Opgradering af PC?
Fra : Thomas Rybak

Dato : 23-01-04 12:11

Hej

Jeg overvejer at opgradere lidt hardware i min PC. Jeg har nu et MSI mb,
512MB PC2100 DDR RAM, en Athlon 1800+ processor, og i den forbindelse har
jeg nogle spørgsmål:

Jeg skal i hvertfald have et nyt MB og processor - det skal ikke være det
nyeste (læs: dyreste) grej, da det sikkert snart er forældet:

Jeg har en Athlon XP 2800 i kikkerten, men hvilket MB skal jeg bruge - det
skal min. have:
- SATA (skal også have ATA til min to "gamle" harddiske)
- Indbygget 10/100MBit netværk
- USB 2.0 (mindst 4-6 porte)
- Gerne indbygget bluetooth, men ikke et krav.

Mht til RAM, kan jeg så bruge mine nuværende blokke, eller vil det medføre
en mærkbar forringelse i overall hastighed?

Er der ingen problemer i at køre med både SATA og ATA harddiske samtidig?

Jeg har nu et soundblaster live! PCI lydkort, men kan man få et indbygget
der er bedre? Det skal have udgange til 2 front, 2 rear højtalere og en
subwoofer.

Andet jeg har glemt?

Mvh Thomas

Fra : JK

Dato : 23-01-04 12:48

On Fri, 23 Jan 2004 12:10:41 +0100, "Thomas Rybak"
<private@REMOVE_THISrybakit.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har nu et soundblaster live! PCI lydkort, men kan man få et indbygget
>der er bedre? Det skal have udgange til 2 front, 2 rear højtalere og en

Først synes jeg, at du skal fortælle, hvilket MSI bundkort det er, og
hvad for en 1800+.

1800+ i Thoroughbred og med ulåst multiplier er nemlig lidt af et
samlerobjekt i dag. Er det derimod en Palamino, er det ikke noget at
samle på.

Hvis du downloader aida32 og cpu-z, kan de 2 programmer fortælle dig
begge dele.
Brug google.

Jeg har eksempelvist lige købt en låst 1800+ Tbred af de sidste. Den
kører lysteligt med 2 GHz uden at anstrenge sig, og med støjsvag
luftkøling. 11.5x175.
Det kan vel hamle op med en 2800+.

Din ram står for skud. Man skal bruge pc3200 ram for at få en
ordentlig hurtig fsb. Fsb betyder alt. Jo højere, jo bedre system.

hilsen

John

Fra : Thomas Rybak

Dato : 23-01-04 13:11

> Først synes jeg, at du skal fortælle, hvilket MSI bundkort det er, og
> hvad for en 1800+.

Okay, det er MSI 6380 motherboard, og en Palamino - sorry

> 1800+ i Thoroughbred og med ulåst multiplier er nemlig lidt af et
> samlerobjekt i dag. Er det derimod en Palamino, er det ikke noget at
> samle på.

Nå, hvorfor kan Palaminoen ikke det samme?

> Jeg har eksempelvist lige købt en låst 1800+ Tbred af de sidste. Den
> kører lysteligt med 2 GHz uden at anstrenge sig, og med støjsvag
> luftkøling. 11.5x175.
> Det kan vel hamle op med en 2800+.

Det lyder ikke så ringe, men er der ikke risiko for at den står af?

> Din ram står for skud. Man skal bruge pc3200 ram for at få en
> ordentlig hurtig fsb. Fsb betyder alt. Jo højere, jo bedre system.

Okay, det var PC2300 fandt jeg ud af ved samme lejlighed. Men hvad med mine
"gamle" komponenter, kan de godt køre ved høj FSB? Det værer sig
DVD-brænder, CD-ROM, 2 Seagate barracudaer og et par gamle PCI kort?

Mvh Thomas

Fra : JK

Dato : 23-01-04 14:25

On Fri, 23 Jan 2004 13:11:00 +0100, "Thomas Rybak"

>Okay, det er MSI 6380 motherboard, og en Palamino - sorry

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_cpu_support_detail.php?UID=386

for KT266 Pro2-U der har samme chipset som 6380-LE
Det klinger jo ud med 2600+, som er den hurtigste fsb266 cpu fra AMD.
En 2600+ XP koster 705 kr. og kan køre på dit bundkort.
2.16 GHz
Er det ikke nok ? Pas på af få en fsb266 cpu,
og ikke en MP eller fsb333.

PC2100 ram er forsåvidt skræddersyet til den cpu. Det skal køre
synkront.

FSB333 og FSB400 cpu'er får et NO. Duron 1600 og 1800 heller ikke.

>Nå, hvorfor kan Palaminoen ikke det samme?

Den varmer som en varmeovn allerede ved nominel hastighed. Det er her,
at Thoroughbred kom med en forbedring.

>Det lyder ikke så ringe, men er der ikke risiko for at den står af?

Nej, det er meget forsigtig overclock.

>Okay, det var PC2300 fandt jeg ud af ved samme lejlighed. Men hvad med mine
>"gamle" komponenter, kan de godt køre ved høj FSB? Det værer sig
>DVD-brænder, CD-ROM, 2 Seagate barracudaer og et par gamle PCI kort?

De tider er forbi. Nu om dage er pci og agp låst til nominelle
hastigheder uanset hvormeget fsb hæves. Dog kan agp ofte indstilles
særskilt i hastighed desuden.

Det er jo sådan, at AMD's cpu'er som ikke er 64 bit er meget billige.
Men de er også ved at være forældede.

Hvis du absolut skal have nyt bundkort, så mener jeg derfor, at den
bedste investering er noget pc3200 ram, en 2500+ barton, og et
rimeligt billigt nforce2 bundkort. Du stiller så fsb op til imod
fsb200, og får måske samme ydelse som en 3200+.
Det bliver 2.2 GHz, men med dobbelt så stor 2nd level cache som med XP
2600+.

Måske kan du bare nøjes med 705 kr. for en ny cpu og lidt til en ny
køler.

Du skal nok opgradere bios først så.

mvh

John

Fra : Thomas Rybak

Dato : 23-01-04 15:33

> [...]
> 2600+.
> Måske kan du bare nøjes med 705 kr. for en ny cpu og lidt til en ny

Okay, tak for oplysnigerne, men vil der ikke være en mærkbar stor forskel på
at få et nyt mb med FSB 400 fx. end at beholde det nuværende?

En anden grund til jeg ville opgradere er, at jeg gerne vil købe en ny
harddisk, og jeg skal jo nok have en med SATA. Problemet er at mit mb ikke
understøtter SATA, men jeg kunne så købe en PCI controller. Men spg. er, og
det ikke er nemmere at skifte mb helt ud?

Mvh Thomas

Fra : JK

Dato : 23-01-04 18:30

On Fri, 23 Jan 2004 15:32:38 +0100, "Thomas Rybak"
<private@REMOVE_THISrybakit.dk> wrote:

>Okay, tak for oplysnigerne, men vil der ikke være en mærkbar stor forskel på
>at få et nyt mb med FSB 400 fx. end at beholde det nuværende?

Du går fra fsb266 til 400. Jo, det kan nok mærkes.
Men du har trods alt allerede DDR ram. Samt et rimelig chipset. Det
kan godt bære en 2600+ cpu, uden at det er cpu overkill.

Jeg kører iøvrigt fsb440.
På en anden computer har jeg kun fsb350. Det kan man næsten ikke mærke
! forskellen. Harddisken betyder mere !
> [...]
>understøtter SATA, men jeg kunne så købe en PCI controller. Men spg. er, og
>det ikke er nemmere at skifte mb helt ud?

Det er ikke helt overbevisende, at sata er bedre en IDE (efter min
mening). Det er kun en hurtigere access-tid. Det skulle være alt. Jeg
bruger da stadig kun IDE. De er så dejligt billige, selv med 8 Mb
cache. 80 Gb for 500 kr.

God weekend !

mvh

John