan 2004 20:40:17 +0100, "Devast8or"
<invalid@invalid.invalid> wrote:

>Jeg har ikke betingelserne nogle steder, hvad står der?

"Fra Tiscalis side kan abonnementet opsiges med et varsel på en
måned."

> [...]
>regne med alligevel. Er det ikke det hele debatten går ud på, eller har jeg

"... Efter bindingsperioden kan aftalen opsiges med et varsel på 30
dage til udløb af en regningsperiode."

-R

--
René Hansen

Fra : Devast8or

Dato : 14-01-04 22:27

Rene Hansen wrote:

> "Fra Tiscalis side kan abonnementet opsiges med et varsel på en
> måned."

Hvis den hele tiden har været der, hvad diskuterer vi så? Så er der jo ikke
noget nyt i pkt. 18 andet end ordlyden.

> "... Efter bindingsperioden kan aftalen opsiges med et varsel på 30
> dage til udløb af en regningsperiode."
>
> -R

Hele det punkt handler som jeg læser det om kundens pligter/rettigheder i
forbindelse med opsigelse, ikke CCs. Jeg kan ikke se hvad det har med denne
diskution at gøre.

Devast8or

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-01-04 22:44

On 2004-01-14, Devast8or <invalid@invalid.invalid> wrote:

> Hvis den hele tiden har været der, hvad diskuterer vi så?

Præcis.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Every little picofarad has a nanohenry all its own.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-01-04 13:52

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Hvor svært er det at forstå ordet "markant"?

Det er da svært.

Er det 50, 100, 1000, eller 10000 % over normalforbruget? Jeg er ikke
spor i tvivl om at det reelt er i den høje ende af den skala, men det
står der sådan set ikke noget om.

Og ordet "markant" kan betyde lige hvad man lægger i det. En
prisstigning behøver vel fx typisk ikke være større end 5-10% for at
kunne kaldes "markant" - hvor finder man normerne for hvad "markant"
betyder i datatrafiksammenhæng?

En eller anden lidt mere kvantitativ beskrivelse af hvad de forstår
ved "markant" (eller en mindstegrænse som i hvert fald ikke er
"markant") ville måske være en god idé.

I øvrigt synes jeg kun det er fint at "fri trafik til de vilde
downloadere" begrænses - det er jo os andre der betaler for det.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-04 15:39

Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> writes:

> Det er da svært.

Ikke i forhold til, at det jeg opponerede mod var en opfattelse af, at
enhver, der havde trafik over gennemsnittet straks blev lukket.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-01-04 16:44

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Ikke i forhold til, at det jeg opponerede mod var en opfattelse af, at
>enhver, der havde trafik over gennemsnittet straks blev lukket.

Det har du da forresten ganske ret i.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Nic

Dato : 14-01-04 14:31

"Det her bliver ikke indført for at ramme den almindelige
forbruger. Vi indfører politikken for at komme misbrug af vores
forbindelser på eksempelvis kollegier og i boligforeninger til
livs, siger informationschefen."

Ej hvor er det til grin. De reklamerer jo netop selv med at de
gerne leverer til boligforeninger, hvor de naturligvis må forvente
et meget højt forbrug....

Troede ikke det kunne blive mere tragisk med Tiscali - Godt jeg
fik opsagt for få uger siden...!

(Computerworld)