graffikkort larmer
Fra : Michael \(8200\)

Dato : 24-01-04 12:42

Hej

Jeg ville høre om der er nogen der kan fortælle mig om der kan være en
sammenhæng mellem at jeg har købt en større skærm (kører med en bedre
opløsning) og det at mit grafikkort er begyndt at larme (blæseren).

Kan man få en anden blæser/måde at køle grafikkortet på, som ikke larmer så
meget. Det drejer sig om et Sapphire Radeon 9600 PRO Atlantis.

På forhånd tak.

Hilsen
Michael

Ved direkte svar, fjern "fjerndette" i min mail.

Fra : Christian Spøer

Dato : 24-01-04 13:34

> Kan man få en anden blæser/måde at køle grafikkortet på, som ikke larmer

> meget. Det drejer sig om et Sapphire Radeon 9600 PRO Atlantis.

http://www.zalman.co.kr/english/intro.htm
Zalman ZM80C-HP
Det virker. Min pc blev 2/3 mindre larmende.

Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)

Fra : Michael \(8200\)

Dato : 24-01-04 14:39

> så
>
> http://www.zalman.co.kr/english/intro.htm
> Zalman ZM80C-HP
> Det virker. Min pc blev 2/3 mindre larmende.

Tak

Så må jeg jo få fat i sådan en.

Hilsen
Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 24-01-04 15:38

> Tak
>
> Så må jeg jo få fat i sådan en.

Hvis du har råd så invester også i en pabst 12dB blæser, det er sikkert ikke
nødvendigt, men det er rart at have... Jeg har oplevet til et LAN at mit
grafikkort blev så varmt at jeg var nødt til at sætte en ekstra blæser på :)

Radeon 9500 pro

Brian

Fra : Christian Spøer

Dato : 24-01-04 16:13

> [...]
> grafikkort blev så varmt at jeg var nødt til at sætte en ekstra blæser på
:)

Jep, den havde jeg glemt... Zalman laver en stor blæser til profilen, der
vist ikke larmer. Jeg købte den med for en sikkerheds skyld, men har ikke
måttet bruge den.
Men den store profil bliver godt nok varm efter en smule 3D...
Mit råd er at du skal bruge så meget kølepasta som muligt. Jeg læste her i
gruppen, at der var en der ikke havde nok, og sparede derfor selv på det,
med det resultat til følge, at jeg havde tilovers...
Du kan jo altid købe ekstra.

Fra : Brian Lund

Dato : 24-01-04 16:57

> [...]

> vist ikke larmer. Jeg købte den med for en sikkerheds skyld, men har ikke

20 dB minimum, ikke meget, men i teorien er 12 dB ikke hørbart :)

> [...]
> gruppen, at der var en der ikke havde nok, og sparede derfor selv på det,
> med det resultat til følge, at jeg havde tilovers...

Så meget som muligt? Nah det er nok ikke en god ide, put et meget tyndt lag
på så mange steder som mulig, men lad være med at putte "så meget sum
muligt" på ;)

Brian

Fra : Michael \(8200\)

Dato : 24-01-04 18:13

> [...]
> grafikkort blev så varmt at jeg var nødt til at sætte en ekstra blæser på

Kan man godt sætte en anden blæser på end Zalmans egen (Passer de skruer man
får med til Papst blæseren også med den rille der er i kølere), er det blot
for at skabe et luftflow der køler blokken? Skal blæseren suge den varme
luft væk fra grafikkortet eller blæse kold luft ind mod det?

Hilsen
Michael

Fra : wicb

Dato : 25-01-04 15:20

man kan da skrue blæseren af og smøre den - fra bagsiden- lav et lille
hul i midten i papiret og giv møllen en dråbe olie. Tør efter og sæt så tape
på igen. Så larmer den ikke mere. Vær lige omhyggelig med de skruer, ikke
sætte dem skævt på så møllen "klemmer" det kan nedsætte hastigheden. 2 af
gangen i modsatte hjørner og ikke for stramt, der er jo ikke noget rigtigt
gevind. Check lige om møllen kører føre gang efter, ikke spor svært men
check alligevel.

Fra : Michael \(8200\)

Dato : 25-01-04 15:29

> [...]
> gevind. Check lige om møllen kører føre gang efter, ikke spor svært men

Hej wicb

Det lyder dejligt billigt, jeg vil lige høre om du ved hvordan man renser
den for kølepasta (hvis der er noget)?

Hilsen
Michael

Fra : wicb

Dato : 26-01-04 13:46

Michael (8200) wrote:

> [...]
>
> Det lyder dejligt billigt, jeg vil lige høre om du ved hvordan man
> renser den for kølepasta (hvis der er noget)?

Jamen møllen skrues da af fra toppen, man tager ikke selve kølepladen af.
Faktisk er blæseren sat i kølepladen med fire skruer normalt, så det er ret
ligetil. Måske er det ikke sådan på dit kort? I så fald er det måske mere
besværligt, men kølepladen er jo nødt til at være under blæseren så det må
næsten være lavet normalt med fire skruer der går ned i rillerne på
kølepladen. Kan ikke se hvorfor du skulle fjerne kølepladen?
Kan dog også være lavet så der går fire skruer ned gennem printet. Hvis det
ikke ser ligetil ud skal du ikke lave det.

Det er jo blæseren der larmer.

Hvis man fjerner selve kølepladen og påfører ny siliconepasta skal det være
et tyndt lag, det skal bare fylde eventuelle små ridser ud på kølepladen.
Der må ikke være noget der kommer udenfor. Hvis man tænker på formålet er
det let nok at smøre tyndt på. At fjerne det pasta der sidder er da heller
ikke vanskeligt, det er halvt flydende, (nå, ja) men jeg kan ikke se nogen
mening med det faktisk. Du skal kun arbejde med møllen. Prøv at undgå at
tage hele kølepladen af.

Fra : Michael \(8200\)

Dato : 28-01-04 13:31

> [...]
> mening med det faktisk. Du skal kun arbejde med møllen. Prøv at undgå at

Takker mange gange for rådet, nu er blæseren helt lydløs.

Hilsen
Michael