Hvad er Ativ PFC kontroll
Fra : TommyF

Dato : 18-01-04 21:53

I en PSU.

-------
Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...
Fordi Bamseline er koncentreret.
--------

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-01-04 23:05

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en meddelelse
> I en PSU.

PFC står for Power Factor Correction.

Der er to varianter aktiv PFC og passiv PFC.
I EU skal alle strømforsyninger have en form for PFC.

Aktiv PFC giver en power factor nær 100%

Passiv PFC giver en power factor på 75% til 80%

Power factor, er en måde hvorpå man kan afgøre, hvor effektiv en PSU er til
at bruge den strøm den bliver fodret med.
PFC kan bla resultere i en lavere el regning, aktiv PFC kan naturligvis
resultere i en endnu mindre el regning.

Læs mere her:
http://www.seasonicusa.com/support.faq.php
http://www.io2io.com/cudo/faq.asp

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-01-04 23:23

Martin Johansson (martin.johansson[REMOVE]@12move.dk) skrev følgende:
> "TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en
> meddelelse news:ofsl009qara85gb6u81c9ld9mmflv3cs6n@4ax.com...

Jeg tror jeg sletter mit indlæg. :)

- Martin

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 19-01-04 00:27

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:400b02ff$0$95044$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> at bruge den strøm den bliver fodret med.
> PFC kan bla resultere i en lavere el regning, aktiv PFC kan naturligvis

NEJ, NEJ OG ATTER NEJ !
(Undskyld jeg råber, men det er en af de største misforståelser på nettet!)

Jeg ved godt at mange, ellers troværdige kilder, forveksler "Power Factor"
med effektivitet, men der er nu ikke tilfældet.
Power Factor er et udtryk for hvor godt belastningen følger spændingens
sinuskurve.
Dvs. ved 100% PFC, vil den være skånsom mod elnettet og elværkerne, men den
ændrer ikke på din elregning.
Den vil stadig kun udnytte eksempelvis 80% af strømmen, de sidste 20% bliver
til varme.
Det er derfor PSU'er altid skal køles med blæsere...
(80% er iøvrigt en rigtig god PSU)

> Læs mere her:
> http://www.seasonicusa.com/support.faq.php

Prøv selv at læse der !
Se tredje billede på denne side: http://www.seasonicusa.com/products.php
Der er ingen tvivl om at deres PSU med aktiv PFC har højere effektivitet end
dem de sammenligner sig med.
Men det er ikke noget bevis for sammenhængen, de har bare lavet en god PSU.

Der findes masser af PSU'er med aktiv PFC med udnyttelsesgrader nede omkring
60-65%

> http://www.io2io.com/cudo/faq.asp

Samme historie, læs selv hvad de skriver.
Eks. "Passive PFC also does not use the full energy potential of the AC
line"
Det er ikke det samme som "udnytter ikke strømmen", det de skriver er at de
kun bruger strømmen noget af tiden.
Hvis du kigger på en sammenligning mellem strømmens Sinuskurve, og
"udnyttelseskurven" er der store huller, hvor der simpelt hen ikke trækkes
noget på spændingen.
Det er derfor man har gjort PFC'ere lovpligtige, da man ellers risikerede
meget "skæve" belastninger.

Elværket leverer potentiale ved alle spændinger, men hvis du kun udnytter
"toppen" er det elværkets problem.

Du betaler kun for den strøm du bruger!

At din PSU så undlader at bruge noget af strømmen, det betaler du ikke for.

Rune

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-01-04 01:16

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> med effektivitet, men der er nu ikke tilfældet.
> Power Factor er et udtryk for hvor godt belastningen følger spændingens

Og som ekstra underbyggelse er hér en fin (engelsksproget) artikel om emnet:
http://www.dansdata.com/gz028.htm

Læg især mærke til de små hints om salgstricks

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-01-04 02:11

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
emnet:
> http://www.dansdata.com/gz028.htm
>
> Læg især mærke til de små hints om salgstricks

Interessant læsning, nu blev jeg da det klogere.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 20-01-04 00:08

> [...]
SNIP

> Og som ekstra underbyggelse er hér en fin (engelsksproget) artikel om

Det var dog vidunderligt med lidt støtte.
Det plejer at starte en byge af links fra folk der har set de såkaldte
salgstrick.

Jeg formoder lang tids prædiken har hjulpet...

Jeg var ellers i tvivl om jeg orkede blande mig.

Rune

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 20-01-04 16:55

On Mon, 19 Jan 2004 01:15:50 +0100, "Henrik Stavnshøj"
<helian@nospam.dk> wrote:

>Og som ekstra underbyggelse er hér en fin (engelsksproget) artikel om emnet:
>http://www.dansdata.com/gz028.htm

Jeg kan især godt lide denne del:

"Active PFC can iron out lousy power factor better, but it's less
efficient, not more; an active PFC circuit will waste some power (at
least 10%, in this case) as heat"

Så aktiv PFC kan faktisk få elregningen til at stige
Ganske vist i småtingsafdelingen, men alligevel.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen