MEGET mystisk fontproblem i OS X
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-01-04 17:51

Hejsa,

Jeg håber virkelig, at nogen har et godt input til dette problem, for
det er meget, meget mærkeligt.

Min OS X'er på arbejdet, har et problem med enkelte fonte som ikke
virker som de skal på maskinen. Jeg har indtil nu fundet ud af, at Gill
Sans og Eurostile har et problem. Gill Sans kan ikke vise et lille å,
men skriver istedet `Y (det er et Y med en bagvendt streg over). Fonten
er aktiveret med Suitcase og hvis jeg starter Quark 5 op i Classic, så
virker den fint der, mens den samtidig i Quark 6 ikke virker... TextEdit
kan heller ikke vise å, så det er generelt for OS X systemet, da
Skriftbog også viser det samme.

Eurostile går helt i ged og der er byttet rundt på alle tegnene. Det
virker fint i Classic, men ikke i Quark 6 og TextEdit. Det er vildt
underligt, for begge skrifter virker uden problemer i InDesign og Adobes
programmer. På en anden OS X maskine jeg også har sat op på helt samme
måde og med samme programmer virker alle skrifter fint i alle
programmer.

Når jeg previewer skrifterne i Suitcase kan jeg allerede se problemet
der, men det rører ikke InDesign som sagtens kan læse den. Adobe må på
en eller anden måde læse skriften ind direkte fra disk, istedet for at
bruge systemet.

Det her er meget mystisk og jeg er helt lost. Jeg har oprettet en ny
bruger og her er det præcist det samme. Jeg er ikke meget for at skulle
starte forfra med maskinen, især fordi jeg så skal have aktiveret min
Quark 6 igen.

Jeg vil blive meget glad for lidt input, som kan lede mig på rette vej!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-01-04 17:55

On Wed, 21 Jan 2004 17:50:37 +0100, René_Frej_Nielsen wrote
(in article <1g7xas4.13s6fva9jg6koN%spam@rfn.dk>):

> [...]
> Quark 6 igen.
>
> Jeg vil blive meget glad for lidt input, som kan lede mig på rette vej!

Hvad har du indstillet TextEdit til? At åbne med Unicode?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-01-04 18:15

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Hvad har du indstillet TextEdit til? At åbne med Unicode?

Det husker jeg ikke lige, men jeg tvivler på at det har noget med
Unicode at gøre. Det drejer som helt alm. Adobe Postscript skrifter og
for Gill Sans vedkommende virker alle tegn, lige bortset fra det lille
"å". For Eurostiles vedkommende, så er der rode rundt på alle tegnene...

Det må være noget helt inde i systemet, for det er overalt at problemet
er, bortset fra Adobe's programmer. Jeg har også prøvet at trække
skrifterne direkte ind i en af systemets font-mapper, så de ikke er
aktiveret med Suitcase, men intet hjalp.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-01-04 18:28

On Wed, 21 Jan 2004 18:15:02 +0100, René_Frej_Nielsen wrote
(in article <1g7xbw3.c6maly1qorr4N%spam@rfn.dk>):

> [...]
> skrifterne direkte ind i en af systemets font-mapper, så de ikke er
> aktiveret med Suitcase, men intet hjalp.

Uden at skulle gøre mig klog på det, så er der altså nogen programmer, der
kører med unicode, og nogle der ikke gør. Det kan være Adobe gør. Prøv engang
at gå ind i TextEdit/preferences og stil den til at åbne med Unicode. Eller
leg lidt med det. De hieroglyffer du får lyder som noget jeg kender... men
jeg kan nemt tage fejl. Det var da et forsøg værd, ikke?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-01-04 19:25

> [...]

> leg lidt med det. De hieroglyffer du får lyder som noget jeg kender... men
> jeg kan nemt tage fejl. Det var da et forsøg værd, ikke?

Jeg er glad for dit forsøg, men det har vist ikke noget med Unicode at
gøre. Det er helt alm. bogstaver og det burde bare virke, akkurat som
det gør på en anden OS X maskine jeg har opsat. Der er gået kuk i et
eller andet i systemet, men jeg kan bare ikke lure hvor det er...

Bare det at preview i Suitcase og Skriftbog er forkert, peger jo også på
noget helt skævt. Den kan simpelthen ikke læse fonten eller dens tegnsæt
ordentlig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 28-01-04 18:39

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Bare det at preview i Suitcase og Skriftbog er forkert, peger jo også på
> noget helt skævt. Den kan simpelthen ikke læse fonten eller dens tegnsæt
> ordentlig.

er fonten defekt?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-01-04 01:51

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> er fonten defekt?

Nej, den fungerer fint i Adobe's programmer (som åbenbart går udenom
systemet) og i Classic. Det er kun OS X og programmer i OS X der er
påvirket.

Fonten er helt jomfruelig fra en Adobe CD.

Det er _meget_ mystisk. Jeg har ikke haft tid til at rode mere med det,
da vi har meget travlt på arbejdet, men det er bestemt noget der skal
løses inden for kort tid.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-04 23:55

Hej René

Lige et par supplerende spørgsmål...
- Hvilken version af SuitCase - client ellr server?
- Den anden maskine med samme problem, - er den også sat i evt. samme
netværk med samme SuitCase ver. / opsætning?
- Har du prøvet _uden_ brug af SuitCase?
- Har du evt. adgang til at kunne afprøve FontReserve X?
- Hvis ja, - giver det samme resultat?

NB. Lign. problemer blev rapporteret jævnligt, da jeg var med i
Extensis's beta team for netop SuitCase. Jeg havde selv problemer med
andre skrifter, men det var lidt mere suffistikerede skrifter som
Bujardel Frerè, Styl, Caberga Corsiva o.l. specielle skrifttyper. - Det
var bl.a. det, at det tilsyneladende var ligegyldigt, hvilke fejl, vi
rapporterede til Extensis, så gjorde de, hvad der passede dem.. - at
jeg stoppede som betatester for dem. - Og nu da de har overtaget
Foteserve,er g be r, deetnedlg pogmmet eller ødelægger det på samme måde
som SuitCase. SuitCase's pålidelighed sluttede med ver. 3.5!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-01-04 00:44

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:
> Jeg vil blive meget glad for lidt input, som kan lede mig på rette vej!

Et skud i tågen:
I de gamle OS9 dage lagde Adobe programmer ekstra fonte ind, somewhere i
Systemmappen.
Det gør Adobe tilsyneladende også i OSX.
Library/Application Support/Adobbe/Fonts.

Kunne det være de fonte dine Adobe-programmer aflæser.
Fonte som er OK.
Og de andre, som måske har en defekt.
Eller en konflikt mellem Adobe-fontene og dem SuitCase forsøger at
aktivere.
Gætter bare

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-04 01:12

> [...]
> Fonte som er OK.
> Og de andre, som måske har en defekt.
> Eller en konflikt mellem Adobe-fontene og dem SuitCase forsøger at

De ligger der såmænd, men det er ikke de samme så der er ingen konflikt.
Husk også at fontene virker fint i Classic, samt på en anden maskine.

Jeg er næsten overbevist om, at det er noget i systemet, selvom jeg har
svært ved at se, hvordan det kan være beskadiget efter så kort tid. Det
burde jo ikke kunne lade sig gøre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-01-04 11:13

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg håber virkelig, at nogen har et godt input til dette problem, for
> det er meget, meget mærkeligt.

Fonte er totalt forvirring (i mit hovede ihvertfald) i system X.

Når man anvendte Suitcase under system 9 var det god latin at fjerne
alle skrifter undtagen systemets standardskrifter (Geneva, Monaco,
Chicago og Charcoal) fra systemmappen og lade Suitcase håndtere resten.

I OSX har vi ikke mindre end 4 steder at gøre af skrifterne, nemlig
Classic-skrift mappen, System->Bibliotek->Fonts, HD->Bibliotek->Fonts og
User->Bibliotek->Fonts.
Vi kan gøre som tidligere mht. Classic-skrift mappen.
HD->Bibliotek->Fonts kan tømmes.
User->Bibliotek->Fonts kan man lade være at putte noget i.

Tilbage er
System->Bibliotek->Fonts

Man kan forsøge sig med at fjerne nogle af fontene og så skynde sig at
vende tilbage hvis det går galt. Det er aldrig lykkedes mig at finde ud
af hvilke der er uundværlige for systemet, men en del af dem (inkl. dem
med underlige navne) er.

Til gengæld kan du:
- fravælge (inaktivere) de dem v.hj.a. "Skriftbogen" (Fontbook) i
10.3'eren.
- vælge at Suitcase skal "håndtere" Systemfontene og dermed "håndtere"
dem til at være inaktive.

Disse ting i forening har skabt nogenlunde orden i mine fonte.

Når et problem som det du skitserer alligevel dukker op af og til
skyldes det så vidt jeg kan se at præ- eller auto-installerede fonte
uden danske tegn ryger ind og blokerer for ens egne fonte med samme
navn.
Med ovenstående er det hidtil lykkedes mig at luge ukrudtet væk.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-04 16:38

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Fonte er totalt forvirring (i mit hovede ihvertfald) i system X.

Til at starte med er det stor forvirring, men det er nu overskueligt
alligevel. Det er bare ikke så simpelt som i OS 9.

> Når man anvendte Suitcase under system 9 var det god latin at fjerne
> alle skrifter undtagen systemets standardskrifter (Geneva, Monaco,
> Chicago og Charcoal) fra systemmappen og lade Suitcase håndtere resten.

Netop.

> [...]
> vende tilbage hvis det går galt. Det er aldrig lykkedes mig at finde ud
> af hvilke der er uundværlige for systemet, men en del af dem (inkl. dem

Og det er her, at vi har den største hovedpine. Hvorfor i alverden skal
der ligge fonte med Symbol og Helvetica-navne? Det er jo at bede om
katastrofen!

Suitcase kan ikke deaktivere dem på min arbejdsmaskine, men kan godt på
en anden... Det her kræver en stor indsats, da vi som forsøg har skiftet
til OS X på to af vores maskiner, inden at vi skifter alt ud med G5'ere.
Jeg tror det er et klogt træk...

> [...]
> navn.
> Med ovenstående er det hidtil lykkedes mig at luge ukrudtet væk.

Jeg har stadig problemet med ihvertfald Gill Sans og Eurostile. Det er
nu også på den anden maskine, som i starten lod til at være upåvirket.
Nu har jeg testet det på min hjemmemaskine og her virker det uden
problemer, så nu vil jeg tage en ny kopi af skrifterne og prøve at
aktivere dem dirkte fra CD'en. Hvis det ikke virker, så må der et ny
system på min arbejds-Mac, men jeg _orker_ bare ikke alt bøvlet med
Quark igen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 25-01-04 10:10

> Og det er her, at vi har den største hovedpine. Hvorfor i alverden skal
> der ligge fonte med Symbol og Helvetica-navne? Det er jo at bede om
> katastrofen!

Jeg bruger også Suitcase X1, for mig kører fint.
Jeg har kun 25 systemfonte. De har vist sig at være "uundværlige" for
systemet.
Zapf Dingbats skaber sig af og til, men det forestiller jeg mig er Zapf
Dingbats natur og ikke på grund af systemfonten af samme navn. Truetype
systemfontene Helvetica, Times og Symbol har jeg ikke problemer med at
"override".

> [...]
> aktivere dem dirkte fra CD'en. Hvis det ikke virker, så må der et ny
> system på min arbejds-Mac, men jeg _orker_ bare ikke alt bøvlet med

Det er nok en god ide at lægge fonten på igen.
Jeg har nogle oplevelser af, at hvis en korrupt font kommer fra en
maskine i netværket, så kan det være umuligt at løse lokalt på ens egen
maskine.
Kan det så hjælpe at lægge en frisk på den maskine dokumentet er skabt
på og evt. lade dokumentet opdatere her, inden det tages op på andre
maskiner. Det er bare en fornemmelse og måske noget vrøvl men kan
Suitcase OSX... blive ved med at opdatere fonten fra det sted hvor den
først er brugt hvis den stadig kan finde maskinen på netværket?

Et tip som jeg har haft glæde af, er at søge efter alle AdobeFnt.lst
filer. Det er font list cache som systemet bruger til hurtigt at hente
fonte der er i brug. De kan være beskadiget og skal fjernes for at blive
opbygget på ny. Sådan har jeg forstået det. Om det berører Quark eller
kun Adobe programmer ved jeg ikke...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-04 14:14

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Dingbats natur og ikke på grund af systemfonten af samme navn. Truetype
> systemfontene Helvetica, Times og Symbol har jeg ikke problemer med at

Jeg har slået alle fra med Skriftbog, lige bortset fra de allermest
nødvendige, som man heller ikke får lov til at pille ved.

> [...]
> Jeg har nogle oplevelser af, at hvis en korrupt font kommer fra en
> maskine i netværket, så kan det være umuligt at løse lokalt på ens egen

Jeg snakker ikke om at lægge en ny font på, men et nyt system, for jeg
har prøvet alle afskygninger af de pågældende fonte, uden succes. De
virker fint i Classic, men i OS X systemet fungerer de ikke. Der må være
gået et eller andet galt et sted, men jeg har simpelthen ikke nogen ide
om hvor.

> [...]
> Suitcase OSX... blive ved med at opdatere fonten fra det sted hvor den
> først er brugt hvis den stadig kan finde maskinen på netværket?

Suitcase prøver af en eller anden grund også at mounte en serverdisk ved
opstart, selvom jeg ikke har en eneste font installeret i programmet.
Det irriterer mig meget og jeg ville gerne vide, hvad den prøver at få
fat i. Jeg bruger nemlig et script til at mounte mine serverdiske
automatisk, så disken er nemlig allerede mountet.

> [...]
> fonte der er i brug. De kan være beskadiget og skal fjernes for at blive
> opbygget på ny. Sådan har jeg forstået det. Om det berører Quark eller

Dem mener jeg, at jeg har slettet, men jeg vil lige tjekke en ekstra
gang. Gad vide om man skulle prøve nogle af de der cache-slette
programmer, inden jeg starter forfra med maskinen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 25-01-04 15:47

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg har slået alle fra med Skriftbog, lige bortset fra de allermest
> nødvendige, som man heller ikke får lov til at pille ved.

Planen er også at vi dropper Suitcase til fordel for udelukkende
Fontbook når vi går til Pantheren.

> [...]
> fat i. Jeg bruger nemlig et script til at mounte mine serverdiske
> automatisk, så disken er nemlig allerede mountet.

Altså som om den har fået tilføjet en font direkte fra serverdisken? -
og du kan ikke se hvad det er for en font den søger, og så se om den
ligger "forkert" på serverdisken måske? Jeg har haft et lignende problem
som skyldtes at Suitcase hentede en bestemt font på en ekstern server.
Jeg kunne så ikke smide serveren ud uden at få meldingen at den var i
brug. Jeg mener jeg fik det løst ved at smide alle fonte ud af Suitcase
og tilføje dem igen. (Jeg er ikke ekspert som du ved, så det jeg vil
ikke spille klog, men det er da rart at kunne løse sine problemer).

> Dem mener jeg, at jeg har slettet, men jeg vil lige tjekke en ekstra
> gang. Gad vide om man skulle prøve nogle af de der cache-slette
> programmer, inden jeg starter forfra med maskinen.

DeepSix fra Versiontracker har jeg fået anbefalet, men jeg bruger ikke
noget, får jeg problemer igen vil jeg nok gøre det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-04 16:19

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Planen er også at vi dropper Suitcase til fordel for udelukkende
> Fontbook når vi går til Pantheren.

Hvis man laver meget in-house produktion og ikke skifter skrifter hele
tiden, så vil jeg også mene, at den er god nok. Den duer bare ikke til
mit arbejde.

> [...]
> og tilføje dem igen. (Jeg er ikke ekspert som du ved, så det jeg vil
> ikke spille klog, men det er da rart at kunne løse sine problemer).

Jeg har ingen fonte i Suitcase, da jeg stadig er ved at teste og stort
set alle fonte bliver kun aktiveret midlertidigt, da vi altid bruger
kundens fonte, hvis de har vedlagt dem. Jeg arbejder i CTP-afdelingen på
et trykkeri, så jeg laver meget sjældent selv opsætning.

Det er dog planen at opbygge en mindre samling af de mest alm. skrifter,
som skal ligge i Suitcase, men lige pt. er den tom, så det undrer mig at
den vil have fat i serveren.

> DeepSix fra Versiontracker har jeg fået anbefalet, men jeg bruger ikke
> noget, får jeg problemer igen vil jeg nok gøre det.

Jeg vil kigge på det i morgen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-01-04 10:08

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Planen er også at vi dropper Suitcase til fordel for udelukkende
> Fontbook når vi går til Pantheren.

Tjek det af først. Selv finder jeg Fontbook enormt tung og langsom.

Stig

Fra : Peter

Dato : 27-01-04 12:29

Interessant blog:
www.blurbomat.com/archives/2003/11/12/panther_warning_avoid_font_book_at_all
_costs.html

Fra : Storm

Dato : 27-01-04 15:22

Peter <peterl@post11.tele.dk> wrote:

> Interessant blog:
> www.blurbomat.com/archives/2003/11/12/panther_warning_avoid_font_book_at_all
> _costs.html

Efter et par dages eksperimenter med Fontbook på ny Panther-installation
smides Suitcase X1 på - der er netop kommet ny opgradering.
Måske Fontbook på et senere tidspunkt - den virker ikke helt moden
endnu, ihvertfald ikke til grafisk produktion i større målestok.
- Har andre erfaret andet?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 27-01-04 20:48

Peter <peterl@post11.tele.dk> wrote:

> Interessant blog:
> www.blurbomat.com/archives/2003/11/12/panther_warning_avoid_font_book_at_all
> _costs.html

Hvordan finder du den slags blogs?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Peter

Dato : 29-01-04 09:59

Google
:)

Fra : Storm

Dato : 29-01-04 20:44

Peter <peterl@post11.tele.dk> wrote:

> Google

Øv - jeg troede du var en _rigtig_ blog-buster.

Fra : Peter

Dato : 27-01-04 12:35

DeepSix fixes font cache problem in Jaguar, Panther:

http://maccentral.macworld.com/news/2003/12/15/deepsix/index.php?redirect=10
75173129000

Fra : Morten

Dato : 28-01-04 18:46

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Planen er også at vi dropper Suitcase til fordel for udelukkende
> Fontbook når vi går til Pantheren.

Det vil jeg /ikke/ anbefale. Fontbook er fin til at oprette grupper osv.
men til at akivere og deaktiver skrifter i stor stil er den ikke god.
Desuden får du ikke den næsten uundværlige "override system fonts"
funktion med.

Fra : Storm

Dato : 28-01-04 21:12

> [...]

> men til at akivere og deaktiver skrifter i stor stil er den ikke god.
> Desuden får du ikke den næsten uundværlige "override system fonts"

Jeg var også ked af den plan. Heldigvis droppede vi den.
Jeg synes nemlig Suitcase kører fint. Fontbook gik helt i knæ da vi
testede den af. Muligvis kunne man få det til at fungere, men den virker
al for tung i optrækket og flere andre svagheder (som jeg egentlig ikke
har prøvet den nok til at dømme om).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten

Dato : 29-01-04 02:28

On 2004-01-28 21:12:16 +0100, NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) said:

> [...]
> testede den af. Muligvis kunne man få det til at fungere, men den virker
> al for tung i optrækket og flere andre svagheder (som jeg egentlig ikke

Jeg tror ikke man får den til at virke med mange skrifter, jeg har for
nylig kæmpet for at få en maskine til at fungere, hvor omkring 1000
skrifter var aktiveret og deaktiveret i ét væk.
Det var ikke sjovt, selv om løsningen blot var at fjerne alle fontbooks
indstillinger og manuelt flytte system skrifterne på plads og fjerne alle
ikke systemskrifter....Og så er der stadig problematikken mht. at man skal
erstatte system skrifterne med nogen PS skrifter man er stensikker på
virker, pga af den manglende overwrite funktion - sidstnævnte er guld værd.

--
Morten Reippuert Knuden