Udstilling?
Fra : Camilla Panduro Knud~

Dato : 04-02-04 19:51

Hej!

Er der nogen her der kan fortælle mig hvad min hvalp helt præsis skal
præstere hvis jeg vil stille op til bedste hvalp?
DKK´s hjemmeside kan nemlig ikke fortælle mig det..

Hilser fra Camilla

Fra : Claus Rathlou

Dato : 04-02-04 20:21

> Er der nogen her der kan fortælle mig hvad min hvalp helt præsis skal
> præstere hvis jeg vil stille op til bedste hvalp?
> DKK´s hjemmeside kan nemlig ikke fortælle mig det..

Hej

I HUNDEN kan du se hvor der er ringtræning i de forskellige kredse. Ring til
vedkommende som står nævnt og mød op til træning, det koster en flad 20ere
pr. gang. Træneren både kan og vil besvare dine spg.

Følgende er sakset fra
http://www.granddanoisklubben.dk/udstilling/gdudstilling.htm
Jeg håber det kan hjælpe dig på vej.

Kort fortalt anmeldes hundene i forskellige klasser, der blandt andet
afhænger af deres køn og alder. Udstillingen består så af to dele; en
kvalitetsbedømmelse og en konkurrencebedømmelse. I kvalitetsbedømmelsen
vurderer dommeren den enkelte hunds stærke og svage sider i forhold til det
ideal, som standarden foreskriver - dette udmønter sig i en skriftlig
kritik, der giver en beskrivelse af hundens type og helhedsindtryk,
temperament, eksteriørmæssige detaljer samt bevægelser, hvilket summeres op
i en præmiering af hunden. Herefter konkurrerer hundene med de højeste
præmieringer i de enkelte klasser i såkaldte konkurrenceklasser, hvor de
rangeres efter deres indbyrdes kvaliteter. Fra disse konkurrenceklasser går
de bedste hunde videre til konkurrenceklassen Bedst i Køn, hvor man finder
racens bedste han og tæve (BH/BT). Disse konkurrerer herefter om at blive
Bedst i Racen (BIR). Vinderen heraf konkurrerer efterfølgende gruppevis
(alle racer er grupperet i ti forskellige grupper) mod andre BIR-hunde og
til sidst konkurrerer gruppevinderne (BIG) om at blive Best in Show (BIS).

Inden man udstiller sin hund første gang, kan man forberede sig på flere
forskellige måder. Her er nogle forslag til forberedelsen:
Besøge en udstilling
Deltage på et skue
Deltage i ringtræning
Læse udstillingsreglerne
Læse bøger om emnet
Få råd og vejledning af sin opdrætter eller bekendte, der kender til
systemet
Træne sin hund i at stå stille i udstillingspositur og løbe pænt i trav
Vænne hunden til at blive berørt over hele kroppen (for hannernes
vedkommende også på testiklerne) og til at lade sig se i munden - også af
fremmede

Mvh.

Claus

Fra : Camilla Panduro Knud~

Dato : 04-02-04 20:39

Supergodt svar!

Tak til Claus

Hilsen Camilla

Fra : qfha

Dato : 05-02-04 19:01

"Camilla Panduro Knudsen" skrev d. 04-02-04 19:51 dette indlæg :
> [...]
> præstere hvis jeg vil stille op til bedste hvalp?
> DKK´s hjemmeside kan nemlig ikke fortælle mig det..

Allerførst ville jeg tale med hundens opdrætter, som må formodes selv at
have erfaring i at vise hundene i den race, som du har. De forskellige
racer vises på forskellige måder. Ikke at det er den store videnskab,
men når hunden fremføres for dommeren vil man jo gerne vise den fra den
bedste side. Dagen før man tager til udstilling trimmes hvalpen let og
vaskes. I de fleste racer har man en speciel let line som bruges i
ringen for ikke at virke for dominerende. Medbring stole, vand og tæppe
til hunden. Evt. godbidder.
På dagen kommer du i god tid. Først skal hundene i klassen ind til en
kvalitetsbedømelse, hvor der gives en bedømmelse i hhv. særdeles
lovende, lovende eller mindre lovende. De som har fået særdeles lovende
går videre i en konkurrencebedømmelse og bliver placeret 1,2,3,4.
Din hund skal ikke i sig selv præsere noget, blot finde sig i at blive
berørt af dommeren, kunne løbe roligt vedsiden af dig (ikke for hurtigt
når det er en hvalp). Hvis det er en stor race stiller man i slutningen
af kvalitetsbedømmelsen op foran dommerbodet, hvis det er en lille race
op på et trimmebord mens dommeren dikterer kritikken.
Du skal primært følge de instrukser du får i ringen. Men vigtig er det,
at hunden kan løbe roligt ved din side. Se hvordan de andre gør.
God fornøjelse.

http://www.kandu.dk/