Hvordan tilsluttes Power switch o.s.v.
Fra : anders

Dato : 21-01-04 14:37

Jeg skal tilslutte power switch, reset switch, speaker o.s.v. til mit
bundkort, men er i tvivl om hvordan disse stik skal vende.

Reset switch er med to grå ledninger, så jeg går ud fra det er lige meget
hvordan det stik vender på bundkortet.

Power switch, Turbo LED (Måske kaldes denne også Power LED) og HDD LED
består alle af en farvet ledning og en hvid ledning.
På bundkortet er der, de steder disse stik skal sidde, markeret med en farve
ved det ene ben og samme farve med et kryds over på det andet ben.
Jeg går ud fra det ikke er lige meget hvordan disse stik sidder, men hvordan
finde jeg ud af hvordan stikke skal sidde?
(Jeg har kigget i manualen for bundkortet, men det står der ikke direkte.)
Her er hvad der står:
Pin - signal - description
1 - HD_LED_P - Hard disk LED pull-up
2- FP PWR/SLP - MSG LED pull-up
3 - HD_LED_N - Hard disk active LED
4 - FP PWR/SLP - MSG LED pull-up
5 - RST_SW_N - Reset Switch low reference pull-down to GND
6 - PWR_SE_P - Power Switch high reference pull-up
7 - RST_SW_P - Reset Switch high reference pull-up
8 - PWR_SW_N - Power Switch low reference pull-down to GND
9 - RSVD_DNU - Reserved. Do not use.

Og så er der lige Speaker og Power LED
Speaker er et stik med plads til fire ben, men kun de to yderste er i brug.
En gul og en sort ledning.
På bundkortet er stikket markeret med ens farve på alle benene. Er der lige
meget hvordan dette stik vender?

Power LED er et stik med plads til tre ben, men kun de to yderste bliver
brugt. En grøn og en hvis ledning.
På bundkortet er stikket markeret med ens farve på alle benene. Er der lige
meget hvordan dette stik vender?

1 - GND
2 - SPK-
3 - SLED
4 - BUZ+
5 - PLED
6 - BUZ-
7 - NC
8 - SPK+

Jeg håber der er en venlig sjæl derude, der har lyst til at hjælpe.

Mvh.
Anders

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 21-01-04 14:56

I news:400e8085$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
bankede anders <tox@xot.denmark> ved et uheld hovedet ned i tastaturet og
følgende femkom:

> [...]
> Jeg går ud fra det ikke er lige meget hvordan disse stik sidder, men
> hvordan finde jeg ud af hvordan stikke skal sidde?

Hvis de lyser vender de rigtigt, hvis ikke - gæt selv
Der sker ikke noget hvis de vender forkert - udover ingen lys.
Resten af stikkende er ligemeget hvordan de vender da det bare er slutte
kontakter.
Højttaler = ligegyldigt.

Torben

Fra : anders

Dato : 21-01-04 15:05

"Torben (Tilst)" skrev

> [...]
> Der sker ikke noget hvis de vender forkert - udover ingen lys.
> Resten af stikkende er ligemeget hvordan de vender da det bare er slutte

Ok... Jeg prøver mig lidt frem og håber på du ved hvad du snakker om

Tak for hjælpen
anders

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 15:01

anders wrote:
> Jeg skal tilslutte power switch, reset switch, speaker o.s.v. til mit
> bundkort, men er i tvivl om hvordan disse stik skal vende.
> (Jeg har kigget i manualen for bundkortet, men det står der ikke direkte.)

Det skal stå i din manual, ellers kan du lade handlen gå tilbage.
Hvilket bundkort er det?

Fra : anders

Dato : 21-01-04 15:05

"Jens C. Hansen skrev

> Det skal stå i din manual, ellers kan du lade handlen gå tilbage.
> Hvilket bundkort er det?

MSI K7N2 Delta L

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 15:36

anders wrote:
> "Jens C. Hansen skrev

> MSI K7N2 Delta L

Du kan hente seneste version af manualen her:

http://www.msi.com.tw/program/support/manual/mnu/spt_mnu_detail.php?UID=436

Fra : Brian Lund

Dato : 21-01-04 15:23

> [...]
> bundkort, men er i tvivl om hvordan disse stik skal vende.
>
> Reset switch er med to grå ledninger, så jeg går ud fra det er lige meget

Power og reset skal bare kortsluttes, så det er altså ligemeget hvordan de
vender!

Jeg vil tro at speakeren kan vende begge veje, men ellers er sort stel...
Der sker nok ikke det store ved at vende den forkert andet end at lyden
mangler eller er underlig, burde dog virke uanset hvilken vej du vender
den...

> [...]
hvordan
> finde jeg ud af hvordan stikke skal sidde?

LEDs, altså lysdioder lyser kun når der er spænding på i lederetningen, dvs.
hvis du vender dem forkert lyser de ikke, eller også brænder de af... Men
sådan som det er lavet i de fleste PCer kan du ikke brænde LEDen af selvom
du vender stikket forkert ;) - Jeg har ikke oplevet det ihvertfald, jeg
prøver mig altid frem når det ikke er klart markeret hvad der er hvad...

> (Jeg har kigget i manualen for bundkortet, men det står der ikke direkte.)
> Her er hvad der står:
> Pin - signal - description
> 1 - HD_LED_P - Hard disk LED pull-up

Det må være den positive til harddisken...

> 2- FP PWR/SLP - MSG LED pull-up
> 3 - HD_LED_N - Hard disk active LED

3, stel til harddisk LED...

> [...]
> 7 - RST_SW_P - Reset Switch high reference pull-up
> 8 - PWR_SW_N - Power Switch low reference pull-down to GND

Igen, RST og PWR kan vende begge veje :)

Meget kryptisk måde at skrive det på! - Især fordi der ikke er noget billede
:)

På de fleste bundkort plejer stikkene dog at vende "samme vej", altså at
stel altid er f.eks. til venstre i forhold til signal/plus, så når du har én
ved du hvordan resten skal vende...

> [...]
> brugt. En grøn og en hvis ledning.
> På bundkortet er stikket markeret med ens farve på alle benene. Er der

Øhm, nu er jeg lidt forvirret, det der står på dit bundkort, men der står
noget andet i manualen??

Brian

Fra : anders

Dato : 21-01-04 16:10

"Brian Lund" skrev

klip - klip - klip

> [...]
>
> 3, stel til harddisk LED...

> Igen, RST og PWR kan vende begge veje :)
>
> Meget kryptisk måde at skrive det på! - Især fordi der ikke er noget

Der er et billede af de ti ben.

2 4 6 8(10)
1 3 5 7 9

Og noget grafik der viser at:

Pwr LED forbundet til 2-4
Pwr Sw forbundet til 6-8
HDD LED forbundet til 1-3
Reset Sw forbundet til 5-7

> [...]
> lige

> Øhm, nu er jeg lidt forvirret, det der står på dit bundkort, men der står

Nej nej.. det står ikke på bundkortet, men i manualen. Det er de ben Speaker
og Power LED skal forbindes til.

2 4 6 8
1 3 5 7

Og så noget grafik, der viser at:
Speaker skal forbindes til 2-4-6-8
Power LED skal forbindes til 1-3-5
(Ingen ledninger i 3, 4 og 6)

Det der ikke står nogle stede er, hvilken vej stikket skal vende på de
henholdsvis 2, 3 og 4 ben. Men jeg har da fundet ud af at jeg bare skal
prøve mig frem.

Tak for hjælpen.
anders