Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Erfaringer med IP-telefoni ??
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-04 22:35

Jeg hører gerne om jeres erfaringer med IP-telefoni - dvs ka' det
bruges i praksis ??

Og specifikt: Hvis jeg skal tale med Tante Anna i Sydney og vi begge
har fast ip-adresse og en ip-telefon, er der så behov for en
gatekeeper ?

<mlr>

Fra : Christen Fihl

Dato : 30-01-04 23:12

Jeg har ikke brugt VoIP (Voice over IP) selv til udlandet.
For 10 år siden brugte jeg en fast 64K linie til usa med data og 2
samtidige talekanaler. Det lød rimeligt (dengang) men var meget dyr .

Kvaliteten til Australien kan være lige så god som til naboen. Det der
ødelægger kvaliteten er mistede pakker og så forsinkelsen som fremhæver
at man hører ens eget ekko (Normalt hører man sit eget ekko efter ca 20
millisekunder, men et ekko efter et halv sekundt, så er det ret
trættende at høre på).

Nu har jeg gang i experimenter med VoIP.
Jeg har en Grandstream BudgeTone (£55) fra www.telappliant.com og også
det gratis Windows program X-Lite
http://www.xten.net/index.php?menu=products&smenu=xlite.

Med et (billigt) headset er din pc udemærket til telefonbrug med X-Lite.
Mikrofon og højtaler dur ikke rigtig pga ekkoet det skaber.
http://www.headsets.com/headsets/computer/plantronics/dsp300/prod_view.html

"Free World Dialup" http://www.fwd.pulver.com/ har en masse at fortælle
om hvordan og hvilke problemer der er i VoIP.
Og så har de gratis konto med et verdensomspændende 6 cifret nummer
"telefon nummer", som du muligvis kunne benytte.

Fast IP er udemærket (men ikke et krav). At have telefonen direkte på
internettet er godt. At være bag en NAT router, der giver lokale IP
adresser (som fx 192.168.1.1), gør er det lidt sværere. Kik i gruppen:
comp.dcom.voice-over-ip .

Men kort fortalt.
Ja, to VoIP SIP telefoner kan ringe til hinanden uden andres
indblanding.

Og ja, VoIP bruges i praksis idag. Selv hos store firmaer/boligselskaber
som generel telefon anlæg.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/