Finale 2004
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-01-04 22:27

Efter et par måneders forsinkelse er Finale 2004 til Mac OS X nu landet.
For dem, der tror, at Finale kun er nodeskrivning kan følgende citeres:

Save As Audio CD File. Ved en enkelt indtastning kan du forvandle din
Finale fil til en Audio-fil og gemme som WAW eller AIFF.

http://www.yensen.org/

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 19-01-04 00:27

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Save As Audio CD File. Ved en enkelt indtastning kan du forvandle din
> Finale fil til en Audio-fil og gemme som WAW eller AIFF.

Det har Sibelius nu kunnet i et stykke tid...

http://www.sibelius.com/products/sibelius/3/

Er det virkelig først nu, der kommer en X version af Finale? Det er da
lidt af en katastrofe! Tænk, at der virkelig softwareproducenter, der
har været langsommere end Quark til at få migreret...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-01-04 21:34

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
> lidt af en katastrofe! Tænk, at der virkelig softwareproducenter, der
> har været langsommere end Quark til at få migreret...

Finale og Sibelius og formodentlig lige gode for dem, der hver især har
valgt dem. Jeg gider ikke forsøge mig med Sibelius, primært fordi jeg
har brugt 12 år på at blive fortrolig med Finale. - Ligesom jeg ikke
gider røre ved Quark efter næsten lige så mange år med Pagemaker og
derefter InDesign.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
(musiklærer i folkeskole og musikskole)

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 19-01-04 23:25

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Finale og Sibelius og formodentlig lige gode for dem, der hver især har
> valgt dem.

Det er begge fremragende programmer, dog med ret forskellige
brugerinterface´er. Men når man ser på de resultater, man kan opnå med
dem begge, er der ikke megen forskel.

> [...]
> har brugt 12 år på at blive fortrolig med Finale. - Ligesom jeg ikke
> gider røre ved Quark efter næsten lige så mange år med Pagemaker og

Forstår jeg godt! De store nodeprogrammer kan jo i antal af features
sagtens sammenlignes med f.eks. Photoshop, og indlæringskurven bliver
derfor unægtelig noget stejl. Og vi professionelle er jo ikke meget for
midlertidigt at skulle nedsætte vores aktivitetsniveau blot for at
skifte til et andet program, der ikke vil levere bedre resultater end
dem, vi kan lave i forvejen.

Når det så er sagt, så skiftede jeg faktisk selv fra Finale - som jeg
kørte med i mange år - til Sibelius. Mit temperement passer simpelt hen
bedre til Sibelius´ interface. Men sådan er der jo så meget.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog