Laserprinter sviner
Fra : Lars Hjortø

Dato : 29-01-04 23:29

Hej med jer.

Jeg har en Brother HL-6 laserprinter der har kørt upåklageligt i flere år.
Her for nogen tid siden begyndte den at trække sorte striber ned ad papiret.
Jeg regnede med at det nok var toneren det var galt med (en HP-L) og købte
en ny. Efter at have monteret den nye toner kørte den fint uden at svine.
Men ak - glæden varede kort. Nu er den begyndt på det igen, mindre end 50
ark efter toneren er skiftet. Hvad kan der være galt? Kan det være en rulle
eller noget i printeren der bør renses eller er printeren ganske simpelt
færdig? Jeg har ingen anelse om hvor gammel den er, og kan ikke rigtigt se
det nogen steder. Men det er omkring 6 år siden jeg købte den brugt af en
der også havde købt den brugt... Så måske er den 10 år eller mere.

Håber meget der er en her der kan hjælpe. Hvis der er kan jeg godt tage
nogle billeder af indmaden hvis jeg får af vide nogen lunde hvad jeg skal
fotografere.
Venlig hilsen og på forhånd tak Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : BJ Denmark

Dato : 02-02-04 10:35

Lars Hjortø wrote:
> Hej med jer.
>
> Jeg har en Brother HL-6 laserprinter der har kørt upåklageligt i
> flere år. Her for nogen tid siden begyndte den at trække sorte
> striber ned ad papiret.

Dels - som du selv siger - kan der være en tromle, der skal renses. Hvis du
bevæger dig ud i dette projekt, så pas på, at du _ikke_ sætter f.eks.
fingeraftryk eller lignende på tromlen. Brug sprit og en fnugfri klud til at
rense den med.

Dog er det bemærkelsesværdigt, at problemet løses midlertidigt, når du
skiftede tromlen, og det minder mig om, at jeg har set mange printere med
lignende problemer, hvor problemet lå i fejl i toneren. Dette har været en
_meget_ almindelig fejl, når der arbejdes med uoriginale tonere. Selv køber
jeg _kun_ originale tromler, og har endnu ikke haft den slags problemer i
mine 12 år med laserprinter.

--
BJ

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot"
får nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 02-02-04 18:54

Hejsa...

> [...]
> bevæger dig ud i dette projekt, så pas på, at du _ikke_ sætter f.eks.
> fingeraftryk eller lignende på tromlen. Brug sprit og en fnugfri klud til

Først skal jeg nok lige fastslå at det er begrænset hvad jeg ved om hvordan
laserprintere helt nøjagtigt virker, så hvis jeg tager fejl af noget vil jeg
da gerne korrigeres...

Jeg har prøvet at tage toneren ud og renset tromlen med sprit, men når jeg
drejer tromlen rundt med fingrene på tandhjulene i enderne trækker den toner
med ud, og det skal den vel ikke? Jeg mener/tror at skidtet virker på den
måde at der kun er toner på tromlen der hvor der skal sværtes på papiret. Er
det korrekt?
Er der andre ting i printeren der kan ødelægge tromlen? Det eneste der rører
ved den er vel den "filtgummi-agtige" rulle der går op mod den når klappen
foran toneren lukkes?

> [...]
køber
> jeg _kun_ originale tromler, og har endnu ikke haft den slags problemer i

Den gamle toner der sad i da jeg købte printeren brugt var en Canon EP-L og
den burde vel være god nok, men den lavede samme nummer. Den nye synes jeg
ikke rigtigt der står noget på, og indpakningen er selvfølgelig smidt ud.
Jeg tror jeg har skrevet måske maks 50 ark ud med den nye toner inden den
begyndte at gøre nykker.... Og da havde den stået stille måske et par
måneder.
Nå jeg søger på EDB-priser efter en EP-L toner finder den kun en Verbatim
til 330 kr. Er de gode nok, eller får jeg bare samme problem igen?

Venlig hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : BJ Denmark

Dato : 03-02-04 10:07

Lars Hjortø wrote:
> [...]
> skidtet virker på den måde at der kun er toner på tromlen der hvor
> der skal sværtes på papiret. Er det korrekt?

Det lyder umiddelbart som en korrekt fremgangsmåde. Nu kender jeg ikke denne
printer specifikt, men skal jeg forstå det således, at tromlen i denne
printer er indbygget i tonerkassetten? - Få i så tilfælde skal den vel i et
eller andet omfang trække kulstof ud, når du drejer på tandhjulene. Hvis
tromle og tonerkassette er seperat, og den trækker kulstøv, når du drejer på
tromlen (og har taget tonerkassetten ud af printeren, forstås), har
tonerkasseten spildt for meget kulstøv og er formentlig defekt.

> Er der andre ting i printeren der kan ødelægge tromlen? Det eneste
> der rører ved den er vel den "filtgummi-agtige" rulle der går op mod
> den når klappen foran toneren lukkes?

Det lyder fint. Den skal rense tromlen for overskudsstøv. Når du skifter
toneren er det generelt en god ide også at "rengøre" resten af printeren.

Jeg har netop smidt en PDF ovre i dk.binaer under titlen "Rensning af
Laserprinter", som måske vil hjælpe dig (en engelsksproget artikel).

> [...]
> Nå jeg søger på EDB-priser efter en EP-L toner finder den kun en
> Verbatim til 330 kr. Er de gode nok, eller får jeg bare samme problem

Hmm...jeg kender ikke Verbatim, men det lyder umiddelbart ikke som en
original....

Står din printer i øvrigt "stand by", når den ikke bruges? - Jeg har ladet
mig fortælle, at det alt andet lige slider noget på et varmelegmet. Nøjes
med at tænde for den når du skal bruge den.

Måske er der andre herinde, der har noget at tilføje?

Fra : Lars Hjortø

Dato : 03-02-04 21:37

Hej igen...

> [...]

> tromlen (og har taget tonerkassetten ud af printeren, forstås), har
> tonerkasseten spildt for meget kulstøv og er formentlig defekt.

Det er en EP-L toner der bruges i et hav af andre printere også. Bl. a. HP
laserjet IIP (plus) og Canon LBP-4 (plus). Tromlen er indbygget i
tonerkassetten, men derfor må den vel alligevel ikke trække toner med ud?
For toneren kan vel ikke bare "dumpe" ned i bunden af printeren? Eller er
det fordi jeg drejer den manuelt, det bør man vel normalt ikke gøre?
Jeg opdagede lige at der drysser lidt toner ud af bunden af patronen, så jeg
har kasseret den. Spørgsmålet er så bare om det er værd at købe en ny
(ordentlig) toner, eller der er et eller andet i printeren der ødelægger
den? Det virker jo lidt sært at to på hinanden efterfølgende tonere lavede
"tricket"....
Både HP og Canon taget knap 900,- for en ny toner, og da jeg kan købe en ny
læserprinter til godt 1200,- er jeg mere tilbøjelig til at gøre det, da jeg
så er sikker på at det jeg får virker.
Det springende punkt er så bare om en ny printer til den pris kan bruges til
andet end windows og om den vil virke på en printserver... Men det må stå
hen i det uvisse indtil jeg evt. beslutter mig for at købe en ny. Foreløbig
vil jeg gerne have min HL-6 til at virke da den skriver fint når den altså
fungerer korrekt....

> [...]
>
> Jeg har netop smidt en PDF ovre i dk.binaer under titlen "Rensning af
> Laserprinter", som måske vil hjælpe dig (en engelsksproget artikel).

Jeg har støvsuget den forsigtigt med sådan en lille håndtingest...

> Står din printer i øvrigt "stand by", når den ikke bruges? - Jeg har ladet
> mig fortælle, at det alt andet lige slider noget på et varmelegmet. Nøjes
> med at tænde for den når du skal bruge den.

Jeg slukker altid printeren når jeg ikke bruger den, og det kan der gå
måneder imellem at den er tændt.

Venlig hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : BJ Denmark

Dato : 04-02-04 10:14

Lars Hjortø wrote:
> [...]
> skriver fint når den altså fungerer korrekt....
>
> Jeg slukker altid printeren når jeg ikke bruger den, og det kan der gå

Ja, så er jeg desværre løbet tør for input....

Fra : Lars Hjortø

Dato : 04-02-04 15:09

Hejsa...
"BJ Denmark" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, så er jeg desværre løbet tør for input....

Det er der så ikke noget at gøre ved. Men du skal have tak for hjælpen...

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.