Vores kat er sort i ørerne?
Fra : Missemor

Dato : 23-01-04 23:49

Vores 1½ år hankat er meget ude, og jeg vil bare høre om det er normalt at
der sidder snavs i øret (sort ørevoks agtige klatter)?

....eller kan en kat også vaske sig i ørerne?

Bør jeg rense dem? Hvis ja - med hvad og hvordan?

Missemor

Fra : Milea

Dato : 24-01-04 00:27

Missemor <none@none.com> wrote in

> [...]
>
> ...eller kan en kat også vaske sig i ørerne?
>
> Bør jeg rense dem? Hvis ja - med hvad og hvordan?

Hej Missemor

Hmm...ingen af mine katte er sorte i ørene, og de er udendørskatte. End
ikke min snart 7 årige hunkat.

Har dog oplevet ved en anden kat jeg engang havde, at han havde sort
snask i ørene..en tur til dyrlægen, da han hele tiden 'tog sig' til dem.
ØREMIDER...behandles med en slags olie. Det er mit bud. Omtalte kat fik
samtidig feber af disse øremider. Mener han fik denne 'oliebehandling' i
ca. 1 uge.

Hvad jeg ved, må katte så vidt muligt ikke få vand i ørene, og jeg ville
ikke selv begynde at prøve at rense, da katte har 'sarte' ører, som de
selv holder rene. *S*

Mvh. Milea

Fra : Pia Nave

Dato : 24-01-04 00:47

Milea
> [...]
>
> Hvad jeg ved, må katte så vidt muligt ikke få vand i ørene, og jeg ville
> ikke selv begynde at prøve at rense, da katte har 'sarte' ører, som de

Hej Missemor

Mit første tanke var ligesom Milea's......øremider.

--
Mvh. Pia

Fra : Helle Larsen

Dato : 24-01-04 07:12

> [...]
>
> ...eller kan en kat også vaske sig i ørerne?
>
> Bør jeg rense dem? Hvis ja - med hvad og hvordan?

Ja, jeg siger også - øremider. Du MÅ til dyrlæge med katten. Du må IKKE
selv gøre noget ved det. Du må IKKE modtage Dixantogen-Olie til kattens
ører. Det er direkte farligt for katten, har man fundet ud af.

Jeg har læst - kan desværre ikke lige huske hvor - at Husum Dyreklinik
skulle være formidabel. Måske nogle kan hjælpe med adresse/telefonnummer.

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle Larsen

Dato : 24-01-04 07:53

> [...]
>
> ...eller kan en kat også vaske sig i ørerne?
>
> Bør jeg rense dem? Hvis ja - med hvad og hvordan?

Her er iøvrigt adressen på Husum Dyreklinik, som jeg har skrevet om til
dig tidligere, samt i en anden "tråd".

Husum Dyreklinik, Brønshøj
Beskrivelse: Marianne Rasmussen, Frederikssundsvej 326, 2700 Brønshøj,
Tlf: 38287712, Web: http://www.husumdyreklinik.dk

Fra : maz

Dato : 24-01-04 09:53

"Missemor" <none@none.com> wrote in message
> Vores 1½ år hankat er meget ude, og jeg vil bare høre om det er normalt at
> der sidder snavs i øret (sort ørevoks agtige klatter)?
Det er øremider, er jeg ret sikker på...

> Bør jeg rense dem? Hvis ja - med hvad og hvordan?
Nej. Øremider behandles hos dyrlægen. Så du skal til dyrlægen med ham, der
drypper et-eller-andet præparat i ørene på ham og muligvis lidt i nakken.
Skal givetvis behandles to gange.
Madolie og frontline hjælper ikke på øremider. Der er ingen vej udenom...
dyrlægen :) (de fleste tager kun penge for een konsultation, selvom du skal
derop to gange).

Maria

Fra : Missemor

Dato : 24-01-04 11:50

"maz" <mackiavelli@allmail.dk> wrote in

> [...]
> Madolie og frontline hjælper ikke på øremider. Der er ingen vej
> udenom... dyrlægen :) (de fleste tager kun penge for een konsultation,

Hvis det vitterlig er øremider, så er det bare bekræftet endnu en gang at
min nuværende dyrlæge ikke dur til noget som helst. Vi føler også selv
at han ordner dyr på samlebånds manér, og egentlig ikke interesserer sig
for deres ve og vel. Bande!!

Det kan måske også forklare hvorfor katten tit ryster på hovedet....hm.

Men den dyrlægen i Husum skulle være god?

Missemor

Fra : Katja

Dato : 24-01-04 12:00

> Det kan måske også forklare hvorfor katten tit ryster på hovedet....hm.

Hej!
Sorte ører OG rysten med hovedet, så er der vist ingen tvivl om øremider.

Hilsen Katja

Fra : Missemor

Dato : 24-01-04 12:11

"Katja" <Blue@c4-life.dk> wrote in news:40125019$0$153
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

hovedet....hm.

> Hej!
> Sorte ører OG rysten med hovedet, så er der vist ingen tvivl om
øremider.

> Hilsen Katja

Ja, jeg ved det ikke. Det er jo ikke hele øregangen der er broderet af
sort ørevoks. Jeg kan sagtens se ned i øret, og så sidder der nogle
klatter hist og her i siderne, som har konsistens som voks.

Den ryster heller ikke på hovedet konstant - det sker bare nogle gange.
Har lagt mærke til det, for vi griner lidt da det ser ud som om katten
siger "nej" *S*

Men jeg beder dyrlægen om at se på det, når jeg har fundet en der dur.

missemor

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 24-01-04 14:02

Det er nu altså ikke stensikkert at det er øremider. Det kan det meget
vel være, men det kan også være regulært ørevoks, som man (efter at have
fået det tjekket for øremider hos dyrlægen) kan afhjælpe katten med ved
brug af en vatpind med lidt olie på. Min ene kat har haft lidt for meget
ørevoks, og dyrlægen sagde, vi kunne rense hans ører, når vi nu
alligevel gav ham hele turen med børsten. Men man skal selvfølgelig ikke
rense for langt ned i øret...

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Charlotte

Dato : 24-01-04 17:40

Hej med jer.

Jeg ved altså ikke liiiiige hvor jeg skal poste det her indlæg, for de
fleste handler jo om, at I mener, det er øremider.

"Jane Bjørnlund" skrev i news:40126cb4c331a@dk-fritid-dyr-kat.dk...
> [...]
> vel være, men det kan også være regulært ørevoks, som man (efter at have
> fået det tjekket for øremider hos dyrlægen) kan afhjælpe katten med ved

Altså - vores misser har også lidt - hvad jeg vil kalde - ørevoks. Det er
ikke gult, men nærmere mørkebrunt. Og efter at have læst det her, er jeg jo
sikker på, at det må være øremider...
Men alligevel - det kan jeg ikke forstå - hvorfor skulle de dog få
øremider (ja, mine har altså aldrig haft det - i hvert fald har dyrlægerne
aldrig sagt noget...)
Kan det ikke bare være ørevoks? De lader ikke til at være generede af det,
det er bare sådan en klat i ørerne på størrelse med....hmmm...en halv
lillefingernegl.

Anyway, så skal vi til dyrlægen tirsdag til årligt check og vaccine, så
kan jeg lige spørge

KH og god weekend
Charlotte
www.skovkatten.dk

Fra : Lene Hansen

Dato : 24-01-04 18:39

Det er jo ikke sikkert at det er øremider. Men meget sort ørevoks og især
hvis katten samtidig kradser i ørerne og det er tydeligt det klør, så er det
ret sikre tegn. Men intet er jo 100% sikkert her i livet.
Jeg har også indekatte og de har faktisk haft øremider. Dyrlægen sagde at
det kunne man ikke være sikker på at undgå, for man kunne sagtens selv have
det med ind under skosålerne.

Lene

Fra : Helle Larsen

Dato : 24-01-04 17:32

> Missemor skrev:
> "maz" <mackiavelli@allmail.dk> wrote in

> Men den dyrlægen i Husum skulle være god?
>
> Missemor

Jeg kender ikke personligt dyrlægen i Husum, men han/hun har fået meget
ros her på fritid.dk.under Produkter mener jeg, at det er. Prøv at kigge
der. Jeg kan ikke lige huske det udenad. Ellers prøv at ringe/skrive til
Husum Dyrekl. Jeg har skrevet adresse og telefonnummer tidligere i denne
tråd.

Fra : Lene Hansen

Dato : 24-01-04 12:06

Jeg er ikke i tvivl om at det er øremider. Kattene kan i dag behandles for
øremider, orm og til dels lopper, med en indsprøjtning. Jeg får gjort det
med mine katte 1 til 2 gange om året og det er anbefalelsesværdigt. Jeg tror
nok det de bliver sprøjtet med hedder dectomax.

Lene