Indgående fax og tale på samme nu
Fra : Robert Eriksen

Dato : 22-01-04 11:19

Hejsa.

Nu håber jeg da jeg har ramt den rette gruppe til dette.

Men min spørgsmål går på at en ven vil anskaffe sig en Lexmark X6150
(sådan en multifunktion med scanner, print og fax) og så bliver jeg
spurgt hvordan den egentlig håndterer indgående fax.
Når folk ringer normalt skal de jo helst ikke have en skingrende
hyletone i hovedet.

Kan en fax på en eller anden måde genkende fax og taleopkald og på den
måde ignorere taleopkaldene?
Eller skal man gøre et eller andet magisk for at få både tale og fax på
samme nummer, hvis det da overhovedet kan lade sig gøre?

/Robert

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-01-04 12:29

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Kan en fax på en eller anden måde genkende fax og taleopkald og på den
> måde ignorere taleopkaldene?

Nej, ikke på analoge linjer

> Eller skal man gøre et eller andet magisk for at få både tale og fax på
> samme nummer, hvis det da overhovedet kan lade sig gøre?

Det kan ikke gøres pænt

Fra : Robert Eriksen

Dato : 22-01-04 12:44

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke på analoge linjer

Og på ISDN vil den kunne som kraft af den ekstra B-kanal, og altså i
realiteten 2 linier.

> Det kan ikke gøres pænt

Jamen så er det jo så nemt.

Det vil jeg da sige videre og se hvad hun så finder ud af.

Tak for svaret

/Robert

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-01-04 12:51

> Og på ISDN vil den kunne som kraft af den ekstra B-kanal, og altså i
> realiteten 2 linier.

Nej, det har ikke noget med at du har 2 linjer at gøre, men derimod at du på
ISDN ikke har et 1-1 forhold mellem linjer og numre. På ISDN kan du have 8
numre, og modtagende udstyr kan se hvilket nummer kaldet er ankommet til.

Derudover kan man angive at et kald er et fax-kald, men det sker ikke i
praksis

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 22-01-04 19:36

On Thu, 22 Jan 2004 11:18:56 +0100, Robert Eriksen wrote:

> [...]
> Eller skal man gøre et eller andet magisk for at få både tale og fax på
> samme nummer, hvis det da overhovedet kan lade sig gøre?

Jo - det kan godt lade sig gøre med lidt "snyd"... Men ved ikke om andre
end HP psc 2410 kan gøre det.

Hvis du har en telefonsvare på, kan denne sættes til at løfte røret efter 4
ring, og samtidig sættes faxen til at tage den efter 6 ring (= faxen vil
derved ikke tage den), men HVIS det er en fax, der kommer ind, vil HPen
alligevel "høre" det, og overtage linien. Derved virker det.

Om det virker på andre ved jeg ikke, men HPen er designet specielt til
dette.

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Steen Madsen

Dato : 22-01-04 23:31

En løsning findes faktisk--

Et lokalanlæg Erifox ca. 1500kr har en funktion at faxkald altid styres til
et bestemt lokal nr hvor fax så sættet på-

Købes af den lokale elektriker..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-04 11:16

"Steen Madsen" <steen@fjernmigmail-online.dk> skrev i en meddelelse
> Et lokalanlæg Erifox ca. 1500kr har en funktion at faxkald altid styres
til
> et bestemt lokal nr hvor fax så sættet på-

Hvordan gør den det transperent for kaldende "mennesker"?

Fra : Christen Fihl

Dato : 23-01-04 09:49

Du kan bruge "separat tone ringning".

Dette er under forudsætning af at faxen kan forstå at tage linien afhængig
af lyden på telefonen. Kik i manualen.

"Separat tone ringning" er at du anskaffer et ekstra nummer på samme linie.
Dette koster ca 100 kr om året.

Din telefon lyder så forskellig afhængig af hvilket af de 2 numre der ringes
til, og det kan faxen benytte.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.fihl.net

Fra : Jochke

Dato : 23-01-04 22:00

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message

> Eller skal man gøre et eller andet magisk for at få både tale og fax på
> samme nummer, hvis det da overhovedet kan lade sig gøre?

Den billigste måde vil nok være at få nummerbestemt ringning. Der får du et
nyt nr kun til fax, men der bliver brugt samme linie. Det kræver dog at
faxen kan understøtter dette. Du kan læse mere på:
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=art_3917_4028

/Jochke

Fra : Aage Johansen

Dato : 05-02-04 08:16

> Kan en fax på en eller anden måde genkende fax og taleopkald og på den
> måde ignorere taleopkaldene?

I "gamle" dage var der et produkt, jeg mener det blev kaldt en
fax-omskifter. Den virker på den måde at omskifteren simpelthen tager
telefonen såsnart der detekteres et opkald.
Enheden lytter nu i ca 3-5 sekunder efter den karakteristisk fax-tone. Hvis
der detekteres en tone stilles den om til fax-lokalnummeret, hvis ikke
stilles den om til alle de normale telefoner.
Håber det kan bruges.

--
Aage Johansen