EBV
Fra : sali

Dato : 31-01-04 23:01

Er der nogen der ved om man kan få kyssesyge (Epstein-Barr) flere gange i
løbet af livet - eller om immunitet er livslang når man først har haft det
en gang?

Fra : arc@na

Dato : 01-02-04 02:56

"sali" <nono@donnotreply.ru> wrote in

> Er der nogen der ved om man kan få kyssesyge (Epstein-Barr) flere
> gange i løbet af livet - eller om immunitet er livslang når man først
> har haft det en gang?

Prøv på Seruminstituttets hjemmeside, og desuden et velment råd:

http://www.phyton.dk/bart_board.gif

--
Quidquid latine dictum sit altum viditur
Med venlig hilsen

Fra : sali

Dato : 01-02-04 09:37

"arc@na" <this@ress.is.invalid.com> wrote in message
> "sali" <nono@donnotreply.ru> wrote in

> Prøv på Seruminstituttets hjemmeside, og desuden et velment råd:
>
> http://www.phyton.dk/bart_board.gif

tak
Men jeg ved at netdoktor bland andet skriver at en infektion gav livslang
immunitet - jeg ville bare se om nogen ville betvivle dette!

Fra : arc@na

Dato : 01-02-04 20:40

> Men jeg ved at netdoktor bland andet skriver at en infektion gav
> livslang immunitet - jeg ville bare se om nogen ville betvivle dette!

Det kommer an på, hvilken infektion det drejer sig om.

Røde hunde (Rubella), f. eks. giver en livslang målelig titer, hvilket
andre virusinfektioner ikke gør.

En TAT (Tetanus AnitiToxin, stivkrampevaccination) holder således kun i ca.
10 år, det er derfor man giver TAT på skadestuerne - bare for en sikkerheds
skyld.

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 05-02-04 10:17

"sali" <nono@donnotreply.ru> wrote in message news:<401c24f5$0$1625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Er der nogen der ved om man kan få kyssesyge (Epstein-Barr) flere gange i
> løbet af livet - eller om immunitet er livslang når man først har haft det
> en gang?

Jeg ved ikke om Epstein-Barr er det samme som mononukleose men
sidstnævnte giver ihvertfald livslang immunitet.
Men eftersom mononukleose som oftest giver ar i mandlerne kan man
senere få "propper" i mandlerne igen. Dette skyldes at der samler sig
snavs i de ofte dybe huller i mandlerne og har altså ikke længere
noget med kyssesyge at gøre (og smitter derfor heller ikke).

Fra : Esben

Dato : 14-02-04 18:58

> Jeg ved ikke om Epstein-Barr er det samme som mononukleose men
> sidstnævnte giver ihvertfald livslang immunitet.

Epstein-Barr er virusen der giver sygdommen Mononucleosis.

Esben