Hund falder om
Fra : Kim Christensen

Dato : 30-01-04 20:02

Hej i NG'en

Igennem nogle uger har jeg oplevet at min etårige hund pludselig
falder. Så ligger han på siden med bagbenene strakt helt bagud, og
arbejder med forbenene som om han vil prøve at komme op med dem alene.
Det tager 3-5 sekunder, hvor han også virker noget omtåget. Så kommer
han på benene, nu med bagbenenes hjælp, og står og vakler, falder
måske igen. Det tager også 2-5 sekunder. Herefter leger han videre som
intet nogensinde var hændt.
Dette falderi sker kun under leg, eller i forventning om umiddelbart
forestående leg. Umiddelbart før han vælter er hans sindstilstand
ophidset af glæde. Fysiske anstrengelser eller ikke op til hændelsen
ser ikke ud til at have indflydelse. Når han jøber i naturen og
snuser, eller bare går tur sker det aldrig. Ellers virker han ikke
hæmmet af nogen sygdom. Også psykisk er han meget afbalanceret. Er
epilepsianfald ikke noget der varer lidt længere end bare nogle
sekunder?

Hilsen Kim

Fra : torben ager

Dato : 30-01-04 20:31

hej

det lyder som om det kunne være epelepsi anfald,?!, kontakt din dyrelære,
det er ihvertfald ikke normalt.

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-02-04 00:24

***klip*****
> det er ihvertfald ikke normalt.

Hej.

Pyha, så blev vi lidt klogere. Tak for dét.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Holm

Dato : 30-01-04 20:31

> [...]
> falder. Så ligger han på siden med bagbenene strakt helt bagud, og
> arbejder med forbenene som om han vil prøve at komme op med dem alene.
(klip)
.. Er
> epilepsianfald ikke noget der varer lidt længere end bare nogle
> sekunder?
>
> Hilsen Kim

Hej Kim

Det lyder ikke så godt .

Til dyrlægen straks !
Det kan sagtens være epillepsi , ..jeg ville straks få det undersøgt !

Håber du hurtigt finder årsagen , ...

Hilsen Holm

Fra : Jonas Andersen

Dato : 30-01-04 21:01

Tag din hund en tur til dyrlægen, og få den røngen fotograferet! så skal du
nok få svaret (det koster ca. 1000 kr)

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 30-01-04 22:28

"Jonas Andersen" <jones@andersen.mail.dk> wrote in message
> Tag din hund en tur til dyrlægen, og få den røngen fotograferet! så skal
du
> nok få svaret (det koster ca. 1000 kr)

Røngten viser ikke epelepsi da dette sidder i hjernen. Ergo vil jeg mene det
er penge ud af vinduet når signalerne hunden sender ikke tyder på
knoglefraktur af nogen art.

Rinnie

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 30-01-04 21:54

Hej Kim.
Som der er andre der også svarre så kan det tyde på epilepsi.
Få din hund hurtigs mulig undersøgt af en dyrlæge.
Hilsen Susanne.

Fra : Jane

Dato : 31-01-04 10:39

Hejsa

Vi har oplevet med nogle af vores Rottweilere at pulsåren sidder meget
yderligt på halsen så hvis halsbåndet strammer som ved træk, så får de ikke
ilt nok til hjernen og de faler om, det ser meget uhyggeligt ud og de er
meget omtåget så måske er det det der sker for din hund også ?
Hilsen
Jane Mailund
www.kennelmailunds.dk

Fra : Slumfret

Dato : 31-01-04 12:13

SLETTESnemoris@yahoo.com (Kim Christensen) wrote in message news:<2907a4bc.0401301101.23b05ae@posting.google.com>...
> [...]
> hæmmet af nogen sygdom. Også psykisk er han meget afbalanceret. Er
> epilepsianfald ikke noget der varer lidt længere end bare nogle

Hej Kim

Jeg kan kun tilslutte mig alle de andre; afsted til dyrlægen!
Om det er epilepsi ved jeg ikke, men jeg har kendt en hund der af og
til fik
epilepsianfald og de kom netop når hunden blev meget glad.
Han begyndte at ryste / fik kramper, men det hele var ganske hurtigt
overstået efter han havde fået en pille mod anfaldet. Det så ret
'uhyggeligt' ud, men bare et minut efter opførte han sig som om
igenting var hændt.
Håber du hurigt finder en løsning på problemet.

Venlige hilsner

Slumfret & Hund

Fra : Kim Christensen

Dato : 31-01-04 18:41

> [...]
> igenting var hændt.
> Håber du hurigt finder en løsning på problemet.

Tanken om epilepsi har strejfet mig. Men er det ukke usædvanligt at
det kun varer under 5-10 sekunder, og er ret udramatisk? Når de 5-10
sekunder er gået mærker man intet til at noget skulle have været galt.

At det skulle være halspulsåren der afspærres af en for stram line vil
jeg udelukke da det også er sket når han har været løs.

Hvordan kan en dyrlæge iøvrigt se om en tilsyneladende sund hund har
epilepsi?
Jeg tager til dyrlægen på mandag så derfor vil jeg da godt være
forberedt på at kunne give ham de indformationer der er brug for.

Hilsen Kim

Fra : bettinaP

Dato : 02-02-04 18:00

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> Jeg tager til dyrlægen på mandag så derfor vil jeg da godt være
> forberedt på at kunne give ham de indformationer der er brug for.

jeg synes også det lyder lidt anderledes end de epilepsi anfald jeg har hørt
om. Men det kan som regel ses ved nogle blodprøver...så afsted afsted

og held og lykke med ham

BettinaP

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 31-01-04 22:45

On 30 Jan 2004 11:01:50 -0800, SLETTESnemoris@yahoo.com (Kim
Christensen) wrote:

> [...]
>han på benene, nu med bagbenenes hjælp, og står og vakler, falder
>måske igen. Det tager også 2-5 sekunder. Herefter leger han videre som

,har du prøvet at distrahere ham når det sker ? hvis du kalder på ham
eller løber eller laver et eller andet, så vil du kunne se om han bare
laver det for sjovt eller om det er et andfald, hvis det er et andfald
kan han ikke komme ud af det ved at du kalder på ham eller ligende

læg mærke til om tænderne er lukket sammen hårdt/krampagtigt ? kommer
der eventuelt skum ud af munden ? tisser han eller skidder samtidig ?
ryster han eller ser det ud som krampe på bagbenene ?

hvis en eller flere af disse ting sker så er der stor rissiko for at
det kan være epilepsi , men det kan jo også være så meget andet !
dyrlægen kan ikke påvise om en hund har epilepsi med mindre han ser
andfaldet, de kan kun udelukke alt andet og når/hvis det er gjort så
kan de sige at det er epilepsi, men hans alder passer til der hvor det
er mest normalt at første andfald kommer, efter hvad jeg fik at vide

umidelbart vil jeg mene at epilepsi varer mere end 3sekunder jeg fik
at vide på landbohøjskolen at et andfald gennerelt varer imellem 1 og
2 minutter, og det virker som rigtig lang tid

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 31-01-04 22:35

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:8p7o10p2j5k9sjp24e428v94gt1b5undp6@4ax.com...

> [...]
og
> 2 minutter, og det virker som rigtig lang tid

Nu ved jeg da ikke hvordan det forholder sig med epilepsi hos hunde
men hos mennesker findes der mange arter/mange måde et epileptisk
anfald kan vise sig på .. lige fra bevidstløshed med kramper til få
sekunders fraværelse hvor personen bare stirrer ud i luften og ikke
er til at komme i kontakt med ..
hejhils fra Ami

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-02-04 23:34

On Sat, 31 Jan 2004 22:34:51 +0100, "Anne-Marie Prange"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrote:

> [...]
>anfald kan vise sig på .. lige fra bevidstløshed med kramper til få
>sekunders fraværelse hvor personen bare stirrer ud i luften og ikke

jeg ved ikke så meget om det hos mennesker, men fik at vide at det
typisk var 1 til 2 minutter med mindre det går over i konstant
epilepsi som heder noget på latin jeg ikke kan huske, og hvis det gør
det så er det helt slut for hunden, men 1 til 2 minutter men bagefter
og før kan der komme mange forskellige psykiske reaktioner som angst
og angst der bliver vendt til agrasivitet nogle hunde bliver meget
kælne kontaktsøgende osv men det er rgtigt nok at det kan vise sig på
flere måder men et andfald må jo være når der kommer kramper vil jeg
mene

og dyrlægen kan ikke finde ud af om det er epilepsi men kan udelukke
alt andet ved blodprøver osv

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-02-04 00:30

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 31-01-04 22:45 dette indlæg :
***klip****
> ,har du prøvet at distrahere ham når det sker ? hvis du kalder på ham
> eller løber eller laver et eller andet, så vil du kunne se om han bare
> laver det for sjovt

For sjov ? Velkommen til planeten Jorden lille p.

> [...]
>
> hvis en eller flere af disse ting sker så er der stor rissiko for at
> det kan være epilepsi , men det kan jo også være så meget andet !

Jaaee, det kan det vel ......

> [...]
> at vide på landbohøjskolen at et andfald gennerelt varer imellem 1 og
> 2 minutter, og det virker som rigtig lang tid

Der er noget der hedder petit mail - og grand mal. Lille anfald og stort
anfald.

Kim.

Der er noget der hedder petit mail - og grand mal. Lille anfald og stort
anfald. Et petit mal kan vare i sekunder, et grand mal for den sags
skyld i timevis. Gå til dyrlægen. Ubehandlet epilepsi giver varige
hjerneskader.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Olesen

Dato : 05-02-04 13:37

Hejsa
Der er også stor risiko for at det er en svulst på hjernen.

Mvh. Brian

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-02-04 19:41

å var vi ved dyrlægen. Heldigvis ikke en af dem der straks dykker i
medicinskabet. Der er taget en blodprøve som resultatet ikke er kommet
på endnu. Den skal udelukke at det kan være andet end epilepsi. Ellers
gælder det om at undgå påvirkninger der fører til anfaldene, hvilket
er lidt svært da de - i dette tilfælde - faktisk nemt kan overses.
Anfaldene udløses af pludselig umiddelbar glæde af uventet at se en
legekammerat, eller en kampklar flyballmaskine. Ved at forberede ham
psykisk på at om lidt kommer [navn] eller om lidt skal vi til at lege
flyball kan anfaldene åbenbart undgås. han har svært ved at skifte
sindstilstand. Efter at have leget i to timer med en kammerat
fortsætter han med at lege med et tøjdyr endnu en halv times tid før
han kan falde til ro. Legekammeraten lægger sig straks, sige det.
Tilsvarende må det så være for meget for ham at skulle fra rolig
sindstilstand til lykkelig leg på meget kort tid.
Anfaldene skal for alt i verden undgås, kan det ske uden brug af
medicin må det være den bedste løsning. Det ser ud til at være lykkes
siden Tirsdag. Nu skal vi så lige se den blodprøve...

Hilsen Kim