Mailproblem
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-01-04 22:08

Dansk er jo et vanskeligt sprog. Det kan man bl.a. se af visse af de
meddelelser, der kommer på skærmen i den danske udgave af Mac OS X.
Jeg sender undertiden meddelelser til medlemmerne i en forening, der er
samlet i en gruppe i min adressebog.

Nogle af dem skifter undertiden mailadresse uden at sige det til mig. Så
plejer der at komme en medelelse retur om disse adresser.

Nu kommer der i stedet en besked, der siger, at meddelelsen ikke blev
sendt, fordi SMPT-serveren ikke kunne genkende "nogen af adresserne".

Problemet med at skelne mellem "nogen" og "nogle" er jo vidt udbredt. Og
"nogle" af adressaterne har jeg rent faktisk sendt besked til tidligere
i dag uden problemer. - Så, hvorfor kan Mail nu ikke bare sende min
besked til de adresser, der er i orden, og give mig besked om dem, der
er problemer med?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Morten

Dato : 18-01-04 22:27

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> i dag uden problemer. - Så, hvorfor kan Mail nu ikke bare sende min
> besked til de adresser, der er i orden, og give mig besked om dem, der

det er ikke mail der giver dig den besked men din smtp server.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-01-04 21:18

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det er ikke mail der giver dig den besked men din smtp server.

Javist kommer beskeden fra smpt-serveren. Men det er vel Mail, der er
mit bindeled til serveren. Det er et underordnet spørgsmål. Spørgsmålet
er, hvad der menes med denne fejlmelding? - Bliver serveren muligvis
forstyrret af, at der findes adressater i gruppen, som ikke har en
emailadresse? Dem kan den vel bare gå udenom. Jeg har vel lov at have
venner og bekendte i min adressebog, der ikke har har en emailadresse.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 24-01-04 10:35

> [...]

> er, hvad der menes med denne fejlmelding? - Bliver serveren muligvis
> forstyrret af, at der findes adressater i gruppen, som ikke har en

jep - mailklieneten fortæller jo at der skal sendes en mail til "John
Doe" uden at angive en tilhørende mail adresse på denne. derfor
opfattes John Does mailadrsse som både "John" og "Doe" - hvilket SMTP
serveren selvfølgelig ikke kan finde.

> Dem kan den vel bare gå udenom. Jeg har vel lov at have
> venner og bekendte i min adressebog, der ikke har har en emailadresse.

bestemt men du beder om problemer hvis din mailklient prøver at sende
en mail dem dem.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-01-04 10:51

> [...]

> serveren selvfølgelig ikke kan finde.

> bestemt men du beder om problemer hvis din mailklient prøver at sende

Så er vi enige i vores konstatering af, hvordan det virker. Og det er så
en mangel i systemet, at man ikke kan bruge adressebogen til at samle en
gruppe personer, f.eks. foreningsmedlemmer, som man vil maile til, hvis
nogle af dem ikke har mail. Man kan ikke sige: spring over, hvis
mailadressefeltet er tomt. Jeg er altså nødt til at oprette to grupper -
med og uden mail - hvis jeg vil have alle medlemmerne i adressebogen.
Det er for så vit også nemt nok. Men det havde været mere elegant, hvis
det ikke havde været nødvendigt.

Venlig hilsen

Ove Steen