Hjælp til ny PSU.
Fra : Vega

Dato : 24-01-04 23:59

Hej.

Hvilke(n) PSU kan anbefales til max 500 kr.
Krav til den:

Skal være lydsvag max. 20 db.
Skal kunne trække denne pc'er.

AMD 2700+
Geforce4 Ti4400 grafikkort
Harddisk
DVD-rom drev
Brænder

Har selv kigget på NorthQ 4001 400Watt, og Chill Innovation CP-350A 350Watt
Hvad vil i anbefale, måske en helt trejde?

Mvh. Vega.

Fra : Martin Thunø

Dato : 25-01-04 00:26

Hvad med denne??

http://www.tweakup.dk/article/259/dk/?PHPSESSID=e43b717ffc6f9fe33fd6622ddfc7
d504

Fra : Vega

Dato : 25-01-04 01:55

"Martin Thunø" <martin.thunoe@REMOVEXXXteliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med denne??

http://www.tweakup.dk/article/259/dk/?PHPSESSID=e43b717ffc6f9fe33fd6622ddfc7
> d504

Hej Martin.

Har du erfaring med denne PSU?

Mvh. Vega.

Fra : Martin Thunø

Dato : 25-01-04 10:44

Nææ det har jeg nu ikke, men det var lige en anmeldelse jeg faldt over, men
ud af hvad jeg kan læse skulle den være ret god og man har jo også mulighed
for at justere blæser hastigheden så den kommer under de 20db - tænkte bare
det var noget for dig

Martin

Fra : Vega

Dato : 25-01-04 11:43

> [...]
mulighed
> for at justere blæser hastigheden så den kommer under de 20db - tænkte

Den lyder da også god.

Mvh. Lars.

Fra : Thomas Bowers

Dato : 25-01-04 00:26

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
350Watt
> Hvad vil i anbefale, måske en helt trejde?

Jeg har selv været på jagt efter en 400W til erstatning for min Antec 430W
(superfed, men summer lidt for meget)

NorthQ og Chill har jeg selv kigget på, men efter diverse kommentarer i
stoej -gruppen og edbpriser, har jeg valgt en SeaSonic 400W fra www.shg.dk
til 675 kr. Den er godt nok lidt dyrere, men skulle efter sigende være en
del bedre (mere støjsvag) end NorthQ og Chill.
Du kan evt. nøjes med 350W til 575 kr eller 300W til 395 kr, som burde være
rigeligt til dit system + en del ekstra udstyr !

Hilsen Thomas

--------------klippet fra stoejgruppen--------------- ->

Det er ikke petitesser.

Jeg købte først Chill'en, men den larmede næste lige så meget som min gamle
fra Silent Systems. Jeg har lige skiftet den med SeaSonic'en og den er meget
mindre støjende. (bemærk der er tale om en subjektiv vurdering fra en støj
hysteriker

Jeg har aldrig lagt mærke til om Chill'en spinner op, men SeaSonic'en gør
det. Men det sker kun, når jeg belaster computeren intensivt (f.eks. ved
spil eller video redigering), så det er ikke et problem for mig.

Jeg havde indkøbt en Papst 120 mm blæser til at skifte den i
strømforsyningen, men det bliver vist ikke nødvendigt. Iøvrigt har de tre
Papst blæsere jeg har haft fingrene i gennem tiden alle haft en generende
brummende lyd, synes jeg.
---------------------------
Tak for hjælpen alle sammen.

Jeg har nu indkøbt en SeaSonic, og jeg er meget tilfreds. Min kabinettemp.
er sænket næsten 10 grader ved full load og støjen er væk
Tror jeg vil prøve med 7V på cpu-køleren nu...

Mvh.
Christian

Fra : Vega

Dato : 25-01-04 01:42

"Thomas Bowers" <Bowers@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er sænket næsten 10 grader ved full load og støjen er væk
> Tror jeg vil prøve med 7V på cpu-køleren nu...

De ligner godt nok hinanden alle de PSU'er.
Den må max. koste 500 kr.

Mvh. Vega.

Fra : Mads M

Dato : 25-01-04 01:44

On Sun, 25 Jan 2004 00:25:57 +0100, "Thomas Bowers" <Bowers@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>Du kan evt. nøjes med 350W til 575 kr eller 300W til 395 kr, som burde være
>rigeligt til dit system + en del ekstra udstyr !

Hejsa

Jeg kan ihvertfald kun varmt anbefale Seasonic'en.
Har lige installeret 300W modellen i min PC her idag
og den er pragtfuld. På trods af fuld belastning med
en XP2400+, 2 harddiske, DVD drev, DVD brænder
og 2 Pebst kabinet blæsere, så siger den stort set intet.
Jeg skiftede fra en Fortron PSU som ellers skulle være
meget støjsvag iflg. diverse tests, men hold da op for
en forskel der er på de to. Jeg fatter knapt at jeg nogen-
sinde har kunnet holde Fortron'en ud.

mvh Mads

Fra : Vega

Dato : 25-01-04 02:05

> [...]
være
> rigeligt til dit system + en del ekstra udstyr !

Er 300 Watt nok til mit system, synes at jeg har læst at AMD XP cpu'er skal
have min. 300 watts PSU?

Mvh. Vega.

Fra : salle \(8700\)

Dato : 25-01-04 02:09

prøv lige at se den 460w macron hos Prcdata

salle

Fra : Thomas Bowers

Dato : 25-01-04 08:47

> Er 300 Watt nok til mit system, synes at jeg har læst at AMD XP cpu'er
skal
> have min. 300 watts PSU?
>
> Mvh. Vega.

300W bør uden problemer kunne trække dit system. Jeg har ihvertfald samlet
mange lignende systemer, hvor der blot er brugt en standard 300W PSU (som
f.eks Codegen).

Men det er selvfølgelig ingen garanti og på et tidspunkt skal der vel også
opgraderes ........

Hilsen Thomas

Fra : Vega

Dato : 25-01-04 12:11

> skal

Hej Thomas.

Kender du til den som Martin Thunø linkede til?
http://www.tweakup.dk/article/259/dk/?PHPSESSID=e43b717ffc6f9fe33fd6622ddfc7

Synes den er lidt fed.

Mvh. Lars.

Fra : Thomas Bowers

Dato : 25-01-04 13:56

> [...]
>
> "Thomas Bowers" <Bowers@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej Thomas.
>
> Kender du til den som Martin Thunø linkede til?

Jeg kender den ikke....... Det fede (udover lyset) er så, at man selv kan
justere hastigheden på blæseren. Det er det eneste jeg har frygtet lidt med
de auto. temp. styrede PSU'er, men valgte alligvel at se bort fra dette, da
mit system ikke er over 25 grader pga. airflow fra 4 stk. 12 dB blæsere

Hilsen Thomas

Fra : Vega

Dato : 25-01-04 16:03

> [...]
da
> mit system ikke er over 25 grader pga. airflow fra 4 stk. 12 dB blæsere

Jeg har også 4 kabinetblæsere, 2 stk. papst 12 db og 2 thermaltake 19 db.
Hvornår hæves temp, er det hvis kabinet temperaturen er over 25 grader? min
kabinet temp. ligger på 21-25 grader, alt efter hvilken årstid det er.

Mvh. Lars.

Fra : Thomas Bowers

Dato : 25-01-04 16:31

> [...]
min
> kabinet temp. ligger på 21-25 grader, alt efter hvilken årstid det er.

PSU'en formentlig en hel del varmere end selve kabinet temp.
Ved f.eks 50 grader kan en temperatur styret blæser være indstillet til at
give 12V (altså max.), hvor den ved f.eks 30 grader blot ligger med en
spænding på 5V.
Så derfor er det ikke altid vildt fedt at have en temperaturstyret blæser,
hvis den kun er "lydløs" ved 7V og temperaturen medfører den konstant kører
ved 12V. Så en fed feature at man manuelt kan indstille blæserens hastighed,
men knap så fedt hvis den brænder af pga. overheating......

Hilsen Thomas

Fra : Vega

Dato : 25-01-04 17:50

> [...]
hastighed,
> men knap så fedt hvis den brænder af pga. overheating......

Du skrev bare at dit system ikke er over 25 grader. Kan du se hvor hurtigt
blæseren kører i strømforsyningen? Støjer blæseren i din?

Mvh. Lars.

Fra : Thomas Bowers

Dato : 25-01-04 18:29

> Du skrev bare at dit system ikke er over 25 grader. Kan du se hvor hurtigt
> blæseren kører i strømforsyningen? Støjer blæseren i din?
>
> Mvh. Lars.

En ting er at systemet er 25 grader, noget andet er PSU'en ! De 2 har dog en
sammenhæng, da den luft PSU'en køles med som regel stammer fra kabinettet,
ergo vil en lav kabinet temp. => en "lav" PSU temp. (altså ligesom kølingen
af CPU)

Jeg har stadig min Antec 430W siddende i puteren (og den kan høres), da
shg.dk har 3-4 dages levering på SeaSonic PSU'en. Så den kommer nok i løbet
af ugen....I hope

Hilsen Thomas

Fra : Vega

Dato : 25-01-04 18:55

> [...]
>
> Jeg har stadig min Antec 430W siddende i puteren (og den kan høres), da
> shg.dk har 3-4 dages levering på SeaSonic PSU'en. Så den kommer nok i

Ok. Men så kommer PSU nok ikke op på 50 grader, men en kabinet temp. på
21-25 grader. Jeg ved ikke rigtig om jeg skal købe Sharkoon eller så en
Seasonic 350W.

Mvh. Lars.

Fra : Thomas Bowers

Dato : 26-01-04 10:11

> [...]
>
> Ok. Men så kommer PSU nok ikke op på 50 grader, men en kabinet temp. på
> 21-25 grader. Jeg ved ikke rigtig om jeg skal købe Sharkoon eller så en

Jeg tror ikke der er den store forskel på de 2 PSU'er når det kommer til
stykket. Grundkonstruktionen er jo den samme, i og med den har monteret en
120 mm => støjer mindre end 80 mm (hvis cfm skal nå samme niveau)

SeaSonic har fået rigtig gode anmeldelser og Sharkoon kan man selv skrue ned
til "lydløs" manuelt........ så det er vist uafgjort på støjsiden.

Hilsen Thomas

Fra : Vega

Dato : 26-01-04 16:20

> [...]
ned
> til "lydløs" manuelt........ så det er vist uafgjort på støjsiden.

Har du et par link til test af seasonic'en, synes ikke jeg kan finde nogen.

Mvh. Lars.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-02-04 23:07

In article <40131659$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
liladomo@tdcadsl.dk says...

> Er 300 Watt nok til mit system, synes at jeg har læst at AMD XP cpu'er skal
> have min. 300 watts PSU?

Den oplysning er ikke en sk*d værd. Effekten er irrelevant.
Strømforbruget er ikke.

Skal du trække en campingvogn med en bil er det irrelevant om bilen
skulle have en 350kW motor. Men det er ikke irrelevant om det maksimale
drejningsmoment er 75Nm eller 450Nm.

En PSU's strømformåen kan sammenlignes med en bilmotors
drejningsmoment.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jals

Dato : 25-01-04 11:29

Jeg har købt en Nexus NX-3000, som kun er på 300 watt, men stort set
lydløs! - jeg kan i hvert fald ikke høre den nu for min cpu-køler -
http://www.morgen.dk/silent.htm . Den koster omkring 450 kr. på edb-priser.
Den har strømudtag til Sata-harddiske og trods de kun 300 watt sagtens
trække dit system - jeg kører selv med en harddisk og et lydkort mere end i
dit system (men dog kun med en 2200+ AMD). Nexus laver dog også en 400
watt'er, der er noget dyrere. Læs evt. anmeldelserne på edbpriser.

Mvh.
Jonas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-02-04 23:08