OpenOffice download og installation
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-01-04 21:21

Jeg har fået lyst til at prøve OpenOffice. Jeg er blevet træt af at
skulle åbne Word i Classic og vil gerne være fri for at skulle betale MS
for en opdatering.

Nu kan jeg jo se, at det ikke er så enkelt at få programmet på plads,
som man er vant til. Jeg kommer til at sted, hvor man kan klikke på
disse fire linier (eller hente dem på en ftp-server):

OOo_1.1.0_031006_MacOSX_install_en.tar.gz
ooo11rc3_macosx_developer.tar.gz
ooo103darwingm.dmg.gz
ooo103l18ngm.dmg.gz

Nu man læser vejledningen, lyder det, som om man skal vælge en af dem.
Nr. 1 virker mest indlysende. Så den har jeg hentet. Man får en mappe,
der hedder "01". I den ligger en mappe, der hedder "Normal", og heri
ligger der 513 nummerede dokumenter.

Hvad nu?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 27-01-04 21:43

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Nr. 1 virker mest indlysende. Så den har jeg hentet. Man får en mappe,
> der hedder "01". I den ligger en mappe, der hedder "Normal", og heri

Ifølge vejledningen på:
< http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html >
skal man vælge nr. 3 dvs. "ooo103darwingm.dmg.gz". Den har jeg
installeret og den fungerer ganske udmærket.

Husk at du skal have en X11-server installeret for at kunne bruge
OpenOffice, der følger en med OS X 10.3.

Her < http://www.talentmedia.dk/openoffice/ > er der en ganske fin
gennemgang af en installationen på dansk (inkl. den danske
stavekontrol).

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-01-04 21:57

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Her < http://www.talentmedia.dk/openoffice/ > er der en ganske fin
> gennemgang af en installationen på dansk (inkl. den danske

Tak. Nu er jeg kun på 10.2.8. Det vil altså sige, at jeg skal vente, til
jeg har fået Pantheren?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-01-04 23:54

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Tak. Nu er jeg kun på 10.2.8. Det vil altså sige, at jeg skal vente, til
> jeg har fået Pantheren?

Ikke nødvendigvis. Du kan hente en seperat X11 til din 10.2.8 eller
kigge på NeoOffice/J som er en OO port som ikke benytter X11.

<http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten

Dato : 28-01-04 09:43

> <http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php>

den har jeg slet ikke hørt om - nogen der har erfaringer?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten

Dato : 28-01-04 10:58

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> den har jeg slet ikke hørt om - nogen der har erfaringer?

Nu har jeg lastet den ned selv, den starter på min G5 langt hurtigere
end OO i X11 (og for den sags skyld YDL på en G4, XP på en Athlon2800).

Skriftudjævningen er native OSX (pæn), men menuerne findes i NeoOffice/J
vinduet. Stabilitet og bugs kan jeg ikke udtale mig om. Det ku' være
sjovt at høre om den starter lige så hurtrigt på ældre maskiner.

Fra : Morten

Dato : 28-01-04 13:25

> [...]

> vinduet. Stabilitet og bugs kan jeg ikke udtale mig om. Det ku' være
> sjovt at høre om den starter lige så hurtrigt på ældre maskiner.

den åbner word dokumenter lige så godt/skidt som den almindelige OO
til X11 (grafik skaleret i word kan den ikke hitte ud af at skalere ned)

hmm jeg snakker vist med mig selv.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 28-01-04 18:01

> [...]

> vinduet. Stabilitet og bugs kan jeg ikke udtale mig om. Det ku' være
> sjovt at høre om den starter lige så hurtrigt på ældre maskiner.

Nu har jeg også hentet den og det ser ud til at den fungerer fint. Den
er vist lidt hurtigere en X11-versionen (PB 12" 867 MHz), men det er
vist kun i opstarten.

Den bruger også de skrifter der som standart er installeret i OS X, og
ikke kun dem der findes i X11, hvilket er en stor fordel synes jeg.

Den afsluttede installtionen med en fejl, men NeoOffice/J virker nu
alligevel. Lidt mærkeligt, men det er jo også kun version 0.7.1.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 28-01-04 11:01

Morten wrote:

> den har jeg slet ikke hørt om - nogen der har erfaringer?

Yes. Jeg prøvede at installere det. Det gik også fint, men når jeg
startde programmet, crashede det med det samme.

--Martin

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 28-01-04 09:31

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Tak. Nu er jeg kun på 10.2.8. Det vil altså sige, at jeg skal vente, til
> jeg har fået Pantheren?

Der har tidligere været en diskussion om dette her i dk.edb.mac:
<
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3fc7455b%240%2
495006%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%2
6lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Dapple%2Bx11%2Bbeta%26btnG%3DGoogle-s%25F8
gning%26meta%3Dgroup%253Ddk.edb.mac >

Hvis der ikke er nogen der har Apples X11-beta, så er du nødt til at
bruge et af alternativerne, lige nu kan jeg kun komme i tanke om
XDarwin: < http://www.xdarwin.org/ >

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-01-04 09:43

magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Marius Rohde) writes:

> Hvis der ikke er nogen der har Apples X11-beta, så er du nødt til at
> bruge et af alternativerne, lige nu kan jeg kun komme i tanke om
> XDarwin: < http://www.xdarwin.org/ >

WeirdX er en javadims der giver en X-server. Kan køre i en browser
(kan ikke lige huske dét link).

http://www.jcraft.com/weirdx/

Jeg har blandt andet brugt den til at installere Oracle på en
Solarismaskine. Der er OS X ting i bunden af siden.

Den er ok til simple ting.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-01-04 21:57

xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Nu kan jeg jo se, at det ikke er så enkelt at få programmet på
> plads, som man er vant til. Jeg kommer til at sted, hvor man kan
> klikke på disse fire linier (eller hente dem på en ftp-server):

Når det spiller for dig, så meld dig på mailinglisten for de danske
brugere, samt det nye "OpenOffice Forum":

http://www.oooforum.dk/

Der er vist ikke mange Mac-folk der endnu.

-j

--
Linux install party in La Paz, Bolivia
<http://weblog.janus.dk/archives/2002/10/19/000184.html>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-01-04 22:00

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> brugere, samt det nye "OpenOffice Forum":
>
> http://www.oooforum.dk/
>
> Der er vist ikke mange Mac-folk der endnu.

Uha. jeg vidste ikke, at jeg var på vej ind i et eksklusivt selskab. Jeg
ville bare have en gratis afløser for Word til OS X. Men det er da ikke
til at stå for. Skal man være meget klog for at finde ud af det?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-01-04 12:34

> [...]

> selskab. Jeg ville bare have en gratis afløser for Word til OS
> X. Men det er da ikke til at stå for. Skal man være meget klog for

OpenOffice.org eller forum'et? OpenOffice.org er rimelig let at
bruge. Minder meget om MS-Word, men enkelte funktioner ligger
anderledes og hedder noget andet. Jeg er stotr set holdt op med at
tænke på forskellene. OpenOffice Forum er til udveksling af
erfaringer, lige som gruppen her.

-j

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-01-04 00:09

> [...]

> anderledes og hedder noget andet. Jeg er stotr set holdt op med at
> tænke på forskellene. OpenOffice Forum er til udveksling af

Jeg har hørt, at man for wn beskeden pris kan erhverve en CD, hvorfra
OpenOffice kan installeres efter velkendte procedurer. Det vil jeg
prøve.
Man kan vel få lov at være med i programmets brugerforum uden at have
installeret på den seje måde.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-01-04 20:33

> [...]

> prøve.
> Man kan vel få lov at være med i programmets brugerforum uden at have

Fra en god, erfaren bekendt har jeg fået henvisning til en
installationsvejledning, der sed ud til at være meget detailleret:

http://www.projectomega.org/contents/en/php/tuts/ooo_howto/ooo_osx_howto
..pdf

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Per Madsen

Dato : 29-01-04 21:02

http://www.bakkedraget16.jellingnet.dk/talent/openoffice/

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-01-04 10:20

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> http://www.bakkedraget16.jellingnet.dk/talent/openoffice/

Det ser godt ud. Jeg håber at få gennemført operationen i dag.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-01-04 18:25

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det ser godt ud. Jeg håber at få gennemført operationen i dag.
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

Har lige - som første skridt - opgraderet til Pantheren og er er glad
ffo. at jeg huskede at gå ind i Speciel Installation, hvor man selv skal
vælge at få X11 med. Så er Pers fase 1 sparet.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-01-04 20:45

> [...]

> ffo. at jeg huskede at gå ind i Speciel Installation, hvor man selv skal
> vælge at få X11 med. Så er Pers fase 1 sparet.

Nu er installationen af OpenOffice så i gang. Og noget, der hedder
"Executing dlcompat installer" har snart kørt i en halv time. Så det må
der jo komme noget stort ud af.

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-01-04 20:50

> Nu er installationen af OpenOffice så i gang. Og noget, der hedder
> "Executing dlcompat installer" har snart kørt i en halv time. Så det må
> der jo komme noget stort ud af.
>
> Ove Steen

Det viste sig, at være noget, man bare skulle se bort fra.

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 21:21

> [...]

> Nu er installationen af OpenOffice så i gang. Og noget, der hedder
> "Executing dlcompat installer" har snart kørt i en halv time. Så det må

Skift vindue, der gemmer sig en dialog bag dit vindue hvar du skal
klikke for installationen kan fortsættes.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-01-04 20:48

> [...]

> ffo. at jeg huskede at gå ind i Speciel Installation, hvor man selv skal
> vælge at få X11 med. Så er Pers fase 1 sparet.

OpenOffice er på plads. Det var især godt med skridt-for-skridt-hjælp
til installation af dansk ordbog.
Jeg glæder mig til at komme igang.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-01-04 21:37

On Sat, 31 Jan 2004 20:48:17 +0100, Ove Steen Smidt wrote
(in article <1g8g1ou.14mirc1ayzjroN%xossmidt@tdcadsl.dk>):

> OpenOffice er på plads. Det var især godt med skridt-for-skridt-hjælp
> til installation af dansk ordbog.
> Jeg glæder mig til at komme igang.
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

Hvordan ser det ud? Ligner det sådan noget gråt windows-noget eller...?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-01-04 23:21

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Hvordan ser det ud? Ligner det sådan noget gråt windows-noget eller...?

Tja.. Ikke så OSX'sk som MS-Office. En Aqua-ficeret udgave er på vej,
men lader vente på sig.

-j

Fra : Morten

Dato : 31-01-04 23:37

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Hvordan ser det ud? Ligner det sådan noget gråt windows-noget eller...?

jep det er jo X11.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-02-04 00:22

> Hvordan ser det ud? Ligner det sådan noget gråt windows-noget eller...?

Tja, Der er jo vist, hvad der skal være. Men det ser lidt puritansk ud.
På den anden side har jeg ikke noget imod, at de programmer, jeg bruger
i dagens løb, har en afvekslende æstetisk fremtræden. Og med Apples
Aqua-look kan det være rart med nogle klare linier og skarpe kanter til
en afveksling.

Ove Steen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-01-04 14:04

xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Man kan vel få lov at være med i programmets brugerforum uden at
> have installeret på den seje måde.

Alle er velkomne!

-j