GF4-ti4200 vs Radeon 9600 XT
Fra : JMN

Dato : 03-02-04 10:59

Hej

Jeg har begge kort. De er begge med 128 ddr-ram.

Startede med ti4200 og syntes egentligt det kørte rimeligt godt i spil ala
Generals. Kørte med høj opløsning (1280)

Skulle så til en anden pc købe et kort, det blev 9600 XT
Det testede jeg så lige i min egen pc.

Kan det være rigtigt at det ikke er et bedre spillekort end ti4200 ?? jeg
syntes lige pludselig det begyndte at hakke indimellem.

Skal ikke udelukke der kan være indstillinger på kortet der skal ændres.

Men alligevel, der er en prisforskel på ca. 400-500,-.

Min pc:

P4 2,6 (fsb 800)
512 ram (333)
ATA hd 120 gb.

Hvad siger i ??

vh.
JMN

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-02-04 15:43

"JMN" <no@no.dk> wrote in message

> Jeg har begge kort. De er begge med 128 ddr-ram.
>
> Startede med ti4200 og syntes egentligt det kørte rimeligt godt i spil ala
> Generals. Kørte med høj opløsning (1280)

Det er et godt kort imho

> [...]
>
> Kan det være rigtigt at det ikke er et bedre spillekort end ti4200 ?? jeg
> syntes lige pludselig det begyndte at hakke indimellem.

Det er både/og

> Skal ikke udelukke der kan være indstillinger på kortet der skal ændres.

Læs tråden "Re: Sapphire Radeon 9600 xt 256 og hz i spil" længere
Der er også nogle tests på Toms Hardware

Generelt kan man sige at TI-4200 styrer i ældre spil og 9600 i nye spil
Sammenlignet med hinanden

- Peter

Fra : Mig

Dato : 03-02-04 15:48

"JMN" <no@no.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal ikke udelukke der kan være indstillinger på kortet der skal ændres.
>
> Men alligevel, der er en prisforskel på ca. 400-500,-.

hmmm ved ikke om XT version er dårligere en normale 9600 kort...jeg har selv
GF4TI4200 og min makker har 9600 Pro.
I 3Dmark2001 spiller de ca. lige op men i 3Dmark 2003 får jeg røv (TI4200
1500 point vs 9600 Pro 3500 point)...

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-02-04 19:54

> hmmm ved ikke om XT version er dårligere en normale 9600 kort...jeg har
selv
> GF4TI4200 og min makker har 9600 Pro.

xt version er det bedste af 9600 kortene, men der er ikke meget forskel på
Pro og xt - dog er xt lige en anelse bedre.
9600xt outperformer altid fx5600 kort (og de er vel bedre end gf4?)

bortset fra framerates er billedet betydeligt pænere på et radeon imho - ved
ikke hvad det skyldes, men både i spil og normalt brug synes jeg billedet er
mere behageligt at kigge på.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : MicJen

Dato : 04-02-04 03:26

Hej!

> 9600xt outperformer altid fx5600 kort (og de er vel bedre end gf4?)

Nej det er IKKE tilfældet... Faktisk vinder Ti4200 over FX5600 i de fleste
tests...
FX5600 understøtter dog directx 9.0, det gør Ti4xxx ikke...
Radeon 9600 er ikke meget bedre end et Ti4200 eks....
Grunden til at det får højere score i 3Dmark2003 er at det understøtter dx
9.0 og har diverse nye "teknologier" implementeret ifht. Ti4xxx

> [...]
ved
> ikke hvad det skyldes, men både i spil og normalt brug synes jeg billedet

Det er sandt... uden selv at have konstateret det, er det hvad jeg også har
læst mig frem til. Men ren rå framerate performance er der ikke den store
forskel...

Mvh
Michael

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-02-04 10:44

> Nej det er IKKE tilfældet... Faktisk vinder Ti4200 over FX5600 i de fleste
> tests...

ok, det er heller ikke noget jeg ved, men umiddelbart ville jeg dog gå ud
fra det var tilfældet, alderen af ti4200 taget i betragtning, men sådan er
der så meget.

> Radeon 9600 er ikke meget bedre end et Ti4200 eks....

Det ved jeg så ikke, jeg er gået direkte fra et GeForce 3 TI 200 og til
Radeon 9600 XT og der er forskellen enorm, men der er så selvfølgelig osse
forskel på gf3 og gf4... mit gf 3 var rigtigt godt og klarede stort set alt
stadigvæk, men her på det sidste kunne jeg da mærke at jeg ikke altid kunne
smide detaljer og den slags på high - og AA var en ny i Rusland

> Grunden til at det får højere score i 3Dmark2003 er at det understøtter dx
> 9.0 og har diverse nye "teknologier" implementeret ifht. Ti4xxx

Jeg bruger ikke 3Dmark og kan derfor ikke rigtigt snakke med der... jeg er
mere til frametates og den slags end et tilfældig score nummer.

> [...]
har
> læst mig frem til. Men ren rå framerate performance er der ikke den store

2D står simpelthen perfekt, mere er der ikke at sige til det. Jeg har dog
lært meget om grafikkort efter jeg skiftede og har fundet ud af at det ikke
altid kun er framerates det går ud på, der er mange indstillinger der kan
ændres på mit kort som virkelig gør spillene smukke og dejlige at spille,
men med AA og Anistrophic og alt det sat højt ja så daler frameraten seføli
lidt, men det er kun så lidt at spillet stadig flyder smukt, til gengæld med
et virkeligt flot indtryk til følge (Tak til Henrik for det)

Jeg tror dog vi kan konkludere at der ikke findes nogen direkte dårlige kort
idag og at det tit er nogle få hundreder der skiller nogenlunde lige ydende
kort - hvilket man så foretrækker er selvfølgelig en smagssag, uanset hvad
tror ejg ikke man køber katten i sækken, og jeg tror nu heller ikke at de
billige producenter er dårligere end de dyre... - Jeg har altid brugt
GeForce, men besluttede at prøve Radeon fordi jeg fik et kanon tilbud, jeg
ikke kunne sige nej til og jeg er glad for det, men det var jeg osse for mit
gf3.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-02-04 11:52

"sniper_Nolight" wrote

> ok, det er heller ikke noget jeg ved, men umiddelbart ville jeg dog gå ud
> fra det var tilfældet, alderen af ti4200 taget i betragtning, men sådan er
> der så meget.

Alderen har ikke nogen betydning som sådan
Spil HL på en Win98 SE og jeg vil tro at TI4200 overgår 9600
Omvendt har TI4200 helt sikkert problemer i forhold til spil der bygger DX9
Det siger sig selv

- Peter

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-02-04 12:13

> [...]
> Spil HL på en Win98 SE og jeg vil tro at TI4200 overgår 9600
> Omvendt har TI4200 helt sikkert problemer i forhold til spil der bygger

ja det lyder rigtigt, ingen modargumenter herfra.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 04-02-04 18:15

> [...]
med
> et virkeligt flot indtryk til følge (Tak til Henrik for det)

Takker ydmygst, glad for at ku' hjælpe..

Og jeg nyder også de flotte billeder på mit Radeon..
(og det gør mine venner med GeForcer forresten også, hihi.. )

Venlig hilsen
Henrik

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-02-04 22:43

> Takker ydmygst, glad for at ku' hjælpe..
>
> Og jeg nyder også de flotte billeder på mit Radeon..
> (og det gør mine venner med GeForcer forresten også, hihi..

- så ka de lære det!