Torsdagsmad
Fra : Ian Matheson

Dato : 05-02-04 10:39

Flæskesteg i Webergrillen, godt med løg, laurbær og hvad man har i
opsamlingsbakken, til sovsen
Hvide og brune kartofler, og selvfølgelig rødkål og asier. Lidt rødvin til.
Det kan ikke gå helt galt.

Fra : Stinne og Rune

Dato : 05-02-04 19:56

Øv hvor er du tarvelig, det lyder for lækkert med flæskesteg!!

Her bestod aftenens festlige måltid af et stk rugbrød m/tun og mayonaise og
et stk m/ leverpostej og rødbeder... et plus er dog at jeg idag fandt Dr.
Pepper i dsb kiosken i Vejle, en passende årgang til håndmadder

Stinne

---

Fra : Carina

Dato : 05-02-04 20:31

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> opsamlingsbakken, til sovsen
> Hvide og brune kartofler, og selvfølgelig rødkål og asier. Lidt rødvin

Hjemmelavet pasta, vendt i pesto og drysset med friskrevet parmesan

VH
..Carina

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-02-04 21:39

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> opsamlingsbakken, til sovsen
> Hvide og brune kartofler, og selvfølgelig rødkål og asier. Lidt rødvin

Hjemmelavet karrysuppe med peberfrugter, hvidløg, løg, ris, champignon,
tomat mv. Dertil hvidløgsflûtes.

Karina

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-02-04 21:43

> [...]
> opsamlingsbakken, til sovsen
> Hvide og brune kartofler, og selvfølgelig rødkål og asier. Lidt rødvin

Gryderet med basilikum, rodgrøntsager og spaghetti

Fra : Padmé Amidala

Dato : 05-02-04 22:34

Ciabatta med pesto, salat, parmaskinke, soltørrede tomater og maninerede
artiskokker..

VH
Padmé

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-02-04 22:40

Ian Matheson wrote:
> Flæskesteg i Webergrillen, godt med løg, laurbær og hvad man har i
> opsamlingsbakken, til sovsen
> Hvide og brune kartofler, og selvfølgelig rødkål og asier. Lidt rødvin til.
> Det kan ikke gå helt galt.

Atkins-mad:

Nakkekoteletter med paprikaflødesauce, stegte champignoner, bacon,
cocktailpølser, løg. Og en lækker salat til. Det er dejligt at tabe sig :)

/David

Fra : Ralph

Dato : 05-02-04 22:49

> Ian Matheson wrote:
> Atkins-mad:
>
> Nakkekoteletter med paprikaflødesauce, stegte champignoner, bacon,
> cocktailpølser, løg. Og en lækker salat til. Det er dejligt at tabe sig :)

Nakkekoteletter, FLØDEsauce, BACON, TABE sig??

Til orientering tog jeg ca. 15 kg. på i en 2 årig periode hvor vi var
næstenvegetarer, fjerkræ, fisk, æg, mælkeprodukter, og selvfølgelig
grøntsager tilladt

--
venligst
Ralph

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-02-04 22:59

Ralph wrote:

> Nakkekoteletter, FLØDEsauce, BACON, TABE sig??

Yep. Har tabt mig 6 kilo indtil videre. Bare skær ned på kulhydraterne.

> Til orientering tog jeg ca. 15 kg. på i en 2 årig periode hvor vi var
> næstenvegetarer, fjerkræ, fisk, æg, mælkeprodukter, og selvfølgelig
> grøntsager tilladt

Så åd du sikkert masser af brød, kartofler, pasta og ris. Så er det
klart at du tog på.

/David

Fra : Ralph

Dato : 05-02-04 23:50

> Så åd du sikkert masser af brød, kartofler, pasta og ris. Så er det
> klart at du tog på.

Ja, man SKAL jo have NOGET at leve af. Det var var faktisk min pointe. Altså
fedt er godt med måde.
Jeg kører meget rundt i landet, de sene aftener løber jeg lidt tør for
energi, bliver træt, og en (kort) overgang købte jeg lidt Diet-Coke,
kildevand, sukkerfri lakrids, det giver bare INGEN energi, så nu er tilbage
ved sukkeholdig sodavand, marsbar, eller chips. Lidt træls med hensyn til
vægten, men jeg vil gerne helskindet hjem = holde mig vågen.

PS. Sukkerfri lakrids virker LIDT, forstået på den måde at så længe du
tygger, så kan du ikke falde i søvn, kræver bare meget lakrids

--
venligst
Ralph

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-02-04 11:42

Ralph wrote:

> Ja, man SKAL jo have NOGET at leve af.

Man lever fint på kød/fugl/fisk, sunde olier, og grøntsager. Tror du
selv på at du ikke var blevet mæt af det måltid jeg beskrev tidligere i
tråden? Tro mig, du er helt mæt bagefter. Men du taber dig, i modsætning
til hvis du havde spist brød, kartofler, pasta eller ris til.

> Det var var faktisk min pointe. Altså
> fedt er godt med måde.

Alt med måde. Noget fedt er ikke godt, f.eks. transfedt. Men gode sunde
olier som fiskeolier og vegetabilske olier som f.eks. olivenolie, er det
svært at få for meget af. Det er supersundt for dit hjerte.

> [...]
> ved sukkeholdig sodavand, marsbar, eller chips. Lidt træls med hensyn til
> vægten, men jeg vil gerne helskindet hjem = holde mig vågen.

Hvis du spiste ordentligt til måltiderne af gode sunde ting, ville du
ikke løbe tør for energi.

> PS. Sukkerfri lakrids virker LIDT, forstået på den måde at så længe du
> tygger, så kan du ikke falde i søvn, kræver bare meget lakrids

Tja. De fleste såkaldte sukkerfri varer (lakridspastiller, tyggegummi
etc.) indeholder sukkeralkoholer istedet for. De er ligeså fyldt med
energi som tilsvarende varer med sukker, og har en lignende virkning på
stofskiftet og insulinfrigivelsen. Det er ikke smart.

/David

Fra : sune vuorela

Dato : 06-02-04 13:11

En der kalder sig David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev:

> [...]
>energi som tilsvarende varer med sukker, og har en lignende virkning på
>stofskiftet og insulinfrigivelsen. Det er ikke smart.

Det er så forkert.
Sukkeralkoholer har en minimal indvirkning på blodsukkeret - og derfor
insulinfrigivelsen.
Sukkeralkoholer sætter dog maven i gang for alvor!

--
Sune

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-02-04 13:15

sune vuorela wrote:

> Det er så forkert.

Nej. Men svaret afhænger af personen der spiser det.

> Sukkeralkoholer har en minimal indvirkning på blodsukkeret - og derfor
> insulinfrigivelsen.

Nix. Der findes mange mennesker der kan fordøje og optage
sukkeralkoholer, og mange mennesker der ikke kan. Så vidt jeg har læst
er det noget med at nogle mennesker mangler et enzym som skal til for at
kunne optage dem. Faktum er at der er masser af diabetespatienter der
ikke kan æde løs af sukkeralkoholer uden at tage hensyn til det
insulinmæssigt, f.eks. min kæreste.

> Sukkeralkoholer sætter dog maven i gang for alvor!

Det er der vist noget om :)

/David

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-02-04 23:44

[David Rasmussen | Fri, 06 Feb 2004 11:42:14 +0100]

> [...]
>energi som tilsvarende varer med sukker, og har en lignende virkning på
>stofskiftet og insulinfrigivelsen. Det er ikke smart.

Jeg mener at du tager fejl. Vi er enige i at der er folk der påvirkes,
og formentlig endnu flere der ikke påvirkes, altså rent
blodsukkermæssigt, af sukkeralkoholer.

Men ingen eksperter vil da hævde at sukkeralkoholer har samme
indvirkning på blodsukker og insulinproduktion som almindelig sukker,
slet ikke, men der er trods alt en virkning for nogle, så derfor bør
folk med diabetes prøve mindre mængder i starten for at finde deres
grænse.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-02-04 00:06

Rene' Hjorth wrote:

> Men ingen eksperter vil da hævde at sukkeralkoholer har samme
> indvirkning på blodsukker og insulinproduktion som almindelig sukker,
> slet ikke,

Jeg har ikke sagt noget om hvor meget de påvirker.

Men hvis du er i tvivl, så check forskningsresultaterne på området. Hvis
du er lidt mindre ihærdig, så søg bare i google. Der kan du finde masser
af udsagn som det der er her:

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/soedemidler.htm :
Sødemidler kan være en måde, hvorpå diabetikere kan få tilfredsstillet
behovet for noget sødt. Men også her er der en del begrænsninger.
Sorbitol, xylitol og mannitol omdannes til sukker i kroppen, og derfor
kan diabetikere ikke tåle sødestofferne bedre end almindeligt sukker.

Desuden er der masser af diabetikere med den praktiske erfaring at
sukkeralkohol påvirker blodsukkeret lige så meget som alm. sukker.

Det er ikke noget _jeg_ har fundet på.

/David

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-02-04 19:39

[David Rasmussen | Sun, 08 Feb 2004 00:06:12 +0100]

>Jeg har ikke sagt noget om hvor meget de påvirker.

Well, du skrev at "De er ligeså fyldt med energi som tilsvarende varer
med sukker, og har en lignende virkning på stofskiftet og
insulinfrigivelsen" så derfor at læse og så ofatte det som om at du
mente at det var nøjagtigt lige så slemt som sukker, var ikke langt.

>Desuden er der masser af diabetikere med den praktiske erfaring at
>sukkeralkohol påvirker blodsukkeret lige så meget som alm. sukker.

Ganske givet, jeg sagde jo heller ikke at det var ufarligt, men blot at
rigtigt mange diabetikere godt kan tåle en del sukkeralkoholer, så det
er et naturligt valg.

>Det er ikke noget _jeg_ har fundet på.

Rolig nu; du skrev generelt om sukkeralkoholer, og der var mit formål
blot at tage nogle af dem og nogle af diabetikerne i forsvar; alle
sukkeralkoholer virker jo ikke ens på blodsukkeret.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : sune vuorela

Dato : 06-02-04 00:14

En der kalder sig "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev:

>Nakkekoteletter, FL?Esauce, BACON, TABE sig??

jeps... og gerne piskefløde.

Morgenmaden er jo også gerne noget med omelet og bacon.

Omelet: 2 æg, et skvæt piskefløde og et nip salt. piskes og puttes på
panden.

mums.

--
Sune

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-02-04 11:44

sune vuorela wrote:

> [...]
>
> Morgenmaden er jo også gerne noget med omelet og bacon.
>
> Omelet: 2 æg, et skvæt piskefløde og et nip salt. piskes og puttes på

Yep! God dejlig Atkins-morgenmad. Selv om jeg efterhånden er blevet lidt
træt af æg til morgenmad. Jeg spiser gerne bacon, ost og en hjemmelavet
mayonnaisesalat f.eks. rejesalat eller kyllingesalat eller tunsalat.

Som sagt: Det er dejligt at tabe sig!

/David

Fra : Thïngmand

Dato : 06-02-04 09:23

> Nakkekoteletter med paprikaflødesauce, stegte champignoner, bacon,
> cocktailpølser, løg. Og en lækker salat til. Det er dejligt at tabe sig :)

Osso-bucu herfra - helt i trit med vægtkonsulenternes anbefalinger. Ja, det
er dejligt at tabe sig

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 06-02-04 19:51

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> Osso-bucu herfra - helt i trit med vægtkonsulenternes anbefalinger. Ja,
det
> er dejligt at tabe sig

og til dessert: jordbæris med smeltet chokolade henover, skivede bananer og
ferskner

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-02-04 23:48

[David Rasmussen | Thu, 05 Feb 2004 22:40:09 +0100]

>Atkins-mad:

Ditto; nakkekam m/ svær der var krydret med salt, peber og paprika og
langtidsstegt i 4½ timer. Dertil rå blomkålssalat (jeg har et flip med
rå blomkål).

Som efterret marineret danablue og valnødder og som dessert en god
citronfromage.

>Det er dejligt at tabe sig :)

Afgjort! :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-02-04 00:26

Rene' Hjorth wrote:

> Som efterret marineret danablue og valnødder og som dessert en god
> citronfromage.

Kan jeg få din opskrift på Atkins-citronfromage?

/David

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-02-04 19:44

[David Rasmussen | Sun, 08 Feb 2004 00:25:59 +0100]

>Kan jeg få din opskrift på Atkins-citronfromage?

Naturligvis; den blev postet hér for en uge siden, men kan måske nemmere
findes igen på Google:

http://www.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=ssdn10tifggdde8u60d3k244td45pv0raf@4ax.com&lr=&hl=da

Jeg anvender dog en mere kompleks sammensætning af sødemidler, så denne
version er forenklet til kun at bruge Atwel.

Har man mod på at eksperimentere, fås et lidt bedre resultat af en
kombination at Atwel og flydende Sød.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Ralph

Dato : 05-02-04 22:56

> [...]
> opsamlingsbakken, til sovsen
> Hvide og brune kartofler, og selvfølgelig rødkål og asier. Lidt rødvin

Ris, karrysauce, kylling fra igår varmet på pande, flute.

Karrysauce - kan anbefales:

svits 1 lille løg, med et par fed hvidløg, en chilli, peberkorn og 3/4 liter
kogende vand hældes ved tilsæt karry (afhængig af "stærkhed" 1 tsk - 1
spsk), småkoger mindst en time, hældes i sigte, gem "vandet" og pres de
udkogte sager igennem sigten med en ske.

Svits i LIDT smør/margarine samme mængde karry som før, opbag med mel,
tilsæt "vandet" og måske et halv glas hvidvin, salt, jeg laver ALDRIG nok.

Tror nok at den fyldige karrysmag skyldes at halvdelen af karryen er
svitset, det er den anden halvdel ikke, ved bare at det smager godt.

--
venligst
Ralph

Fra : Emil

Dato : 06-02-04 01:04

Ralph skrev:

>Ris, karrysauce, kylling fra igår varmet på pande, flute.

Skal det være vildt godt, kommer du en halv dåse kokosmælk i
risene under kogningen. Den anden halvdel tilsættes sovsen.

>Svits i LIDT smør/margarine samme mængde karry som før, opbag med mel,
>tilsæt "vandet" og måske et halv glas hvidvin, salt, jeg laver ALDRIG nok.

Så brug en STOR suppegryde og gang ingredienserne op til du har
10 liter sovs. Nedfrys i passende portioner.
Opbagt sovs skal altid holdes (simre) ved >80 grader i 15
minutter, så enhver smag af mel omdannes til stivelse.

>Tror nok at den fyldige karrysmag skyldes at halvdelen af karryen er
>svitset, det er den anden halvdel ikke, ved bare at det smager godt.

Det er også min oplevelse.
Karry er blot en fællesbetegnelse for et blandingskrydderi som
(desværre - uoverskuelig) findes i utallige varianter.
Men uanset hvilken blanding du bruger, vil et par groftsnittede
madæbler (uden skræl og kernehus) give karrysovsen et kulinarisk
løft.

På andendagen kan du eksperimentere med at tilsætte en lille dåse
annanas eller mandariner til sovsen. Sødmen klæder de fleste
kombinationer af karry og helt kød; undtagelsen er hakket kød
(kødboller).

m.v.h. Emil
--

Jeg har i de seneste måneder fået nogle spam-mails dagligt, så
hvis nogen vil kontakte mig er adressen:

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-02-04 08:44

Emil <emilsen@oestbirk.invalid> writes:
> [...]
>Men uanset hvilken blanding du bruger, vil et par groftsnittede
>madæbler (uden skræl og kernehus) give karrysovsen et kulinarisk

Ja, det er en mindre jungle. Vil gerne slå et slag for et par gode
karry'er, der er anderledes end de traditionelle indiske Madras-karryer.
I Brugsen (og sikkert de fleste andre velassorterede supermarkeder) fås en
del Tandori krydderrier, blandt andet en (næsten rød) karry, der smager
utroligt lækkert. Der føres også en meget gul Thai-karry med en eller
anden tørret grøn urt.

Desuden kan det være ret sjovt selv at eksperimentere med at lave karry.
Den her synes jeg godt om, hvis det skal være i den lidt stærkere ende:

1 tsk spidskommen
1 tsk koreander
1 tsk kardemomme
1 tsk gurkemeje
1/2 tsk ingefær
1/2 tsk chilli
1/4 tsk sennepspulver
en smule revet muskatnød
en smule stødt tørret hvidløg

Hæld det hele i en morter og sørg for at det bliver rigtig godt blandet.
Hvis man gerne vil have den gule farve til at stå meget kraftigt, kan man
med sindsro give en 1/2 tsk gurkemeje mere.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-02-04 08:50

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> wrote in message news:<40220f32$0$27415$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Flæskesteg i Webergrillen, godt med løg, laurbær og hvad man har i
> opsamlingsbakken, til sovsen
> Hvide og brune kartofler, og selvfølgelig rødkål og asier. Lidt rødvin til.
> Det kan ikke gå helt galt.

Vi havde familiebesøg så der skulle jo gøres lidt ud af det:

Coq au vin og kartoffelmos med en herrehåndfuld friskrevet parmesan i.

Ebbe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-02-04 09:32

ebbe@ekologic.dk (ebbe kristensen) writes:
>Coq au vin og kartoffelmos med en herrehåndfuld friskrevet parmesan i.

Huuuuuu, det er godt

I går stod den på hurtigmad her i huset: Lavede blot nogle ostebrød -
flækkede hjemmebagte flutes med tomater løg skinke/tun/bacon/roastbeef og
lidt ost samt et lille dris paprika. Familien havde vel højest 30 min til
at få spist og ryddet væk.

I dag står den på fredagsfrokost med bland andet hjemmelavede
fiskefrikadeller, sylte-sild, hjemmelavet leverpostej, ribbenssteg og
hjemmelavet rullepølse. Samt øl og god russisk vodka (en sibirisk sag;
Altai)

Fra : Jakob

Dato : 06-02-04 13:31

1 fersk kylling halveret. Den ene halvdel i ovnen med persille,
citron og krydderier. Serveret med kartofler, bønner og en sovs
lavet på skyen fra kyllingen tilsat lidt fløde og en sjat
marsala. Ganske traditionelt - men lækkert

Anden halvdel af kyllingen (samt skroget fra første halvdel) i
en stor gryde, med gulerødder, løg, selleri, laurbærblade osv,
samt et par liter vand. Kogt kraftigt ind til fond - og frosset
ned i små portioner.
Kyllingekødet regner jeg med at bruge i dag fredag, i en ret
risret som jeg ofte laver:

Hakket hvidløg og ingefær svitses i noget olie i en pande sammen
med en pæn sjat karry. Fintsnittet porre samt hakket peberfrugt
tilsættes og svitser med. Det kogte kyllingekød tilsættes. Lidt
efter tilsættes også noget appelsinjuice samt lys soya (bare en
sjat af hver) og det hele simrer lidt og koger ind. Kogte ris
blandes i - og vupti - en nem og lækker ret.

--
Hilsen Jakob