cpu fsb og ram frequency?
Fra : lars lundegaard olse~

Dato : 29-01-04 16:59

jeg er ved at bygge en ny pc som skal indeholde følgende:

barton 2500+
nforce2 400 ultra bundkort (har endnu ikke besluttet hvilket)
2*256 mb ram

nu er det så at jeg af en kammerat har fået at vide at jeg skal nøjes
med pc2700 ram da det har samme frekvens som cpu'en og at de to ting
helst skal køre synkront.
nu er mit spørgsmål så om dette er rigtigt eller om jeg skal købe mig
noget hurtigere ram?

mvh.
lars l. olsen

Fra : Mig

Dato : 29-01-04 17:03

"lars lundegaard olsen" <shrike@net2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helst skal køre synkront.
> nu er mit spørgsmål så om dette er rigtigt eller om jeg skal købe mig

Der sker ikke noget ved at købe eks. PC3200 (400 mzh)
Så har du jo rammen når du vil have en ny cpu eks.vis.
PC3200 er betegnelse for hvad rammen max. kan køre,dvs at de er
bagudkompatibel og vil derfor køre som PC2700 i dit tilfælde.

Har selv Nforce2 chipset og PC3200 ram og en XP1800+ (FSB266) = PC2100

Fra : Claus Hansen

Dato : 29-01-04 18:51

Det har han sådan set ret i...Der er et eller andet med at AMD cpu'er skal
køre synkront med ram'en så pc2700 er sådan set rigeligt men hvis du skal
overclocke den er det en god ide at få noget ram der er en smule
hurtigere...

/Claus

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-01-04 18:57

> [...]
> helst skal køre synkront.
> nu er mit spørgsmål så om dette er rigtigt eller om jeg skal købe mig

På sin vis har han ret.

nForce2 kører klart bedst synkront, faktisk tabes der ydelse hvis der køres
aynkront.

PC3200 ram er dog ikke meget dyrere end PC2700, så det kan dårligt betale
sig.
PC3200 ram kan sagtens køre langsommere.
Hvis du køber PC3200 ram kan du også sagtens OC processoren, hvis det
ønskes.
Så kører den hurtigere, og du kører stadig synkront, dog skal kølingen være
i orden.

Hvis du vil OC, kan jeg anbefale et Abit NF7-S rev 2.0, det er meget OC
venligt. (som altid fra Abit)
Derudover kan man så godt som pille ved alt i bios, ganske rart hvis man kan
styre sig.
Det er også blevet ganske billigt nu.

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 29-01-04 20:30

"lars lundegaard olsen" <shrike@net2.dk> skrev i en meddelelse
> jeg er ved at bygge en ny pc som skal indeholde følgende:
>
> barton 2500+
> nforce2 400 ultra bundkort (har endnu ikke besluttet hvilket)

En lille anbefaling: Jeg har et Asus A7N8X Deluxe/GD med en 2500+ barton.
Det kører meget stabilt, jeg har haft det i en 4-5 måneder og kan ikke huske
at have haft et crash. Det er et nforce2, men jeg ved ikke om det er et
nforce2 ultra 400

> [...]
> helst skal køre synkront.
> nu er mit spørgsmål så om dette er rigtigt eller om jeg skal købe mig

Jeg kører med pc3000 ram (370 mhz) og har ikke nogen probs med det :)

Mvh. Simon