2. verdenskrig
Fra : Benz

Dato : 19-01-04 22:00

Hej,

Er der nogle der kender nogle fede 2. verdenskrigs film? Jeg har : Saving
Private Ryan, Den længste dag, Broen over Arnhem, Band of Brothers og Enemy
at the gates. Findes der andre?

Mvh

Benz

Fra : Martin Trier Lund

Dato : 19-01-04 22:25

Her kommer lige et par WW2-film, som jeg klart kan anbefale:

Ørneborgen
The Great Escape
Das Boot
Jernkorset
Den længste dag
Triumph of the Will (Leni Riefenstahls propagandafilm)
Navarones kanoner
Stalingrad
Memphis Belle
The Great Dictator (Komedie)
Kelly's Heroes

Ovenstående film er lige, hvad jeg her og nu kan ryste ud af ærmet.

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 19-01-04 23:16

"Martin Trier Lund" <trierlund@FJERNDETTEstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Triumph of the Will (Leni Riefenstahls propagandafilm)
> The Great Dictator (Komedie)

De to er vel strengt taget ikke WW2-film, men film om Nazi-Tyskland før
krigen? Viljens Triumf er fra partikongressen i 1934 - og diktatoren foregår
slet ikke i Tyskland, men i - Tomanien? Kan ikke lige huske det præcist

Men det kommer vel an på, om det er de rent militære aspekter, eller også de
politiske og kulturelle man er interesseret i.

Et par tilføjelser af den krigeriske slags:

Sink the Bismarck (1960) og The Dirty Dozen (1967) er efter min mening også
must-sees.

-Thomas
http://www.fzc.dk/thomas/

Fra : Martin Trier Lund

Dato : 20-01-04 00:35

Jeg er helt enig

Synes dog alligevel jeg vil nævne de to film, for selv om det ikke er
deciderede krigsfilm, bidrager de alligevel til forforståelsen omkring WW2
på henholdvis en humoristisk og dokumentarisk måde.

Mvh
Martin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-01-04 22:46

> [...]

> Saving Private Ryan, Den længste dag, Broen over Arnhem, Band of
> Brothers og Enemy at the gates. Findes der andre?

Telemarkens Helte.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Taba

Dato : 19-01-04 23:02

-The thin red line (en af mine personlige favorit film)
-Harts War (foregår i en fangelejr under WW2, mere thriller/drama end krig)
-Band of Brothers (ikke en film men miniserieEN over dem alle)
-Windtalkers (mindre god, mere en actionfilm end krigsfilm (hvis man kan
sige det))

/Taba

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 19-01-04 23:02

> [...]
> Er der nogle der kender nogle fede 2. verdenskrigs film? Jeg har : Saving
> Private Ryan, Den længste dag, Broen over Arnhem, Band of Brothers og

Tora! Tora! Tora! (1970)
Japansk-Amerikansk pragtproduktion om angrebet på Pearl Harbor fra en mere
retfærdig tids tankegang.
Jerry Bruckheimer skulle skamme sig...

Midway (1976)
Samme stil...

Og i øvrigt: Gå langt udenom Pearl Harbor...

Fra : kim hermansen

Dato : 19-01-04 23:23

Det beskidte dusin ! Nr 1. ( ganske god klassiker med Lee Marvin. )

Godt at den tynde røde line blev nævnt ! Se den !
( helt klart min Favorit film )

Så er der også U-571.........Den er nogenlunde men kun
halv så god som Das Boot.......

Pearl Harbor.
Hmm her vil jeg nu sige se begge versioner.
Tora Tora er ok.......( ja nok mere historisk korrekt )
men Pearl Harbor nyere udagve ( 2001 ) har efter min mening nok det mest
blæret angreb jeg har set på film !!!
men dette er min egen personlige mening........

kim

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 20-01-04 03:40

"kim hermansen" <kvaktek@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blæret angreb jeg har set på film !!!
> men dette er min egen personlige mening........

Jeg er tilbøjelig til at være enig og den scene er rigtig nok kolofed, men
det hjælper ikke når resten af filmen ikke passer sammen med scenen. Jeg har
det lidt på samme måde med Saving Private Ryan (selv om den ikke er lige så
slem), Pearl Harbor er partisk som en i h..., og det passer ikke bare ind i
historiske film. Pearl Harbor tangerer både halve og hele løgne (ligesom
U571, i øvrigt), hvilket den overhovedet ikke havde behøvet, de burde
egentlig bare have lavet en remake af Tora. Sådanne historiske film må netop
ikke være partiske, de skal blot vise historien og lade publikum om selv at
tænke. Underholdningsgraden behøver ikke at blive formindsket af at udelade
overdreven partiskhed. Ikke dermed ment at man ikke kan fortælle en god
historie set fra en af parternes synsvinkel, man skal bare gøre det uden at
pynte. Og DET gør Pearl Harbor i dén grad, med mindre den længere udgave er
lavet konkret om og hele scener er fjernet.
Jerry Bruckheimer er for meget en amerikansk propagandør (modsat agitator,
der er den positive udgave af ordet), og det ødelægger de film han har
indflydelse på. Jeg bliver i hvert fald fornærmet på min intellekt, og så må
der være et eller andet galt, for særlig klog er jeg sgu ikke. At 'Black
Hawk Down' så rent faktisk er et fremragende stykke agitation giver jeg
Ridley Scott skylden for og ikke Jerry (også selv om der er nogen småting
ved dén film der kan stilles spørgsmålstegn til).

Fra : kim hermansen

Dato : 20-01-04 16:48

Det fede ved film er jo at der mange forkskellige meninger
om Film...............!
Jeg kan hurtig se at Pearl Harbor kan blive et ømt emne
og mange jeg kender Hader bare denne film........
for mig igen personlig så kan jeg sagtnes tage et stykke ud af flimen og
sige at dette her var sku stort som fks
"angrebet" og lade resten være........sorry.........filmen har bare for mig
et et stykke plads og jeg ikke kan glemme
det "Angreb" som er lavet så godt........sådan har jeg det og det behøver vi
vist ikke være enige i..........................

Når du bringer black Hawk Down op så husker jeg at
denne film jeg jeg også selv synes er Fremragende blevet beskyldt for at
være det værste prodagande film i nyere tid for det Amrikanske
militær......Hvis Ridley Scott havde fået frie hænder til at lave den mon
den så kom til at se sådan ud ??....han hvade ihvertilfald ikke fået stillet
alt det isenkram til rådighed som han bruger i filmen !!.....se dette kan jo
godt påvriker mig lidt til at tro at denne film abselut ikke er helt så
sanfærdig som den ellers skulle se ud til at være.....!

Jerry Bruckheimer er for meget en amerikansk propagandør !!! Ja men han har
penge !!!!

kim

Fra : MH

Dato : 21-01-04 13:52

"kim hermansen" <kvaktek@yahoo.dk> wrote in message
> Det fede ved film er jo at der mange forkskellige meninger
> om Film...............!
> Jeg kan hurtig se at Pearl Harbor kan blive et ømt emne
> og mange jeg kender Hader bare denne film........

Godt jeg aldrig har fået set denne 'hollywood'-film så. Jeg tænkte nok der
også var en ældre 'original' version og at den nye film måske var lidt for
smart og uhistorisk korrekt. Og hvorfor så lave en ny film? Så efter hvad
jeg har læst herinde vil jeg holde mig laangt væk fra denne slags
patriotiske film som nogle overthere, den tilbagevendte ære over 2vrd.krig
mm., har hevet godt frem igen og snart kan gå på vandet i troen på at det
Kun var dem som gjorde en indsats dengang. -OT- Er det iøvrigt ikke kun
'kigind' kvinder som ser 'Alias' på tv2.

Mvh MH

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 23-01-04 03:44

"MH" <intercommundf-nospam-@oscilnet.main.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kun var dem som gjorde en indsats dengang. -OT- Er det iøvrigt ikke kun
> 'kigind' kvinder som ser 'Alias' på tv2.

Pearl Harbor blev sat i værk ifm. 60-året for angrebet (havde biopremiere i
2001). Fair nok. Men sådan som den blev udført synes jeg i dag at den er en
hån mod det USA og hendes indsats i WWII burde stå for, plus at får jeg det
uindskrænkede indtryk af Bruckheimer som en følelseskold filmmager der kun
er ude efter folks pengepung. Og det virkelig sørgelige er at hans
foretagende igen og igen lykkes, han er en af de sikreste økonomiske kort i
Hollywood. Jeg har det som om at det altid vil blive belønnet at tale til
laveste fællesnævner, at grine hele vejen til banken. Så synes jeg ligesom
pointen med at lave og se film er gået fløjten. Pearl Harbor efterlod mig
med en følelse af at have pisset i bukserne (først varm, så kold; først
underholdt, så følt snydt) og som WWII-film er den derfor ubrugelig
bagefter.
Når jeg så samtidig var vidne til den bølge af amerikansk-propagandiske film
(eller hvad de nu var) der kom bagefter hvor alle de gamle uintelligente
plots (gode og onde og intet midt imellem) blev hevet frem igen, så bliver
man en smule depri og mister lidt troen på ens kultur. Jeg mener, Ringenes
Herre foregår i det mindste i et fantasi-univers.
Det ved jeg ikke, det var måske at forvente, 11. september taget i
betragtning. Ekstremisme avler ekstremisme selv på det plan. Sagen er bare
at Bruckheimer ikke havde 9-11 som undskyldning, han var ansvarlig for den
rædsomme omskrivning af Tora Tora lang tid før Osama Tabersvend gik bananas.
Så kan jeg slet ikke lide ham.

Med mindre en Director's Cut udgave er blevet gjort væsentligt kortere i
stedet for længere...

Fra : Morbid Angel

Dato : 20-01-04 04:07

On Mon, 19 Jan 2004 22:00:05 +0100, "Benz" <benzen1999@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Private Ryan, Den længste dag, Broen over Arnhem, Band of Brothers og Enemy

Her er et par som ikke er nævnt, men som jeg syntes er ret gode, dog
lidt specielle :)

A Midnight Clear: http://www.imdb.com/title/tt0102443/
og
The Big Red One: http://www.imdb.com/title/tt0080437/

Mvh

MA

///
Mine Dvd Film http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Zeki

Dato : 20-01-04 08:27

Her er nogle flere der ikke er nævnt:

Den Femte Offensiv http://www.imdb.com/title/tt0070758/
Panserslaget ved Ardennerne http://www.imdb.com/title/tt0058947/
Broen ved Arnhem http://www.imdb.com/title/tt0075784/
Ørnen er landet http://www.imdb.com/title/tt0074452/
Force 10 fra Navarone http://www.imdb.com/title/tt0077572/
Flugten til Athena http://www.imdb.com/title/tt0079117/
Run Silent Run Deep http://www.imdb.com/title/tt0052151/
The Desert Rats http://www.imdb.com/title/tt0045679/
Die Brücke http://www.imdb.com/title/tt0052654/
Murphy's War: http://www.imdb.com/title/tt0067458/
Tobruk http://www.imdb.com/title/tt0062377/
Slaget om England http://www.imdb.com/title/tt0064072/
The Dambusters http://www.imdb.com/title/tt0046889/
Døden på larvefødder http://www.imdb.com/title/tt0093546/
I nålens øje http://www.imdb.com/title/tt0082351/

mvh Zeki

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 20-01-04 11:17

> Er der nogle der kender nogle fede 2. verdenskrigs film? Jeg har : Saving
> Private Ryan, Den længste dag, Broen over Arnhem, Band of Brothers og
Enemy
> at the gates. Findes der andre?

"Enigma" - handler om at bryde tyskernes kode.
Kan anbefales.

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-01-04 10:54

Broen over floden Kwai.

/jim

Fra : Lothario

Dato : 20-01-04 16:48

Scindler's List.

Fra : LarsJ

Dato : 20-01-04 18:40

> [...]
>
> Er der nogle der kender nogle fede 2. verdenskrigs film? Jeg har : Saving
> Private Ryan, Den længste dag, Broen over Arnhem, Band of Brothers og

Battle of Britain - Fede Spitfire scener
PATTON - vandt 7 oscar's

MVH Lars

Fra : Martintl

Dato : 20-01-04 22:14

Hej

Jeg holder meget af startsekvensen i Patton, hvor George C. Scott i rollen
som general Patton fremfører sin patriotiske og selviscenesættende tale
foran det amerikanske flag.
Jeg har desværre endnu ikke selv fået købt filmen - gav den til min bror i
fødselsdagsgave

Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-01-04 20:24

Benz wrote:
> Er der nogle der kender nogle fede 2. verdenskrigs film? Jeg har : Saving
> Private Ryan, Den længste dag, Broen over Arnhem, Band of Brothers og Enemy
> at the gates. Findes der andre?

Fatherland:
< http://www.imdb.com/title/tt0109779/ >

--
Peter Knutsen

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 21-01-04 12:29

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse
Saving
Enemy

> Fatherland:
> < http://www.imdb.com/title/tt0109779/ >

Oh yes. Selvfølgelig ikke direkte om 2. verdenskrig, men at behandle et
scenarie hvor Nazityskland vandt krigen og hvor Hitler stadig er i live og
fører i 60'erne og skal mødes med præsident Joe Kennedy er et genialt
koncept. Jeg husker stadig kuldegysningen der gik igennem mig da jeg så
Hitler som gammel og hvidhåret!

Fra : MRN

Dato : 21-01-04 13:00

> Er der nogle der kender nogle fede 2. verdenskrigs film? Jeg har : Saving
> Private Ryan, Den længste dag, Broen over Arnhem, Band of Brothers og
> [...]

"The Sound of Music" (lidt)...

MRN

Fra : Remmen

Dato : 21-01-04 14:17

Die Brücke. Filmatisering af Mafred Gregor's roman af samme navn.

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 21-01-04 16:26

Tranerne flyver forbi (the cranes are flying) og Ballad of a soldier, begge russiske og genudgivet af Criterion.

Mvh
Jørgen

Fra : Lund

Dato : 22-01-04 20:31

The Pianist (udkommer på dvd til marts) er stærk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 23-01-04 03:46

> [...]
> Er der nogle der kender nogle fede 2. verdenskrigs film? Jeg har : Saving
> Private Ryan, Den længste dag, Broen over Arnhem, Band of Brothers og

Skyd mig ikke...

"At være eller ikke at være"
(Mel Brooks)

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 24-01-04 14:59

C. H. Engelbrecht wrote:
> "Benz" <benzen1999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Enemy

> Skyd mig ikke...
>
> "At være eller ikke at være"
> (Mel Brooks)

Den er jo kun en kedelig genindspildning af Ernst Lubitsch originale
film fra 1942. Men ok, den er nemmere at skaffe på DVD.

--
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man
kan høre rumskibene flyve rundt ude i rummet i Star Wars.

Fra : vadmand

Dato : 24-01-04 16:30

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Den er jo kun en kedelig genindspildning af Ernst Lubitsch originale
> film fra 1942.

Jeg synes bestemt, begge film har deres fortrin. Blandt andet synes jeg, det
er fint, at Brooks gør opmærksom på, at Hitler også udryddede bøsser, noget,
der ville have været utænkeligt at tage med i Lubitschs film.

Og så nyder jeg indledningsscenen i Brooks', hvor han og konen synger "Sweet
Georgia Brown" på polsk.

Men du har da ret i, at det er og bliver en remake og som sådan kun en kopi.
Men i modsætning til 90% af alle remakes har den altså sine egne kvaliteter.

Per V.

Fra : sommer@ofir.dk

Dato : 09-02-04 14:16

Jeg faldt lige over denne hjemmeside: http://www.geocities.com/warmoviedatabase/etop50.htm