Bagemaskine
Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-01-04 13:03

Hej gruppe

Min samlever er bortrejst.
Jeg har derfor uhindret købt en "bagemaskine".
Nu er spørgsmålet, hvad bruger man den til?
Er der nogen, som kender opskrifter til sådan en?

Hilsen Peter

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 13:20

> Min samlever er bortrejst.
> Jeg har derfor uhindret købt en "bagemaskine".
> Nu er spørgsmålet, hvad bruger man den til?
> Er der nogen, som kender opskrifter til sådan en?

Du har altså købt den uden at vide hvad du skulle bruge den til? Dun skulle
ha' lyttet til din samlever...
Ok, har du en ovn? Ja? Okay - den kan det samme som din ovn: bage brød.
Ja, så du kunne altså ha' sparet de penge og brugt dem på noget du rent
faktisk har brug for...

(Og ja... jeg er et surt røvhul - men jeg synes bagemaskiner er nogenlunde
lige så nødvendige som æggekogere, elektriske tandbørste, kaffemaskiner der
laver én kop af gange + en masse andre resourcekrævende unødvendigheder der
i stigende grad sniger sig ind i folks køkkener)

Anyway... du vil finde flere her i gruppen der har fjollet deres penge væk
på samme måde som du har og dem vil jeg nu give ordet til... ;)

Bjarke

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-01-04 13:33

For god ordens skyld: Min samlever er en samleverske.

Hilsen Peter

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 20-01-04 15:53

> For god ordens skyld: Min samlever er en samleverske.

Hej Peter

Er det ikke underordnet?!

Mvh.
Mette

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-01-04 18:47

"Mette Nylander Sørup" <bio_freak1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Peter
>
> Er det ikke underordnet?!
>
> Mvh.
> Mette

Kære Mette,
når det drejer sig om diskussionen om hvad en bagemaskine kan bruges til,
er det underordnet,
men for at forstå, hvorfor jeg har købt bagemaskinen i min samlevers
fravær, er det efter min mening nødvendigt at vide, at min samlever er en
samleverske

Hilsen Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-01-04 21:24

[Peter Lauridsen | Tue, 20 Jan 2004 18:47:13 +0100]

>...men for at forstå, hvorfor jeg har købt bagemaskinen i min samlevers
>fravær, er det efter min mening nødvendigt at vide, at min samlever er en
>samleverske

Præcist!

Det kan jeg også godt tilslutte mig er fordelen med en husholdning
bestående af 2 fyre - det er langt nemmere at beslutte at alt muligt
smart elektrisk køkkenlegetøj er en god idé! :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 22:15

> Det kan jeg også godt tilslutte mig er fordelen med en husholdning
> bestående af 2 fyre - det er langt nemmere at beslutte at alt muligt
> smart elektrisk køkkenlegetøj er en god idé! :)

Jeg er ikke i tvivl om at vi ville ha' et bedre miljø i dag, hvis det var
kvinder der havde styret reguleringen af markedskræfternes indbyggede
udnyttelse af miljøet.
Men det er det ikke. Så god nat og sov godt...

Bjarke

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-01-04 09:21

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote in message news:<tg3r00pukovvng7detfh55gqro52na4rbk@4ax.com>...

> Det kan jeg også godt tilslutte mig er fordelen med en husholdning
> bestående af 2 fyre - det er langt nemmere at beslutte at alt muligt
> smart elektrisk køkkenlegetøj er en god idé! :)

Sjovt. Hjemme hos os er det mig der er "maskinstormeren" mens det er
min kone køber de elektriske hjælpemidler, senest en stavblender...

En bagemaskine er vi dog nogenlunde enige om at vi ikke skal have. Men
jeg ville ikke sætte min mødrende arv på at hun aldrig kommer hjem med
en

Ebbe

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-01-04 10:27

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> Sjovt. Hjemme hos os er det mig der er "maskinstormeren" mens det er
> min kone køber de elektriske hjælpemidler, senest en stavblender...
<klip>

En stavblender - sådan en har jeg ikke!
(Min tidliger kone løb med alt det anvendelige køkkeudstyr)
Måske jeg skulle købe sådan en, mens min kæreste er bortrejst!
Er der nogen, som har nogle gode opskrifter til en stavblender?

Hilsen Peter

Fra : Soren Lindholt

Dato : 21-01-04 15:35

Peter Lauridsen <plau@vip.cybercity.dk> wrote in article
> [...]
> Måske jeg skulle købe sådan en, mens min kæreste er bortrejst!
> Er der nogen, som har nogle gode opskrifter til en stavblender?

Pandekager pandekager pandekager, super til pandekager...

Søren

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 22-01-04 09:46

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> wrote in message news:<01c3e02b$afe4d150$bf0b12ac@pc4148>...

> Pandekager pandekager pandekager, super til pandekager...

Hvad kan en stavblender med pandekagedej som en elpisker ikke kan?

Ebbe

Fra : Soren Lindholt

Dato : 03-02-04 15:25

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> wrote in article
<7cb16200.0401220045.2f1f8541@posting.google.com>...
> "Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> wrote in message

> Hvad kan en stavblender med pandekagedej som en elpisker ikke kan?
>
> Ebbe

Åh måske ikke noget, men det går lynsnapt (*) at lave dejen i en høj
kande, og så skal man ikke til at rode med piskerisene som skal i
opvaskemaskinen... hvis man da må ha sådan en for
el-apparat-puristerne

* Hvorved der spares elektricitet!!

mvh Søren

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 20-01-04 14:11

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@FJERNDETMEDSTORTemail.dk> wrote in message

> en masse brok....

Selvom du har en mening om mandens indkøb bør du holde for dig selv, når det
ikke er det han spørger til..

Dine sure opstød hører til dk.snak.mudderkastning

*PLONK*

Thore

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 15:56

Det har da intet med mudderkastning at gøre. Peter spørger hvad man kan
bruge en bagemaskine til, og jeg svare at jeg ikke synes den kan bruges til
noget fornuftigt. At den er overflødig. Det er vel en ligeså legitim
fortolkning af hans spørgsmål, som at stikke ham nogle opskrifter på brød.

I øvrigt har emnet været diskutere flere gange i denne nyhedsgruppe - og jeg
har tænkt mig at sige min uforbeholdne mening hver gang emnet dukker op.

Bjarke

Fra : Peter Jespersen

Dato : 20-01-04 18:14

On Tue, 20 Jan 2004 13:20:26 +0100, Bjarke Bundgaard wrote:

<snip>

> [...]
>laver én kop af gange + en masse andre resourcekrævende unødvendigheder der
>i stigende grad sniger sig ind i folks køkkener)

Elektriske tandbørster er nu fremragende.......

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
It is unlawful to remove this tagline. Offenders will be prosecuted!

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-01-04 17:49

Peter Jespersen wrote:

> Elektriske tandbørster er nu fremragende.......

Det var også min første tanke på hans indlæg.
Mange tandlæger anbefaler elektriske tandbørster
fordi de potentielt er mere grundige.

/David

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 18:06

> Det var også min første tanke på hans indlæg.
> Mange tandlæger anbefaler elektriske tandbørster
> fordi de potentielt er mere grundige.

Hvis ens tandlæge decideret anbefaler, at man bruger een, fordi man har for
svært ved at børste tænderne ordentlig selv (Hvis man f.eks. lider af gigt,
schlrerose eller blot skal børste tænder på en urolig unge) og at man ellers
kan finde ud af at adminstrere genopladelige batterier - så acceptere jeg
det rimlige i at ha' en elektrisk tandbørste. Men helt ærligt - jeg synes
det er for sløvt, hvis det drejer sig om at man ikke gider... Det er sgu'
for egoistisk i forhold til natur og miljø. R98 henviser jo trods alt stadig
til batterier som miljøfarligt affald...

Bjarke

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-04 18:35

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@FJERNDETMEDSTORTemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stadig
> til batterier som miljøfarligt affald...

Nå !!! tænker tandlægen med mange års erfaring

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 18:52

> Nå !!! tænker tandlægen med mange års erfaring

Nå!! tænker jeg og hvad skal så bruge den information til..?

Bjarke

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-04 19:37

> Nå!! tænker jeg og hvad skal så bruge den information til..?

Forstår du ikke det, kan det være lige meget.

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-01-04 19:38

Ole Larsen wrote:

> Forstår du ikke det, kan det være lige meget.

Tænk hvis alle sagde sådan... Du må godt nok være
en elendig tandlæge.

/David

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-04 19:49

> Tænk hvis alle sagde sådan... Du må godt nok være
> en elendig tandlæge.

Hvor er det herligt at afdække den indre svinehund.
Men hvis du heller ikke forstår den så for mig gerne:
Jeg sagde indirekte at det var IMHO utroligt fjoget at udtale sig så
skråsikkert om noget man ikke aner en disse om.

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-01-04 20:18

Ole Larsen wrote:

> Hvor er det herligt at afdække den indre svinehund.

Jeg kan ikke helt se hvad det har med den indre
svinehund at gøre...

> Men hvis du heller ikke forstår den så for mig gerne:
> Jeg sagde indirekte at det var IMHO utroligt fjoget at udtale sig så
> skråsikkert om noget man ikke aner en disse om.

Det er vi enige om at han ikke skal, men essensen
i hans indlæg var miljøpåvirkningen. Den er man
vel ikke bedre til at bedømme som tandlæge?

/David

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-04 20:32

> Jeg kan ikke helt se hvad det har med den indre
> svinehund at gøre...

Jo, den er nem nok. Fordi du ikke lider mit udsagn, må jeg være en dårlig
tdl.
Som om der ikke var forskel på en debat her og så på en prof. optræden på
arb.

> Det er vi enige om at han ikke skal, men essensen
> i hans indlæg var miljøpåvirkningen. Den er man
> vel ikke bedre til at bedømme som tandlæge?

Sådan læser jeg det ikke. Han fortæller hvorfor en tdl. kunne anbefale
el-børste. Og så nævner han også batterierne, så jeg kunne måske have
klippet tættere.

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-01-04 21:09

Ole Larsen wrote:

> Jo, den er nem nok. Fordi du ikke lider mit udsagn, må jeg være en dårlig
> tdl.

Det var jo ikke et sagligt udsagn jeg var uenig i.
Du sagde, arrogant, "Forstår du ikke det, kan det
være lige meget". Og begynder derefter at snakke
om indre svinehunde. Hvis indre svinehund er det
lige der stilles til skue her?

/David

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 20:27

> [...]
> Jeg sagde indirekte at det var IMHO utroligt fjoget at udtale sig så
> skråsikkert om noget man ikke aner en disse om.

Indre svinehund??? Det var et voldsomt ord at introducere i diskussionen. Så
vil jeg sige, at der findes næppe noget mere hov'ski'snov'ski end eksperter
der ikke er parat til at dele ud af deres viden. Hvis du besidder en faglig
viden om emnet, vil jeg da meget gerne høre den. Meget gerne endda. Jeg
dekltager i dette forum for at blive klogere. Men spar os venligst for den
arrogante facon.

Om jeg er skråsikker? Tja, jeg har en holdning baseret på den viden som jeg
nu har... Jeg har nul huller og jeg har børstet tænder med håndkraft i hele
mit liv. Jeg har aldrig haft paradentose eller hvad man nu kan få af
ubehagligheder. Det er min empiriske viden... Derudover er det min
overbevisning, at man bør minere sit forbrug af elektriske artikler, fordi
de tit er unødvendige. Det er i mine øjne ikke 'fjollet skråsikkerhed', men
en ganske legitim holdning til det emne vi - nu af mysteriske veje- er
kommet til at diskutere.

Bjarke

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-01-04 10:33

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@FJERNDETMEDSTORTemail.dk> skrev i en
meddelelse news:bujpsr$3pf$1@news.cybercity.dk...

> Nå!! tænker jeg og hvad skal så bruge den information til..?
>
> Bjarke

Når man har bagt brødet i bagemaskinen og spist resultatet, skal man
naturligvis børste tænder!
Sikkert et godt råd fra en tandlæge med mange års erfaring!

Hilsen Peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-01-04 21:07

Bjarke Bundgaard wrote:

> Men helt ærligt - jeg synes
> det er for sløvt, hvis det drejer sig om at man ikke gider...

Enig. Men min erfaring er at de kan give et bedre
resultat.

> Det er sgu'
> for egoistisk i forhold til natur og miljø.

Enig.

> R98 henviser jo trods alt stadig
> til batterier som miljøfarligt affald...

Det opladelige batteri i en el-tandbørste holder
børstens liv ud. Jeg kender folk der har 10 år
gamle eltandbørster. Det er ikke det vigtigste
sted at sætte ind, efter min mening.

/David

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 22:08

> Det opladelige batteri i en el-tandbørste holder
> børstens liv ud. Jeg kender folk der har 10 år
> gamle eltandbørster. Det er ikke det vigtigste
> sted at sætte ind, efter min mening.

Der er helt sikkert større syndere end elektiske tandbørster - men mange
bække små gør en kæmpe å.
Et eller andet sted skal man jo starte ;)

Bjarke

Fra : Peter Jespersen

Dato : 21-01-04 16:06

On Tue, 20 Jan 2004 18:05:47 +0100, Bjarke Bundgaard wrote:

<snip>

>R98 henviser jo trods alt stadig til batterier som miljøfarligt affald...

Lige netop derfor smider man dem ikke i skraldespanden når de er "slidt
op", men .......

Not tonight, dear. I have a modem.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-01-04 11:59

Kære gruppe

Bagemaskine:
Man må kunne lave utrolig mange forskellige ting i en bagemaskine.
Hvidløgsbrød, gullerødsbrød, kartoffelbrød, pebberrodsbørd, alt der kan
rives eller raspes brød.

Skal tråden ende med en diskussion om elektriske tandbørster?

Kærlig hilsen Peter

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-01-04 13:47

> Er der nogen, som kender opskrifter til sådan en?

Jeg tror jeg prøver den med lidt mel, gær, hvidløg, salt og vand

Hilsen Peter

Fra : Camilla Maria Anders~

Dato : 20-01-04 13:49

Prøv her:

http://www.danish-deli-food.com/Danish/cookbook/recipes.asp?pid=10

ellers så prøv at google det...

mvh.
Camilla

Fra : Allig8or

Dato : 20-01-04 21:33

"Camilla Maria Andersen" <miles@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv her:
>
> http://www.danish-deli-food.com/Danish/cookbook/recipes.asp?pid=10
>
> ellers så prøv at google det...
>
> mvh.
> Camilla

Jeg kan godt lide den opskrift på Polenta Flutes,
Tilsæt ingredienserne i den rækkefølge der er angivet og kør maskinen på
ælteprogrammet. Når maskinen er færdig deles dejen I to og formet til
relativt tykke flutes. Sæt brødene på en smurt plade og lad dem hæve indtil
de er dobbel størrelse

Bag i 20 minutter ved 190°C/375°F/Gasmark 5. Drys lidt mel over inden de
serveres.

)

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-01-04 18:50

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror jeg prøver den med lidt mel, gær, hvidløg, salt og vand
>
> Hilsen Peter

Kære gruppe
Jeg har nu lavet mit første brød i bagemaskinen - det var en skuffelse.
Der var ca. 1 cm mel rundt om brødet og ingen skorpe. Jeg må øve mig lidt
mere.
Hilsen Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-04 19:19

> [...]
> Jeg har nu lavet mit første brød i bagemaskinen - det var en skuffelse.
> Der var ca. 1 cm mel rundt om brødet og ingen skorpe. Jeg må øve mig lidt

Forstår ikke - var der ikke en manual med opskrifter med.
Hvis ikke så prøv
750 ml mel
275 ml vand
2 tsk salt
1 spsk olie
1/2 pakke. gær rørt ud i vandet

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-01-04 15:18

Hej gruppe

Tak for de mange nyttige indlæg i denne tråd. Jeg går ud fra, at mange er
skrevet med et blink i øjet? Jeg har i hvert fald moret mig.

Jeg har ikke rigtig kunne bruge diskutionen om de elektriske tandbørster
til noget i min kamp med min nyanskaffede bagemaskine (jeg har naturligvis
allerede en elektrisk tandbørste).

Diskussionen om hvorvidt 2 mænd er bedre til at træffe beslutning om
indkøb af elektriske hjælpemidler i køkkenet end en mand og en kvinde i
fællesskab, har jeg heller ikke fundet anvendelig. Jeg er mest tilbøjelig
til at tro, at der skal en kvinde med i spillet, hvis der skal træffes
fornuftige beslutninger i et bofællesskab.

Men linken til hjemmesiden med bagemaskineopskrifter og de individuelle
opskrifter jeg har modtaget er jeg glad for.

Tak.

Kærlig hilsen, Peter

Fra : gramse

Dato : 23-01-04 22:25

mener at man bruger tørgær,

mvh
kk

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-01-04 22:51

"gramse" <k@k> skrev i en meddelelse
> mener at man bruger tørgær,
>
> mvh
> kk
Du kan benytte alm. gær eller tørgær. Men vil du program. til næste morgen
er det tørgær.Omsætningsforholdet står på tørgærposen