Kat med på plejehjem.
Fra : Ann K

Dato : 27-01-04 11:06

Hejsa.
Ja, så er tiden kommet, hvor vi ikke længere føler at det er trygt at lade
min søde svigermor blive "i eget hjem"
Hun er ved at blive senil... har stor mangel på jævnaldrende social
kontakt... og er nu faldet en enkelt gang, hvor hun lå alene i nogle timer,
inden hun fik fat i min mand... desuden har hun selvfølgelig flere andre
skavanker, der kræver pasning og pleje af professionelle folk - og ikke kun
os, hendes familie...
En lang proces tog så sin begyndelse, da vi skulle til at tale med hende om
at hun nu var nødt til at forlade det hjem, hun har boet i igennem ca 50
år... Og det er for så vidt lykkedes :) Hun har nu sagt ja til at skulle på
plejehjem...
På én betingelse... Bølle SKAL med!!!
Samværet med Bølle er for min svigermor på mange måder essentielt i hendes
tilværelse... han repræsenterer desuden et link tilbage til min svigerfar,
der var den som oprindeligt havde Bølle med hjem. Min svigerfar døde for
nogle år siden - og min svigermor er i tiden efter kun blevet dårligere og
mere ensom...
Bølle er hendes ca 9 årige hankastrat.. med verdens mest misvisende navn ;)
Han er det mest sociale og kælne nullerkræ, jeg længe har oplevet... og jeg
bor ellers sammen med Namacoola og Kludetæppet Han æælsker, når der
kommer gæster, for så er der jo bare så mange flere til at kæle med ham...
Som en middeladrende kat er han da stadig livlig og aktiv - men
selvfølgelig noget mere afdæmpet end en ungkat... Han tager både vores
store hund Sif og tornadoen Dise i stiv pote - efter behørigt at have
siddet oppe på sin reol i ca en time og hvæset af dem, når de er på besøg

Vi var i week-enden ude at se på et plejehjem, hvor man betragtede det at
beboerne gerne ville have evt kæledyr med, som en stor selvfølge Man
var dog lidt betænkelige, fordi der allerede bor en hund på hjemmet... Men
da vi havde set hunden (som er endnu mindre end Dise!), så kunne vi hurtigt
berolige dem med at Bølle nok meget hurtigt ville lære kræet, hvem der nu
var Konge af plejehjemmet Hunden er desuden vant til katte...
Der var heller ikke nogen problemer mht at vi indrettede det værelse, min
svigermor evt skulle bo på, så det blev mest hensigtsmæssigt for Bølle...
værelserne er _meget_ små, så der skal tænkes i højden og i kubikmeter! Og
man havde heller ikke problemer med at Bølle fik sin frie gang på
plejehjemmets førstesal Noget han med garanti vil nyde... der bor jo
mange mennesker, han kan komme til at kæle med Man var desuden helt
indstillet på at være forsigtige mht åbne døre - da plejehjemmet ligger
direkte ud til en meget befærdet hovedgade, er det en problematik, man også
har i forhold til beboerne (og deres sikkerhed)...
At Bølle selvfølgelig vil give plejepersonalet noget ekstra arbejde, var
man også indstillet på... endda ud fra en overbevisning om at "hvis det
betyder at jeg skal skifte en kattebakke, for at "min" beboer har det godt
og kan trives - ja, så skifter jeg sør'me kattebakke!!!" Sagt af en
ansat, der kun ved at katte har fire ben, lang hale og en blød pels... det
er også hende, som kæmmer den lille langhårede hund ;) Og hun vil også
gerne sørge for at Bølle kan få sele på, så han kan være med, når man
hygger sig i haven om sommeren

Jeg har tidligere været lidt skeptisk omkring det med kat på plejehjem...
men er nu pgr omstændigheder blevet tvunget til at revidere mine meninger.
Hvad synes I??? Lyder Bølle som en kat, der vil kunne trives sådan et
sted??? Og ville stedet kunne trives med ham???
--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Pernille Scharff

Dato : 27-01-04 11:32

Hej Ann,

det lyder enormt positivt, tænk at man kan være så fleksible på et plejehjem

Selvfølgelig er det en omvæltning for Bølle, men jeg tror umiddelbart (uden
at kende katten) at han sagtens vil kunne tackle det - og det lyder som om
personalet er klar til at tage hensyn og til at passe på ham. Så det synes
jeg bestemt I skal arbejde videre med at få til at falde i hak.

Held og lykke med projektet!

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 12:59

Ann K skrev i <news:bv5cv0$88j$1@sunsite.dk,>:

> Jeg har tidligere været lidt skeptisk omkring det med kat på plejehjem...
> men er nu pgr omstændigheder blevet tvunget til at revidere mine
> meninger. Hvad synes I???

Hvis blot personalet er indstilliet på at huse katten, så skal det
nok gå. Jeg ville nok sikre mig, at velvilligheden ikke blot
handler om den ene medarbejder. Det duer jo ikke, hvis
velvilligheden ophører fordi pågældende finder andet arbejde.
Eller at katten skal væk, hvis en medarbejder, eller en anden
beboer, viser sig at have allergi.

Efterhånden er det vist vedokumenteret, at der er posetive
effekter ved at lade ældre have omgang med dyr, så hvis
plejehjemmet har gennemtænkt konsekvenserne af dyrehold
og der er klare aftaler i tilfælde af allergi, eller hvis dyret bliver
sygt, så ville jeg ikke betænke mig.

Jeg bor ikke på plejehjem, men har hjælpere ansat og jeg
skriver altid i stillingsopslag at her er kat. Hvis en hjælper
ikke kan tåle kattene, så er det under ingen omstændigheder
kattene som skal omplaceres!

Jeg var spændt på om mine katte ville blive forvirrede af
de skiftende hjælpere, men de er overhovedet ikke i tvivl
om hvem "mor" er, selv om det er hjælperen som fylder
madskålen.

--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-01-04 13:14

In article <bv5cv0$88j$1@sunsite.dk>, Ann K <tsarsBingo@Bongo.os.dk>
wrote:

> [...]
> Hvad synes I??? Lyder Bølle som en kat, der vil kunne trives sådan et
> sted??? Og ville stedet kunne trives med ham???

Hej Ann

Jae... jeg kunne godt remse en masse ting op, der ku' gå galt. Og også
en masse positive. Men når det lyder til, at stedet er parat til at
prøve forsøget, og at Bølle er en udadvendt og social kat, så - go for
it
Min mand har arbejdet steder hvor afdelingen havde en kat. Og det gik
stort set helt fint. Jeg husker hans største bekymring (han er
nattevagt og havde som sådan ikke noget med katten at gøre, andet end
at nusse den i nakken Den gik på, at ingen rigtig "ejede" katten,
altså holdt øje med dens sundhed og trivsel, de små tegn. Og at den fik
"skod-mad".. Men her kunne I - du og Jan jo træde til og holde et
vågent og erfarent øje med missens tilstand, for det er jo ikke sikkert
plejepersonalet kender til katte. Held og lykke med det hele - også at
svigermor falder nogenlunde hurtigt til (det er helt normalt at det
tager et par måneder, det er svært at blive flyttet med når man er
gammel - og sværere endnu når man er dement)
Hvor er det henne? (nysgerrig

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 27-01-04 18:25

Hej.

Jeg synes I skal få en skriftlig garanti på at Bølle kan blive på
plejehjemmet så længe hans ejer bor der.

Jeg synes også I skal lave en mappe med anvisninger på hvordan Bølle skal
passes + telefonnummer på dyrlæge og dyrlægevagt + evt. noget mere materiale
om katte, skrevet på en måde så det er let at forstå for folk der ikke har
prøvet at passe en kat før.

Jeg er selv psykisk syg, og ved at mange institutioner for psykisk syge -
herunder gerontopsykiatriske plejehjem som er specielle plejehjem for ældre
med psykiske lidelser herunder forskellige former for demenssygdomme - er
begyndt at have katte, fordi det er til stor glæde for beboerne. En
spinnende kat kan f.eks. berolige en beboer der er angst, og ved at lege med
katten kommer beboerne i bedre humør. Beboerne kan også inddrages aktivt i
plejen af dyret. Et dyr kalder helt specielle følelser frem. Ved at være
sammen med dyret kan beboerne måske mindes gode oplevelser de har haft
tidligere med andre dyr. Alene det at iagttage katten kan være til stor
morskab for beboerne.

Med venlig hilsen Camilla

Fra : Ann K

Dato : 28-01-04 23:39

Hej Camilla - og alle i andre.
Takker meget for rådene... min mand har idag talt med hjemmets forstander -
og spurgt om hvad man synes om en nagelfast aftale ang Bølle... INGEN
problemer overhovedet... vi laver aftalerne skriftligt... Bølle får sin
egen "journal" og vi bliver skrevet på som nærmeste pårørende
Dog har min svigermors socialkontor lige pludselig fundet ud af at man da
ikke har gjort alt, hvad man kan for at holde hende ieget hjem
Så nu skal vi vente til marts, for lige at give dem tid til at se, hvor
dårlig min svigermor faktisk er... Og i mellemtiden risikerer vi at pladsen
smutter :(
Men som sagt så skal min svigermor bo på dette hjem!!! Ingen diskussion....
Så må vi vente til der er plads igen - med mindre at det er helt uholdbart
for min svigermor...
Ufff - jeg er simpelthen så GAL på den idiotiske visitator!!!!
Man har hidtil ikke villet give min svigermor mere hjælp, fordi vi jo kunne
træde til... og nu, hvor vi siger at det er ved at gå galt, så vil man selv
bedømme det!!! Hvis vi hidtil har været kompetente nok til at passe hende,
så er vi vel også kompetente nok til at sige fra???!!!
Man vil nu give min svigermor hjælp morgen, middag og aften... men hvad
hjælper det dog??? Hun vil jo stadig være overladt til sig selv, når
hjælperne går???!!! nej - jeg fatter simpelthen ikke "systemet"!!!
(NB! Dette er IKKE en kritik af den hjemmehjælper, der nu er kommet hos min
svigermor de sidste par år... HAN er nemlig et af jordens sødeste mennesker

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-01-04 00:17

In article <bv9det$gd3$1@sunsite.dk>, Ann K <tsarsBingo@Bongo.os.dk>
wrote:

> Man vil nu give min svigermor hjælp morgen, middag og aften... men hvad
> hjælper det dog??? Hun vil jo stadig være overladt til sig selv, når
> hjælperne går???!!! nej - jeg fatter simpelthen ikke "systemet"!!!

Nej... "længst muligt i eget hjem" giver nogle fæle bagslag af og til

Fra : Ann K

Dato : 28-01-04 23:27

Hej navnesøster.
Der er tale om OK-Fondens plejehjem Arendse-hjemmet i Glostrup...
Som sagt er værelserne forbistret små... og der skal derfor ske en nøje
udvælgelse af min svigermors møbler og andet habengut... men for søren,
hvor virker stedet bare hyggeligt og hjemligt!!! Søde og venlige ansatte -
og tilfredse beboere... et sted med mennesket som personlighed i centrum...
Jo - min svigermor SKAL bo der!!!! Hun fortjener nemlig det bedste...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-01-04 23:38

In article <bv9cog$sfa$1@sunsite.dk>, Ann K <tsarsBingo@Bongo.os.dk>
wrote:

> [...]
> og tilfredse beboere... et sted med mennesket som personlighed i centrum...
> Jo - min svigermor SKAL bo der!!!! Hun fortjener nemlig det bedste...

Det lyder godt .-)
Og ved du hvad - det er min erfaring at demente ofte slet ikke trives
med en masse (ukendt) plads omkring sig - de bliver utrygge og kan ikke
overskue det. De nye plejehjem har fine 2-værelses lejligheder... Men
her sidder de ældre og er tit lige så alene som de var i deres gamle
hjem - for så har man nemlig sløjfet fællesrummene...
Det er godt ment, men det virker ikke altid helt efter hensigten.
Held og lykke med at få det til at flaske sig

Fra : Kate

Dato : 29-01-04 23:38

"Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk> wrote in news:bv9cog$sfa$1@sunsite.dk:

> Der er tale om OK-Fondens plejehjem Arendse-hjemmet i Glostrup...

Hvis det er det jeg husker fra min barndom, lige ude ved Bauhaus og El-
giganten, så er det godt nok et gammelt plejehjem. Kan mindes at min
har arbejdet der en gang og at hun sagde at det var et dejligt sted,
men pga. trapper rendte man sig selv ihjel (altså som personale).

Kan godt forstå din harme over "systemet", jvf dit andet indlæg, og kan
unres over at tingene skal gøres så besværlige, men har desværre hørt
det før

Håber tingene flasker sig for både svigermor og Bølle.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jan R.2610

Dato : 30-01-04 01:14

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er det jeg husker fra min barndom, lige ude ved Bauhaus og El-
> giganten, så er det godt nok et gammelt plejehjem.

Hej Kate.
Jeps, det er lige netop det sted
Og ja - ingen tvivl om at det er en gammel bygning - der har engang været
både apotek og endnu tidligere en købmandsgård på stedet... Men der er
rart!!! Stedet har "sjæl" - og jeg tror på at sådan noget smitter af ikke
alene på beboerne, men også på de ansatte
Der er nogle dejlige fællesrum, der mere har karakter af små hyggekroge +
et stort fællesrum, som mere ligner en vinterhave end et samlingslokale på
et plejehjem... der er trapper (som for resten er behagelige at gå på) og
jeg kan forestille mig, at det kan være hårdt som ansat - men for beboerne
er der en trappelift
Man laver selv maden - ikke noget med storkøkkendrift :) og der tages
hensyn til beboernes smag, så hvis stedet en dag skulle finde på at servere
stegt sild, som min svigermor ikke kan fordrage (!), så kan man godt finde
ud af at lave noget andet til hende På fødselsdage får beboerne oven i
købet lov til at bestemme menuen - ligesom i børnehaverne ;-D
Man har ikke "faste besøgstider" og vi er velkomne til bare at dumpe ind,
når det passer... dog beder man om, at vi siger til dagen før, hvis vi vil
spise med :)
Endnu en ting, som har stor betydning for mig og Jan som pårørende...
Demente udstyres med en sender, der fortæller, hvis de går ud af døren!!!
Jeg er bedøvende ligeglad med hele den debat om "at sikre den dementes
rettigheder" osv osv... jeg er nemlig IKKE interesseret i at min svigermor
forlader stedet og flakker rundt i "forvirret tilstand"!!!!

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 09:23

"Jan R.2610" <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er bedøvende ligeglad med hele den debat om "at sikre den dementes
> rettigheder" osv osv... jeg er nemlig IKKE interesseret i at min svigermor
> forlader stedet og flakker rundt i "forvirret tilstand"!!!!

Det kan jeg godt forstå. Jeg har også undret mig over de holdninger, der
gør, at så mange demente har haft frit spil til, at forlade plejehjemmene...

Ønsker det bedste for din svigermor og Bølle. Der findes vidst ikke så mange
plejehjem i dag, hvor den ældre må have sit kæledyr med ?

Min mor og jeg havde en Foxterrier, da jeg var barn. En af dens kuldsøskende
kom også til et plejehjem til stor begejstring for beboerne. Den var deres
fælles kæledyr og gik over det hele, som det passede den....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kate

Dato : 30-01-04 16:33

"Jan R.2610" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in

> [...]
> dementes rettigheder" osv osv... jeg er nemlig IKKE interesseret i
> at min svigermor forlader stedet og flakker rundt i "forvirret

Nej, den debat undrer faktisk også mig, hvis de ikke kan finde hjem
hvad er deres frihed så værd!?

Håber kommunen får nosset sig sammen så din svigermor får en plads
derude.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-01-04 17:01

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> writes:

> Nej, den debat undrer faktisk også mig, hvis de ikke kan finde hjem
> hvad er deres frihed så værd!?

Et eller andet sted betragter jeg demente som børn, tænk hvis
muligheden for at forhindre ens unger i at vade rundt ude på
motorvejene blev enten fjernet eller sat til debat. Tænk lige over det
ramaskrig der ville komme ud af det...

Var det mig som stod i situationen ville jeg f**** forlange at der
blev sat en sender på min gamle, så jeg ikke skulle modtage en
opringing om at enten min far eller mor var forsvundet og de ikke
havde nogen anelse om hvor i verden han/hun var henne...

> Håber kommunen får nosset sig sammen så din svigermor får en plads
> derude.

Me too, gid alle skrankepaver blev tvunget til en årlig måneds praktik
på den anden side af skranken, så ville meget se anderledes ud... I
den forbindelse kunne de jo lige tage de politikere som har det
overordnede ansvar med... *grrr*

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Kate

Dato : 30-01-04 22:07

Henrik Pedersen <misbams@edb.inv> wrote in

> Me too, gid alle skrankepaver blev tvunget til en årlig måneds
> praktik på den anden side af skranken, så ville meget se
> anderledes ud...

Jeps, læger som bli'r syge og derfor kommer på den anden side, ser jo
som regel også noget anderledes på deres stand bagefter, det har man
hørt flere gange.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 31-01-04 02:01

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> writes:

> Jeps, læger som bli'r syge og derfor kommer på den anden side, ser jo
> som regel også noget anderledes på deres stand bagefter, det har man
> hørt flere gange.

Skal lige hilse og sige at helt det samme gælder de flest it-nørder
når de ikke selv kan få deres systemer op og køre *GG*

Fra : Kristina Weimer

Dato : 06-02-04 19:27

"Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk> wrote in message news:<bv5cv0$88j$1@sunsite.dk>...
---
> Hvad synes I??? Lyder Bølle som en kat, der vil kunne trives sådan et
> sted??? Og ville stedet kunne trives med ham???

Hej Ann K,

du har fått många goda råd om kontrakt och liknande, jag har inget att
tillfoga. Jag ville bara säga att det värmer mig att höra att det
finns sådana plejehjem där personalen har en så positiv inställning!
Många undersökningar nuförtiden säger ju att husdjur är bra också för
gamla och dementa (vilket ju borde vara självklart, om de är bra
för andra människor så!), men ändå kunde man ju tänka sig att det
skulle heta att "det är så besvärligt", "man måste ju tänka på
allergikerna" osv. (Inget ont om allergiker, men det är ändå
frustrerande...) Men speciellt med tanke på hur svårt det är att hitta
en hyreslägenhet där man kan få ha katt (jodå, bekant problem här
också), så är det extra uppmuntrande att se exempel på människor som
inte är rädda för lite extra besvär, om det kan göra andra gott!

Och jag tycker absolut att Bölle låter som en katt som skulle
stortrivas med uppmärksamheten

Lycka till, och jag hoppas att det ordnar sig. Men med så
omhändertagande släktingar så ska det nog gå bra

h. Kristina i Helsingfors