dessert til kinesisk mad
Fra : Camilla Maria Anders~

Dato : 29-01-04 13:02

Hej,

jeg skal holde en fest, hvor jeg regner med at lave et kinesisk tema i
maden. Jeg havde tænkt på at lave en suppe, forårsruller og egg-fried ris,
eller noget i den retning - er der nogle der har en god idé til hvad jeg kan
lave til dessert?

på forhånd tak,
mvh.
Camilla

Fra : bente

Dato : 29-01-04 13:32

"Camilla Maria Andersen" <miles@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller noget i den retning - er der nogle der har en god idé til hvad jeg

Hej
I min kinesiske kogebog står der, at man i Kina ikke kender til desserter,
men blot serverer frisk frugt, varm te og lidt sødt. Klassiske kinesiske
frugter fås både friske og på dåse og af dem kan man lave en frugtsalat/et
frugtfad: Lychee, Longan, Loquats, Kumquats, hvide ferskener, mango, papaya,
kiwi og granatæble.
Bogen foreslå, man kan serverer salaten i meloner, der er udhulet og trækker
i f.eks. risvin el. sherry.

/ bente

Fra : Tom Frank

Dato : 29-01-04 15:18

Ikke helt rigtigt. Kineser har et hav af det vi forstår som desserter, men
de spiser det ret sjælendt lige efter maden, men rigtigt, man serverer
udskåret frugt og/eller te for at hjælpe på fordøjelsen.

Ellers har de tendens til at enten at få desserter der er meget mere
sødere end danskerne plejer at få. Jeg vil næste sige sukkerbomber med
aroma. Der er noget de kalder sukker-suppe, som sydkineser elsker helt vild.
Men tro mig det er ikke noget for vesterlændinge.

Jeg kunne fortsætte. Men det var ikke det der blev spurgt om jo. Så gør
som Bente, serverer nogle udskåret eksotiske frugter med noget godt kinesisk
te. Men jeg vil nok bibeholde frugten natural.

/Tom Frank

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 30-01-04 07:18

Kære gruppe

På denne link,
http://www-2.cs.cmu.edu/~mjw/recipes/ethnic/chinese/chinese.html, findes
bl.a. opskrifterne til fire menuer.
Den sidste opskrift i hver menu må være desserten.

Hilsen Peter

Fra : Harry Lund

Dato : 30-01-04 20:20

Det er noget af en myte at kineserne ikke har deserter.
Min læremester ud i det kinesiske: Kuo Huey Jen har en opskrift på dampede
søde ingefærboller. Det nemmeste er at du køber bogen og ser side 62. Forlag
Sesam. Pris ca. 100 kr. Titel: Wok Kogebogen.
Venligst

Fra : Camilla Maria Anders~

Dato : 01-02-04 10:06

Tak for de gode forslag - jeg vil bestemt overveje et af forslagene... og
for øvrigt Harry, jeg har efter eftersøgning i mit køkken fundet ud af at
jeg faktisk har den kinesiske kogebog

mvh.
Camilla

Fra : Harry Lund