Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
hva er bedst???
Fra : John Nielsen

Dato : 04-02-04 21:53

hej ng
tak for hjælpen ang de breve i så venlig har besvaret,, jeg er nu kommet
frem til et par kort som jeg godt kunne tænke mig, nemlig..
1.Gainward fx powerpack ultra/1200 xp golden s.
2.sapphire readon 9800 atlantis pro
jeg kan ikke rigtig vælge og ville lige høre de kloges mening,
hva er bedst har i nogle erfaringer med disse kort, godt eller skidt???
eller der er måske et der lige netop slog dem begge i denne pris klasse til
ca 3000.
det er spil jeg skal bruge dem til, og det er en ny maskine der er op to
date.
det skal sættes i.

hilsen jm
_______________________________________________________________ john Nielsen
ICQ#: 344878025 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Jakob Pilgaard Peder~

Dato : 04-02-04 22:14

"John Nielsen" <john.michael.nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Nielsen
> ICQ#: 344878025 Current ICQ status: + More ways to contact me

Heh vil ikke forvirre dig. Men, har du overvejet et Nvidia 5950(Kan ikke
huske om det er FX eller ultra eller noget) Eller måske et 9800XT. Du kunne
også vente og se tiden an, tænker på at ATI vel forhåbentlig snart releaser
deres nye chip.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-02-04 00:26

> [...]
til
> ca 3000.
> det er spil jeg skal bruge dem til, og det er en ny maskine der er op to

Hvis du _vil_ derop i pris, så anbefaler jeg stadig et HighTech, men denne
gang 9800 Pro med 256 MB RAM.
Det burde være fint til dit brug.

Radeon kortene er såmænd ikke så forskellige, og HighTech har fået fine
anmeldelser.

De eneste kort der rigtig skiller sig ud, er ikke på performance, men på
støjniveau:

Det er først og fremmest Sapphire Ultimate kortene, der har en fuldstændigt
passiv køler (er lydløs, men kræver god ventilation.)

Og ellers Tyan, der skullle have en blæser man kan skrue op og ned for.

nVidia ville jeg ikke købe for nuværende: Jeg synes simpelthen Radeon har
pænere grafik, og giver mere ydelse for pengene.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jakob Pilgaard Peder~

Dato : 05-02-04 14:28

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> nVidia ville jeg ikke købe for nuværende: Jeg synes simpelthen Radeon har
> pænere grafik, og giver mere ydelse for pengene.

Lad være med at købe et grafikkort bare pga. 256mb ram! Det er spild af
penge. Men hvis du absolut skal have et med 256mb ram, som jeg også
tidligere sagde, så overvej et 9800XT eller et nvidia 5950(fordi det er
billigt, har dog ikke 256mb ram mener jeg)

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-02-04 20:45

"Jakob Pilgaard Pedersen" <jpilgaardSPADE@tdcadsl.dk(fjern SPADE)> skrev i
en meddelelse news:4022448e$0$95045$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> tidligere sagde, så overvej et 9800XT eller et nvidia 5950(fordi det er
> billigt, har dog ikke 256mb ram mener jeg)

Jo, men nu skrev jeg jo også hvis han _vil_ derop i pris.

Jeg mener heller ikke man nødvendigvis har brug for mere end 128 MB (
ihvertfald for nuværende), og jeg anbefalede da også sådan et kort i første
omgang, som han så (stadigvæk) kunne få til lidt over 2000,-.

9800XT er for dyrt i forhold til den pris han har sat, og et 5950 især. Hvor
ser du det billige i et 5950? (3600-4K på edbpriser..)

Men som jeg har sagt allerede én gang:

" nVidia ville jeg ikke købe for nuværende: Jeg synes simpelthen Radeon har
pænere grafik, og giver mere ydelse for pengene."

Og det holder jeg fast ved.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jakob Pilgaard Peder~

Dato : 05-02-04 21:57

> [...]
har
> pænere grafik, og giver mere ydelse for pengene."

Jeps jeps, du skal heller ikke opfatte det som et angreb på din "tro" og
holdning
Øh 5950, hm det var vist en fejl jeg fik skrevet der Mente selvfølgelig
et 5900XT, der er fandme så mange betegnelser.. Ja, et 5950 er alt for dyrt.
5900XT skulle være fine kort, ikke så dyre, men de kommer selvfølgelig
heller ikke på samme ydelse som 9800XT eller 5950! Men tag og surf lidt
rundt, kig evt. på Toms Hardware, tror måske han har en test med 5900XT, og
for den sags skyld det nyeste af det nyeste!

Fra : xjho

Dato : 07-02-04 13:46

"John Nielsen" skrev d. 04-02-04 21:53 dette indlæg :
> [...]
Nielsen
> ICQ#: 344878025 Current ICQ status: + More ways to contact me

hvis nu vi siger at jeg har alt for mange penge og skulle vælge mellem
en 5950 eller en 9800xt. hvilke af de disse har bedst performence?? Jeg
har kigget meget på Creative Radeon 9800XT, 256MB DDR, TV-Out/DVI,
retail. dog er jeg kommet i tvivl da jeg kan se at en 5950 fra creative
har en ram hastighed på 900 mhz, og redeon har 730 mhz. Jeg bliver mere
og mere forviret for hver anmeldelse jeg læser. hvilke kort har det
bedste ydelse!?!!?

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Bach

Dato : 07-02-04 14:48

> [...]
> har en ram hastighed på 900 mhz, og redeon har 730 mhz. Jeg bliver mere
> og mere forviret for hver anmeldelse jeg læser. hvilke kort har det

Køb et geforce 2 mx 200,det sutter røv ;)
Nej,spøg til til side.Hvis jeg havde så mange penge at smide efter et grafik
kort,
tog jeg nvidia 5950.Vent til directx 9.1 kommer,så er ATI "kun" nummer 2
igen.

Mvh Michael bach.

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 08-02-04 20:03

"Michael Bach" <laimic@tdcadsl.dk> wrote in message

(...)

> Vent til directx 9.1 kommer,så er ATI "kun" nummer 2 igen.

Der kommer ikke et DirectX 9.1. Den næste opdatering af Direct X bliver 9.0c
som kun indeholder minmale ændringer, bl.a. implementering af Pixel- og
Vertexshaders 3.0. Informationen om at DirectX 9.1 er et rygte som er
opstået i NVIDIA communitis, som en slags "frelsende engel" givet GeForce FX
kortnenes dårlige Pixel Shader 2.0 ydelse. Selvom DX 9.0c rent faktisk
skulle indeholde optimeringer for NVIDIAs FP16/FP32 arkitektur, vil NV3x
kortene aldrig kunne konkurrere i rå ydelse med ATIs R3xx kort, ikke en gang
selvom de kørte i FP16 mode (halv præcision hele tiden. Dertil har R3xx
kortnene et for stort forspring i antal operationer pr. clockcycle (jeg
mener det er 35 mod 12), flere temp registers og i rå floating point ydelse.
---
Mvh
Anders

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 07-02-04 14:53

"xjho" <xjho.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har en ram hastighed på 900 mhz, og redeon har 730 mhz. Jeg bliver mere
> og mere forviret for hver anmeldelse jeg læser. hvilke kort har det

Groft sagt:
5950 er hurtigst i "rå" ydelse, uden AntiAliasing og Anisotropic filtering
slået til.
9800XT er klart hurtigst med AntiAliasing og Anisotropic filtering slået
til.

Hvis man "kun" vil køre stærkt så er 5950 fint.
Men hvis man vil have den højeste billedkvalitet slået til, så er 9800XT
langt det hurtigste.

Se tests hér:

"Alm." hastighed:
http://www6.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-03.html
og fremefter.

Hastighed med AA og Anisotropic slået til:
(læg især mærke til de nederste resutater med komb. AA og Ani.)
http://www6.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-13.html
og frem.

Jeg mener personligt at AA og Ani forbedrer billedkvaliteten så meget, at
jeg ikke ville undvære dem på et nyere kort. Det giver en helt anden
oplevelse når kanter er afrundede uden "hakker", og når flader (texturer) er
skarpe og tydelige.

Hvad angår kvaliteten af AA og Anisotropic, siges det at ATI har den bedste
implementering af AntiAliasing, mens nVidia har den bedste implementering af
Anisotropic Filtering.

Dertil kommer at kun ATI fuldt ud har implementeret DirectX 9 i deres kort,
men det ses kun meget få steder endnu.

Men læs selv videre rundt omkring, der er simpelthen så mange beskrivelser
af forskelle, fordele og ulemper ved de forskellige kort.

Venlig hilsen
Henrik

(Og nu gider jeg vist ikke snakke grafikkort mere. Der er jo også et liv out
there.. )

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 08-02-04 20:07

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> wrote in message

(...)

> [...]
bedste
> implementering af AntiAliasing, mens nVidia har den bedste implementering

Det er korrekt. ATI anvender den såkaldte "rotated grid" teknik, hvilket
udglatter linier der er næsten vandrette eller lodrette langt bedre end
NVIDIAs "ordered grid" algoritme. NVIDIA leverer derimod potentielt den
bedste Anisotropic Filtering, idet ATI ikke filtrerer skæve vinkler med fuld
præcision. Men i de fleste tilfælde er forskellen vanskelig at få øje på.

(...)
---
Mvh
Anders