Hvilken ny harddisk?
Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 26-01-04 01:03

Står og skal have en ny harddisk i en iMac (early 2001). Hvad er det
bedste bud i dag? For et års tid siden kunne man dårligt nok nå at sige
"harddisk", før alle i kor råbte Barracuda Seagate. Men er det det
samme nu, eller er der andre oplagte muligheder?

Den skal være minimum 80 GB stor og helst tavs som graven...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-01-04 01:44

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
> samme nu, eller er der andre oplagte muligheder?
>
> Den skal være minimum 80 GB stor og helst tavs som graven...

Jamen, så er Seagate diskene stadig et godt valg. Nu hedder de bare
Seagate Barracuda 7200.7. En 120 GB med 8 MB cache koster f.eks. 736 kr.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 26-01-04 01:52

Lars Kristian Sørensen <lars@nospamlarsonline.dk> wrote:

> Den skal være minimum 80 GB stor og helst tavs som graven...

Segate er stadig et udemærket bud, især i ældre maskiner hvor den
ekstra ydelse alligevel ikke kan mærkes og man ikke kan udnytte mere
end 128GB.

Segate diskene udmærker sig ved at være støjsvage, producerer lav varme
og ved at være billige. Kokurenterne laver i dag diske der er hurtigere,
har langt større kapacietet og nærmer sig det lave støjnivau der kendes
fra Segate's.

Min G5 er iøvrigt udstyret med en en 80GB S-ATA udgave af 7200.7 med 8MB
cache, men jeg syns ikke den er bestemt støjsvag i forhold til den
40GB IV og den 80GB 7200.7 der sad i min forrige maskine - men det er
muligvis fordi G5'eren i sig selv larmer langt mindre.

Segate'en piller jeg formegenlig ud inden længe og erstatter den med
én hurtig disk og en stor stabil disk:

10K Raptor (enten 36GB eller 74GB) fra WDC
MaxLine II 250GB (enten 5400rpm eller 7200rpm) fra Maxtor

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-01-04 02:18

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> 10K Raptor (enten 36GB eller 74GB) fra WDC

Vil der være mærkbar forskel i ydelse mellem denne og en alm. 7200 S-ATA
disk?

> MaxLine II 250GB (enten 5400rpm eller 7200rpm) fra Maxtor

Så har du jo højst 324 GB... tsk tsk...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 26-01-04 03:19

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Vil der være mærkbar forskel i ydelse mellem denne og en alm. 7200 S-ATA
> disk?

Søgetiderne vil i hvert fald blive voldsomt meget bedre.

Storagerewiev har en par artikler om Raptor diskene. Her er en
fohåndsanmeldelse af 74'eren. Anmeldelsen er basseret på en ikke
færdig version der ikke understøtter "command queuing", men det gør
den version der nu kan købes i butikkerne.

<http://storagereview.com/articles/200311/20031111WD740GD_1.html>

Hvad "command queuing" betyder ved jeg ikke helt, udover at det skulle
have stor betydning for ydelsen til serveropgaver. Det ville undre mig
om ikke også det har betydning for andre opgaver. I al fald kan
disken som den eneste ATA disk i alle dicipliner konkurere med moderne
10K rpm SCSI diske uden at falde igennem - den er tillige i top mht
støjdæmpning og varmeudvikling.men prisen den er hamper... Sålænge man
ikke bruger den til at opbevare divx film, mp3'ere, backup mm. kan det
dog forsvares.

Samme site har desuden en sammenlgning mellem 7200.7 og den lille 36GB
model (der skulle være en del langsommere end 74GB modellen og derudover
ikke understøtte "command queuing")

<http://storagereview.com/articles/200308/20030816SATANewStd_1.html>

Toms Hardware's tyske version, har iøvrigt også en test af 74'ere
(osse op imod 7200.7, men der er tillige resultater for Hitachi's
7200K250 at sammenligne med). Ved ikke om artklerne på det engelske og det
tyskle site er de samme, i givet fald kan man evt. vente på en kommende
oversættelse, såfremt man ikke er fortrolig med det tyske sprog.
(Jeg har indtryk af at der gælder mange der ikke stammer fra de sydlige
egne af landet, og dermed er gået glip af elementær sproglig udvikling
i form af Milka reklamer, Winitue, Sials film, En Colt fhür alle falle,
Sesamstrase, Das maus og en sync'et Tom Selek i sin glansrolle som Magnum)

<http://www.tomshardware.de/storage/20031208/index.html>

> Så har du jo højst 324 GB... tsk tsk...

Så, så, nu ikke glemme min eksterne 6'er!

I øvrigt er MaxLine seien i lighed med Raptor diskene rettet mod
servermarkedet, dvs de er specifikt konstrueret med stabilitet for øje.
Såvidt jeg kan se er Raptor og MaxLine de eneste ATA diske der er
konstrueret dertil.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-01-04 08:28

> Så, så, nu ikke glemme min eksterne 6'er!

Tjoo, men 330 GB er jo ingenting i dag. Godt at man ikke har det problem

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 26-01-04 10:15

> Tjoo, men 330 GB er jo ingenting i dag. Godt at man ikke har det problem

sysn stadig du gør nar af min 6'er... du kan tro den er hurtig over en
USB1 port, mindst lige så hurtig som en Apple 40MB monteriet i en SE'er.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-01-04 21:01

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> sysn stadig du gør nar af min 6'er... du kan tro den er hurtig over en
> USB1 port, mindst lige så hurtig som en Apple 40MB monteriet i en SE'er.

Eller den 20 MB harddisk jeg havde til min Atari 520ST

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-04 02:04

Hej Lars

Du kan få en Seagate Barracuda 7200.7 7200rpm m. 2mb buffercache til
728kr., - og med 8mb buffer cache til 834kr. + fors.omk. - set på
edbpriser.dk, men det skal så siges, at det firma ikke har det bedste ry.

Pt. har OfficeLine samme disk med 2mb cache til 600kr. + moms, 837kr. +
moms for den med 8mb cache, - og evt. fors.omk.

Alternativt er der den nye Maxtor Fireball Plus S, men jeg har desværre
også set, t de er lidt for mng fejlekselaermeem s dr har været en del
ombytninger i 80gb og 150gb versionerne. - 40gb, 60gb og 120gb skulle
være OK... Svjh. koster en 120gb lige omkring 850kr. ikl. moms, ekskl.
fors.omk.

Begge diske er lavet med det såkaldte 'Silent Drive Mechanism'. - Jeg
ville nok vælge Seagaten, da jeg har usædvanlig gode erfaringer netop
med Barracuda. Har et par stks. i en Beige G3/300AV, - de er fuldt ud
lige så hurtige som de her 2 Fireball Plus AS, jeg har i den her G3/400,
- og den har endda en bedre ATA controller (iflg. specs).

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 26-01-04 11:50

> [...]

> samme nu, eller er der andre oplagte muligheder?
>
> Den skal være minimum 80 GB stor og helst tavs som graven...

ComputerCity har en iMac-disk til salg: En 80GB Maxtor/7200 opm./8MB
cache......til 699,- ......den har jeg sat i min puter.....den er mage
til 17" iMacs disk.......og den er god - larmer mindre end min IBM
hoveddisk
M.

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 26-01-04 13:09

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> ComputerCity har en iMac-disk til salg: En 80GB Maxtor/7200 opm./8MB
> cache......til 699,-

Det var da godt nok dyrt - når man kan få en Barracuda Seagate 7200/7
120 BG med samme specifikationer til knap en hund mere...

Ingen tvivl om, at Maxtor harddiskene er ret gode. Jeg har lige købt en
OneTouch extern, og den er rigtig ok. Pæn, stabil, lydsvag og rigtig god
til prisen. Men på de interne synes jeg, det kniber lidt for Maxtor at
følge med på priserne.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog