/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Computer vil ikke tænde
Fra : Kim


Dato : 26-01-04 19:31

Hej NG,

Jeg har alvorligt brug for lidt hjælp med min computer.

Den har stået tændt igennem en længere periode, og været tilgængelig når
behovet har været der. I dag, var det imidlertid ikke muligt at aktivere
PC'en ved at flytte på musen. Den lille led-diode på fronten stod og
blinkede som var den gået i dvale.Jeg slukkede helt og ville
genstarte.....indtil nu skulle det vise sig at være sidste gang jeg havde
liv i maskinen.

I maskinen sidder: MB ASUS A7V133 m/raid, 512 MB RAM, 3 harddiske,
skærmkort, netkort, lydkort. (Kan uddybes hvis behov)

Jeg har førsøgt følgende:

- haft 220V netstik ude i et par minutter og sat det til igen
- kontrolleret at der er lys i den lille lysdiode på MB der fortæller at
der er strøm på maskinen - ok, den virker,
- kontrolleret at alle stik sidder som de har gjort de sidste 2½ år - ok,
det gør de,

Se nu må du gerne træde til og komme med et guldkort der fortæller mig hvor
jeg evt. skal begynde og slutte, så jeg kan få liv i min favoit computer
igen.

Mange hilsner
Kim

- Kun svar til newsgroup.



 
 
Leony (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 26-01-04 19:48

In news:40155d18$0$27456$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Kim <hp_tormose@hotmail.com> typed:

> Se nu må du gerne træde til og komme med et guldkort der fortæller
> mig hvor jeg evt. skal begynde og slutte, så jeg kan få liv i min
> favoit computer igen.

Kan du boote fra en diskette?
Eller bare komme i BIOS?

Tænker på om din harddisk med styresystem kunne være stået af.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".


Kim (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 26-01-04 20:10

Nej, jeg kan ikke tænde maskinen, overhovedet. Den er helt død.

Mvh

Kim

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:NfdRb.79507$jf4.5112915@news000.worldonline.dk...
> In news:40155d18$0$27456$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> Kim <hp_tormose@hotmail.com> typed:
>
> > Se nu må du gerne træde til og komme med et guldkort der fortæller
> > mig hvor jeg evt. skal begynde og slutte, så jeg kan få liv i min
> > favoit computer igen.
>
> Kan du boote fra en diskette?
> Eller bare komme i BIOS?
>
> Tænker på om din harddisk med styresystem kunne være stået af.
>
> --
> mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
> http://home.tiscali.dk/~vinci/
> Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".
>



Michael Rasmussen (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 26-01-04 20:27

"Kim" <hp_tormose@hotmail.com> wrote:

>Nej, jeg kan ikke tænde maskinen, overhovedet. Den er helt død.
>

Vil gætte på at PSU og / eller bundkort er stået af...

Hvis blæserne ikke starter op - og du ikke kan åbne CDRom'en - er
PSU'en nok det mest sandsynlige....

<mlr>


Kim (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 26-01-04 20:32


"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:s2qa10h0cutok8k0qnajtpmpbine7cvfr2@4ax.com...
> "Kim" <hp_tormose@hotmail.com> wrote:
>
> >Nej, jeg kan ikke tænde maskinen, overhovedet. Den er helt død.
> >
>
> Vil gætte på at PSU og / eller bundkort er stået af...
>
> Hvis blæserne ikke starter op - og du ikke kan åbne CDRom'en - er
> PSU'en nok det mest sandsynlige....
>
> <mlr>
>
Ja, jeg har selv haft de tanker - selvom jeg er usikker, i og med at der er
lys på motherboeardet (lille led diode). Men om der er sammenhæng har jeg
ikke nok indsigt til at vide.

Tak for svaret

Mvh
Kim




Pita (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Pita


Dato : 26-01-04 19:57


"Kim" <hp_tormose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40155d18$0$27456$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[SNIP
>
> Se nu må du gerne træde til og komme med et guldkort der fortæller mig
hvor
> jeg evt. skal begynde og slutte, så jeg kan få liv i min favoit computer
> igen.

Bipper den?, er mini højttaleren sat til?
Tænder skærm?
Tænder dioderne på kabinettet når du trykker på start?

--
Pita



Kim (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 26-01-04 20:11


"Pita" <hjardemaal@email.REMOVEdk> skrev i en meddelelse
news:bv3nvd$2v2l$2@news.cybercity.dk...
>
> "Kim" <hp_tormose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:40155d18$0$27456$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [SNIP
> >
> > Se nu må du gerne træde til og komme med et guldkort der fortæller mig
> hvor
> > jeg evt. skal begynde og slutte, så jeg kan få liv i min favoit computer
> > igen.
>
> Bipper den?, er mini højttaleren sat til?
> Tænder skærm?
> Tænder dioderne på kabinettet når du trykker på start?
>
> --
> Pita
>
>
Nej, jeg kan ikke tænde maskinen, overhovedet. Den er helt død.

mvh
Kim



Pita (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Pita


Dato : 26-01-04 20:13


"Kim" <hp_tormose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4015660a$0$27389$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[SNIP]

> Nej, jeg kan ikke tænde maskinen, overhovedet. Den er helt død.

Har du prøvet at cleare BIOS?
--
Pita



Kim (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 26-01-04 20:25


"Pita" <hjardemaal@email.REMOVEdk> skrev i en meddelelse
news:bv3orc$30dh$1@news.cybercity.dk...
>
> "Kim" <hp_tormose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4015660a$0$27389$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [SNIP]
>
> > Nej, jeg kan ikke tænde maskinen, overhovedet. Den er helt død.
>
> Har du prøvet at cleare BIOS?
> --
> Pita
>

Hvis du mener om jeg har forsøgt at flashe bios eller lignende, så er svaret
nej. Jeg har flashet, men det var > 1 år siden. Maskinen har i det hele
taget fungere ganske godt, dette "dødsfald" er kommet helt ud af det blå.

Mvh
Kim




Kurt B. Andersen (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 26-01-04 20:47

Som Michael foreslog. Prøv med en anden strømforsyning. Først derefter er
det muligt at komme med forslag til andre ting. For du kan selvfølgelig ikke
gøre nogen ting, hvis ikke din strømforsyning fungerer korrekt.

Kurt



Kim (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 26-01-04 21:34


"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
news:40156ea7$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Som Michael foreslog. Prøv med en anden strømforsyning. Først derefter er
> det muligt at komme med forslag til andre ting. For du kan selvfølgelig
ikke
> gøre nogen ting, hvis ikke din strømforsyning fungerer korrekt.
>
> Kurt
>
>
Jeg har heldigvis et kabinet på lager, som jeg kan prøve med. Det der
driller lidt i tankerne er det faktum, at maskinen er 100% død, og alligevel
er der strøm ned til motherboardet. Ved du tilfældigvis om det er normalt?

Jeg giver lyd iøvrigt fra mig, når jeg har prøvet med en anden
strømforsyning.

Mvh
Kim



Ukendt (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-04 21:17

Kim wrote:
>
> Den har stået tændt igennem en længere periode, og været tilgængelig når
> behovet har været der. I dag, var det imidlertid ikke muligt at aktivere
> PC'en ved at flytte på musen. Den lille led-diode på fronten stod og
> blinkede som var den gået i dvale.Jeg slukkede helt og ville
> genstarte.....indtil nu skulle det vise sig at være sidste gang jeg havde
> liv i maskinen.

Buler kondensatorerne ud i toppen som på nedenstående billede?

http://www.motherboardrepair.com/images/thumbs/BadCaps3_small.jpg

Det bundkort er nemlig fra den "generation", hvor det desværre senere
viste sig, at der var brugt kondensatorer med dårlig elektrolytvæske i.
Det er meget forskelligt hvornår sådan nogle kondensatorer dør, det kan
tage så lidt som nogle få uger, eller det kan tage op til 2-3 år.

Hvis det er dem, der er problemet, så kan det i praksis ikke betale sig
at få dem skiftet - der skal nyt bundkort til.

Kim (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 26-01-04 21:41


"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse
news:401574b1$0$147$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kim wrote:
>
> Buler kondensatorerne ud i toppen som på nedenstående billede?
>
> http://www.motherboardrepair.com/images/thumbs/BadCaps3_small.jpg
>
> Det bundkort er nemlig fra den "generation", hvor det desværre senere
> viste sig, at der var brugt kondensatorer med dårlig elektrolytvæske i.
> Det er meget forskelligt hvornår sådan nogle kondensatorer dør, det kan
> tage så lidt som nogle få uger, eller det kan tage op til 2-3 år.
>
> Hvis det er dem, der er problemet, så kan det i praksis ikke betale sig
> at få dem skiftet - der skal nyt bundkort til.

Jeg har lige checket, og kan ikke se, at de buler eller har unormal facon.
Kan det betyde, at chancen for at motherboardet er gået, er minimal efter
det check?

Mvh
Kim



Ukendt (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-04 22:30

Kim wrote:
>
> Jeg har lige checket, og kan ikke se, at de buler eller har unormal facon.
> Kan det betyde, at chancen for at motherboardet er gået, er minimal efter
> det check?

Hvis de ser fine ud allesammen (det er tit dem ved/over/under AGP-porten
der dør først), så kan man være rimelig sikker på at problemet ikke
skyldes dårlige kondensatorer.

Der er dog meget andet på bundkortet, som kan være kradset af.

Benene på Bios-chippen er ikke forgyldte, så de kan "irre" lidt.
Et par små tryk på den, så er der god forbindelse igen.

Hvis batteriet er ved at være fladt(tomt), så kan den gemte
Bios-konfiguration i CMOS'en blive korrupt og give underlige fejl eller
ligefrem no boot. Prøv at tage batteriet ud og starte op uden.
Bios-konfigurationen går tilbage til default hver gang man slukker,
andet sker der ikke ved det.

Benene i ATX-stikket er heller ikke forgyldte, de kan også "irre".
Prøv at tage det fra og sætte det i igen.

Prøv at presse AGP-kortet godt i bund, det kan have "arbejdet" sig så
langt ud, at der ikke er god kontakt.

Prøv at rokke lidt med RAM-modulerne, så der også er god kontakt til dem.

Forresten, starter blæseren i PSU'en, når du prøver at tænde?

Kim (26-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 26-01-04 23:11


"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse
news:401585d2$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kim wrote:
> >
> > Jeg har lige checket, og kan ikke se, at de buler eller har unormal
facon.
> > Kan det betyde, at chancen for at motherboardet er gået, er minimal
efter
> > det check?
>
> Hvis de ser fine ud allesammen (det er tit dem ved/over/under AGP-porten
> der dør først), så kan man være rimelig sikker på at problemet ikke
> skyldes dårlige kondensatorer.
>
> Der er dog meget andet på bundkortet, som kan være kradset af.
>
> Benene på Bios-chippen er ikke forgyldte, så de kan "irre" lidt.
> Et par små tryk på den, så er der god forbindelse igen.
>
> Hvis batteriet er ved at være fladt(tomt), så kan den gemte
> Bios-konfiguration i CMOS'en blive korrupt og give underlige fejl eller
> ligefrem no boot. Prøv at tage batteriet ud og starte op uden.
> Bios-konfigurationen går tilbage til default hver gang man slukker,
> andet sker der ikke ved det.
>
> Benene i ATX-stikket er heller ikke forgyldte, de kan også "irre".
> Prøv at tage det fra og sætte det i igen.
>
> Prøv at presse AGP-kortet godt i bund, det kan have "arbejdet" sig så
> langt ud, at der ikke er god kontakt.
>
> Prøv at rokke lidt med RAM-modulerne, så der også er god kontakt til dem.
>
> Forresten, starter blæseren i PSU'en, når du prøver at tænde?

Sidste spg. først - nej intet starter, heller ikke blæseren på PSU'en.

Jeg vil kigge på alle de muligheder du nævner, inden jeg prøver at flytte
motherboard m.m. over i et andet kabinet jeg har stående. Jeg giver dig ret
i at der er rigtig mange muligheder for at dimser kan gå i udu. Det bliver
en del sværre når der ikke ligefrem er f.eks. afbrændt en dims, så
synligheden bliver større. Jeg er meget glad for dine inputs, det giver
mulighed for at løse problemet på lettere vis. I sidste ende, må jeg til
lommerne, hvis der skal udskiftes hardware for at udbedre skaden.

Mvh
Kim



Kurt B. Andersen (27-01-2004)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 27-01-04 00:40


"Kim" <hp_tormose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4015904e$0$27361$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>
> Sidste spg. først - nej intet starter, heller ikke blæseren på PSU'en.
>
> Jeg vil kigge på alle de muligheder du nævner, inden jeg prøver at flytte
> motherboard m.m. over i et andet kabinet jeg har stående. Jeg giver dig
ret
> i at der er rigtig mange muligheder for at dimser kan gå i udu. Det bliver
> en del sværre når der ikke ligefrem er f.eks. afbrændt en dims, så
> synligheden bliver større. Jeg er meget glad for dine inputs, det giver
> mulighed for at løse problemet på lettere vis. I sidste ende, må jeg til
> lommerne, hvis der skal udskiftes hardware for at udbedre skaden.
>
> Mvh
> Kim
>
>
Ang. dit tidligere spørgsmål om dioden på mb kan lyse med defekt psu. Ja,
det har jeg set flere gange.
Nu snakker du om at flytte det over i et andet kabinet. Normalt kan man
fjerne 4 skruer for at få en psu ud. Så tag den dog ud af det andet kabinet
i stedet. Du kan så have den liggende løst mens du lige afprøver den. Du
behøver så ikke engang at fjerne den formentlig defekte psu, mens du
afprøver. Det er da noget lettere end at flytte det hele.

Kurt



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste