YDL 3.0.1 download
Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 20-01-04 00:29

Er der nogen her i gruppen, der kender et godt sted at downloade YDL
3.0.1 (ISO-filerne)? Hver gang jeg forsøger at hente den tra TerraSofts
ftp-server, går downloaden helt i stå.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-01-04 03:48

lars@NOSPAMlarsonline.dk (Lars Kristian Sørensen) writes:

> Er der nogen her i gruppen, der kender et godt sted at downloade YDL
> 3.0.1 (ISO-filerne)? Hver gang jeg forsøger at hente den tra
> TerraSofts ftp-server, går downloaden helt i stå.

Prøv en af de andre mirrors (som der er henvisning til på YDLs
website). Eller køb færdigbrændte cd'er fra

http://linuxpusher.dk

han tager 20 kr. pr. skive.

Hvad skal en musiker og musikpædagog med Linux, om jeg må spørge?

-j

--
Linux install party in La Paz, Bolivia
<http://weblog.janus.dk/archives/2002/10/19/000184.html>

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 20-01-04 10:18

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Prøv en af de andre mirrors (som der er henvisning til på YDLs
> website).

Der er heller ikke rigtig nogle af dem, jeg har prøvet, der funger...

> Eller køb færdigbrændte cd'er fra
>
> http://linuxpusher.dk
>
> han tager 20 kr. pr. skive.

Det ville selvfølgelig være nemt. Måske skulle man bare gøre det.

> Hvad skal en musiker og musikpædagog med Linux, om jeg må spørge?

More sig! I hvert fald se, hvor forskelligt det er, i forhold til at
køre de samme applikationer under X11.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog (og almindelig computerinteresseret...)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-01-04 12:45

lars@NOSPAMlarsonline.dk (Lars Kristian Sørensen) writes:

> Det ville selvfølgelig være nemt. Måske skulle man bare gøre det.

Og LinuxPusher er en flinke fyr, der holder hvad han lover.

> More sig! I hvert fald se, hvor forskelligt det er, i forhold til at
> køre de samme applikationer under X11.

Klart. Tror ikke du bliver skuffet. De grafiske brugerfladee KDE og
Gnome er ganske vist ikke Aqua, men tager sig alligevel pænt ud.

-j

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 20-01-04 14:07

> Klart. Tror ikke du bliver skuffet. De grafiske brugerfladee KDE og Gnome
> er ganske vist ikke Aqua, men tager sig alligevel pænt ud.

Jeg har under X11 til Jaguar både prøvet at køre KDE og Gnome
applikationer, men har nu skiftet til Panther og fået lidt ekstra
diskplads. Derfor kunne jeg godt tænke mig at se rigtig Linux i
funktion. Jeg går ud fra, at jeg kan spørge jer, hvis jeg ryger på
s....... og ikke kan finde ud af det...

Det er forbløffende, hvad man kan få for (næsten) ingenting. Én dag
lærer jeg at forstå, hvad firmaer som f.eks. Terra Soft egentlig lever
af...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-01-04 14:48

lars@NOSPAMlarsonline.dk (Lars Kristian Sørensen) writes:

> Jeg går ud fra, at jeg kan spørge jer, hvis jeg ryger på s....... og
> ikke kan finde ud af det...

Du skal bare spørge løs. Har ikke selv kørt YDL i lang tid, men vi
skal nok prøve at hjælpe dig. Ellers har YDL selvfølgelig deres egen
mailingliste.

> Det er forbløffende, hvad man kan få for (næsten) ingenting. Én dag
> lærer jeg at forstå, hvad firmaer som f.eks. Terra Soft egentlig
> lever af...

De lever bl.a. af

- at sælge hardware.

- at sælge services, bl.a. i form af adgang til deres eget YDL.net,
hvor man har adgang til nogle bedre ftp-servere.

- at sælge æsker med trykte manualer og cd'er.

-j

Fra : Morten

Dato : 20-01-04 18:20

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Du skal bare spørge løs. Har ikke selv kørt YDL i lang tid, men vi
> skal nok prøve at hjælpe dig. Ellers har YDL selvfølgelig deres egen
> mailingliste.

YDL 3.X er stort set identisk med Rødhætte 9.x bortset fra de
indlysende platformsmessige ting hvor PPC adskiler sig fra x86 ,
hvilket gør det er ret nemt at løse eventuelle problemer. Hvis du har
en AGP mac vil du tillige opleve at stort set alt duer out-of-the-box.

--
Morten der utoldmodigt venter på at terrasoft får gjort 64bit
versionen færdig

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-01-04 20:14

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> YDL 3.X er stort set identisk med Rødhætte 9.x bortset fra de
> indlysende platformsmessige ting hvor PPC adskiler sig fra x86 ,

Jups. Bl.a. er boot-loaderen anderledes på PPC, og YDL bruge yup
til opdatering. Ved ikke helt hvem der er flinkest til at lave rpm'er
- Mandrake eller YDL.

> Hvis du har en AGP mac vil du tillige opleve at stort set alt duer
> out-of-the-box.

Ja, det er rart. Har haft samme oplevelse med den pensionerede SuSE
7.3 samt Mandrake 9.1 på Pismo og iMac.

-j

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 21-01-04 00:23

Jamen jeg har bestilt fra www.linuxpusher.dk og glæder mig til at se
resultatet. Gider ikke hekse med de drøn-langsomme downloads, og 20
kroner pr. CD er sgu´ en pris, der er til at leve med.

Tak for svarene. Jeg glæder mig til at komme i gang.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Morten

Dato : 21-01-04 05:22

> Jups. Bl.a. er boot-loaderen anderledes på PPC, og YDL bruge yup
> til opdatering. Ved ikke helt hvem der er flinkest til at lave rpm'er
> - Mandrake eller YDL.

nye rpm'er: Mandrake, sådan forholder det sig osse mht. Mnadrake kontra
RedHat på x86.

Redhat og YDL "udemærker" sig osse ved ikke at inkludere diverse video
playere (og codecs) samt browserplug-ins. Det kan være ret
irriterende, heldigvis er den dokumentation og de tutorials, man kan finde
omkring på nettet i 9 ud af 10 tilfælde skrevet til redthat/YDL.

Tilgængæld er YDL fantastisk gode til at understøtte
Apple's hardware out-of-the box, således at man ikke selv skal
konfigurere x, lyd og lignende - og alle pakker er tillige sat
forholdsvis pænt op.

OBS. YDL inkluderer osse en fungerende apt-get (som alternativ til
yum), med tilhørende mirrors for os der fortrækker debians værktøjer.

--
Morten

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-01-04 11:16

Morten wrote:

> [...]
>
> OBS. YDL inkluderer osse en fungerende apt-get (som alternativ til
> yum), med tilhørende mirrors for os der fortrækker debians værktøjer.

Det lyder alt sammen spændende. Og med tiden vil jeg også prøve YDL. Men
der er jo et alternativ -- mindst. Nemlig Debian. Er der nogen som
kender noget til den i forhold til Mac?

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-01-04 17:05

Martin Agersted Jarl wrote:
[snip]
> Det lyder alt sammen spændende. Og med tiden vil jeg også prøve YDL. Men
> der er jo et alternativ -- mindst. Nemlig Debian. Er der nogen som
> kender noget til den i forhold til Mac?

Svaret er måske her:

http://www-106.ibm.com/developerworks/linux/library/l-pmac.html

--Martin

Fra : Morten

Dato : 21-01-04 19:00

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Det lyder alt sammen spændende. Og med tiden vil jeg også prøve YDL. Men
> der er jo et alternativ -- mindst. Nemlig Debian. Er der nogen som
> kender noget til den i forhold til Mac?

ok, hvis man ikke har et moderne grafikkort og er afhænig af X11...

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 21-01-04 18:58

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jups. Bl.a. er boot-loaderen anderledes på PPC, og YDL bruge yup
> til opdatering. Ved ikke helt hvem der er flinkest til at lave rpm'er
> - Mandrake eller YDL.

for ppc linux interesserede er denne arttikkel kanske af interesse:

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-01-04 19:19

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> writes:

> Det lyder alt sammen spændende. Og med tiden vil jeg også prøve
> YDL. Men der er jo et alternativ -- mindst. Nemlig Debian. Er der
> nogen som kender noget til den i forhold til Mac?

Gentoo (www.gentoo.org) plejer at være hurtigere og bedre end Debian.
Lidt som Mac OS X er bedre end WinXP

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 24-01-04 00:22

OK, nu har jeg så modtaget YDL-skiverne fra www.linuxpusher.dk. Så har
jeg lige et par spørgsmål:

1. Er det korrekt, at YDL ikke kan installeres på en FireWire disk?

2. Kan man ikke skifte imellem Linux og MacOS X via startdisk? Skal man
bruge yaboot?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Morten

Dato : 24-01-04 09:33

Lars Kristian Sørensen <lars@nospamlarsonline.dk> wrote:

> 1. Er det korrekt, at YDL ikke kan installeres på en FireWire disk?

Ja

> 2. Kan man ikke skifte imellem Linux og MacOS X via startdisk? Skal man
> bruge yaboot?

yaboot eller bootmanegeren i OF (ævle+ALT under boot)

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 20-01-04 15:23

> [...]
> Er der nogen her i gruppen, der kender et godt sted at downloade YDL
> 3.0.1 (ISO-filerne)? Hver gang jeg forsøger at hente den tra TerraSofts

sunet.se eller det engelske http mirror - find en liste over mirrors
på terrasofts hjemmeside.

--
Morten