/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Underlige titel-oversættelser????
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 03-02-04 14:57

Hvordan kan det være at man ofte ser at film med en original engelsk titel
får en anden engelsk titel når den skal promoveres i DK?

Eksempler kan være:

A man apart = Payback time (DK)
Beaches = Friends (DK)
Equilibrium = Cubic (DK)
Die hard, with a vengeance = Die Hard, Megahard (DK)
Stir of Echoes = The secret sense (DK)
osv...

For mig at se, er det fuldstændig tåbeligt og spild af penge at lade nogen
"oversætte" titlerne til ofte ringere lydende titler.

Hjælp mig... Forklar mig hvorfor????

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "REMOVE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke.



 
 
Martin Petersen (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 03-02-04 15:24

Anders B. Hyltoft (anders1@REMOVEhyltoft.dk) skrev følgende:
> Hvordan kan det være at man ofte ser at film med en original engelsk
> titel får en anden engelsk titel når den skal promoveres i DK?
>
> Eksempler kan være:
>
> A man apart = Payback time (DK)
> Beaches = Friends (DK)
> Equilibrium = Cubic (DK)
> Die hard, with a vengeance = Die Hard, Megahard (DK)
> Stir of Echoes = The secret sense (DK)
> osv...
>
> For mig at se, er det fuldstændig tåbeligt og spild af penge at lade
> nogen "oversætte" titlerne til ofte ringere lydende titler.
>
> Hjælp mig... Forklar mig hvorfor????

Der er vel nogen mennesker der mener de danske udgaver er lettere
forståelige. Men jeg gi'r dig ret. Tåbeligt.

- Martin



Mark Thomas Gazel (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 03-02-04 15:30

Anders B. Hyltoft wrote:

> Hvordan kan det være at man ofte ser at film med en original engelsk
> titel får en anden engelsk titel når den skal promoveres i DK?

Fordi de, der promoverer, ikke er oversættere.

Mark


Anders B. Hyltoft (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 03-02-04 16:08

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message
news:bvoao5$12n$1@news.net.uni-c.dk...
> Anders B. Hyltoft wrote:
>
> > Hvordan kan det være at man ofte ser at film med en original engelsk
> > titel får en anden engelsk titel når den skal promoveres i DK?
>
> Fordi de, der promoverer, ikke er oversættere.

Den tanke forstår jeg ikke?

Selvom de ikke er oversættere, så kan de vel ikke se et formål med at bruge
penge på at lave en ny engelsk titel til det danske marked?

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "REMOVE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke.



Mark Thomas Gazel (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 03-02-04 16:13

Anders B. Hyltoft wrote:

>>> Hvordan kan det være at man ofte ser at film med en original engelsk
>>> titel får en anden engelsk titel når den skal promoveres i DK?
>>
>> Fordi de, der promoverer, ikke er oversættere.
>
> Den tanke forstår jeg ikke?
>
> Selvom de ikke er oversættere, så kan de vel ikke se et formål med at
> bruge penge på at lave en ny engelsk titel til det danske marked?

Jo, det kan de sagtens. Jeg ser heller ingen idé i det, men det sker altså
en gang imellem, at en engelsk titel oversættes til en anden engelsk titel,
som distributøren mener, fænger bedre på dansk. Eller sælger filmen bedre.

Mark


Christian Catu (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Catu


Dato : 03-02-04 17:44

On Tue, 3 Feb 2004 16:12:40 +0100, Mark Thomas Gazel wrote:

> Jo, det kan de sagtens. Jeg ser heller ingen idé i det, men det sker altså
> en gang imellem, at en engelsk titel oversættes til en anden engelsk titel,
> som distributøren mener, fænger bedre på dansk. Eller sælger filmen bedre.
>
> Mark

Det bedste eksempel her må vel være Cruel Intentions, der så vidt jeg
husker, blev oversat til Sex Games

Christian Muus (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Muus


Dato : 03-02-04 19:09

"Christian Catu" <c@placebocatu.dk> wrote in message
news:146mucme1m1i$.ppbtci2uhmbn$.dlg@40tude.net...
> On Tue, 3 Feb 2004 16:12:40 +0100, Mark Thomas Gazel wrote:
>
> > Jo, det kan de sagtens. Jeg ser heller ingen idé i det, men det sker
altså
> > en gang imellem, at en engelsk titel oversættes til en anden engelsk
titel,
> > som distributøren mener, fænger bedre på dansk. Eller sælger filmen
bedre.
> >
> > Mark
>
> Det bedste eksempel her må vel være Cruel Intentions, der så vidt jeg
> husker, blev oversat til Sex Games

Eller "Truth og Dare" der blev oversat til "In bed with Madonna"



Mark Thomas Gazel (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 03-02-04 19:19

Christian Muus wrote:

>>> Jo, det kan de sagtens. Jeg ser heller ingen idé i det, men det
>>> sker altså en gang imellem, at en engelsk titel oversættes til en
>>> anden engelsk titel, som distributøren mener, fænger bedre på
>>> dansk. Eller sælger filmen bedre.
>>>
>>> Mark
>>
>> Det bedste eksempel her må vel være Cruel Intentions, der så vidt jeg
>> husker, blev oversat til Sex Games
>
> Eller "Truth og Dare" der blev oversat til "In bed with Madonna"

Begge er dårlige eksempler. Det er blevet sagt flere gange at Sexgames,
skyldtes at der lå en masse klargjort pr-materiale, da filmen ændrede titel.

Og Truth or Dare blev helt bevidst lanceret med den mere direkte titel In
Bed with Madonna i Europa, da filmen gik dårligt i USA. Det er noget andet.

Mark


Christina Estrup (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Christina Estrup


Dato : 03-02-04 19:22

Christian Catu wrote:
> On Tue, 3 Feb 2004 16:12:40 +0100, Mark Thomas Gazel wrote:
> Det bedste eksempel her må vel være Cruel Intentions, der så vidt jeg
> husker, blev oversat til Sex Games

Det eksempel dukker op i hver eneste diskussion af underlige
"titeloversættelser". Og hver gang er der nogen, der påpeger, at "Sex Games"
var en arbejdstitel til "Cruel Intentions".
--
Christina Estrup



Christian Catu (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Catu


Dato : 03-02-04 21:42

On Tue, 3 Feb 2004 19:21:33 +0100, Christina Estrup wrote:

> Christian Catu wrote:
>> On Tue, 3 Feb 2004 16:12:40 +0100, Mark Thomas Gazel wrote:
>> Det bedste eksempel her må vel være Cruel Intentions, der så vidt jeg
>> husker, blev oversat til Sex Games
>
> Det eksempel dukker op i hver eneste diskussion af underlige
> "titeloversættelser". Og hver gang er der nogen, der påpeger, at "Sex Games"
> var en arbejdstitel til "Cruel Intentions".

Der kan man bare se. Så var det sq ikke det bedste eksempel ';)

Peter Bjerre Rosa (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 03-02-04 16:11

Anders B. Hyltoft skrev:

> Hvordan kan det være at man ofte ser at film med en original engelsk
> titel får en anden engelsk titel når den skal promoveres i DK?

Fordi den oprindelige titel enten er uforståelig for danskere eller for
svær at udtale. Det går ud over billetsalget.

> For mig at se, er det fuldstændig tåbeligt og spild af penge at lade
> nogen "oversætte" titlerne til ofte ringere lydende titler.

Ja, men det er det altså ikke (spild af penge).

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is,
never try."


sniper_Nolight (03-02-2004)
Kommentar
Fra : sniper_Nolight


Dato : 03-02-04 16:30

> Eksempler kan være:
>
> A man apart = Payback time (DK)
> Beaches = Friends (DK)
> Equilibrium = Cubic (DK)
> Die hard, with a vengeance = Die Hard, Megahard (DK)
> Stir of Echoes = The secret sense (DK)
> osv...

ja, underligt at give den en ny engelsk titel... noget andet jeg undrer mig
over er danske undertitler... de gør ingen skade, men lyder åndssvagt i
mange tilfælde.. ved ikke om folk skal have det ind med ske hvad filmen går
lidt ud på...

et eksempel kunne være: Roxanne

på dansk: Roxanne - næsen er i vejen :o/

der er mange flere, men denne var den jeg lige kunne komme i tanke om.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight



Mark Thomas Gazel (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 03-02-04 16:38

sniper_Nolight wrote:

> et eksempel kunne være: Roxanne
>
> på dansk: Roxanne - næsen er i vejen :o/

Eller

Rambo III - Når mænd holder hvad de lover.

Den gnækkede jeg meget af, når jeg så den på busserne i København.

Mark


sniper_Nolight (03-02-2004)
Kommentar
Fra : sniper_Nolight


Dato : 03-02-04 17:09

> Rambo III - Når mænd holder hvad de lover.
>
> Den gnækkede jeg meget af, når jeg så den på busserne i København.

Godt eksempel

sån er der rigtigt mange...

Osse mange komedier får ved den danske titel ofte et "Hjælp" foran...
So I married an Axe Murderer
Hjælp, min kone er slagter :o/

Switch
Hjælp, jeg er en kvinde

fint nok at de oversætter, men det hjælp der lyder bare åndssvagt... well,
flueknepperi, i know, men jeg kan ikke lade være med at lægge mærke til hvor
mange comedys der lige bliver smidt et hjælp på
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight



Johnny Jakobsen (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Johnny Jakobsen


Dato : 03-02-04 17:08

> Hvordan kan det være at man ofte ser at film med en original engelsk titel
> får en anden engelsk titel når den skal promoveres i DK?
>
> Eksempler kan være:
>
> A man apart = Payback time (DK)
> Beaches = Friends (DK)
> Equilibrium = Cubic (DK)
> Die hard, with a vengeance = Die Hard, Megahard (DK)
> Stir of Echoes = The secret sense (DK)
> osv...
>
> For mig at se, er det fuldstændig tåbeligt og spild af penge at lade nogen
> "oversætte" titlerne til ofte ringere lydende titler.
>
> Hjælp mig... Forklar mig hvorfor????

Når en film her i Danmark får en ny engelsk titel, er det for det meste ikke
bare i Danmark den titel bliver brugt, men i hele Europa.
Det sker en gang imellem at de vælger at bruge filmens arbjedstitel (som fx
Saving Silverman / Evil Woman) eller en helt tredje titel på det europæiske
marked. Hvorfor de gør det forstår jeg så heller ikke.

Stir of Echos / The Secret Sense, kunne man godt forestille var en lille
test for at se om det ville gå filmen bedre med en titel som lugtede lidt af
Secret Sence.

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com



Christian Muus (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Muus


Dato : 03-02-04 19:10

"Johnny Jakobsen" <btzREM0VETHIS@area42.dk> wrote in message
news:401fc706$0$29319$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
.. Hvorfor de gør det forstår jeg så heller ikke.
>
> Stir of Echos / The Secret Sense, kunne man godt forestille var en lille
> test for at se om det ville gå filmen bedre med en titel som lugtede lidt
af
> Secret Sence.

Mener du ikke "Sixth sense"?




MP Jakobsen (03-02-2004)
Kommentar
Fra : MP Jakobsen


Dato : 03-02-04 22:51

On Tue, 3 Feb 2004 19:09:41 +0100, Christian Muus wrote:

> "Johnny Jakobsen" <btzREM0VETHIS@area42.dk> wrote in message
> news:401fc706$0$29319$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> . Hvorfor de gør det forstår jeg så heller ikke.
>>
>> Stir of Echos / The Secret Sense, kunne man godt forestille var en lille
>> test for at se om det ville gå filmen bedre med en titel som lugtede lidt
> af
>> Secret Sence.
>
> Mener du ikke "Sixth sense"?

Nej den er god nok:
http://www.imdb.com/title/tt0164181/

Den hedder Secret Sense på dansk!

MP

Christian Muus (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Muus


Dato : 03-02-04 23:03

"MP Jakobsen" <"mpej[slet_dette]"@adr.dk> wrote in message
news:4vu5kmr084gn.nrw73q86aid3$.dlg@40tude.net...
> On Tue, 3 Feb 2004 19:09:41 +0100, Christian Muus wrote:
>
> > "Johnny Jakobsen" <btzREM0VETHIS@area42.dk> wrote in message
> > news:401fc706$0$29319$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > . Hvorfor de gør det forstår jeg så heller ikke.
> >>
> >> Stir of Echos / The Secret Sense, kunne man godt forestille var en
lille
> >> test for at se om det ville gå filmen bedre med en titel som lugtede
lidt
> > af
> >> Secret Sence.
> >
> > Mener du ikke "Sixth sense"?
>
> Nej den er god nok:
> http://www.imdb.com/title/tt0164181/
>
> Den hedder Secret Sense på dansk!
>

Det var ikke det jeg mente. The Secret Sense kom umiddelbart efter succesen
med The Sixth Sense med Bruce Willis, og derfor har oversætterne måske troet
at der var flere penge i en titel med samme ord (sense), netop som Johnny
påpeger. Så jeg spurgte bare om han ikke mente Sixth Sence i sidste sætning



MP Jakobsen (03-02-2004)
Kommentar
Fra : MP Jakobsen


Dato : 03-02-04 23:11

On Tue, 3 Feb 2004 23:03:00 +0100, Christian Muus wrote:

> "MP Jakobsen" <"mpej[slet_dette]"@adr.dk> wrote in message
> news:4vu5kmr084gn.nrw73q86aid3$.dlg@40tude.net...
>> On Tue, 3 Feb 2004 19:09:41 +0100, Christian Muus wrote:
>>
>>> "Johnny Jakobsen" <btzREM0VETHIS@area42.dk> wrote in message
>>> news:401fc706$0$29319$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>> . Hvorfor de gør det forstår jeg så heller ikke.
>>>>
>>>> Stir of Echos / The Secret Sense, kunne man godt forestille var en
> lille
>>>> test for at se om det ville gå filmen bedre med en titel som lugtede
> lidt
>>> af
>>>> Secret Sence.
>>>
>>> Mener du ikke "Sixth sense"?
>>
>> Nej den er god nok:
>> http://www.imdb.com/title/tt0164181/
>>
>> Den hedder Secret Sense på dansk!
>>
>
> Det var ikke det jeg mente. The Secret Sense kom umiddelbart efter succesen
> med The Sixth Sense med Bruce Willis, og derfor har oversætterne måske troet
> at der var flere penge i en titel med samme ord (sense), netop som Johnny
> påpeger. Så jeg spurgte bare om han ikke mente Sixth Sence i sidste sætning

Ah, ok, jeg misforstod!

MP

Jim Andersen (06-02-2004)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 06-02-04 12:49

Christian Muus wrote:

> Det var ikke det jeg mente.

Så nu ønsker du at du havde brugt en lidt bedre citat-teknik

/jim



Johnny Jakobsen (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Johnny Jakobsen


Dato : 03-02-04 23:54

> > Stir of Echos / The Secret Sense, kunne man godt forestille var en lille
> > test for at se om det ville gå filmen bedre med en titel som lugtede
lidt
> af
> > Secret Sence.
>
> Mener du ikke "Sixth sense"?
>

Naturligvis.
Stavekontrollen på keyboard er gået i udu!

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com



Ukendt (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-04 17:24


"Anders B. Hyltoft" <anders1@REMOVEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse
news:uLNTb.1969$fT4.1273@news.get2net.dk...
> Hvordan kan det være at man ofte ser at film med en original engelsk titel
> får en anden engelsk titel når den skal promoveres i DK?
>
> Eksempler kan være:
>
> A man apart = Payback time (DK)
> Beaches = Friends (DK)
> Equilibrium = Cubic (DK)
> Die hard, with a vengeance = Die Hard, Megahard (DK)
> Stir of Echoes = The secret sense (DK)
> osv...
>
> For mig at se, er det fuldstændig tåbeligt og spild af penge at lade nogen
> "oversætte" titlerne til ofte ringere lydende titler.
>
> Hjælp mig... Forklar mig hvorfor????

Haha.... der er andre der er bedre...

Red Heat : En russer rydder op i Chicago
Raw Deal : Sagen er bank

Arnold styrer.....



Anders B. Hyltoft (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 03-02-04 17:34

SNIP

> Haha.... der er andre der er bedre...
>
> Red Heat : En russer rydder op i Chicago
> Raw Deal : Sagen er bank

Nu var mit spørgsmål rettet på hvorfor man vælger at give filmene andre
titler der også er engelske.

Men ja, det er rart at vide at filmdistributørerne i DK synes at
befolkningen er så fladpandet at man ikke kan forstå knap så simpel titel

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "REMOVE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke.



Morten DH (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten DH


Dato : 03-02-04 17:36

"Rune Vestergaard" <runwest[at]post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:401fcb09$0$29373$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Red Heat : En russer rydder op i Chicago
> Raw Deal : Sagen er bank

Tid til mit yndlingseksempel.... Black Eagle med Jean Claude... vist på RTL
som.... tada... Red Eagle

Ok, han var jo vist også russer i filmen....



vadmand (03-02-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 03-02-04 19:41


"Anders B. Hyltoft" <anders1@REMOVEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse
news:uLNTb.1969$fT4.1273@news.get2net.dk...
> Hvordan kan det være at man ofte ser at film med en original engelsk titel
> får en anden engelsk titel når den skal promoveres i DK?
>
> Eksempler kan være:
>
> A man apart = Payback time (DK)
> Beaches = Friends (DK)
> Equilibrium = Cubic (DK)
> Die hard, with a vengeance = Die Hard, Megahard (DK)
> Stir of Echoes = The secret sense (DK)
> osv...
>
> For mig at se, er det fuldstændig tåbeligt og spild af penge at lade nogen
> "oversætte" titlerne til ofte ringere lydende titler.
>
> Hjælp mig... Forklar mig hvorfor????
>
Snobberi og dumhed. Men det har været diskuteret til hudløshed her igruppen,
hvor en del medlemmer i den grad ligger på maven for alt amerikansk, at de
nærmest bliver fornærmede, hvis en amerikansk titel overhovedet bliver
oversat.

Per V.



Peter Brodersen (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 03-02-04 19:48

On Tue, 3 Feb 2004 19:41:04 +0100, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>Men det har været diskuteret til hudløshed her igruppen,
>hvor en del medlemmer i den grad ligger på maven for alt amerikansk, at de
>nærmest bliver fornærmede, hvis en amerikansk titel overhovedet bliver
>oversat.

Hvem er de medlemmer, der foretrækker at en engelsk titel bliver
oversat til en anden engelsk titel, end til en dansk, Per?

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!

vadmand (03-02-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 03-02-04 20:42


"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse
news:bvoqci$hvf$1@dknews.tiscali.dk...
> On Tue, 3 Feb 2004 19:41:04 +0100, "vadmand"
> <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:
>
> >Men det har været diskuteret til hudløshed her igruppen,
> >hvor en del medlemmer i den grad ligger på maven for alt amerikansk, at
de
> >nærmest bliver fornærmede, hvis en amerikansk titel overhovedet bliver
> >oversat.
>
> Hvem er de medlemmer, der foretrækker at en engelsk titel bliver
> oversat til en anden engelsk titel, end til en dansk, Per?
>
Det ved jeg sørme ikke. Det var heller ikke det, jeg skrev. Men du husker
måske midviljen mod at kalde filmen "sliding doors" for "skydedøre" sidst
emnet blev debatteret?

Per V.



Stefan Holm (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Stefan Holm


Dato : 03-02-04 21:31

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:

> Men du husker måske midviljen mod at kalde filmen "sliding doors"
> for "skydedøre" sidst emnet blev debatteret?

Husker du så at argumenterne ikke gik på "skydedøre" var dansk, men
at det bare ikke lød godt med den direkte oversættelse?

--
Stefan Holm
"Evil toenails."

vadmand (03-02-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 03-02-04 22:58


"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse
news:uu127ewh4.fsf@banach.algebra.dk...
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:
>
> > Men du husker måske midviljen mod at kalde filmen "sliding doors"
> > for "skydedøre" sidst emnet blev debatteret?
>
> Husker du så at argumenterne ikke gik på "skydedøre" var dansk, men
> at det bare ikke lød godt med den direkte oversættelse?
>
Ja, og det argument giver jeg ikke ret meget for. Som jeg også den gang
skrev: Hvis filmen fra starten havde heddet "Skydedøre" på dansk, ville ikke
en kat have gøet ad det.

Per V.




Stefan Holm (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Stefan Holm


Dato : 03-02-04 23:04

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:

> Som jeg også den gang skrev: Hvis filmen fra starten havde heddet
> "Skydedøre" på dansk, ville ikke en kat have gøet ad det.

Nej, thi katte gør i det hele taget så sjældent.

Men til gengæld ville der ganske givet have været mange der mente at
titlen fungerede dårligt.

--
Stefan Holm
"Mjah, den kan godt få en halv kæp ekstra
for den klasiske reference og hjemmesiden."

vadmand (03-02-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 03-02-04 23:58


"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse
news:ullnjes7f.fsf@banach.algebra.dk...
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:
>
> > Som jeg også den gang skrev: Hvis filmen fra starten havde heddet
> > "Skydedøre" på dansk, ville ikke en kat have gøet ad det.
>
> Nej, thi katte gør i det hele taget så sjældent.
>
> Men til gengæld ville der ganske givet have været mange der mente at
> titlen fungerede dårligt.
Påstår du. Og det mener jeg altså ikke. Så er den ikke længere. Vi kan begge
to kun gætte, da det er en tænkt situation.

Men principielt bør filmtitler om ikke af andre så af sprogpolitiske grunde
ALTID oversættes.

Per V.



Niels Søndergaard (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 04-02-04 05:44

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:

>Men principielt bør filmtitler om ikke af andre så af sprogpolitiske grunde
>ALTID oversættes.

Et par musicaltitler, nu på dansk:

Lyden af musik
Annie, tag din gøb
Kys mig, Katrine
Min smukke dame

Tja...

Jeg synes nu stadig, at "High Society" og "South Pacific" lyder bedre
end "Det bedre selskab" og "Det sydlige stillehav".
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Anders B. Hyltoft (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 04-02-04 08:13

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
news:dit020hu4j91r2t86ut3hmplnoevtrp4ad@4ax.com...
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:
>
> >Men principielt bør filmtitler om ikke af andre så af sprogpolitiske
grunde
> >ALTID oversættes.
>
> Et par musicaltitler, nu på dansk:
>
> Lyden af musik
> Annie, tag din gøb
> Kys mig, Katrine
> Min smukke dame
>
> Tja...
>
> Jeg synes nu stadig, at "High Society" og "South Pacific" lyder bedre
> end "Det bedre selskab" og "Det sydlige stillehav".

Vi er nok mange, der giver dig ret

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "REMOVE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke.



Magnus Dreyer (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Magnus Dreyer


Dato : 04-02-04 10:16

Niels Søndergaard wrote:
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:
>
>
>>Men principielt bør filmtitler om ikke af andre så af sprogpolitiske grunde
>>ALTID oversættes.
>
>
> Et par musicaltitler, nu på dansk:
>
> Lyden af musik
> Annie, tag din gøb
> Kys mig, Katrine
> Min smukke dame
>
> Tja...
>
> Jeg synes nu stadig, at "High Society" og "South Pacific" lyder bedre
> end "Det bedre selskab" og "Det sydlige stillehav".

Du glemmer helt den klassiske musical "Syng i sol og regn"

--
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man
kan høre rumskibene flyve rundt ude i rummet i Star Wars.
Jeg undrer mig mere over at man en gang imellem
hører et symfoniorkester.


vadmand (04-02-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 04-02-04 12:14


"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
news:dit020hu4j91r2t86ut3hmplnoevtrp4ad@4ax.com...
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:
>
> >Men principielt bør filmtitler om ikke af andre så af sprogpolitiske
grunde
> >ALTID oversættes.
>
> Et par musicaltitler, nu på dansk:
>
> Lyden af musik
> Annie, tag din gøb
> Kys mig, Katrine
> Min smukke dame
>
> Tja...

Det kunne du nok gøre bedre, hvis du gad. Jeg har ikke på noget tidspunkt
advokeretfor DÅRLIGE oversættelser.

> Jeg synes nu stadig, at "High Society"

Den hed da vist "Natten før brylluppet" på dansk.

Men i øvrigt er musicals nok en undtagelse, fordi titlen ofte også er titlen
på en sang.


Per V.



Peter Bjerre Rosa (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 04-02-04 12:17

vadmand skrev:

> Men i øvrigt er musicals nok en undtagelse, fordi titlen ofte også er
> titlen på en sang.

Hvorfor kalder du det ikke "musicaler"? Lefler du for den amerikanske
sprogimperialisme?

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Jeg føler mig ikke forpligtet til at tro på, at den samme Gud, som
skænkede os sanserne, fornuften og intellektet, forventer af os, at vi
skal give afkald på samme."


Niels Søndergaard (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 04-02-04 12:35

Peter Bjerre Rosa skrev:

>vadmand skrev:
>
>> Men i øvrigt er musicals nok en undtagelse, fordi titlen ofte også er
>> titlen på en sang.
>
>Hvorfor kalder du det ikke "musicaler"? Lefler du for den amerikanske
>sprogimperialisme?

Jeg kender ingen, der siger musicaler. Derfor. Og s-formen er skam
tilladt. Hvis du absolut vil have det på dansk, er der jo det gode
gamle "syngespil".

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Peter Bjerre Rosa (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 04-02-04 13:20

Niels Søndergaard skrev:

> Og s-formen er skam tilladt.

"Det er også tilladt at prutte ved middagsbordet, men pæne mennesker gør
det ikke."

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Rumours of my assimilation have been greatly exagerrated."


Niels Søndergaard (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 04-02-04 15:01

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Niels Søndergaard skrev:
>
>> Og s-formen er skam tilladt.
>
>"Det er også tilladt at prutte ved middagsbordet, men pæne mennesker gør
>det ikke."

Vil du påstå, at du siger "musicaler" - og hvorfor skulle denne
hæslige hybrid være pænere end "musicals"?

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Anders B. Hyltoft (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 04-02-04 15:31

Jeg er enig i at "musicals" klinger mere rigtigt i mine ører end med en
"-er" endelse i flertal.

Men du kan vel ikke sige at det er generelt for de ord som vi har adopteret
fra Engelsk.

Hamburger bliver ofte kaldt "hamburgere" i flertal.
"Pub" er også hørt som "Pubber" i flertal.

Hvorvidt man skal holde sig strengent til det engelske udtryk, også i
pluralis, er der vel ikke opsat nogle retningslinjer for?
Skal det adopterede ord have været brugt et vist tidsrum på dansk, inden man
accepterer at man bruger den danske flertalsendelse?

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "REMOVE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke.
"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
news:imu120tph8rnguo41n7q8f2smvsnn5qp16@4ax.com...
> Peter Bjerre Rosa skrev:
>
> >Niels Søndergaard skrev:
> >
> >> Og s-formen er skam tilladt.
> >
> >"Det er også tilladt at prutte ved middagsbordet, men pæne mennesker gør
> >det ikke."
>
> Vil du påstå, at du siger "musicaler" - og hvorfor skulle denne
> hæslige hybrid være pænere end "musicals"?
>
> --
> Niels Søndergaard
>
> Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
> Suveræn samling af sproglige smuttere



Peter Bjerre Rosa (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 04-02-04 16:13

Niels Søndergaard skrev:

> Vil du påstå, at du siger "musicaler" - og hvorfor skulle denne
> hæslige hybrid være pænere end "musicals"?

Jeg var ironisk. Derfor brugte jeg to af Vadmands mantraer mod ham selv.
Jeg satte endda det sidste mantra i citationstegn for at understrege
ironien.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Oh Lisa, you and your stories. Bart is a vampire. Beer kills brain
cells. Now let's go back to that ... building ... thingy, where our
beds and tv ... are."


Magnus Dreyer (05-02-2004)
Kommentar
Fra : Magnus Dreyer


Dato : 05-02-04 10:07

vadmand wrote:
> "Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> news:dit020hu4j91r2t86ut3hmplnoevtrp4ad@4ax.com...
>
>>"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:
>>
>>
>>>Men principielt bør filmtitler om ikke af andre så af sprogpolitiske
>
> grunde
>
>>>ALTID oversættes.
>>
>>Et par musicaltitler, nu på dansk:
>>
>>Lyden af musik
>>Annie, tag din gøb
>>Kys mig, Katrine
>>Min smukke dame
>>
>>Tja...
>
>
> Det kunne du nok gøre bedre, hvis du gad. Jeg har ikke på noget tidspunkt
> advokeretfor DÅRLIGE oversættelser.
>
>
>>Jeg synes nu stadig, at "High Society"
>
>
> Den hed da vist "Natten før brylluppet" på dansk.
>
Er det ikke kun "The Philidelphia Story" der hedder "Natten før
bryllupet" på dansk?


--
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man
kan høre rumskibene flyve rundt ude i rummet i Star Wars.
Jeg undrer mig mere over at man en gang imellem
hører et symfoniorkester.


vadmand (05-02-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 05-02-04 12:38


"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:bvt13r$1srr$2@munin.diku.dk...
> vadmand wrote:

> >
> Er det ikke kun "The Philidelphia Story" der hedder "Natten før
> bryllupet" på dansk?
>
Muligvis. Men da "High Society" er en genindspilning af denne, kunne de
passende hedde det samme. Dog er den "nye" udgave en musical, så skikken med
at bruge titlen på en af sangene som filmtitel er vel i orden her.

Per V.



Stefan Holm (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Stefan Holm


Dato : 04-02-04 00:31

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:

> Men principielt bør filmtitler om ikke af andre så af sprogpolitiske grunde
> ALTID oversættes.

Principielt bør film promoveres på den måde der får flest til at se
dem. Det er det marketingsfolkene betales for.

Men jeg er enig i at det er trist hvis det på et tidspunkt kommer til
at betyde at ingen engelske titler oversættes.

--
Stefan Holm
"You two crazy kids take down an unstoppable killer cyber-demon-hybrid
thingy and we'll call it all even."

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste