Falaffel
Fra : Karina Hvillum

Dato : 29-01-04 12:38

Er der nogen der kender til en opskrift, hvor man selv laver falaffel. Jeg
har smagt nogle lækre tynde brød, der var rullet sammen omkring noget fyld
med falaffel, salat, hvidløg etc.. Nogen der kan hjælpe? Tak.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-01-04 20:43

"Karina Hvillum" <karina@hvillumx.invalid> writes:
>Er der nogen der kender til en opskrift, hvor man selv laver falaffel. Jeg
>har smagt nogle lækre tynde brød, der var rullet sammen omkring noget fyld
>med falaffel, salat, hvidløg etc.. Nogen der kan hjælpe? Tak.

Der anvendes: Til ca. 15 kugler

* 200 gram kikærter
* 1 løg
* 1 lille stilk bladselleri
* 2 fed hvidløg
* 1/2 tsk. knust spidskommen
* 1/2 tsk. gurkemeje
* 1/4 tsk. cayennepeber
* 1 tsk. salt
* 1-2 spsk. hvedemel
* 1 1/2 liter olie til friturestegning

Tahindressing:

* 2 dl yoghurt naturel
* 2 spsk. tahin (Tahin er lavet af ristede knuste sesamfrø og vand og
kan købes
* i indvandrerbutikker)
* 1/2 bundt finthakket persille
* saft af 1/2 citron
* lidt cayennepeber
* 1/2 tsk. knust spidskommen

Fremgangsmåde:

1: Udblød kikærterne i rigelig vand 8 timer eller natten over.

2: Varm olien op for jævn varme fx i en stor stegegryde. Hæld vandet fra
kikærterne og kom dem i en foodprocessor med løg, bladselleri, hvidløg,
krydderier, salt og mel og hak det hele til en fin fars. Når olien er varm
(prøv ved at komme en smule af kikærtefarsen i olien. Den skal blive
gylden på ca. 20 sek.)

3: Formes kikærtefarsen til kugler på størrelse med en valnød ved hjælp af
en lille ske og kommes i den varme olie. Tag falafelkuglerne op
efterhånden som de bliver gyldne og læg dem på et fad. Server dem varme
med pitabrød, tahindressing og et stort fad med fintsnittet kål eller
salat, rødløg, agurk, peberfrugt og tomat.

4: Tahindressing : Rør yoghurt, tahin og persille sammen og smag til med
citron, salt og krydderier.

Tip: Når man varmer en stor mængde olie til at stege falafel i, bliver
stegetiden kort og falafelkuglerne suger ikke så meget olie. Man kan også
forme farsen til frikadeller og stege dem i en smule olie på en pande.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Karina Hvillum

Dato : 30-01-04 11:28

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kostbare tapeter og billeder væggene. Hermann Hesse
>

> Tusind tak for ulejligheden - jeg vil prøve opskriften af allerede i
aften.
/Karina