bønner og skyllevand/opblødning
Fra : Rømer

Dato : 30-01-04 11:20

Jeg har fundet en opskrift, hvor der indgår bønner. De skal lægges i koldt
vand, bringes i kog - og efterlades i kogevandet i 8 timer til afkøling - og
så koges igen i samme vand.

Jeg mener at have hørt, at man skal smide vandet fra iblødsætningen ud, da
tørrede bønner skulle være giftige...
Hvad er egentlig korrekt?

Fra : Heidi

Dato : 30-01-04 21:18

Rømer wrote:
> [...]
>
> Jeg mener at have hørt, at man skal smide vandet fra iblødsætningen
> ud, da tørrede bønner skulle være giftige...

Nu ved jeg ikke hvilken slags bønner det er, men hvis det feks. er
tørrede hvide eller kidney bønner, så skal de stå i blød i vist nok 8-10
timer, hvorefter man kasserer vandet og koger dem i nyt vand.
Jeg har aldrig hørt om at man skal bringe dem i kog og først derefter
lade dem stå i blød.

I øvrigt er et godt tip at lægge en ordentlig røvfuld i blød, og så
enten koge dem og fryse dem (har jeg dog ikke prøvet) eller lægge de
blødgjorte i fryseren og senere tage dem op man skal bruge, og koge dem.
Så kan man altid lave noget med bønner, hvis lysten skulle komme over
en, i stedet for at skulle vente 10 timer.

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Rømer

Dato : 02-02-04 18:30

Hej Heidi
Ja, undskyld det lidt sene svar.
Jeg er helt med på, at de skal udblødes - og tak for rådet om at sætte lidt
ekstra i vand - det er så oplagt, men jeg har faktisk aldrig tænkt på det.
Men det var mere det der med at kassere vandet eller ej. Jeg tror jeg gør
som jeg plejer - ud med vandet! - og så må jeg leve med et evt. tab af smag.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 02-02-04 22:58

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg gør
> som jeg plejer - ud med vandet! - og så må jeg leve med et evt. tab

Jamen det er også det rigtige. I bønner er der et protein jeg ikke
husker navnet på, der betragtes som giftigt. Det bliver trukket ud ved
udblødningen og skal kasseres.
Har en gammel trumf-trykkoger opskrift, hvor man kan koge bønner uden
iblødsætning, men har siden læst at trykkogning ikke neutraliserer
giftvirkningen. Så det skal man altså heller ikke gøre.
mvh
Jørgen

Fra : -V-

Dato : 02-02-04 23:07

Jørgen Hess wrote:
> Jamen det er også det rigtige. I bønner er der et protein jeg ikke
> husker navnet på, der betragtes som giftigt. Det bliver trukket ud ved
> udblødningen og skal kasseres.

Lektin.
Det er ikke dødeligt, men giver massive mavesmerter - selvfølgelig med en
vis dosis/respons-variation.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-02-04 23:43

-V- wrote:

> Lektin.
> Det er ikke dødeligt, men giver massive mavesmerter - selvfølgelig med en
> vis dosis/respons-variation.

Der er ingen langtidsskadevirkninger?

For jeg har nogen gange bare lagt dem i blød en time, eller slet ikke
lagt dem i blød, og så bare kogt dem i ca. 1 time og spist dem. Uden at
få ondt i maven. Så hvis jeg ikke får ondt i maven er der heller ikke
andre dele af mig der tager skade?

/David

Fra : -V-

Dato : 03-02-04 18:48

David Rasmussen wrote:
> Der er ingen langtidsskadevirkninger?

Det skulle jeg ikke mene, nej.

> [...]
> lagt dem i blød, og så bare kogt dem i ca. 1 time og spist dem. Uden
> at få ondt i maven. Så hvis jeg ikke får ondt i maven er der heller ikke

Jeg citerer: " Most observations point to the binding of lectins to
epithalial cells on the intestinal wall, causing a deleterious nutritional
effect by interfering with nutrient absorption, while some other lectins act
as inhibitors of protein synthesis" (Belitz & Grosch; Food Chemistry, 2nd
ed., s.707 ; Springer-Verlag, Berlin)

Du kan altså godt have hydrolyseret (og dermed denaturering og inaktivering)
nogle af toxinerne gennem kogning, men sekundært har du måske heller ikke
indtaget nok toxin til at udløse en laksativ effekt - eller hvad der nu er
karakteristisk for dén specifikke bønnetype.

Og: der er ingen andre dele af dig der tager skade, uanset om du har haft
dårlig mave, eller ej.

-V-

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-02-04 00:48

-V- skrev:

> Lektin.

En udmærket sammenfatning af problemet med bønner og lektiner kan
ses på <http://www.fi.dk/boern/mad/boenner/o970215.pdf/>. Der står
bl.a. at det er vigtigt at:

1. Bønnerne udblødes i vand mindst 10-12 timer i køleskab.
Brug 3 dL vand til 1 dL bønner.
2. Udblødningsvandet kasseres og bønnerne skylles.
3. Bønnerne koges i rent vand i mindst en halv time.
4. Kogevandet kasseres og bønnerne skylles endnu en gang.
5. Hvis bønnerne ikke bruges lige efter kogning, skal de
skylles med koldt vand og sættes i køleskab til hurtig
afkøling.
6. Ved genopvarmning af retter med bønner, skal retten
koges godt igennem.

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/