Minestrone !
Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 05-02-04 22:34

Hej NG

Nogen der har en god opskrift på minestrone-suppe ?

MVH

Morten

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 06-02-04 05:58

"Morten Wulff Nielsen" ha scritto i'uno comunicazione...
> Nogen der har en god opskrift på minestrone-suppe ?

Minestrone (stor suppe) er en suppe bestående af de forhåndværende
grøntsager, som regel med fyld af ris, kartofler, pasta, linser eller bønner.
En typisk minestrone indeholder løg, gulerødder porrer, bladselleri, hvide
bønner, olivenolie, chilipeber, hvidløg og timian.
Grøntsagerne gøres i stand og hældes, efterhånden som de er færdige,
i kogende vand - de, der skal koge længst, først . Når den sidste grøntsag
er tilpas mør, er suppen færdig. Smages evt. til med salt.

Her følger et par varianter..

Minestrone:
6 pers.

250 g pasta (evt. små makaronisløjfer)
2 store gulerødder
2 skiver selleri
4-5 flåede tomater
1 løg
100 g bælgede ærter (eller en lille pk. dybfrosne)
15 g smør
2 spsk olivenolie
1½ liter bouillon (gerne hønsebouillon)
reven parmesanost el. pecorino
salt

Skær løg, gulerødder, selleri og tomater i terninger. Brun dem let sammen
med ærterne i olien og smørret. Lad det koge i 10 minutter sammen med
en stor skefuld suppe. Kom resten af suppen i, bring den i kog og lad
derefter pastaen koge tilpas. Hæld suppen op i en terrin, og server den
med reven parmesanost til.

-oo-

Minestrone (dansk):
6 pers.

200 g brystflæsk eller bacon
4 kartofler
2 løg
1 gulerod
1 lille hvidkålshoved
½ selleri
125 g grønærter
1 fed hvidløg
5 tomater
hakkede krydderurter (fx persille, - el. efter smag)
2 spsk olivenolie
2 liter bouillon (gerne hønsebouillon)
100 g makaroni
parmesanost el. pecorino
salt, peber

Skræl guleroden, kartofler, kål og selleri, Skyl dem og skær dem i små
terninger. Læg kartoflerne og ærterne til side. Kom tomaterne i kogende
vand i 10 sekunder, flå dem derefter, skær dem over og fjern kærnerne.
Skær tomatkødet i små terninger. Pil og knus hvidløget. Skær flæsket i
små terninger. - Skræl og hak løgene, (Husk at tag dykkerbriller på!).
Opvarm olien i en suppegryde. Kom flæsketerningerne i og svits dem,
derpå løgene, gulerødderne, hvidkål, selleri og tomater. Hæld bouillonen
i, samt hvidløg, peber og de hakkede kryddrurter. Lad det derefter koge
ved jævn varme i 1 time.
Tilsæt nu kartoflerne og ærterne og lad kogningen fortsætte i endnu ca.
15-20 minutter.
I mellemtiden koger man makaronien (12 min.) i kogende saltvand, lader
dem dryppe af i en sigte, og stiller dem til side.
Når minestronen er færdig, tilsættes makaronien, og suppen serveres
straks med parmesanost til.

PS: I øvrigt kan man tilberde minestronen med alle årstidernes grøntsager.

Velbekomme!

Ciao Pietro Bossiano (mafia Copenaghen)

Apropos suppe:
Når man i Frankrig gifter sig, sker det under formularen,
"for det bedste og for det værste" - (pour le meilleur et pour pire).
Da den nygifte kvinde første gang serverede suppe for sin ægtefælde
sagde hun blot: Her er det værste.

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-02-04 11:48

Jeg kan anbefale dels at putte nogle bønner i, gerne borlottibønner, men
kidneybønner er også fint. Desudem kan jeg ikke anbefale varmt nok at
putte nogle skefulde peste i suppen, eller lægge en skefuld pesto i
midten ved servering. Gerne en grov "håndholdt" pesto (som Boserup
kalder det). Det er guddommeligt, intet mindre.

Og lidt rødvin i suppen skader absolut ikke.

/David

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-02-04 08:38

"Morten Wulff Nielsen" <wulffonline(fjern_dette)@hotmail.com> writes:

> Nogen der har en god opskrift på minestrone-suppe ?

Jeg har aldrig brugt en opskrift, bare noget bacon og de grøntsager
jeg nu lige har. Det eneste du nok ikke skal bruge er rødbeder, jeg
tror de giver en sjov farve.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-02-04 09:33

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:
>Det eneste du nok ikke skal bruge er rødbeder, jeg
>tror de giver en sjov farve.

Årh bare en lillebitte tynd skive rå rødbede kan nu give et smukt resultat
- farven bliver ikke dominerende men løfter blot.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 06-02-04 14:26

Nu at jeg er færdig med at krumme tæerne efter at have læst tråden, vil jeg
fortælle mine barndomserindringer.

Der var engang en køkkenhave fuld af grøntsager, og min bedstemor eller
tante kom tilbage om eftermiddagen med en kurv fuld af
- små gulerødder
- blade fra små beder (sølv-)
- spinat
- basilikum
- persille
- bønner (borlotti) (*)
- grønne bønner
- små zucchini (squash er SÅ grimt)
- modne tomater

Duften var og er uforglemmelig.
Alt blev vasket grundigt, snittet fint (undtagen borlotti), og der blev
tilsat andre ting, afhængig af sæsonen, såsom "savoy" kål (også fra
køkkenhave), og/eller et styk græsker.
Et par kartofler er fast inventar. Bedstemoren kogte dem hele og så mosede
hun dem med en gaffel ind i suppeskeen, så suppen blev "legeret".
Alt ned i en stor gryde med et par liter vand... man laver ikke minestrone i
små portioner, den må gerne række til et par dage!
Når den blev kogt i nogle timer tog man en "portion" til aftensbrug og
derinde kogte man små pasta (fx maccheroncini) eller ris.
Jeg laver den på samme måde (bestræber mig) og kommer lidt god rå olivenolie
til sidst, direkte i tallerkenen.
Det var ikke meget hjælp, men som ærke norditaliener er bacon alt andet som
at bande i kirken! )

Sandra
(*) Borlotti di Vigevano er en DOP specialitet just fra MIN by!

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 07-02-04 09:30

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der var engang en køkkenhave fuld af grøntsager, og min bedstemor eller
> tante kom tilbage om eftermiddagen med en kurv fuld af

Oh, Sandra. Jeg tror altså, jeg er ved at brænde varm på dig. Måske skal vi
alligevel overveje den gruppe-spisning, når der atter bliver lys over dette
formørkede land?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 09-02-04 15:52

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message

> [...]
vi
> alligevel overveje den gruppe-spisning, når der atter bliver lys over

========Hvor skal vi mødes???========
Helt seriøst, der må være en parcelist i HT området med en tilstrækkelig
stor stue (OG KØKKEN!!!), da der vil troppe op max 10 mennesker! Rene': du
SKAL med!!! og Jan B også, selv om du bor deroppe!

Vi har et selskabslokal booket indtil år 2025, men jeg kan prøve at høre
viceværten...
Mens vi venter, kan vi meditere på menuen... bestemme hvem gør hvad... fx
rydde op

Og mens vi venter kører vores italienske dameklub plansmæssigt. Klubben
omfatter også danske quinder som taler italiensk, og månedens vært styrer
hvilke ret (type) vi skal tage med. Det er en fantastisk rejse gennem
støvleandet hver måned! Fx en delikat tiramisu' med jordbær, eller en saftig
(utrolig) kalkun roulade, en parmigiana di zucchine... Livet er skøn!

Sandra

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 10-02-04 16:59

> [...]
saftig
> (utrolig) kalkun roulade, en parmigiana di zucchine... Livet er skøn!

Hmmm. Jeg kunne - når jeg engang får fri - undersøge de sommerlige
muligheder i surfklubben http://www.aass.dk/ eller brohuset på Langebro,
hvis det har interesse.

Køkkenfaciliteterne er ekstremt ydmyge (medbring feltkøkken), men der er
udendørs grill og mulighed for badning og at spise naboen
http://www.hurtigkarl.dk/ hvis gemüsen brænder på.

Dog lidt langt fra centrum, som I kalder det derinde.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 10-02-04 17:12

> [...]
>
> Køkkenfaciliteterne er ekstremt ydmyge (medbring feltkøkken), men der er
> udendørs grill og mulighed for badning og at spise naboen

HOS naboen! Ellers bliver han sgu sur.

vh/Torben

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-02-04 15:56

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> writes:
>Det var ikke meget hjælp, men som ærke norditaliener er bacon alt andet
>som
>at bande i kirken! )

Du er sød
Fin opskrift - er gemt til en passende lejlighed!